HTML

Pontilyen pont ilyen

"Az ember bármilyen messze jut is ismereteivel, akármennyire is objektíven ítéli meg önmagát, végül egyebet nem nyer az egészből, csupán tulajdon életrajzát." (Friedrich Nietzsche)

Friss topikok

  • Zolimoni: Ez volt az a könyv az életemben, aminél az "Ahaaa!" élmény hetekkel később jött.... (2023.07.12. 20:22) A lét elviselhetetlen könnyűsége
  • Volna: @NetLektor: Őszintén szólva, egyáltalán nem értem a 8-as pontban a szerző értetlenségét. Egyértelm... (2021.03.21. 23:24) A tíz legkiakasztóbb helyesírási hiba a világhálón
  • Csöncsön: @MAXVAL bircaman közíró: Nem cenzúra van, csak mivel föl van rá telepítve a Disqus, kiszedtem a ... (2020.02.24. 20:50) "Jól kellett viselkedni"
  • Sz.E.: Én azt válaszoltam volna a gyereknek, bár egy ilyen korú gyerek azt sem értette volna meg: Ha magy... (2018.07.09. 20:28) Mi az értelme?
  • Csöncsön: KÖZÉRDEKŰ KÖZLEMÉNY (aki esetleg olvassa)! Indítottam egy új blogot: mondataink.blog.hu/ Aki szí... (2017.08.29. 19:33) Az Ég Berlinről

Ennyien vagyunk most

2009. január 31. óta


View My Stats

Címkék

ady (1) aforizma (6) agyalás (12) agymenés (3) aljasság (1) almería (1) álom (11) amerikai psycho (1) arany jános (8) argentína (2) árokásó blog (1) asterix (1) austin (1) a nagyidai cigányok (1) a szajha és a bálna (1) a tanú (1) a titkok kulcsa (1) a vihar (1) babarczy (1) babits (5) bahtyin (1) bajnai (1) balassi (2) balkán (1) baloldal (1) bank (1) barcelona (6) baudelaire (1) bayer (1) beavatás (1) bekezdés (1) berlin (2) berzsenyi (2) bessenyei (1) beszéd (2) beszédaktus elmélet (1) beszélgetés (4) betegség (2) bevándorlók (1) bkv (8) blikk (1) blog (28) blogsablonok (1) bl döntő (1) bogár lászló (1) bölcsesség (1) bölcsészet (2) bölcsészkar (1) bölcsőde (1) boldogság (2) bolondozás (4) bolondság (1) bonhoeffer (1) brecht (1) buber (1) budaházy györgy (1) budapest (17) búék (3) bűn (1) bunkóság (1) butaság (2) butler (1) buzi (1) camus (1) celebek (1) chico buarque (1) cigányok (3) csalódás (1) csíkszentmihályi (2) csipike (1) csoda (1) csokonai (1) dallas (3) dekonstrukció (1) délibáb (1) demokrácia (3) derrida (1) derű (2) der himmel über berlin (1) dionüszosz (1) diploma (2) dohányzás (2) dosztojevszkij (4) eb (5) echo tv (1) edith piaf (1) egyébként (1) egyetem (1) élet (17) ellenőrök (1) el clásico (2) emberek (14) emlékezés (13) én (25) építészet (6) erich fried (1) erotika (1) értelmesség (1) értelmiség (1) érzékenység (1) érzéketlenség (1) esterházy (1) esztétika (1) etika (5) étteremkritika (1) facebook (1) fájdalom (3) fák (1) faludi ferenc (1) fanatizmus (1) fazekas róbert (1) fecsegés (1) federer (2) feldmár (1) felelősség (2) férfiak (3) festészet (2) fikázás (1) film (17) filozófia (36) flow (1) foci (36) foucault (2) franciák (1) franciaország (1) freud (1) freudizmus (1) friedrich (1) ftc (3) gazdaság (1) gazsó (1) gdp (1) getafe (1) giccs (1) goethe (4) gondolatok (2) gondolkodás (45) grafológia (4) grondin (1) guantánamo (1) gyerekek (1) gyilkosság (5) gyomor (1) gyöngyösi (1) győzelem (1) gyűlölet (1) gyurcsány (4) gyurgyák jános (1) haas (1) háború (1) hajnóczy péter (1) halál (7) halálbüntetés (1) halottak napja (1) hawaii (1) hazaszeretet (1) helyesírás (3) hermeneutika (6) hétköznapok (23) hiddink (1) himnuszok (2) hímsovinizmus (1) hírek (3) hócipő (1) hofmannsthal (1) homofóbia (2) homoszexualitás (4) hősök (2) húgocskám (1) húsvét (2) identitás (1) idő (11) igénytelenség (1) iii. richárd (1) indexcímlap (12) iniesta (1) iparművészeti múzeum (1) írás (14) irigység (1) irodalom (20) iskola (1) isten (2) ízeltlábúak (2) japán (2) játék (19) jégkorong (1) jékely (1) jézus (6) jobbik (1) jog (1) john higgins (1) józsef attila (5) káin bélyeg (1) kant (1) kapitalizmus (1) karácsony (3) kávé (1) kegyetlenség (1) kemény istván (1) kép (2) kérdés (1) kereszténység (5) kézilabda (4) kína (1) kisebbségek (3) kisteleki (2) kittler (1) kockulás (1) kóczián (1) koeman (1) koffeinizmus (1) kolláth györgy (1) kolonics györgy (1) költészet (18) költségvetés (1) komment (1) konzervativizmus (3) korrektúra (1) kosztolányi (18) kötelességtudat (1) közélet (11) kő hull apadó kútba (1) kultúra (21) kundera (1) kurvák (1) lánczi (1) léderer ákos (1) lélek (23) lényeglátás (1) lévinas (2) liberalizmus (2) lmp (1) logika (1) lustaság (2) lyotard (1) magány (2) magyarok (2) magyarország (38) maradona (2) márai (1) marian cozma (1) márquez (2) maslow piramis (1) mccain (1) mdf (1) média (2) melegfelvonulás (2) mélypont (1) messi (1) metafora (3) meztelenek és holtak (1) morál (4) moravia (1) mörike (1) mosoly (1) mottó (1) mourinho (1) mszp (3) mu (1) műfordítás (3) munkanélküliség (1) murray (1) musil (2) művészet (5) művészetek (1) nacionalizmus (2) nácizmus (3) nadal (2) nádas (1) napfény (2) nemek (2) németek (3) német romantika (2) nemzeti blogcsúcs (1) nemzeti színház (1) nemzetkarakterológia (1) népszavazás (2) népszótár (1) nevetés (2) nick hornby (1) nietzsche (30) nobel díj (1) nők (1) norvégia (1) nyelv (26) nyelvészet (1) nyilas atilla (1) obama (1) ökopolitika (1) olaszország (2) olimpia (6) olvasmány (24) olvasók (5) önismeret (4) önreflexió (1) öröm (1) ortega y gasset (2) őrület (1) oslo (1) összeesküvés elméletek (1) őszinteség (1) őszöd (1) osztálytalálkozó (2) ötvenes évek (1) ozmium (1) pánikroham (1) pedagógia (6) pesterzsébet (2) petőfi (1) petri (1) pihenés (1) platón (1) pluralizmus (1) polgári védelem (2) politika (22) politikai korrektség (1) pontyi (1) pornó (1) prága (1) pszichológia (13) rabszolgamorál (1) radnóti (2) raymond aron (1) real madrid (1) recenzió (1) reckl amál (1) rejtély (1) relativizálás (2) rend (1) részegség (1) retorika (1) ricoeur (1) rilke (1) rio de janeiro (1) roddick (1) rogán (2) románia (1) roman jakobson (1) román patkány (1) rorty (1) rtl klub (1) samantha (1) schmidt mária (1) seggnyalás (1) shakespeare (4) sivatag (1) slágerek (1) sleeping dancer (1) slota (1) snooker (4) sólyom (2) sötétség (2) spanyolország (5) spanyol olasz (1) sport (14) stadionok (5) statcounter (1) stilisztika (2) szabadka (1) szabó lőrinc (1) szdsz (2) szegénység (1) szégyen (3) szemantika (1) szemétség (1) szent ágoston (1) szenvedély (6) szerb antal (2) szerelem (2) szerénység (1) szeretet (8) szexualitás (3) szlovákia (1) szmájlik (2) sznobizmus (1) szocializmus (1) szókincs (3) szorongások (16) sztrájk (1) születésnap (3) szúnyog (1) szurkolók (6) tanárverések (1) tanulás (1) tarka magyar (1) társadalom (19) tavasz (1) technokrácia (2) tenisz (2) tériszony (1) terrorizmus (1) teszt (1) tgm (1) tibet (1) titok (1) tolsztoj (4) török gábor (1) történelem (9) tortuga (1) transzcendencia (1) trianon (1) tudatmódosítók (2) tudomány (6) újév (1) ünnep (8) usa (3) usain bolt (1) uszoda (1) utcák (6) vallás (1) városok (4) vb (2) velázquez (1) vér (1) vers (23) versrovat (32) világháló (11) világpolitika (2) világválság (1) villamosok (3) vírus (1) vita (1) vitézy (1) vizsga (1) vörösiszap katasztrófa (1) was es ist (1) wc (1) weöres (2) wikipédia (1) wimbledon (2) wittgenstein (1) zsenialitás (4) Címkefelhő

2010.02.23. 17:27 pontilyen

Konzervatívról (és liberálisról) újra (és újra)

Ennek a most következő eszmefuttatásnak három (illetve négy) ihletője volt. Úgy is lehet tekinteni őket, mint mottókat, e bejegyzés mottóit.

Az első Killtheradical (= bs395) emlékezetes posztja az izmusokról, melyek — mint írja —

nem valóságos dolgok. Az izmusban nehéz csalódni, mert nem eszmét takar, hanem a vágyaidat azonosítod velük, az ember pedig nem csalódik a vágyaiban, csak a másik emberben.

A második a saját két bejegyzésem konzervativizmusról, illetve liberalizmusról, melyekben megállapítottam, hogy

a liberalizmus egy metafizikai értéket propagál. Egy olyat tehát, ami nincs. Olyan, hogy a szabadság, nem létezik (a fizikai világban).

A harmadik az utóbbi bejegyzéshez írt kommentje vasikának, melyben a következőt állítja:

számomra a liberalizmus "alapja" (éltető forrása), ha már a posztíró is előjött sokszor nietzschével, az maga a dionüszoszi vágy (ami korántsem a fékevesztett orgia, mint ahogy az a közvélekedésben jelen van, sokkal inkább vmi derűs életszeretet).

A negyedik pedig (zárójelesen) az, hogy elolvastam Márai regénytrilógiájának (A Garrenek műve) két darabját, melyből kiderül,

hogy minden család műremek; egy-egy nagy család talán az egyetlen igazán izgalmas, minden vonatkozásban nagyszabású műalkotás. Ő tudta, hogy ebben a remekműben mindenki alkotó egy kissé, s ugyanakkor alkatrész is, a szerepek összemosódnak, minden részlet egyformán fontos, az is, hogy Albert fia, a legkisebb Garren, kissé mulya és nyugtalanítóan sokáig szeret a zongora alatt ülni; ez a mellékalak hozzátartozott az alkotáshoz, ami a család volt, mint a régi képeken a kis angyalok, kiknek semmi különösebb dolguk a kép cselekményében; de mindenesetre ott guggolnak, kissé bárgyúan.

Az történt, hogy újra átolvastam mindazt, amit eddig a témában írtam, elolvastam azt is, amit a többiek (az olvasók és hozzászólók) hozzáfűztek, és arra jutottam, hogy álláspontomat liberalizmusról és konzervativizmusról revideálnom kell.

Álláspontom nagyjából a következő volt. Nekem azért rokonszenvesebb a konzervativizmus, a konzervatív életfelfogás, mint a liberalizmus, mert míg utóbbi egy elvont eszméből indul ki, melynek megvalósítására tör, függetlenül attól, hogy mi az a léthelyzet, melyben tartózkodik, addig a konzervatív ember nem elvont eszmékhez, hanem mindig az adott léthelyzethez alakítja cselekedeteit; amit abban érték(es)nek talál, azt megőrzi, amit pedig értéktelennek, azt elveti. Ilyeténképpen a konzervatív — véltem — sokkal kevésbé "metafizikusan" gondolkodik, mint a liberális, sokkal életszerűbben, sokkal bölcsebben.

Na most arra jöttem rá, hogy engem voltaképpen megtévesztettek azok a liberális gondolkodók, akik saját életfelfogásukat eszmerendszerbe igyekeztek foglalni, melynek során önkéntelenül is metafizikai fogalmakba futottak bele. Attól, hogy történtek kísérletek a liberalizmus (a liberális, szabadelvű létfelfogás) rendszerszerű fölvázolására, maga a "dolog" egyáltalán nem okvetlenül rendszerszerű. Pontosan úgy nem, ahogyan a konzervatív létfelfogás, szellemi, etikai attitűd sem okvetlenül az.

Az az ember, aki liberális, nem elsősorban azért liberális, mert a szabadságot minden egyéb értéknél értékesebbnek tartja, hanem a — vasika kommentjében emlegetett — dionüszoszi derű okán, mellyel a létezés megannyi tüneményéhez közelít. A liberalizmus éppúgy attitűd, ahogyan a konzervativizmus is az.

Inkább ezeknek az attitűdöknek, viszonyulásoknak a kibogozása, fölfejtése jelentéses, nem az, hogy találunk e olyan lényegi "magot", melyből egy gondolkodás kisarjad. (Nem tudjuk, hogy egy gondolkodás egyáltalán "sarjad"-e. Sokkal valószínűbb, hogy ez a romantika korából átöröklött biológiai modell a maga sajátos metaforikájával eleve megtévesztő.)

Ellentétben mindazzal, amit korábban írtam liberalizmusról és konzervativizmusról, jelenleg a kétféle attitűd szerkezetében nem látok lényegi különbséget. Mindkettőt föl lehet fogni izmusnak, és így mindkettőre fölépíthető valamely metafizikai konstrukció. De igazi működésében egyik sem izmus.

Hanem viszonyulás az élethez.

És ha így teszem föl a kérdést, hogy "liberális-e" vagyok, és a kérdést nem ideológiai síkon akarom megválaszolni, hanem úgy, ahogyan az élet végtelen véletlenjei a kérdéseket nekünk szögezik, akkor a válaszom már korántsem olyan egyértelmű, mint anno.

Maradjunk annyiban: Márai gőgje idegen tőlem, de azt hiszem, pontosan értem, hogy neki erre a gőgre a huszadik század romboló, öntelt elmebaja, kommunizmus és fasizmus (és társaik) egyformán ordenáré infantilizmusa közepette miért volt szüksége. És hogy miért volt ez az attitűd akkor és neki az egyedül vállalható. Ő nem Faludy vagy Örkény volt, akik zsigereikben liberális alapállást hordoztak; és roppant mód taszító lett volna, ha Márai egy ilyen fajsúlyú kérdésben nem a zsigereire, az ösztöneire hallgat.

Igen, azt hiszem, elvileg egyik attitűd sem idegen tőlem. Hogy melyik az enyém igazán, azt pedig csak a szívemen kopogtatva válaszolhatom meg (újra és újra).

22 komment

Címkék: gondolkodás liberalizmus márai konzervativizmus


A bejegyzés trackback címe:

https://pontilyen.blog.hu/api/trackback/id/tr771784334

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2010.02.23. 20:40:47

a konzervativizmus egyik magyarázata a minap picit elgondolkodtatott: kozerválni, azaz megóvni a változástól.
nade nem a változás-e a dolgok természete? a dolgok természetére hivatkozással meg akarjuk óvni a dolgokat saját maguktól? oké, hogy az ellentmodnást már az ókori görögök is a középpontba állították, de mi van, ha ők is tévedtek, és az ellentmondás hiba?

walter77 2010.02.24. 11:31:24

Számomra a liberalizmus abban áll, hogy a másik embert nagykorúnak tekintem, olyannak aki képes felelős döntéseket hozni és tetteiért felelőséget vállalni. Nem kell neki megmondani mit tegyen.

Más kérdés, hogy a par exellence liberalizmus megvalósíthatatlan, mert az emberek nem ilyenek. (Ahogy Eugene Hütz (a Gogol Bordello nevű zenekar frontembere - aki nem ismerné) mondotta volt: Mi azt godoltuk az emberek nem hülyék, de azok!)

Megint más kérdés, hogy a liberalizmus, mint izmus irányelv lehet, de a hétköznapi életben nyilván nem a maga teljeségében nyilvánul meg, hanem egy rakat más izmussal keveredik, köztük a konzervativizmussal is.

@bs395:

Szerintem nem hiba az ellentmondás, legalábbis inkább erre utal a világ működése, mint az ellenkezőjére.

Pl. a magukat most konzervatívnak definiáló emberek vélhetően egyetértenek abban, hogy Szent István mindenképpen olyan értékteremtő történelmi személy volt, aki mértékadó ma is. Nem is nagyon lehet nagyobb konzarvatív heppenineget elképzelni (mármint olyan eseményt, ahol sok, magát konzervatívnak gondoló ember együttesen tesz valamit), mint a Szent Jobb körmenet. De azért István király a maga korában meglehtősen liberálisnak hat számomra, hiszen a fennáló állapotokat változtatta meg és terelte új irányba az országot és politikailag vallásilag. Nyitottá vált az ország mindenféle új hatásra. Az igazi konzervatív Koppány volt akkoriban. Ebben is van némi ellentmondás.

pontilyen 2010.02.24. 11:42:10

@bs395:

A dolgok -- természetük szerint -- nem antropomorf módon működnek. Az ember mindig a maga képére igyekszik formálni őket, akár konzervatív, akár liberális. Vagyis igen, ez ellentmondás, de az emberi élet eleve egy hatalmas ellentmondás (küzdelem a természettel).

@walter77:

Hát igen, ennek alapján a liberalizmus olyan antropológiával dolgozik, amely az ember tökéletes nem-ismerésén alapul. Valószínűleg ez is az egyik oka annak, hogy a liberalizmus teoretikusai olyan gyakran keltenek visszatetszést bennem.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2010.02.24. 11:50:50

@pontilyen:
a dolgok koherens egészet alkotnak, amiben benne van az is, hogy a dolgok változnak - ez része lényegüknek.
az antropomorphizációt arrogáns dolognak tartom, azt pedig, hogy kettéválasztjuk a létezőket az emberre és minden másra, hibás szemléletnek.
persze az antropomorphizáció nélkül a metafizikai világkép nem működik, ám ha igaznak teláljuk a felvetést, hogy a világ nem szűnik meg az ember esetleges eltűnésével, illetve világra jötte előtt is létezett, akkor honnan a metafizika?
(azt ne mondjad, hogy az is egyfajta érési folyamat terméke)

pontilyen 2010.02.24. 12:17:49

@bs395:

Az antropomorfizációt én is arrogáns dolognak tartom, de be kell látni, hogy az ember egy arrogáns lény. (Lehet, hogy nem mindig lesz az, de most az.)

Azzal egyetértek, hogy antropomorfizáció nélkül nem működik a metafizikai világkép. Ezt azonban leginkább egyébként is emberi viszonyokra alkalmazzák. Fölteszem, egy természettudós, aki a mikrobiológiai törvényeket kutatja, nagyon jól megvan metafizikai alapozás nélkül. (Csak aztán elárvul, mihelyt emberi viszonyokról esik szó, és görcsösen belekapaszkodik az első metafizikai rendszerbe, melyet kézhez kap.)

walter77 2010.02.24. 12:39:59

@pontilyen: @bs395:

Nem tudom, lehet-e arrogánsank nevezni valamit, ami szükségszerűen a megismerés, és a gondolkodás mechanizmusának része.

Nem lehet xymorf ha ez az xy nem része semmilyen rednszernek amelynek mi részei vagyunk.

A szubjektum - objektum viszony mindenképpen egymásra mutató meghatározás. Nem lehet külön és "objektíven" kezelni őket.

@bs395:

Nem, szerintem a relativizmus nem rossz dolog. Van és kész.

@pontilyen:
"liberalizmus olyan antropológiával dolgozik, amely az ember tökéletes nem-ismerésén alapul. Valószínűleg ez is az egyik oka annak, hogy a liberalizmus teoretikusai olyan gyakran keltenek visszatetszést bennem."

Ezt most hogy? Nietsche vajon nem liberális gondolkodó, amikor a szabad teremtő szellemet élteti? Másfelől meg azért nem mondanám, hogy nem ismerné az embert: a szabad indivídum tiszteletben tartása nem nem létezik, csak sokan zesznek rá magasról. Alapvetően mindenki úgy véli, hogy ő egy szabad teremtő indivídum, csak azt nem gondolja, hogy más is az.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2010.02.24. 12:48:46

@pontilyen:
nem értek egyet abban, hogy amit nem ismerünk, vagy nem értünk, abban föltétlen metafizikát lássunk.

@walter77:
lehet őket kezelni, ha magát a kapcsolatot, a cselekvést nézzük, mert abban egyesül a szubjektum és az objektum.
ez viszont pont azt jelenti, hogy letszünk - legalábbis megpróbáljuk - a morphizációról.

walter77 2010.02.24. 13:13:44

@bs395:

Hát nem tudom. A pohár víz a számomra valóságában létezik az asztalon, nem pedig önmagában. A megfigyelt dolog annak a világnak a része amit Én szemlélek.

Számomra a cselekményben való egyesülés éppen azt jelenti, hogy nem lehet elkülönítve kezelni és éppen azt mutatja, hogy csakis antropomorf szemlélettel közelíthetünk bármihez is.

Az persze igaz lehet, hogy a megismerés szándéka már magában arra való törekvés, hogy a dolgot önmagában ismerjük meg és ne antropomorf módon.

pontilyen 2010.02.24. 17:54:12

@walter77:

Nietzsche éppenséggel világosan látja, hogy amikor "szabad szellemekről" beszél, akkor kivételekről, olyanokról beszél, akik nem szokványosan léteznek, és hogy teljesítményük emberfeletti.

Én például magamat (szellemi értelemben) az átlagosnál jóval önállóbbnak vélem, mégis nagyon-nagyon messze vagyok attól, hogy "mások vezetése nélkül" gondolkozzak, vagyis hogy "szabad szellem" legyek. És arra a szintre is, ahol most vagyok, olyan belátások segítségével jutottam el, melyek az emberiség túlnyomó többsége számára nem hozzáférhetők. Vagyis mindenkitől elvárni egy ilyen jellegű önállóságot teljesen irreális.

@bs395: "nem értek egyet abban, hogy amit nem ismerünk, vagy nem értünk, abban föltétlen metafizikát lássunk."

Talán nem kell ennek szükségszerűen így lennie, mégis ezt mutatja a tapasztalat. Nagyon gyakran futok bele olyan természettudósokba, akik hétköznapi életükre vonatkoztatva a legegyszerűbb metafizikai vélekedéseket hangoztatják. Ez aligha véletlen.

walter77 2010.02.25. 10:26:13

@pontilyen:

Ebben igazad van mármint, hogy irreális elvárás.

Mindazonáltal a liberalizmusban - mert megengedőbb - több a potenciál számomra, mint a konzervativizmusban. Ennélfogva optimistább is.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2010.02.27. 05:31:13

"addig a konzervatív ember nem elvont eszmékhez, hanem mindig az adott léthelyzethez alakítja cselekedeteit; amit abban érték(es)nek talál, azt megőrzi, amit pedig értéktelennek, azt elveti."

Nekem mindig pont ez volt a bajom a konzervativizmussal: milyen alapon mondja meg, hogy valami értékes/jó-e, ha előre nem mondja meg, mi a jó definíciója? Ilyet csak az ideologikus liberális tesz, aki ezzel legalább konzekvens.

www.mrbauld.com/conlibsoc.html

Ezt olvasd el definíciókért, nekem is egy ilyen beszélgetés során adták.

"Attól, hogy történtek kísérletek a liberalizmus (a liberális, szabadelvű létfelfogás) rendszerszerű fölvázolására, maga a "dolog" egyáltalán nem okvetlenül rendszerszerű. Pontosan úgy nem, ahogyan a konzervatív létfelfogás, szellemi, etikai attitűd sem okvetlenül az."

Ebből nekem az a benyomásom, hogy a "rendszerszerű" szó nálad negatív értelmű. Nekem ezzel az a gondom, hogy ha tagadjuk a rendszert, akkor a "minden mindegy" állapotába kerülünk, amiben nem lehet jóról és rosszról beszélni.

pontilyen 2010.02.27. 13:11:04

@peetmaster:

Végülis azt írja az általad linkelt szöveg szerzője, hogy a három attitűd összeegyeztethető. Ez mindenesetre megfontolandó mindenképp.

Azt, hogy valami jó-e vagy rossz, nem feltétlenül csak rendszer alapon lehet meghatározni; lehet intuitív módon is. Egyszerűen érezzük, hogy ez vagy az egy adott helyzetben jó-e vagy sem. Az emberi agy roppant bonyolult hálózat, telistele tapasztalatokkal, melyeket nem feltétlenül tudunk explicit módon kifejteni.

Ezért sem érzem a rendszerezést szükségesnek az emberi viszonyok között.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2010.02.27. 13:40:06

@pontilyen: "Ezért sem érzem a rendszerezést szükségesnek az emberi viszonyok között. "

Ez viszont a relativizálás melegágya :)
Azaz ha az emberi agy bonyolult, akkor lehet, hogy nekem egy adott pillanatban valami olyan fog jónak tűnni, ami neked ugyanakkor rossz lesz. Ez még bele is férne, mert ugye mindenki azt gondol, amit akar, de akkor miért szankcionálja a törvény, ha úgy is cselekszem, ahogy jónak tartom?

rakovszk 2010.03.08. 22:40:31

Halihó! :-)

Szerintem az eszméket és az attitűdöket nem lehet igazán elválasztani egymástól, lévén hogy amit az életről gondolunk és ahogy hozzá viszonyulunk egymással össze vannak fonódva. Bizonyos szinten az ilyen politikai eszmék az attitűdök kikristályosodásai (de nem velük szemben álló dolgok). Lehet valaki ösztönből konzervatív és van egy szint amikor a konzervatív magatartásban benne rejlő feltételezések tudatosodnak és megfogalmazódnak - cselekvéseink és gondolataink oda-vissza áthatják egymást. Úgyhogy ennyiben a konzervativizmus is eszme és annak ellentettje is attitűd - valamennyire (Ha már itt tartunk akkor ez az ellen-konzervativizmus inkább érdemli a "progresszív" jelzőt mint a liberálist, bár a kettő valaha nagyon szorosan összefonódott). De ebből a két összekapcsolódó aspektusból azt hiszem mégis csak a konzervativizmus inkább hangsúlyozza a maga attitűd-jellegét a progresszivizmus pedig az eszme-jelleget helyezi előtérbe (aki kedveli a paradoxonokat az akár azt is mondhatja, hogy a konzervatívok olyan eszméket vallanak, amelyek az attitűdöt tartják fontosabbnak, a liberálisok ellenben olyan attitűdöt képviselnek, amelynek középpontjában az eszmék állnak).

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2010.03.09. 00:44:24

@rakovszk: hahó, eltűntél :)
Egyébként ha sikerült megértenem, amit írsz, akkor lehet, hogy egyetértek :)

pontilyen 2010.03.10. 11:30:08

@rakovszk:

"a konzervatívok olyan eszméket vallanak, amelyek az attitűdöt tartják fontosabbnak, a liberálisok ellenben olyan attitűdöt képviselnek, amelynek középpontjában az eszmék állnak"

Gondolkoztam sokat, hogy mit reagáljak, de végülis arra jutottam, hogy elég annyi: nagyon tetszik ez a gondolat!

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2010.03.10. 12:28:45

@pontilyen:
a konzervatív érvelés egyik sarokpontja a hagyomány, míg a liberális elveti azt :-).

pontilyen 2010.03.10. 12:39:51

@bs395:

Hogy lehet elvetni azt, ami nélkül mi sem léteznénk? Nekem ez így nagyon naiv gondolatnak tűnik.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2010.03.10. 12:47:44

@pontilyen:
nem a múltat veti el, hanem a hagyomány helyességét kérdőjelezi meg, úgy is mint:

hagyomány: a dolgok maguktól, organikusan a lehető legjobb minőséget adják ki, az ember fölöslegesen próbál szebbet/jobbat alkotni, mert nem megy. reszelgetni max piciket szabad, kétszer körültekitve.

no hagyomány: a körülmények hektikus változékonyságának következtében a már kialakult dolgokat provokációval folyamatosan vizsgálni kell, mert nem bitzos, hogy még betöltik szerepüket, ahogy az sem, hogy tényleg azt takarják, amit állítanak. s ha a változás drasztikus, akkor bizony kicsiny lépésekkel nem megyünk semmire.

pontilyen 2010.03.10. 17:16:03

@bs395:

Hát azzal, hogy a dolgok "magukra hagyva" a lehető legjobbak lesznek, egyértelműen nem értek egyet. Ez egyszerűen ellentmond mindennek, amit az életről tudunk.

Nem kizárt, hogy vannak konzervatívok, akik így gondolkodnak; de én biztosan nem tartozom közéjük. :-)
süti beállítások módosítása