HTML

Pontilyen pont ilyen

"Az ember bármilyen messze jut is ismereteivel, akármennyire is objektíven ítéli meg önmagát, végül egyebet nem nyer az egészből, csupán tulajdon életrajzát." (Friedrich Nietzsche)

Friss topikok

  • Zolimoni: Ez volt az a könyv az életemben, aminél az "Ahaaa!" élmény hetekkel később jött.... (2023.07.12. 20:22) A lét elviselhetetlen könnyűsége
  • Volna: @NetLektor: Őszintén szólva, egyáltalán nem értem a 8-as pontban a szerző értetlenségét. Egyértelm... (2021.03.21. 23:24) A tíz legkiakasztóbb helyesírási hiba a világhálón
  • Csöncsön: @MAXVAL bircaman közíró: Nem cenzúra van, csak mivel föl van rá telepítve a Disqus, kiszedtem a ... (2020.02.24. 20:50) "Jól kellett viselkedni"
  • Sz.E.: Én azt válaszoltam volna a gyereknek, bár egy ilyen korú gyerek azt sem értette volna meg: Ha magy... (2018.07.09. 20:28) Mi az értelme?
  • Csöncsön: KÖZÉRDEKŰ KÖZLEMÉNY (aki esetleg olvassa)! Indítottam egy új blogot: mondataink.blog.hu/ Aki szí... (2017.08.29. 19:33) Az Ég Berlinről

Ennyien vagyunk most

2009. január 31. óta


View My Stats

Címkék

ady (1) aforizma (6) agyalás (12) agymenés (3) aljasság (1) almería (1) álom (11) amerikai psycho (1) arany jános (8) argentína (2) árokásó blog (1) asterix (1) austin (1) a nagyidai cigányok (1) a szajha és a bálna (1) a tanú (1) a titkok kulcsa (1) a vihar (1) babarczy (1) babits (5) bahtyin (1) bajnai (1) balassi (2) balkán (1) baloldal (1) bank (1) barcelona (6) baudelaire (1) bayer (1) beavatás (1) bekezdés (1) berlin (2) berzsenyi (2) bessenyei (1) beszéd (2) beszédaktus elmélet (1) beszélgetés (4) betegség (2) bevándorlók (1) bkv (8) blikk (1) blog (28) blogsablonok (1) bl döntő (1) bogár lászló (1) bölcsesség (1) bölcsészet (2) bölcsészkar (1) bölcsőde (1) boldogság (2) bolondozás (4) bolondság (1) bonhoeffer (1) brecht (1) buber (1) budaházy györgy (1) budapest (17) búék (3) bűn (1) bunkóság (1) butaság (2) butler (1) buzi (1) camus (1) celebek (1) chico buarque (1) cigányok (3) csalódás (1) csíkszentmihályi (2) csipike (1) csoda (1) csokonai (1) dallas (3) dekonstrukció (1) délibáb (1) demokrácia (3) derrida (1) derű (2) der himmel über berlin (1) dionüszosz (1) diploma (2) dohányzás (2) dosztojevszkij (4) eb (5) echo tv (1) edith piaf (1) egyébként (1) egyetem (1) élet (17) ellenőrök (1) el clásico (2) emberek (14) emlékezés (13) én (25) építészet (6) erich fried (1) erotika (1) értelmesség (1) értelmiség (1) érzékenység (1) érzéketlenség (1) esterházy (1) esztétika (1) etika (5) étteremkritika (1) facebook (1) fájdalom (3) fák (1) faludi ferenc (1) fanatizmus (1) fazekas róbert (1) fecsegés (1) federer (2) feldmár (1) felelősség (2) férfiak (3) festészet (2) fikázás (1) film (17) filozófia (36) flow (1) foci (36) foucault (2) franciák (1) franciaország (1) freud (1) freudizmus (1) friedrich (1) ftc (3) gazdaság (1) gazsó (1) gdp (1) getafe (1) giccs (1) goethe (4) gondolatok (2) gondolkodás (45) grafológia (4) grondin (1) guantánamo (1) gyerekek (1) gyilkosság (5) gyomor (1) gyöngyösi (1) győzelem (1) gyűlölet (1) gyurcsány (4) gyurgyák jános (1) haas (1) háború (1) hajnóczy péter (1) halál (7) halálbüntetés (1) halottak napja (1) hawaii (1) hazaszeretet (1) helyesírás (3) hermeneutika (6) hétköznapok (23) hiddink (1) himnuszok (2) hímsovinizmus (1) hírek (3) hócipő (1) hofmannsthal (1) homofóbia (2) homoszexualitás (4) hősök (2) húgocskám (1) húsvét (2) identitás (1) idő (11) igénytelenség (1) iii. richárd (1) indexcímlap (12) iniesta (1) iparművészeti múzeum (1) írás (14) irigység (1) irodalom (20) iskola (1) isten (2) ízeltlábúak (2) japán (2) játék (19) jégkorong (1) jékely (1) jézus (6) jobbik (1) jog (1) john higgins (1) józsef attila (5) káin bélyeg (1) kant (1) kapitalizmus (1) karácsony (3) kávé (1) kegyetlenség (1) kemény istván (1) kép (2) kérdés (1) kereszténység (5) kézilabda (4) kína (1) kisebbségek (3) kisteleki (2) kittler (1) kockulás (1) kóczián (1) koeman (1) koffeinizmus (1) kolláth györgy (1) kolonics györgy (1) költészet (18) költségvetés (1) komment (1) konzervativizmus (3) korrektúra (1) kosztolányi (18) kötelességtudat (1) közélet (11) kő hull apadó kútba (1) kultúra (21) kundera (1) kurvák (1) lánczi (1) léderer ákos (1) lélek (23) lényeglátás (1) lévinas (2) liberalizmus (2) lmp (1) logika (1) lustaság (2) lyotard (1) magány (2) magyarok (2) magyarország (38) maradona (2) márai (1) marian cozma (1) márquez (2) maslow piramis (1) mccain (1) mdf (1) média (2) melegfelvonulás (2) mélypont (1) messi (1) metafora (3) meztelenek és holtak (1) morál (4) moravia (1) mörike (1) mosoly (1) mottó (1) mourinho (1) mszp (3) mu (1) műfordítás (3) munkanélküliség (1) murray (1) musil (2) művészet (5) művészetek (1) nacionalizmus (2) nácizmus (3) nadal (2) nádas (1) napfény (2) nemek (2) németek (3) német romantika (2) nemzeti blogcsúcs (1) nemzeti színház (1) nemzetkarakterológia (1) népszavazás (2) népszótár (1) nevetés (2) nick hornby (1) nietzsche (30) nobel díj (1) nők (1) norvégia (1) nyelv (26) nyelvészet (1) nyilas atilla (1) obama (1) ökopolitika (1) olaszország (2) olimpia (6) olvasmány (24) olvasók (5) önismeret (4) önreflexió (1) öröm (1) ortega y gasset (2) őrület (1) oslo (1) összeesküvés elméletek (1) őszinteség (1) őszöd (1) osztálytalálkozó (2) ötvenes évek (1) ozmium (1) pánikroham (1) pedagógia (6) pesterzsébet (2) petőfi (1) petri (1) pihenés (1) platón (1) pluralizmus (1) polgári védelem (2) politika (22) politikai korrektség (1) pontyi (1) pornó (1) prága (1) pszichológia (13) rabszolgamorál (1) radnóti (2) raymond aron (1) real madrid (1) recenzió (1) reckl amál (1) rejtély (1) relativizálás (2) rend (1) részegség (1) retorika (1) ricoeur (1) rilke (1) rio de janeiro (1) roddick (1) rogán (2) románia (1) roman jakobson (1) román patkány (1) rorty (1) rtl klub (1) samantha (1) schmidt mária (1) seggnyalás (1) shakespeare (4) sivatag (1) slágerek (1) sleeping dancer (1) slota (1) snooker (4) sólyom (2) sötétség (2) spanyolország (5) spanyol olasz (1) sport (14) stadionok (5) statcounter (1) stilisztika (2) szabadka (1) szabó lőrinc (1) szdsz (2) szegénység (1) szégyen (3) szemantika (1) szemétség (1) szent ágoston (1) szenvedély (6) szerb antal (2) szerelem (2) szerénység (1) szeretet (8) szexualitás (3) szlovákia (1) szmájlik (2) sznobizmus (1) szocializmus (1) szókincs (3) szorongások (16) sztrájk (1) születésnap (3) szúnyog (1) szurkolók (6) tanárverések (1) tanulás (1) tarka magyar (1) társadalom (19) tavasz (1) technokrácia (2) tenisz (2) tériszony (1) terrorizmus (1) teszt (1) tgm (1) tibet (1) titok (1) tolsztoj (4) török gábor (1) történelem (9) tortuga (1) transzcendencia (1) trianon (1) tudatmódosítók (2) tudomány (6) újév (1) ünnep (8) usa (3) usain bolt (1) uszoda (1) utcák (6) vallás (1) városok (4) vb (2) velázquez (1) vér (1) vers (23) versrovat (32) világháló (11) világpolitika (2) világválság (1) villamosok (3) vírus (1) vita (1) vitézy (1) vizsga (1) vörösiszap katasztrófa (1) was es ist (1) wc (1) weöres (2) wikipédia (1) wimbledon (2) wittgenstein (1) zsenialitás (4) Címkefelhő

2009.07.14. 18:07 pontilyen

Meztelenek és holtak

1.

Pár évvel ezelőtt egy idősödő, igen művelt úr könyvtárát katalogizáltam, amikor kezembe akadt ez a regény.  "Még nem olvastad? Mindenképpen olvasd el egyszer, nagyon jó könyv!" Több példányban is megvolt az illetőnél, ezért az egyiket nekem adta, örökbe.

Most jutottam el odáig, hogy rávegyem magam. Őszintén szólva volt bennem — nem kevés — kételkedés, hogy le fog-e kötni engem egy háborús regény. Mit lehet erről a témáról elmondani, ha csak azt nem, hogy rohadt undorító az egész, és hogy hálát adhat az ember minden olyan rövid történelmi periódusért, melyet viszonylagos békében élhet le? Valami olyasmire számítottam, mint a Nyugaton a helyzet változatlan. Vagyis sok-sok hullára, vérre, gennyre, mocsokra, és a mindezen átütő életösztönre, amely minden halálnak valami magasztos jelentést kölcsönöz. A regény címe mindenképpen valami ilyesmit sugall.

Az első pár (pár száz...) oldal aztán csalódást keltett. Először nem is értettem, mit akar ez az író; azt meg végképp nem, hogy miként tudott ez a regény olyan elsöprő, mindent felülmúló sikert aratni az Egyesült Államokban. Néhány pillanatra nemcsak sablonosnak, de kifejezetten bárgyúnak is tűnt a szöveg.

Ehhez képest most itt vagyok a végén, és szavam nincs, akkora katarzist érzek.

De nem azért, amiért gondoltam volna. 

Olvasás közben ugyanis szépen lassan és fokozatosan arra jöttem rá, hogy ez egy roppant összetett, nagyon furcsa, az érzelgősség és a cinizmus határáról gyakran az utóbbi területére átbillenő szöveg. Meglepően kegyetlen.

A nagyon sok problémából, melyet megérint, hadd emeljek ki egyet. Hátha egyetlen mozzanaton keresztül a többi is valamelyest megvilágítódhat.

 

2.

Az egész regényben egyetlen nő sem szerepel. Nők csak említések szintjén jönnek elő a szövegben, és általában (vagyis az esetek mintegy 100%-ában) csak úgy, mint szexuális inger tárgyai. Mindenütt csak férfiak, férfi mondatok, férfi gondolatok, férfi párbeszédek, férfi testek.

Van ebben valami döbbenetesen nyomasztó. Akármit állítsanak ugyanis a feministák, a férfi gondolkodás az esetek túlnyomó többségében gyökeresen másmilyen, mint a női, a zárt férfi közösségek másképpen működnek, mint a koedukált közösségek; és hosszú száz meg száz oldalakon keresztül folyton csak "férfi" gondolatokkal szembesülni: irritáló.

A katonaság-típusú zárt férfiközösségek működési elve elég egyszerű. Nagyjából egy farkasfalka logikáját követi: ki kell alakítani a hierarchikus viszonyokat, mégpedig általában az erő látszatának erejével, aztán fönntartani ezeket. A hierarchia csúcsán természetesen az áll, aki a legerősebb, pontosabban: aki a legerősebbnek mutatja magát. Gyengének (azaz őszintének) mutatkozni halálos bűn, és azonnal maga után vonja a közösség megvetését.

Hogy miként lehet gyengévé válni, arra legyen példa a következő részlet a könyvből.

Mindig tanul valami újat. Már rájött, hogy egyszerre több szinten kell gondolkodnia. Az egyik szint az, amelyet valóságnak tart: a világ tényleges állapota, amellyel meg kell ismerkednie: aztán van egy "mélyréteg", ahogy nevezni szokta, amikor valahol a felhőkben lebeg, és nem akarja tudni, hogy mi van alatta; s végül van egy nagyon fontos harmadik szint, amelyen cselekedeteit és szavaita vele együtt élő és dolgozó emberekre gyakorolt hatásuk szempontjából kell megfontolnia.

 

Az utóbbira szinte drámai körülmények közt jön rá egy "hadtörténet és technika"-órán. (Barnára mázolt terem, elöl fekete tábla a falon, a padokban a régi sablon szerint ülnek a kadétok, a sakktábla négyzeteire emlékeztető, szimmetrikus elrendezésben.)

 

Tanár úr (engedélyt kap a szólásra), igaz-e, amit mondani szoktak, hogy Lee nagyobb hadvezér volt, mint Grandt? Tudom, hogy a taktikájukat nem lehet egy napon említeni, de Grandt értett a stratégiához is. Mi haszna az egész taktikának, tanár úr, ha a... ha a katonák nincsenek jól kiképezve, és a hadianyag nem elég? Vajon a taktika nem csupán egy része a nagy egésznek? S ilyen szempontból nézve nem Grandt volt-e nagyobb, hiszen ő igyekezett számításba venni azt is, ami közvetlenül nem kézzelfogható? Lehet, hogy nem értett úgy a csinn-bummhoz, taktikában viszont volt fantáziája, amivel pótolni tudta hiányosságait. (Az osztály röhög.)

 

Háromszoros hibát követett el. Ellentmondott önmagának, rebelliskedett, és viccelt.

 

[...]

 

Sokat tanul az esetből, többek közt rájön arra, hogy nem szeretik, és nem is fogják szeretni. Nem szabad tehát baklövést elkövetnie, s nevetségessé tennie magát a banda előtt. Várnia kell.

 

"Ellentmondott önmagának, rebelliskedett, és viccelt."

Elkövette tehát a három halálos bűnt. Kiírta magát (egy időre) a férfiak közösségéből. Úgy viselkedett, mint egy nő.

 

3.

A Meztelenek és holtak azért izgalmas könyv, mert nemcsak létrehozza; a szöveg egészében alá is ássa, meg is semmisíti, nevetségessé teszi ezt az egész konstrukciót.

A legférfiasabb férfi, a rettenthetetlen, hidegvérű gyilkos, a vasfegyelmet tartó őrmester olyan módon vall kudarcot, hogy az egészen nevetségessé teszi őt. Persze nem ez a vicc. Ha ez volna a vicc, a regény nem volna több ponyvánál, üres paródiánál. A vicc az, hogy a bukást senki sem veszi észre. (Az olvasó sem.)

(És itt van az a rész, ahol nem akarok SPOILER-t.)

Honnan is vehetnék észre? Mindannyian foglyai egy illúziónak. Annak mégpedig, hogy van valami értelme ennek a harcnak (mármint a közösségen belülinek). Hogy mégiscsak lehetséges előrébb jutni, vagy ha nem, legalább elkerülni a folytonos megaláztatásokat, kivívni egy viszonylag kényelmes pozíciót, amelyben el lehet lenni valahogy, aztán ott vannak, ugye, a test örömei, az ital, a nők. Van-e több, amit az ember elérhet?

Meztelenek és holtak mindnyájan. A valóság az, hogy semminek sincs semmi értelme. Ezt azonban halálos vétek kimondani. Ilyenre gondolni sem szabad. Ha föl is tűnik a sejtelem, azonnal el kell fojtani.

Az egész regény erről az elfojtásról szól. És a végére érve igazából képtelenség megállapítani — ettől olyan katartikus élmény az egész —, hogy sikeres volt-e az elfojtás.

4 komment

Címkék: férfiak háború olvasmány meztelenek és holtak


A bejegyzés trackback címe:

https://pontilyen.blog.hu/api/trackback/id/tr271246255

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ehje aser 2009.07.15. 09:34:08

Ezek szerint a Blaue Hortensie-t nem fordították le magyarra. Kár.
A M&H témához.
E regény elolvasása után méginkább megérett ama elhatározásom, hogy soha nem fogok katonásdist játszani. Ha nem is pont ennek hatására, de valamelyst szerepet játszott abban, hogy megtagadjam, összetépjem a katonai behívót, vállalva az ezt követő mindenféle emberjogi hercehurcát. De megérte.
Ama "úgy viselkedett, mint egy nő" kitételen jót mosolyogtam, ennél már csak Legeza Ilona könyvismertetőjének megállapítása, miszerint a M&H "csak felnőttek, elsősorban férfiak olvasmánya, műveltségbeli különbségek nemigen zavarják a megértését", hogy úgy mondjam derűfakasztóbb.

ehje aser 2009.07.15. 09:36:24

És mondd Ponti, közel 20 ezres magánkönyvtáramat mennyiért katalogizálnád?

pontilyen 2009.07.15. 17:19:06

@ehje aser:

Összefüggéseiben kell olvasni a szöveget. Az "Úgy viselkedett, mint egy nő" előtt, ugye, két mondattal ott volt ez is: "Elkövette a három halálos bűnt." Pont ennyire értendő szó szerint. Ellentétben Legeza Ilona könyvismertetőjével. :-)

Valóban nem találtam meg magyarul a neten a Rilke-verset, ettől még lehet, hogy lefordították. Ha azonban mégse, akkor meg kell próbálkozni egy saját átültetéssel...

A könyvtáradat szívesen katalogizálom, bármennyiért, ha megadod a szempontokat. A dolog csak akkor nehezül meg (logisztikailag), ha el kell utaznom érte a Szilágyságba. :-)

pontilyen 2009.07.15. 17:28:00

Ja, kicsit még az ON részhez is.

Szerintem a regény egyik nagy ereje éppen abban áll, hogy be tudja mutatni: a valóságos, azaz a civil élet is pont ilyen. Persze nem annyira sűrített módon tör utat benne a mocsok, mint egy háborúban, de az olyan típusú értelmezések, mint Legeza Ilonáé (illetve jóformán valamennyi értelmezés, amit eddig a könyvről olvastam), melyek szerint ez "hú egy de csúnya dolog ez a háború", elvétik a lényeget.

Nem a háború csúnya, hanem az ember.
süti beállítások módosítása