HTML

Pontilyen pont ilyen

"Az ember bármilyen messze jut is ismereteivel, akármennyire is objektíven ítéli meg önmagát, végül egyebet nem nyer az egészből, csupán tulajdon életrajzát." (Friedrich Nietzsche)

Friss topikok

  • Zolimoni: Ez volt az a könyv az életemben, aminél az "Ahaaa!" élmény hetekkel később jött.... (2023.07.12. 20:22) A lét elviselhetetlen könnyűsége
  • Volna: @NetLektor: Őszintén szólva, egyáltalán nem értem a 8-as pontban a szerző értetlenségét. Egyértelm... (2021.03.21. 23:24) A tíz legkiakasztóbb helyesírási hiba a világhálón
  • Csöncsön: @MAXVAL bircaman közíró: Nem cenzúra van, csak mivel föl van rá telepítve a Disqus, kiszedtem a ... (2020.02.24. 20:50) "Jól kellett viselkedni"
  • Sz.E.: Én azt válaszoltam volna a gyereknek, bár egy ilyen korú gyerek azt sem értette volna meg: Ha magy... (2018.07.09. 20:28) Mi az értelme?
  • Csöncsön: KÖZÉRDEKŰ KÖZLEMÉNY (aki esetleg olvassa)! Indítottam egy új blogot: mondataink.blog.hu/ Aki szí... (2017.08.29. 19:33) Az Ég Berlinről

Ennyien vagyunk most

2009. január 31. óta


View My Stats

Címkék

ady (1) aforizma (6) agyalás (12) agymenés (3) aljasság (1) almería (1) álom (11) amerikai psycho (1) arany jános (8) argentína (2) árokásó blog (1) asterix (1) austin (1) a nagyidai cigányok (1) a szajha és a bálna (1) a tanú (1) a titkok kulcsa (1) a vihar (1) babarczy (1) babits (5) bahtyin (1) bajnai (1) balassi (2) balkán (1) baloldal (1) bank (1) barcelona (6) baudelaire (1) bayer (1) beavatás (1) bekezdés (1) berlin (2) berzsenyi (2) bessenyei (1) beszéd (2) beszédaktus elmélet (1) beszélgetés (4) betegség (2) bevándorlók (1) bkv (8) blikk (1) blog (28) blogsablonok (1) bl döntő (1) bogár lászló (1) bölcsesség (1) bölcsészet (2) bölcsészkar (1) bölcsőde (1) boldogság (2) bolondozás (4) bolondság (1) bonhoeffer (1) brecht (1) buber (1) budaházy györgy (1) budapest (17) búék (3) bűn (1) bunkóság (1) butaság (2) butler (1) buzi (1) camus (1) celebek (1) chico buarque (1) cigányok (3) csalódás (1) csíkszentmihályi (2) csipike (1) csoda (1) csokonai (1) dallas (3) dekonstrukció (1) délibáb (1) demokrácia (3) derrida (1) derű (2) der himmel über berlin (1) dionüszosz (1) diploma (2) dohányzás (2) dosztojevszkij (4) eb (5) echo tv (1) edith piaf (1) egyébként (1) egyetem (1) élet (17) ellenőrök (1) el clásico (2) emberek (14) emlékezés (13) én (25) építészet (6) erich fried (1) erotika (1) értelmesség (1) értelmiség (1) érzékenység (1) érzéketlenség (1) esterházy (1) esztétika (1) etika (5) étteremkritika (1) facebook (1) fájdalom (3) fák (1) faludi ferenc (1) fanatizmus (1) fazekas róbert (1) fecsegés (1) federer (2) feldmár (1) felelősség (2) férfiak (3) festészet (2) fikázás (1) film (17) filozófia (36) flow (1) foci (36) foucault (2) franciák (1) franciaország (1) freud (1) freudizmus (1) friedrich (1) ftc (3) gazdaság (1) gazsó (1) gdp (1) getafe (1) giccs (1) goethe (4) gondolatok (2) gondolkodás (45) grafológia (4) grondin (1) guantánamo (1) gyerekek (1) gyilkosság (5) gyomor (1) gyöngyösi (1) győzelem (1) gyűlölet (1) gyurcsány (4) gyurgyák jános (1) haas (1) háború (1) hajnóczy péter (1) halál (7) halálbüntetés (1) halottak napja (1) hawaii (1) hazaszeretet (1) helyesírás (3) hermeneutika (6) hétköznapok (23) hiddink (1) himnuszok (2) hímsovinizmus (1) hírek (3) hócipő (1) hofmannsthal (1) homofóbia (2) homoszexualitás (4) hősök (2) húgocskám (1) húsvét (2) identitás (1) idő (11) igénytelenség (1) iii. richárd (1) indexcímlap (12) iniesta (1) iparművészeti múzeum (1) írás (14) irigység (1) irodalom (20) iskola (1) isten (2) ízeltlábúak (2) japán (2) játék (19) jégkorong (1) jékely (1) jézus (6) jobbik (1) jog (1) john higgins (1) józsef attila (5) káin bélyeg (1) kant (1) kapitalizmus (1) karácsony (3) kávé (1) kegyetlenség (1) kemény istván (1) kép (2) kérdés (1) kereszténység (5) kézilabda (4) kína (1) kisebbségek (3) kisteleki (2) kittler (1) kockulás (1) kóczián (1) koeman (1) koffeinizmus (1) kolláth györgy (1) kolonics györgy (1) költészet (18) költségvetés (1) komment (1) konzervativizmus (3) korrektúra (1) kosztolányi (18) kötelességtudat (1) közélet (11) kő hull apadó kútba (1) kultúra (21) kundera (1) kurvák (1) lánczi (1) léderer ákos (1) lélek (23) lényeglátás (1) lévinas (2) liberalizmus (2) lmp (1) logika (1) lustaság (2) lyotard (1) magány (2) magyarok (2) magyarország (38) maradona (2) márai (1) marian cozma (1) márquez (2) maslow piramis (1) mccain (1) mdf (1) média (2) melegfelvonulás (2) mélypont (1) messi (1) metafora (3) meztelenek és holtak (1) morál (4) moravia (1) mörike (1) mosoly (1) mottó (1) mourinho (1) mszp (3) mu (1) műfordítás (3) munkanélküliség (1) murray (1) musil (2) művészet (5) művészetek (1) nacionalizmus (2) nácizmus (3) nadal (2) nádas (1) napfény (2) nemek (2) németek (3) német romantika (2) nemzeti blogcsúcs (1) nemzeti színház (1) nemzetkarakterológia (1) népszavazás (2) népszótár (1) nevetés (2) nick hornby (1) nietzsche (30) nobel díj (1) nők (1) norvégia (1) nyelv (26) nyelvészet (1) nyilas atilla (1) obama (1) ökopolitika (1) olaszország (2) olimpia (6) olvasmány (24) olvasók (5) önismeret (4) önreflexió (1) öröm (1) ortega y gasset (2) őrület (1) oslo (1) összeesküvés elméletek (1) őszinteség (1) őszöd (1) osztálytalálkozó (2) ötvenes évek (1) ozmium (1) pánikroham (1) pedagógia (6) pesterzsébet (2) petőfi (1) petri (1) pihenés (1) platón (1) pluralizmus (1) polgári védelem (2) politika (22) politikai korrektség (1) pontyi (1) pornó (1) prága (1) pszichológia (13) rabszolgamorál (1) radnóti (2) raymond aron (1) real madrid (1) recenzió (1) reckl amál (1) rejtély (1) relativizálás (2) rend (1) részegség (1) retorika (1) ricoeur (1) rilke (1) rio de janeiro (1) roddick (1) rogán (2) románia (1) roman jakobson (1) román patkány (1) rorty (1) rtl klub (1) samantha (1) schmidt mária (1) seggnyalás (1) shakespeare (4) sivatag (1) slágerek (1) sleeping dancer (1) slota (1) snooker (4) sólyom (2) sötétség (2) spanyolország (5) spanyol olasz (1) sport (14) stadionok (5) statcounter (1) stilisztika (2) szabadka (1) szabó lőrinc (1) szdsz (2) szegénység (1) szégyen (3) szemantika (1) szemétség (1) szent ágoston (1) szenvedély (6) szerb antal (2) szerelem (2) szerénység (1) szeretet (8) szexualitás (3) szlovákia (1) szmájlik (2) sznobizmus (1) szocializmus (1) szókincs (3) szorongások (16) sztrájk (1) születésnap (3) szúnyog (1) szurkolók (6) tanárverések (1) tanulás (1) tarka magyar (1) társadalom (19) tavasz (1) technokrácia (2) tenisz (2) tériszony (1) terrorizmus (1) teszt (1) tgm (1) tibet (1) titok (1) tolsztoj (4) török gábor (1) történelem (9) tortuga (1) transzcendencia (1) trianon (1) tudatmódosítók (2) tudomány (6) újév (1) ünnep (8) usa (3) usain bolt (1) uszoda (1) utcák (6) vallás (1) városok (4) vb (2) velázquez (1) vér (1) vers (23) versrovat (32) világháló (11) világpolitika (2) világválság (1) villamosok (3) vírus (1) vita (1) vitézy (1) vizsga (1) vörösiszap katasztrófa (1) was es ist (1) wc (1) weöres (2) wikipédia (1) wimbledon (2) wittgenstein (1) zsenialitás (4) Címkefelhő

2008.09.18. 11:15 pontilyen

Kis hétköznapi bunkóság

18-as karika: kedden éjjel olyasmi történt velem, ami még (emlékeim szerint) soha. Egyszerűen (azt hiszem, a szó szoros értelmében) mindent kihánytam, amit aznap elfogyasztottam. Szépen visszafelé az egész aznapi menüt. Emlékeim szerint négyszer futottam ki a WC-re, hogy mindezt megtegyem. Iszonyatosan undorító élmény. Képzeljük el (avagy inkább: ne is képzeljük el!), milyen az, amikor az ember nyelőcsövén, torkán és nyelvén végigmegy a sok-sok félig megemésztett étel. Már maga ez az esemény is gyomorforgató.

Ez azonban még semmi. Érthető módon annyira legyengültem, hogy az eset után szó szerint a karomat is alig bírtam fölemelni. Rázott a hideg, és remegett belül minden. Másnap (azaz tegnap) reggel ki sem bírtam kelni az ágyból, szó szerint tessék érteni, hogy még ahhoz sem volt erőm, hogy legalább a számítógépig elvánszorogjak. Egész nap csak hevertem, félig-meddig aludtam, ettem egy pár szem szőlőt és krumplit, és megpróbáltam valahogy kikúrálni magam. És persze gondolkodtam.

Például azon, hogy ez meg mitől lehetett. Mit ehettem, amit ennyire nem bírt bevenni a gyomrom. És némi kajánsággal eszembe jutott, hogy "talán a zsömle"...

Ezt már régóta szóvá akartam tenni. A zsömlét ugyanis (a gyümölcsökkel és zöldségekkel ellentétben) nem lehet megmosni. És mégis, mit tapasztal az ember, amikor bemegy egy közértbe, hogy zsömlét vegyen? Azt, hogy van néhány vevő (szerencsére csak néhány, ámbár az épp elég), aki mit sem törődve a figyelmeztetéssel, hogy a zsömléhez tessék a kihelyezett fogóval nyúlni, szabadon és önkényesen válogat és turkál a péksüteményekben, megfogdossa, meglapogatja őket, aztán félredobja egy megfelelőbb példányért. Sohasem értettem, hogy hogy lehet valaki ennyire bunkó.

A kihelyezett fogót persze én sem használom, mert kényelmetlennek és fölöslegesnek tartom. A zsömle, amelyikhez egyszer hozzányúltam, az onnantól fogva az enyém. Eszembe sem jutna visszadobni. Ki tudja, hogy mi ragadt hozzá a kezemhez? Ki tudja, hogy kit fertőzök meg azzal, ami hozzáragadt a kezemhez? Ki tudja, hogy a mellettem vásárló ember szeretné-e megvenni azt a zsömlét, amit én már egyszer jól megnyomkodtam?...

Kicsinyesség? Én inkább úgy mondanám: apróság. Apró jelzése annak, érdekel-e minket, hogy rajtunk kívül más is létezik a világon.  

A követendő nekem a zsömlevásárlásban is a jézusi alapelv: "aki a kicsin hű, az a sokon is hű; és aki a kicsin hűtlen, az a sokon is hűtlen lesz."

És ez számomra nem (sem) áll semmiféle ellentmondásban azzal a másik krisztusi tannal, mely szerint: "Mégsem értitek-é, hogy minden a mi a szájon bemegy, a gyomorba jut, és az árnyékszékbe vettetik? A mik pedig a szájból jőnek ki, a szívből származnak, és azok fertőztetik meg az embert. Mert a szívből származnak a gonosz gondolatok, gyilkosságok, házasságtörések, paráznaságok, lopások, hamis tanubionyságok, káromlások. Ezek fertőztetik meg az embert; de a mosdatlan kézzel való evés nem fertőzteti meg az embert."

28 komment

Címkék: magyarország betegség jézus bunkóság


A bejegyzés trackback címe:

https://pontilyen.blog.hu/api/trackback/id/tr90669297

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

popp · http://koncertblog.com/ 2008.09.18. 11:33:48

Velem ilyesmi akkor fordul elő, ha össze-vissza iszom. Érdekes, hogy az utóbbi években már jobban oda figyelek, a mit-mivel témára. Jobbulást!

popp · http://koncertblog.com/ 2008.09.18. 11:36:46

Velem ilyesmi akkor fordul elő, ha össze-vissza iszom. Érdekes, hogy az utóbbi években már jobban oda figyelek, a mit-mivel témára. Jobbulást!

popp · http://koncertblog.com/ 2008.09.18. 12:04:34

Na megint vaszakodik az inda.

pontilyen 2008.09.18. 12:14:51

Igen, az alkohol az tényleg veszélyes, velem is előfordult már, hogy visszajött (ha nem is mindennel együtt). De azt értem. Az sima alkoholmérgezés. No de az én tegnapelőtti menüm teljesen szokványos volt.

Vagy lehet, hogy az én idegeimet is fölkavarta a tegnapelőtti bejegyzésem?
:-)

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2008.09.18. 12:29:18

Ez szinte "semmi" ahhoz képest, amit a nagynénémmel a budai Skála Kaiser's szupermarketjében láttunk. Két hajléktalan (külsejű) csávó a salátabárból a kínálókanalakkal evett. Mindig szerettem az ilyet, de azóta nincs hozzá gusztusom.

Sosem értettem egyébként, miért ilyen igénytelen sok ember. Alig lehet úgy fölszállni egy buszra, hogy ne lenne embertelen (szó szerint) büdös. Ponti, jól tudod, hogy nem vagyok betegesen rend- vagy tisztaságmániás, de néha annyira undorodom egyes emberektől. Szégyellem is magam, mert milyen dolog emberektől undorodni? Mégis annyira zavar, hogy valaki ennyire nem tud figyelni.

A zsömlefogdosás tipikus példa a kettős mércére. Én hozzáérhetek koszos kézzel, de nekem csak a legszebb zsemle jár.

Egyébként csak ismételni tudom magamat: jobbulást!

(Egyébként nem túl friss halnak vannak ilyen drasztikus következményei.)

popp · http://koncertblog.com/ 2008.09.18. 12:41:54

"Két hajléktalan (külsejű) csávó a salátabárból a kínálókanalakkal evett." -az éhség nagyúr lehet.

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2008.09.18. 13:48:38

Persze, de akkor lehetne lopni egy zsemlét is.

hölgyválasz · http://holgyvalasz.freeblog.hu 2008.09.18. 21:49:38

Kúúúltúúúra, megint a kúltúra....
Vagyis annak hiánya... Inkább kúrtúra.

A társadalom mentális adottságainak pitiánernek ható, de sokat eláruló kivetülése. Bár Pontnak, aki elszenvedte következményét, nem annyira banális.
Mit várjunk attól, aki a higiénia elemi szabályait nem tartja be?
Az ilyen ember először is ostoba, önző, tájékozatlan, felelőtlen, lenne még néhány jelzőm, szóval katasztrófa személyiség!
S mindezt simán le lehet vezetni egy összetapogatott zsömjéből!:)
Vajon naponta hányan és hány zsemlét fogdosnak körbe?

Bistyu 2008.09.19. 09:20:14

Agyongyötört emésztőrendszernek szőlőt? Gratulálok a gyógyuláshoz.

pontilyen 2008.09.19. 11:25:08

Valahogy kívántam nagyon a szőlőt. És jól is esett.

Egyszer valahol olvastam, hogy a szőlőlé ugyan valóban hashajtó hatású, a héj meg a mag viszont pont ellenkezőleg: szorulást okoz; így az együttes hatás végülis optimális. És valóban. Túlzásba persze nem szabad vinni.

Még az Amál által fölvetett emberundoron gondolkoztam sokat. Bármilyen furcsa, szerintem ez egy természetes érzés. Pont azért tudjuk szeretni az embereket, mert tudunk tőlük undorodni is. (Jó, lehetne ellenpéldákat hozni, hogy pók, csótány, féreg: ezektől látszólag csak undorodunk; illetve: pandamaci, tigris, kanári: ezeknek csak csodáljuk a szépségét. Ám szerintem minden ilyen érzelem mélyén valamilyen mély azonosulás van az adott lénnyel. Az undor és a szeretet csak módozatai ennek az azonosulásnak.)

Félkarú Rabló · http://www.felkarurablo.blogspot.com 2008.09.20. 21:08:53

Jól összehoztad a zsömléket, az emberekt és a krisztusi tanítást. :-)
Hát sajnos ez így van, mindenki a legpuhábbat és a legszebbet akarja, a többiek meg le vannak sz*va...

pontilyen 2008.09.20. 21:28:05

"Jól összehoztad a zsömléket, az embereket és a krisztusi tanítást. :-)"

Igyekeztem. :-)

Egyébként még ma is merengtem kicsit ezen a dolgon (mármint a zsömléken), és arra jutottam, hogy e rossztetthez (azaz a zsömlék összetapogatásához) sokkal több energia kell, mint a jóhoz. Ha már nem tudunk (akarunk) jót tenni, segíteni másoknak stb., akkor fecséreljük el a meglévő energiáinkat az ártásra? Hogy egyszer egy kicsit puhább (jobban átsült stb.) zsömlét együnk? Melyik ember lehet ennyire mélyen?...

Félkarú Rabló · http://www.felkarurablo.blogspot.com 2008.09.21. 08:54:11

Itt nem az energiafelhasználásról van szó, hanem az alázat hiányáról. Jót azért nem akarunk tenni, mert ugye velünk se tesz senki jót, akkor miért? Jót azért se akarunk tenni, mert az lealázó; jobb elfutni tolvajként, mint koldusként kérni...
Ha így nézzük, akkor pont hogy nem mélyen van az illető, hane életképes és belevaló, mert megszerezte magának a legjobbat.

pontilyen 2008.09.21. 13:02:14

"pont hogy nem mélyen van az illető, hanem életképes és belevaló, mert megszerezte magának a legjobbat."

Ja, ja, teljesen jogos. Csak úgy értettem, hogy milyen mélyen lehet valaki, akinek "a legjobb" egy viszonylag friss zsömle képében manifesztálódik.

A "velem se tesz senki jót, akkor én miért" pedig a másoktól való függés bizonyítéka, a szabadság teljes hiányáé.

Egy Krisztus-Nietzsche relációban úgy fogalmazhatnánk meg: azt már érti Nietzschéből, hogy a krisztusi alázat nem jó, de a nietzschei kritika lényegét egyáltalán nem érti. Átveszi a jó-rossz fogalmainak krisztusi jelentését, csak a rossz oldalára áll. Nietzsche magukat e jelentéseket veti el.

Félkarú Rabló · http://www.felkarurablo.blogspot.com 2008.09.21. 23:00:03

Zavarba hozol. :-) Alázatosan bevallom, nem sokat konyítok Nietschéhez. Jó, egy kis Zarathustra meg ez, az. Lusta vagyok utánaolvasni, segíts ki, milyen nietschei kritika lényeget nem ért? És miért veszi át a jelentést? Mert másoktól várja a jót? És ezért áll a rossz oldalon?

Hogy milyen mélyen lehet valaki? Nagyon mélyen. :-) Azért a zsemle a "legjobb" mert éppen azt látja. Gondolkodás ilyenkor kizárva.

pontilyen 2008.09.21. 23:53:57

Azt nem érti, hogy "jó" és "rossz" másképp is fölfogható, mint a (keresztény) morál szerint. A zsömlék között válogató vevő nagyon jól tudja*, hogy amit cselekszik, az nem felel meg a krisztusi morálnak, de nem törődik vele: a "rossz" oldalára áll. A krisztusi morál szabályait azonban elfogadja. Elfogadja, hogy az lenne a jó, ha alázatos lenne, és nem magának akarná a legjobbat, mert "az elsőkből lesznek az utolsók, és az utolsókból az elsők".

Nietzsche "moráljában" a jóság nem önfeláldozást jelent, hanem nagylelkűséget. Az a jó (Nietzschénél), aki erős, büszke, nagyvonalú stb. Mondani sem kell, hogy a zsömlék között turkáló egyszeri vevő nem ilyen. Hanem egyszerűen csak bunkó.

Nem tudom, így érthető-e.


*Természetesen ezt nem úgy kell érteni, hogy 100%-ig tudatosan cselekszik így, és hogy minden mozdulatát végiggondolná.

Félkarú Rabló · http://www.felkarurablo.blogspot.com 2008.09.25. 17:37:14

Igen, értem mire gondolsz.

"A krisztusi morál szabályait azonban elfogadja. Elfogadja, hogy az lenne a jó, ha alázatos lenne, és nem magának akarná a legjobbat, mert "az elsőkből lesznek az utolsók, és az utolsókból az elsők"."

Gondolod hogy ez tudatos, hogy egyáltalán feléri ésszel? És ha nem, akkor ez mentség a számára?

pontilyen 2008.09.25. 20:59:06

Én is gondolkodtam azon, mi van, ha valaki egyszerűen nem is érti (tényleg nem fogja föl), hogy amit csinál, az önzés. Bár a legtöbb ember természetesen nem gondolja végig (hiszen hol a vége?) a cselekedeteit, szerintem azért az efféle elbutultság elég ritka.

Képzeljük el, hogy valaki tényleg ilyen! Valószínűleg az első neheztelés után soha többé nem fogdosná össze a zsömléket. Ha elfelejti, hogy erről az esetről egyáltalán mond valamit a morál, azt én nem tekintem mentségnek. Az emlékező-képesség is javítható, fejleszthető, lehet rajta dolgozni. Egyáltalán: ha tudatosul bennünk, hogy minden cselekedetünknek tétje van, akkor nem keresünk mentségeket. Legfeljebb találunk. De nem keresünk.

Tudom, hogy ez így kicsit szigorúan, már-már kegyetlenül hangzik. Nyilvánvaló, hogy az élet valahogy mindig lágyítja ezt a szigort. Én ebben egyfajta különös kegyelmet látok. Mint amikor Jézus azt mondja: "Embereknél ez lehetetlen, ám Istennél minden lehetséges." Amit én úgy értelmezek: elvileg nem lehetséges élni ilyen tökéletlenül, valahogy mégis sikerül.
:-)

Félkarú Rabló · http://www.felkarurablo.blogspot.com 2008.09.25. 21:28:10

Szerintem meg nagyon sokan vannak ilyenek, és ez nem is elbutultság. Olyan környezetben, helyen nőttek fel, ahol az volt a törvény, hogy az a jó, ami nekem jó. A másiknak jót tenni pedig a gyengeség jele.

"Valószínűleg az első neheztelés után soha többé nem fogdosná össze a zsömléket." Neheztelés? Úgy érted, hogy ha valaki rászólna, és elmagyarázná neki tette morálisan elítélendő mivoltát, akkor elszégyellné magát? Hát...kétséges.

" Amit én úgy értelmezek: elvileg nem lehetséges élni ilyen tökéletlenül, valahogy mégis sikerül."

Ez nagyon szép volt. :-) De egyetértek veled. Persze, hogy sikerül, hiszen nincs más választás. Tudom, kegyetlenül hangzik.

pontilyen 2008.09.25. 22:05:06

Szerintem azok, akik számára a jó az, ami nekik jó, nagyon is értik a krisztusi értékrendet, csak egész egyszerűen megfordítják. Lehet, hogy ezt persze csak feltételezem, mégis így érzem. Sőt, példákat is lehetne mondani. Hiszen az ilyen emberek pontosan a krisztusi értékrendet teszik előszeretettel gúny tárgyává. (Amivel épp azt bizonyítják, hogy értik, csak nem megfordítják.)

Hogyne lenne másik választás?! És az öngyilkosság? :-)

Félkarú Rabló · http://www.felkarurablo.blogspot.com 2008.09.25. 22:58:02

Vagy úgy. Szóval szerinted minden emberben ott van a műszer, ami jelez, ha a krisztusi értékrend ellen cselekszik. És ha ezt teszi, tudatosan szegül ellen. Leszámítva a nagyon kis számú síkhülye egyedet. Jól értem?

Elgondolkodtam már egy párszor azon, miért mondják, hogy az öngyilkosság gyávaság. Szerintem pont hogy nagy bátorság kell hozzá, hogy valaki tudatosan, tiszta fejjel kijelentse, hogy az élet értelmetlen, és ezért vállalja hogy átlép az ismeretlenbe, legyőzve a félelmét az ismeretlentől. Szerintem Nietsche most bólogat, ha ezt olvassa. :)

pontilyen 2008.09.25. 23:07:18

"Szóval szerinted minden emberben ott van a műszer, ami jelez, ha a krisztusi értékrend ellen cselekszik."

Nem, ezt félreérted. Szerintem nincs ilyen genetikailag kódolt morál. A krisztusi etikát megtagadó emberek azonban ismerik a krisztusi etika főbb vonalait. Nyilván valamilyen módon ezeket már gyerekkorukban megkapják a társadalomtól. Én nagyon is el tudom képzelni, hogy van olyan világ, amely másféle morális alapelvek szerint szerveződik.

Hú, az öngyilkosság az nagyon izgalmas téma! Egyszer ki kellene tárgyalni részletekbe menően. Szerintem se gyávaság. (Eleve csak az nevezhetné gyávaságnak, akinek lehetősége van tapasztalatként ítélni róla. Márpedig az ilyen emberek, ugyebár, nem élnek...)

kisvi 2008.09.29. 20:16:35

Szerintem egyszerűen az embereknek nem tanították meg hogy ne nyúljanak bele kézzel (alap, hogy semmilyen kiírást nem olvasnak el), illevte itthon az dívik, hogy ha olyat látsz, ami nem tetszik, akkor inkább elfordulsz. Ha mindenki szóvá tenné, hogy kézzel nyúlsz hozzá, egy idő után nem lenne aki megtenné, hiszen felhábodorást váltana ki.
De ezt itthon belátható időn belül nem fog megtörténni.

pontilyen 2008.09.29. 21:58:54

"ha olyat látsz, ami nem tetszik, akkor inkább elfordulsz"

Mert soha nem jövünk ki jól belőle. Sunnyogásra nevel minket a társadalom, amely híján van minden önkritikának.

Csernus doki álruhában 2008.10.13. 09:30:57

hát, nem a 18+ karikát, hanem az IQ80- karikát kéne erre a postra kitenni.
Gondolkodtál már rajta, hogy bejössz hozzám rendelésre?

Ki nem szarja le hogy mit hánysz??? Nícse vagy jesszus ideoda.

(leléptem, nem fogok mindehova írni)

pontilyen 2008.10.13. 13:01:18

"leléptem, nem fogok mindehova írni"

Hála Istennek. :-)
süti beállítások módosítása