Ezt a témát érintettem már a Népstadion kapcsán. Most egy kicsit tágabb kitekintést is szánok rá. Fontos: senki ne vegye ezt az írást túl komolyan. Az alábbiak inkább afféle szabad asszociációk szülte gondolatkísérletek. Semmiképpen se többek. Igaz, semmiképpen nem is kevesebbek.
Tézisem: egy-egy ország nemzeti stadionjai nagyon sokat elárulnak az adott nép karakteréről, világképéről, identitásának legkifejezőbb jellemzőiről.
Az alábbiakban szemléljünk meg tehát néhány példát e tézis igazságát alátámasztandó.
1. A Wembley és Anglia
Ez a stadion egyszerűen gyönyörű, impozáns, hatalmas. 90.000 nézős befogadóképességével a világ leghatalmasabb stadionjainak egyike. De nemcsak nagy: műszakilag is az egyik legkorszerűbb.
Mit fejez ki? A brit hatalmat és eleganciát. Aki ránéz a Wembley-re, az pontosan tudja, hogy egy világbirodalom egyik státuszszimbólumát látja. Elég csak kívülről vetnünk rá egy pillantást. A kilométerekről fölismerhető Wembley-ív mintegy koronaként (glóriaként?) feszül a stadion fölé.
2. A berlini olimpiai stadion és Németország
Németország fővárosának stadionja egészen más karakterű, mint a Wembley. Tudvalevő, hogy a létesítményt Hitler korában építették; de nemcsak azért, mert azóta többször felújították, de egyébként se magyarázzunk belé náci építészeti elemeket. A monumentalitása ugyanis eleve másmilyen jellegű, mint a Wembley-é.
Amint látható, már a színekből is, ez egy jóval visszafogottabb monumentalitás. Egyszerű formák, tökéletes célszerűség és racionalitás jellemzi ezt az építményt. Méltó a mérnökök népéhez. A tetőszerkezet, illetve az egész stadion pontosan megmutatja azt a praktikus sallangmentességet, dísztelenséget, ugyanakkor férfias precizitást, melyben ez a nép oly sokszor találta meg önképének alapjait.
3. A Stade de France és Franciaország
Csak ezt a stadiont látva ötlik eszébe igazán az embernek, hogy a francia és a német nép — bármennyire próbálták is sokan ősörök ellentéteknek láttatni őket — voltaképpen mennyire is hasonlítanak egymáshoz. Ugyanaz a visszafogottság, hűvöses elegancia, mérnöki precizitás.
De csak a vak nem látja egyszersmind a különbségeket is. A franciák stadionja egy picit cifrább, egy picit könnyedebb hangvételű, egy picit bohóbb; nem olyan élesek és merevek a formák, nem olyan könyörtelen az egész. Különösen egy külső kép árul el sokat:
Ugye, mennyire más ez, mint a berlini kép? Kétségtelen, ez a stadion is egy királyság stadionja. Nem politikai, hanem szellemi értelmében a szónak. Az építmény tetőzete fölötti "korona" önmagáért beszél.
4. A római olimpiai stadion és Olaszország
Mennyire, de mennyire más világ Itália!
Az olimpiai stadion egy ösztöneiben demokratikus (mondjuk inkább úgy: szabad) nép otthona. Itt nincsenek szintek a stadionban. Az ember egy hatalmas össznépi dzsembori közepén érzi magát. A színvilág itt kékbe hajlik, de csak finoman, és az egész építmény egy picit szedett-vetett benyomást is kelt. Mégis gyönyörű szervezettség rejlik e káosz mélyén. A képre nézve végtelen, gyönyörű, édes éjszakák jutnak eszünkbe, mediterrán éjszakák.
5. A Luzsnyiki Stadion és Oroszország
Azt hiszem, ismét elegendő ránézni a képre.
A nagyorosz monumentalitás világa ez, eszünkben a hihetetlenül szép moszkvai metróállomásokat idézi föl. Mi a különös ebben a stadionban? Az, ami az orosz népben is. A tetőszerkezet legalább olyan fontos, mint az, amit befed. Az élet fölső szférája legalább olyan fontos, mint ami lent van.
Persze a Luzsnyiki stadion ugyanígy a kommunista diktatúra monumentalitás-igényét is kifejezi: megmutatni a (kapitalista) világnak, hogy a mi általunk épített birodalom még hatalmasabb, mint bármelyikteké. Elnyomás, nyomor és szegénység alul; pompa és gazdagság, sőt luxus felül. Az összkép mégsem torz. Az orosz karakterben a lelkiség legyőzi az elviselhetetlen realitást. Legalábbis önképük szerint.
7. Spanyolország és... ?
Végezetül mit mondjunk a spanyolokról? Ők ugyebár eleve sok nemzet alkotta egység, és így igazából nemzeti stadionjuk sincs. (Tényleg nincs!) A Bernabeu inkább egy őrült abszolutista uralkodó (II. Fülöp) megalomániáját idézi. De ez a megalománia is, mint minden őszinte érzés, szép. Mi több, gyönyörű.
A sok szint mintha a társadalom konzervatív, hierarchikus beállítottságát idézné. Más ez, mint Olaszország, nagyon más; mégis valahol hasonló. Ez a madridi udvari monumentalitás azt is sugallja ugyanis, hogy mindenki meg van híva. Mindenkinek helye van nálunk, még ha a maga helyén is. A "korona" — ellentétben a Stade de France-szal — itt már belülről is látható.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa · http://sslazio.blog.nepsport.hu/ 2009.12.14. 12:22:21
Az Olimpico tényleg páratlan hangulatú aréna, de ami lenyűgöző, az az új Wembley.
Artsuhtaraz · http://latomasok-arnyjateka.blog.hu/ 2009.12.14. 12:22:21
Amit fontos megjegyezni, hogy ezekben az országokban a hazai bajnokság is szerves része a kultúrájuknak. Anélkül nem tudná tükrözni világnézetüket egy stadion.
pontilyen 2009.12.14. 12:31:11
A Camp Nou legfeljebb a katalán öntudat mérhetetlenségét fejezheti ki, igaz, azt nagyon is. :-)
Ami még eszembe jutott: összehasonlítani az NSZK "nemzeti stadionját", a münchenit (nem az Allianz Arenát, hanem az olimpiait) a berlinivel. Az egy másik kor és életérzés lenyomata, a szociális piacgazdaság Németországáé.
@Artsuhtaraz:
Állítólag Perez akar építeni egy 120.000-es stadiont a Real Madridnak... A maga korában a Bernabeu abszolút páratlan volt Európában ezzel az ötszintes szerkezetével, és még most is Európa egyik legnagyobb stadionja. Szóval van benne valami "nagyon nagyot építünk" életérzés.
A második bekezdéseddel értelemszerűen teljesen egyetértek.
popp · http://koncertblog.com/ 2009.12.14. 21:33:04
pontilyen 2009.12.14. 21:40:57
A dél-amerikai stadionok képe két dolgot árul el: a(z anyagi) szegénységet és azt, hogy mennyire mindene az ott élő embereknek a foci. Persze akinek vannak brazil vagy argentin ismerősei, talán beleláthatnak többet is. Márquez (a kolumbiai író) mondta: az európaiak nem is képzelik, micsoda monumentális világban él egy dél-amerikai ember. Európa legnagyobb folyója a Duna. Dél-Amerikáé az Amazonas (Amely olyan széles, mint a Balaton)...
Amire még gondoltam: athéni olimpiai stadion, a bécsi Práter, a stockholmi Rosunda vagy a brüsszeli Baldvin király stadion.
popp · http://koncertblog.com/ 2009.12.15. 11:55:26
Aztán a nyolcvanezres dublini Croke Park (themountcarmel.com/images/croke_park.jpg) is megér pár szót.
Ott a 2000-es évek elejéig nem játszhattak foci meccset, mert csak a két idióta nemzeti sport, rugby és a gaelic nagy meccseit, focista nem tehette be a lábát a szent gyepre.
pontilyen 2009.12.15. 12:06:34
Valamiért nem nyílik meg a linked (valószínűleg a zárójelek miatt), úgyhogy íme egy másik kép a Croke Parkról: www.hvrsd.org/timberlane/home/student/KieranA/soccer/croke-park.jpg
Hollandiában valóban nincs "nemzeti stadion", viszont nekem sem az amszterdami, sem a rotterdami pálya nem tetszik túlságosan. Valahogy mindkettő olyan "mű". (A legtöbb új német stadionnal is ez a bajom. Mérnöki tökély, igazán tökéletes mindegyik, csak valahogy az ősi kövek lehellte atmoszféra hiányzik.)
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.12.15. 14:30:43
OFF1: Igen, kommentelésnél célszerű nem zárójelezni a linkeket, mert a záró zárójelet hozzácsapja és akkor nem nyíilik meg.
Mondjuk ezen lehet segíteni azzal, ha a rosszul megnyilt linket böngésző címsorában kijavítod, azaz letörlöd azt a fránya záró-zárójelet a végéről.
OFF2: És a Volga? ;-)
ON: Érdekes, hogy a sok szintről a hierarchia jut az eszedbe, én szimplán annak tudtam be, hogy így a magasabb emeletek is közelebb vannak a pályához.
Egyébként a britekhez is illene a sok szint ezen az alapon (van is, ha jól látom a képen), a franciákhoz viszont nem, de nekik is van... ;-)
Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa · http://sslazio.blog.nepsport.hu/ 2009.12.15. 14:36:47
Mellesleg köszönöm a linket!
pontilyen 2009.12.15. 14:36:47
OFF2: A Volga igazából csak "formailag" európai folyó. :-)
ON: Az emeletek építésének persze van praktikus előnye is. Nekem általában jobban is tetszenek az "emeletes" stadionok (Spanyolországban még a kis stadionok is emeletesek!), de én belelátok ebbe valami praktikumon túlmutató jelentést is. A páholy az emeleten van, elkülönül a plebstől. (Például a legtöbb "szocialista" stadion emelet nélküli, vö. "osztály nélküli társadalom".) Van benne nyilván belemagyarázás is, de szerintem nem csak az.
Artsuhtaraz · http://latomasok-arnyjateka.blog.hu/ 2009.12.15. 21:08:56
Csak akkor lennék kiegyezve Perez új 120 ezres stadionjával, hogy ha Puskásról nevezik el, akkor megbocsátom neki, hogy egy lapátfejü barom, aki annyira ért a focihoz, mint amennyire Hector Raul Cúper a motiváláshoz :)
popp · http://koncertblog.com/ 2009.12.15. 21:08:56
pontilyen 2009.12.15. 21:11:15
Puskás Ferenc stadion már van. Igaz, Ferenc Puskás (Pancho) még nincs. Pedig tényleg szép lenne.
Artsuhtaraz · http://latomasok-arnyjateka.blog.hu/ 2009.12.15. 22:26:14
Igazad van, bocsánat. De nekem valahogy nem hajlandó átállni az agyam a Népstadionról (pedig nem vagyok öreg hogy megszokás lenne). Kicsit úgy gondolom, hogy Puskás örökségéhez nem méltó (meg nem is futball stadion). Ha az ő nevét viselné a Reál stadionja az méltó lenne hozzá.
pontilyen 2009.12.15. 22:28:44
Egyetértek veled. Nagyon rossz ötletnek tartottam, hogy a magyarországi, stadionnak nevezett romhalmazokat világklasszis hőseinkről nevezzék el. Ez nem megtiszteltetés lett így, hanem megszégyenítés.
Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa · http://sslazio.blog.nepsport.hu/ 2009.12.16. 12:26:25
pontilyen 2009.12.16. 12:28:30
Ööö... szerintem félreértettél valamit. Popp arra utalt, hogy írtam én már a Népstadionról is, és az írást a bejegyzés negyedik és ötödik szavával linkeltem.
Egyébként nagyon szívesen linkeltelek téged is, mint írtam is már, tetszik a blogod.
Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa · http://sslazio.blog.nepsport.hu/ 2009.12.16. 12:54:07
Én a köszönetet a blogomra mutató linkre mondtam, nem másra. :) Ezzel együtt, a popp és általad adott linkek is jók.