Babits Mihály már 1936-ban arra panaszkodott Kosztolányiról írt nekrológjában, hogy a magyar regények "nincsenek megírva". Éppen a Pacsirta szerzőjét hozta föl ellenpéldaként, kivételként.
Ottlik Géza hasonló megjegyzést tett. Szerinte a magyar írók többségében még nem tudatosult eléggé, hogy egy regényt kétszer kell megírni. Megírni egyszer, aztán újraírni az egészet. Ahogyan ő tette, miután az Iskola a határont már a nyomdából visszarendelte, hogy újra megírhassa.
Kosztolányi, Ottlik: a nagy-nagy kivételek, akik befejezték (József Attila szavával: aláírták) művüket. Tudjuk jól, hogy a legtöbb nagy magyar író vagy költő életműve szinte hemzseg a félkész, kétes értékű, nem hibátlan, nem tökéletes, fölülvizsgálatra szoruló, ballasztos, túlírt, összecsapott daraboktól.
Dehát van-e okunk csodálkozni ezen? Magyarország a félbehagyott nagy tervek, a félkész megoldások, a torzók, a kudarcba fulladó nagy nekibuzdulások országa.
Ez jutott eszembe, amikor a napokban ismét stadionböngészésen kaptam magam.
Vessünk egy pillantást nemzeti stadionunkra!
Az emeleti lelátórész csak az egyik oldalon épült meg. A másik oldalon lelátó helyett a város képei láthatók a háttérben.
Vajon miért? Így tervezték? Nem gondolhatjuk komolyan. Sehol a világon nem találunk példát hasonló stadiontorzóra. Ahol kétszintes a lelátó, ott körbe kétszintes; vagy ha mégsem, akkor sem a pálya közepén van "szétvágva" a lelátó, mint nálunk. (Idézzük csak emlékezetünkbe a barcelonai Olimpiai Stadiont:)
A vak is látja, hogy az egyik építmény (a barcelonai) készen van, be van fejezve; míg a másik (a budapesti) csak félig van kész, félig van befejezve.
A Népstadion (Puskás Ferenc Stadion) példája persze régóta közismert. Nem is miatta jutott eszembe, hogy országunkat a torzók országának nevezzem. A Népstadion látványát már régen megszoktuk, és szinte nem is értenénk, ha másképpen nézne ki. Még arra is hajlunk, hogy építésének vészterhes időszakával, az ötvenes évek szörnyű körülményeivel magyarázzuk a torzó-jelleget.
Győrben azonban éppen mostanában épült föl, hatalmas tőkeinjekciót a munkákba belefektetve egy új csodastadion. Nézzünk egy gyönyörű, szinte teltházas képet róla!
Szebbet a világ egyik országában sem találunk.
De vessünk csak egy pillantást a kapuk mögé is.
Igen, jól látunk. Ez a kép ugyanazon a meccsen készült, mint az előbbi. Jól látjuk, hogy nem látjuk. Mármint a lelátót. Nem, nem varázsolta el David Copperfield. A vadonatúj, minden igényt kielégítő stadion így épült, ilyen féloldalasra. Vagyis kétnegyed oldalasra.
Miért? Az indoklás szerint azért, hogy bővíthető legyen, ha szükséges lesz. A két meglevő tribünnel nagyjából 16.000-es a stadion befogadóképessége. Magyar meccsen tíz évente ha egyszer van ennyi néző. Majd, ha Eb-t rendezünk, akkor nagyon jól fog jönni, hogy ilyen könnyedén bővíthető akár 30.000-esre is a stadion.
Tartok tőle, hogy nem csak én érzem fonáknak ezt a logikát.
Tartok tőle, nem csak én érzem úgy, hogy itten megint sikerült egy torzót megalkotni. Mint 1953-ban, a Népstadion építésekor.
Soroljam a további példákat?
Elemezzem ki, hogy hol érzem félig megírtnak Móricz regényét, a Rokonokat? Hogy mi a bajom a Duna partján, a Nemzeti Színház mellett épülő, egyenként egyébként szép épületekből (is) álló új budapesti városközponttal?
Szerintem ez a két stadionpélda elég lesz.
Aki pedig továbbra sem hiszi, hogy a befejezések nélküliség országa vagyunk, járjon utána.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
2009.07.07. 18:06:40
Az emberi agy olyan csodálatos szerkezet, hogy még a motiválatlanságot is képes elsajátítani :)
pontilyen 2009.07.07. 18:30:11
Biztos is vagyok benne, hogy a kulturális minták, melyeket egy közösség az utókorra hagyományoz, erősen befolyásolják az egyéni gondolkodást, az egyéni attitűdöket is.
Én is sokszor észreveszem magamon, hogy "idomulok" a közösséghez, amely fölnevelt.
popp · http://koncertblog.com/ 2009.07.07. 20:10:39
bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.07.07. 20:54:27
az ember ahhoz nő fel, amit elvárnak tőle (vagy belerokkan).
olyan, aki önként többet tesz, mint az elvárások, alig van, és ők is fel szokták adni hamar.
az itthoni dualizmus elvárásszintjei nagyon nincsenek szinkronban, és sokszor már meg se próbálunk úgy tenni, mintha de.
gólhaj · http://kroki.blog.hu/ 2009.07.07. 21:09:31
@pontilyen: asszem csak simán küzdeni kell, mint disznó a jégen; a minta valóban nagyon fontos.
fraki 2009.07.07. 21:10:32
Hozzászóló 2009.07.07. 21:29:18
Penyige Pál 2009.07.07. 21:32:07
VonBraun 2009.07.07. 21:47:40
3659.freeblog.hu/archives/2008/09/02/A_Ladanyi_viadukt/
öntelt radírpók 2009.07.07. 22:29:04
Miért kellene körben végig azonos magasságúnak lennie egy stadionnak?
Finnország: upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/17/Lahti-stadion.jpg
de a holland/belga, osztrák/svájci EB után is elbontották jó néhány stadion egy részét
diktatorikus kleptokrácia 2009.07.07. 22:46:31
pontilyen 2009.07.07. 22:49:28
Igen, szinte szó szerint ugyanez a győri példa. Nem befejezték valamit, ami majd jó lesz, hanem terveztek egy nagyot, és csak félig valósították meg.
@bs395:
Az elvárásokat nem mindig másoktól kapjuk, sőt életünk legfontosabb döntéseiben éppenséggel magunkra vagyunk hagyva. Ugyanez áll egy minisztériumra, államra, vállalatra is.
@gólhaj:
Azt is minta közvetíti nekünk, hogy milyen módon küzdjünk. Ezzel persze nem tagadom az egyéni döntési szabadságot.
@Penyige Pál:
Más a töredékesség, és más a "megíratlanság". A Tulajdonságok nélküli ember egy hatalmas töredék, mégis zseniálisan meg van írva.
@öntelt radírpók:
Sokféle típusú stadion van (érdekel ám a téma nagyon); de olyat még nemigen láttam, mint a mi Népstadionunk. A győri típusúra több példa akad, de az is ritka.
pontilyen 2009.07.07. 22:54:24
Nemhogy nem szégyen "kiszakadni"; az általam említett pozitív példák (Kosztolányi, Ottlik) számomra éppen azért ikonok, mert a közeg ellenére is hatalmasat alkottak.
Az ilyen embereket kell fölmutatni és "reklámozni", mert a kultúra pozitív hagyományai éppen úgy hatnak, mint a negatívak.
croesus aka. the grinder 2009.07.07. 23:23:37
pontilyen 2009.07.07. 23:25:36
most elmegyek aludni, az éjszaka esetlegesen érkező hozzászólások csak holnap reggel tudnak megjelenni, válaszolni is csak holnap tudok rájuk. Ez ne riasszon vissza senkit a véleményezéstől! :-)
Jó éjt!
polak 2009.07.07. 23:26:43
a 4es metró, ami ugyan valószínűleg elkészül majd valamikor, de 3szor olyan drágán?? (azaz matematikailag: az 1/3a készül el az eredeti pénzből, ergo befejezetlen...)
vagy a nemzeti gödör...
bence84 2009.07.08. 00:42:57
Máriáshuncut 2009.07.08. 00:43:00
Kalmár 2009.07.08. 01:06:30
Tök elegem van az ilyen elégedetlenekből!
Vedd észre a sok fejlődést is.
Például befejezték a M3 autópályát.
Ja azt nem, de nemsokára meglesz, csak újítják még föl az tavaly átadott szakaszt.
Na de itt a 4-es metró!!
Ehh, a fenébe az talán még lehet, hogy nem teljes.
De az oktatási, média, törvények?
Btk, alkotmány, gyülekezési törvény?
Nem-nem és nem tényleg semmi sincs kész. Csak én idegileg, anyagilag stb.....
changebug (törölt) 2009.07.08. 01:14:25
Egyébként majd ha a mérnök tervei alapján közlik, hogy valami ennyibe kerül, és az öltönyös döntéshozó összecsapja a bokáját - hogy parancs értettem - adom a pénzt - és nem fordítva, hogy ennyi pénzem van ebből kéne valamit csinálni, na akkor be lesz fejezve. meg nem megy át 25 cégen kézen-közön x% vissza stb. ami Magyarországon divat... nincs új a nap alatt.
szbszig 2009.07.08. 01:35:06
Mindezt a győri stadionhoz jegyeztem meg, mármint hogy lehet igazság abban, amit az építtetők mondtak. Bár az is kétségtelen, hogy eljutottunk oda, hogy ebben az országban már minden mögött a mutyit kell keresni...
escaper · http://elinnen.blog.hu 2009.07.08. 01:44:09
elinnen.blog.hu/2009/01/26/pecs_az_lhc_kozpontja
lujo22 2009.07.08. 03:22:17
bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.07.08. 07:05:14
ez az a hazugság, amire államok épülnek :-)
az elvárásokat a környezet adja az ebmernek, amiken más emberek tompíthatnak (pl szülők védik a gyerekeket), vagy erősíthetnek (pl kiképzésen). az állam az a szervezet, ami megmagyarázza, hogy az egyiknek miért más elvárásrendszernek kell megfelelnie, mint a másiknak (az ideológiai háttér lényegtelen), az állampolgár meg az az egyén, aki kifele mutatja, de befele megszegi.
bunkó paraszt 2009.07.08. 07:16:55
Meg azért is, mert azt látjuk, hogy pl. áfacsalással 10x annyit keresnek egyesek, mint amennyit értelmes és legális munkával lehet, és ez nem igazán motiváló.
De ehhez a stadionoknak nem sok köze van.
Manyizga (törölt) 2009.07.08. 07:33:37
Az M0-ás csömöri felüljárójánál meg gyalogjárda nem épült... ehh.
bande\' · http://kardigan.blog.hu 2009.07.08. 08:10:24
Korlátok: ha rendelkezésre áll minimum egy pénznyomda finanszírozni a dolgokat akkor nem számít mekkora a haszna, vagy mennyien használják, megépíthetjük a világ legnagyobb stadionját is. Ha viszont nincs rá pénz, igenis elfogadhatónak érzem azt, hogy annak a lehetőségét adjuk meg, hogy ha egyszer majd kell, akkor ne kelljen egy teljesen újat építeni.
Igények: Magyar NB I.-re 30 000 fős stadiont megépíteni és fenntartani hülyeség, talán még a 16 000 is erősen fölébecsült. Azért benne álljon a pénz, hogy 5 évente egyszer van egy meccs ahol lehet, hogy 19 000 ember is lenne szerintem pazarlás.
Megépült Dunaújvárosnál az M6-M8 csomópontja olyan méretekkel, hogy egy város elférne a területén, nem torzóként hanem egészen. Viszont az M8 autópálya a holdban van és a forgalom csak egyetlen ágat haszál a hatalmas csomópontból. Nem pazarlás? Mindegyikünk pénze benne áll, amiből lehetett volna valami hasznosabb. Lehet, hogy néha okosabb egy torzót csinálni.
oolajtoo 2009.07.08. 08:17:49
A népstadiont szándékosan félkarájúra építették, a hiányzó rész nem egy teljes stadiont formázott volna, hanem kétoldali gigászi méretű rámpa indult volna a mostani skardelli kavics irányába. Kvázi hogy a néptömegek tömött sorokban ... fel a lelátóra ...
Ez volt az eredeti koncepció. Az, hogy ezt időközben a rákosi-rendszer megváltoztatta, kitalálták, hogy majd 100.000 hithű pártkatona vigyorog majd itt, és emiatt a rámpák nem épültek meg az egy dolog. De akkor is lényeges TÉNY, hogy eredetileg félkarély lett volna !
Ezt bárki ellenőrizheti, ha megnézi az Új Építészet 1948/9-es számát, vagy olvasta valaha Bonta János; A magyar építészet egy kortás szemével 1945-60 c. könyvet. (65. oldal).
Budapester81 2009.07.08. 08:35:58
1. a legrégebbi:
tüskecsarnok sokáig úgy tűnt hogy sikerül rá üzemeltető találni de a végén nem sikerült megegyezni
2. Máv kórház beton torzó nem folytaták a Máv kórház új szárnyát, pedig lehetne a régi korszerütlenebb épületekből ide áttelepiteni
3. dél pesti kórház melletti betontorzó nem sikerült kideritenem hogy minek épült csak annyit tudok hogy a XX.kerületi önkormányzaté és próbálja/próbálta eladni.
4. sportkórház felépült egy teljesen új szárny gyakorlatilag szerkezettkész és csak a kórházi felszerelés hiányzik belőle remélem nem lesz belőle honvéd kórház ahol több mint 15 évet kellett várni. (mindeközben az elmúlt évben új szárnyakat és épületekkel bővült a Szt. István, Szt Imre a Bajcsy az Uzsoki)
Stoney Hill Billy 2009.07.08. 08:38:46
Azhát 2009.07.08. 08:47:19
"az általam említett pozitív példák (Kosztolányi, Ottlik) számomra éppen azért ikonok, mert a közeg ellenére is hatalmasat alkottak."
Pedig furcsa egymás mellett látni őket, mert ugye Ottlik valójában egy egykönyvű író, Kosztolányinak viszont méterekre rúgnak az összegyűjtött művei...
Az Iskola a határon ettől nem lesz kisebb, de az életmű szvsz igen!
Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2009.07.08. 08:55:02
Egyrészt a rossz koncepció. A legtöbb nagyszabású terv Magyarországon rosszul van előkészítve és a végrehajtás - ami akár műalkotásról, akár stadionról, akár egy házi dolgozatról van szó - pedig egyátalán nincs megtervezve. "Elkezdjük, aztán majd megy magától!" Sajnos nem!
Másrészt a lustaság. Ritkán tapasztalok olyat, hogy valaki teljes erőbedobással fog hozzá valamihez, ill. hogy a lendület két napnál tovább tart.
Harmadrészt - és ez az előzők magyarázata is szerintem - az önbizalomhiány. Ha valaki csinál valamit, bármit, akkor azt az irigyek mindig elbizonytalanítják. Valamiért nálunk az emberek nem hisznek annyira magukban, hogy egy a pálya széléről jövő, arctalan bekiabálás ne roppantaná meg a lendületet.
Ezért nincsenek már a tervek sem kidolgozva (hiszen már a koncepciót is ugatják egyesek, nincs energia sajnios folytatni), és ezért veszti hamar a többség a kedvét is.
Kosztolányi, akit én sokkal kevésbé ismerek, az én szememben mindig azon kevés költők/ írók közé tartozott, akikről semmilyen lelki gyengeséget nem feltételeztem, akinek úgymond alapvetően rendben volt a lelke. Éppen ezért pár hülye nem akadályozhatta munkájában.
Nick Leeson 2009.07.08. 08:58:25
A stadionokkal kapcsolatban nem egészen értek egyet.
Egy olyan országban, ahol a foci szar, pénz nincs, ráadásul kicsik is vagyunk, miért is kellene világviszonylatú és befogadóképességű stadionokat építeni?
Azért hogy megrohajanak kihasználatlanul? Vagy azért mert szépek?
Igenis logikus, hogy úgy tervezik meg, hogy később bővíthető legyen.
blogout · http://oldalaseletreceptek.blog.hu 2009.07.08. 09:00:59
Enok mester (törölt) 2009.07.08. 09:01:28
Mindez jócskán szubjektum kérdése.
A Népstadion, ma Puskás-stadion pedig egyáltalán nem torzó. Ilyennek tervezték, ilyennek készítették el. Nem csak futballpályának szánták, hanem komplexumnak. A másik oldalon ennek megfelelően nincsen magaslati lelátó. Ott kiszolgáló épület, egyebek vannak, gondolván arra, hogy (legalábbis régebben) nem csak futballmeccseknek adott otthont.
Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2009.07.08. 09:09:50
UTakeMe 2009.07.08. 09:39:20
pontilyen 2009.07.08. 10:21:10
pontilyen 2009.07.08. 11:11:48
Ezek mind nagyon találó példák. Köszönöm, mert kiegészítik, hitelesítik a posztban leírtakat. Különben mindegyik példának külön története és tanulsága van. Például a Gödör (Erzsébet tér) talán még jobb is lett így, "kultúrközpontként", mintha egy irdatlan színház lett volna a helyén. Budapesten nagyon kevés (igazi) tér van, az Erzsébet tér ezek egyike lett.
@Máriáshuncut:
Igazándiból szerintem erő és bátorság (és persze szerencse) kérdése, hogy egy ember ki tud-e emelkedni. Kosztolányi ugyanabban a közegben élt, mint Juhász Gyula, szinte ugyanarról a tájról származtak, ugyanabba a közegbe csöppentek bele. Talán a tehetségük között sem volt nagy különbség. A két életmű mégis ég és föld. Miért? Mert Kosztolányi jobban akarta a sikert, akaratosabb, elszántabb, keményebb volt. Szerintem ezen múlik majdnem minden.
@changebug:
Befejezik, ha már elkezdték. De pl. a Mária Valéria híd hány évig állt torzóban? A budapesti Margit hídról hány éve mondják, hogy életveszélyes?
@szbszig:
Teljesen jogos, amit írsz. Egy Eb-re így is, úgy is építeni, bontani kellene a pályát. Én úgy képzeltem volna el a győrit, hogy mind a négy kapu mögött van a jelenleginél alacsonyabb, bővíthető lelátó, egy nagy, a jelenlegihez hasonló méretű főtribünnel, szembe vele pedig egy kapuk mögöttinél nagyobb tribünnel. És akkor jólesne ránézni. Így féloldalas, kettős benyomást kelt.
@lujo22:
Jártam már Romániában. Szerintem ott alapvetően egy kicsit másféle gondokkal küzd a társadalom. De ez persze csak megérzés.
@bs395:
No igen. :-) Abban egyetértünk, hogy a teljesen szabad elvárásrendszer mint az egyén tulajdona alighanem illúzió. Mindig elvárásokat teljesítünk, akkor is, amikor azt hisszük, hogy szabadok vagyunk. (Vö. Freud.)
@bande\':
Szerintem ott tévedsz, hogy az alternatívát a torzóban és a hatalmas stadionban látod. Lehet építeni egy viszonylag kisebb, nagyon szép, minden igényt kielégítő (és bővíthető) stadiont is. Ezer példa van rá a világon. A győri egy hatalmas, gyönyörű stadion és egy legelő keveréke, ezért szerintem furcsa benyomást kelt.
@oolajtoo:
Köszönöm az információt. Ezek szerint egyszerűen csak ízléstelen volt az építtető vagy (ami, Rákosi-rendszerről lévén szó, kevésbé valószínű) a tervező.
@Azhát:
Ottliké egy kicsi, de tökéletes életmű; Kosztolányié pedig egy hatalmas és (amennyire ez méretei alapján lehetséges) tökéletes életmű. Viszonyuk kb. olyan, mint az El Sardinero és a Camp Nou stadionoké! :-)
@Reckl_Amál:
Érdekes, az általad említett három ok közül én a talán legkevésbé fontosnak tűnőt, a harmadikat érzem a leglényegesebbnek. Például magamon is ugyanezt veszem észre; nincs elég önbizalmam. Kosztolányi és Ottlik lelkileg valóban "egészséges", erős emberek voltak, nem hagyták magukat visszatántorítani. Számomra különben talán pont ezért olyan fontos figurák.
@steevo:
Olvasd el, amit most bande\'-nak és szbszig-nek írtam!
@blogout:
Nagyon fontos dolgot említettél! A barátok egyik legfontosabb szerepe éppen az ösztönzés, hogy megerősítsenek, hogy semmiképp se csüggedj el, és hogy ne hagyd magad elnyomni vagy elkényelmesedni. Barátok nélkül valószínűleg egyetlen munkát sem lehetne befejezni.
@Enok mester:
Nem konkrétan a nyomdából-visszakérés miatt pozitív példa Ottlik, az inkább csak szimbólum. Hanem azért, mert az Iskola a határon egy hihetetlenül alaposan megírt, tényleg végigírt regény. Kosztolányi is alaposan megírta az összes regényét. Az, hogy voltak még tervei, szerintem egyáltalán nem kisebbíti az érdemeit.
Ha a Népstadiont ilyenre tervezték, akkor az egy rossz terv volt. Dehát nem ilyenre tervezték, ahogyan arra olajtoo kolléga is fölhívta a figyelmet.
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.07.08. 11:32:09
A középkori templomok természetes sorsa volt a begejezetlenség: emberöltőkön keresztül építették, bízva abban, hogy majd az ükönokák befejezik. Ez nagyon gyakran nem történt meg. Az még a jobbik eset, ami mondjuk a bécsi Stephansdommal történt (ott jártam hétvégén, azért ez a példa), ahol csak az egyik tornyot zárták le kurtán-furcsán, de van ennél komikusabb példa, Kutna Horában a Szent Barbara templom teteje és tornya is lemaradt, kifejezetten komikus látvány: cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kutn%C3%A1_Hora_-_Chr%C3%A1m_Svat%C3%A9_Barbory1.jpg
Persze ami a középkorban természetes volt, annak a huszadik-huszonegyedik században, amikor szinte minden fel lehet építeni 3-5 éven belül, nem kéne annak lenni.
A másik dolog, ami eszembe jutott, az a periféria helyzet: a perifériáról is látod, mi a helyzet a központban, mit és milyen színvonalon építenek a gazdagok. Ezért Te is arra vágysz. Szépen lerajzolod (tizenöt autópálya, nyolc metróvonal a fővárosban, hidak a Dunán, alagutak a hegyeken keresztül, csodapalota (csodaszínház, csodamúzeum). Aztán belekezdesz, holott érzed, hogy valami nem stimmel. A végén beleszakadsz, hiszen az elképzelt csodákhoz ötször annyi pénz kéne, de a végén mégis csak egy torzót leszel képes alkotni.
Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2009.07.08. 11:44:07
Szerintem is ez a legfontosabb. Ebben voltak Kosztolányiék is erősebbek, mint sok társuk. (Mert ha most olyan elképzelt dolgot veszek, mint a magyar írói lélek, nem a lustaság vagy az ötlettelenség a legjellemzőbb.)
pontilyen 2009.07.08. 11:47:40
A befejezetlenség mint koncepció nagyon érdekes téma. Az itt már említett Proust vagy Musil, de akár az egész romantika ezt a hagyományt követte. Vagy Nietzsche. Szándékosan írt rövid aforizmákat, lazán szerkesztett, szabadon villódzó gondolattöredékeket.
Az építészetben is vannak példák a szándékos "töredékességre". Stadionoknál maradva, nézd meg például a monacóit: farm4.static.flickr.com/3027/2578428170_8f87fbd2f4.jpg
Ami a 8 metrót illeti. Pár év alatt meg lehetne építeni Budapesten is több metróvonalat, ha leszoknánk a gigantomániáról. A kéregvasút sokkal olcsóbb, de ugyanolyan jó, mint a Föld alatt többszáz méterre ásott alagút. Nem tudom elképzelni, hogy ezt ne lehetne megoldani; pláne, hogy manapság a metrókat nem a belvárosban, hanem az agglomerációban építik.
pontilyen 2009.07.08. 11:52:03
:-)
(Csak vizualizáltam közben...)
Penyige Pál 2009.07.08. 12:06:02
pontilyen 2009.07.08. 12:13:41
Ez egy nagyon divatos és általában kevéssé értett vélekedés a kortárs irodalmi, irodalomelméleti diskurzusban. Hidd el, hogy (nagyjából) ismerem a forrásait.
Azért vélem veszélyesnek, mert nagyon sokan felmentésként használják önmaguk (írói, költői) gyengeségének palástolása gyanánt.
Jellemző, hogy az igazán nagy kortárs szerzők (pl. Esterházy) éppen arra szoktak hivatkozni, milyen fontos, hogy egy könyv "kész" legyen, ott legyen a polcon, leemelhető legyen.
A "műalkotás nyitottságára" (noha egy nagyon igaz gondolat van a mélyén) jellemzően a gyengék, a fűzfapoéták szoktak hivatkozni. Legalábbis nekem ez a tapasztalatom.
Penyige Pál 2009.07.08. 12:32:16
motu 2009.07.08. 14:25:04
Ezzel két szempontból sem értek egyet. Ha állam bácsiként nézzük, akkor úgy lenne a jó és helyes, hogy ha:
1. mindent ésszel és szakértelemmel terveznének;
2. nem lopják ki és el a megvalósítás során a pénz, anyag stb. negyedét-harmadát.
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.07.08. 14:36:12
Hát igen, bár azt gondolnám, hogy a romantika vagy Nietsche szándékoltan "befejezetlenre komponált" (és ettől nagy) alkotásai már egy újabb poszt témája kellene hogy legyen, ez a mostani ugyanis "az istennek se sikerült rendesen megcsinálni" (és ettől szánalmas) alkotásokról szól inkább.
Bár a kettő közti határ néha elmosódik...
"Ami a 8 metrót illeti." Lehetne, de az pont a perifériahelyzet reális felmérését feltételezné, és erre úgy tűnik, nem vagyunk képesek.
pontilyen 2009.07.08. 17:47:18
Ne haragudj, ha támadásnak vetted. Túl gyakran szembesülök az általad hangoztatott vélekedéssel a vélekedést nem végiggondoló egyének részéről ahhoz, hogy idegesítsen. Azzal nyilván egyetértek, hogy nem minden analógia használható mindig, és egyik analógia sem tökéletes.
@promontor:
Bízzunk azért abban, hogy voltak periódusok a magyar történelemben, amikor sok minden épült, és fejlődött az ország. Például a reformkorban vagy a századforduló idején.
Edigej 2009.07.09. 22:40:23
Mindenesetre nemzetkarakterológiai szempontból már Széchenyi is "szalmaláng" természetet írt le a magyarokról.
pontilyen 2009.07.09. 23:33:07
Széchenyi nagyon sok mindent tudott erről az országról. Valószínűleg éppen ezért lehetett olyan hihetetlenül nagy hatása.
Edigej 2009.07.09. 23:55:34
Más részről a dualizmus óta a magyar politikai elit egy fiktív "középosztályra" épített, akik így generációkon keresztül gyakorlatilag készen kaptak dolgokat - hozzászokva ezekhez a bizonyos rövid vagy kerülőutakhoz.
A teljesítménynek nincsen kiemelő szerepe, ráadásul - ha már a politikánál és a metróépítéseknél tartunk - a magyar közpolitikai rendszer túlpolitizált, és hiányzik belőle az a visszacsatolási mechanizmus, amelyet a téma szinte minden szakértője - Lasswell, Easton, Gunn - fontosnak ítélt.
Egyszóval, hiányzik belőlünk a kapitalista gondolkodás.
Széchenyi lehet, hogy mindennek észrevette a csíráit, de ez sokkal inkább társadalmi, mint nemzettani kérdés - szerintem.
ruzsomák 2009.08.23. 21:14:57
pontilyen 2009.08.23. 22:42:04
Ha a klasszikus modernista irodalmat "fetisizálnám", akkor nem írtam volna, hogy a "klasszikus modernista" irodalom túlnyomó része is befejezetlen Magyarországon.
Nem egy korszakot "fetisizáltam", hanem egy attitűdöt. Mely távolról sem korszakfüggő.