HTML

Pontilyen pont ilyen

"Az ember bármilyen messze jut is ismereteivel, akármennyire is objektíven ítéli meg önmagát, végül egyebet nem nyer az egészből, csupán tulajdon életrajzát." (Friedrich Nietzsche)

Friss topikok

  • Zolimoni: Ez volt az a könyv az életemben, aminél az "Ahaaa!" élmény hetekkel később jött.... (2023.07.12. 20:22) A lét elviselhetetlen könnyűsége
  • Volna: @NetLektor: Őszintén szólva, egyáltalán nem értem a 8-as pontban a szerző értetlenségét. Egyértelm... (2021.03.21. 23:24) A tíz legkiakasztóbb helyesírási hiba a világhálón
  • Csöncsön: @MAXVAL bircaman közíró: Nem cenzúra van, csak mivel föl van rá telepítve a Disqus, kiszedtem a ... (2020.02.24. 20:50) "Jól kellett viselkedni"
  • Sz.E.: Én azt válaszoltam volna a gyereknek, bár egy ilyen korú gyerek azt sem értette volna meg: Ha magy... (2018.07.09. 20:28) Mi az értelme?
  • Csöncsön: KÖZÉRDEKŰ KÖZLEMÉNY (aki esetleg olvassa)! Indítottam egy új blogot: mondataink.blog.hu/ Aki szí... (2017.08.29. 19:33) Az Ég Berlinről

Ennyien vagyunk most

2009. január 31. óta


View My Stats

Címkék

ady (1) aforizma (6) agyalás (12) agymenés (3) aljasság (1) almería (1) álom (11) amerikai psycho (1) arany jános (8) argentína (2) árokásó blog (1) asterix (1) austin (1) a nagyidai cigányok (1) a szajha és a bálna (1) a tanú (1) a titkok kulcsa (1) a vihar (1) babarczy (1) babits (5) bahtyin (1) bajnai (1) balassi (2) balkán (1) baloldal (1) bank (1) barcelona (6) baudelaire (1) bayer (1) beavatás (1) bekezdés (1) berlin (2) berzsenyi (2) bessenyei (1) beszéd (2) beszédaktus elmélet (1) beszélgetés (4) betegség (2) bevándorlók (1) bkv (8) blikk (1) blog (28) blogsablonok (1) bl döntő (1) bogár lászló (1) bölcsesség (1) bölcsészet (2) bölcsészkar (1) bölcsőde (1) boldogság (2) bolondozás (4) bolondság (1) bonhoeffer (1) brecht (1) buber (1) budaházy györgy (1) budapest (17) búék (3) bűn (1) bunkóság (1) butaság (2) butler (1) buzi (1) camus (1) celebek (1) chico buarque (1) cigányok (3) csalódás (1) csíkszentmihályi (2) csipike (1) csoda (1) csokonai (1) dallas (3) dekonstrukció (1) délibáb (1) demokrácia (3) derrida (1) derű (2) der himmel über berlin (1) dionüszosz (1) diploma (2) dohányzás (2) dosztojevszkij (4) eb (5) echo tv (1) edith piaf (1) egyébként (1) egyetem (1) élet (17) ellenőrök (1) el clásico (2) emberek (14) emlékezés (13) én (25) építészet (6) erich fried (1) erotika (1) értelmesség (1) értelmiség (1) érzékenység (1) érzéketlenség (1) esterházy (1) esztétika (1) etika (5) étteremkritika (1) facebook (1) fájdalom (3) fák (1) faludi ferenc (1) fanatizmus (1) fazekas róbert (1) fecsegés (1) federer (2) feldmár (1) felelősség (2) férfiak (3) festészet (2) fikázás (1) film (17) filozófia (36) flow (1) foci (36) foucault (2) franciák (1) franciaország (1) freud (1) freudizmus (1) friedrich (1) ftc (3) gazdaság (1) gazsó (1) gdp (1) getafe (1) giccs (1) goethe (4) gondolatok (2) gondolkodás (45) grafológia (4) grondin (1) guantánamo (1) gyerekek (1) gyilkosság (5) gyomor (1) gyöngyösi (1) győzelem (1) gyűlölet (1) gyurcsány (4) gyurgyák jános (1) haas (1) háború (1) hajnóczy péter (1) halál (7) halálbüntetés (1) halottak napja (1) hawaii (1) hazaszeretet (1) helyesírás (3) hermeneutika (6) hétköznapok (23) hiddink (1) himnuszok (2) hímsovinizmus (1) hírek (3) hócipő (1) hofmannsthal (1) homofóbia (2) homoszexualitás (4) hősök (2) húgocskám (1) húsvét (2) identitás (1) idő (11) igénytelenség (1) iii. richárd (1) indexcímlap (12) iniesta (1) iparművészeti múzeum (1) írás (14) irigység (1) irodalom (20) iskola (1) isten (2) ízeltlábúak (2) japán (2) játék (19) jégkorong (1) jékely (1) jézus (6) jobbik (1) jog (1) john higgins (1) józsef attila (5) káin bélyeg (1) kant (1) kapitalizmus (1) karácsony (3) kávé (1) kegyetlenség (1) kemény istván (1) kép (2) kérdés (1) kereszténység (5) kézilabda (4) kína (1) kisebbségek (3) kisteleki (2) kittler (1) kockulás (1) kóczián (1) koeman (1) koffeinizmus (1) kolláth györgy (1) kolonics györgy (1) költészet (18) költségvetés (1) komment (1) konzervativizmus (3) korrektúra (1) kosztolányi (18) kötelességtudat (1) közélet (11) kő hull apadó kútba (1) kultúra (21) kundera (1) kurvák (1) lánczi (1) léderer ákos (1) lélek (23) lényeglátás (1) lévinas (2) liberalizmus (2) lmp (1) logika (1) lustaság (2) lyotard (1) magány (2) magyarok (2) magyarország (38) maradona (2) márai (1) marian cozma (1) márquez (2) maslow piramis (1) mccain (1) mdf (1) média (2) melegfelvonulás (2) mélypont (1) messi (1) metafora (3) meztelenek és holtak (1) morál (4) moravia (1) mörike (1) mosoly (1) mottó (1) mourinho (1) mszp (3) mu (1) műfordítás (3) munkanélküliség (1) murray (1) musil (2) művészet (5) művészetek (1) nacionalizmus (2) nácizmus (3) nadal (2) nádas (1) napfény (2) nemek (2) németek (3) német romantika (2) nemzeti blogcsúcs (1) nemzeti színház (1) nemzetkarakterológia (1) népszavazás (2) népszótár (1) nevetés (2) nick hornby (1) nietzsche (30) nobel díj (1) nők (1) norvégia (1) nyelv (26) nyelvészet (1) nyilas atilla (1) obama (1) ökopolitika (1) olaszország (2) olimpia (6) olvasmány (24) olvasók (5) önismeret (4) önreflexió (1) öröm (1) ortega y gasset (2) őrület (1) oslo (1) összeesküvés elméletek (1) őszinteség (1) őszöd (1) osztálytalálkozó (2) ötvenes évek (1) ozmium (1) pánikroham (1) pedagógia (6) pesterzsébet (2) petőfi (1) petri (1) pihenés (1) platón (1) pluralizmus (1) polgári védelem (2) politika (22) politikai korrektség (1) pontyi (1) pornó (1) prága (1) pszichológia (13) rabszolgamorál (1) radnóti (2) raymond aron (1) real madrid (1) recenzió (1) reckl amál (1) rejtély (1) relativizálás (2) rend (1) részegség (1) retorika (1) ricoeur (1) rilke (1) rio de janeiro (1) roddick (1) rogán (2) románia (1) roman jakobson (1) román patkány (1) rorty (1) rtl klub (1) samantha (1) schmidt mária (1) seggnyalás (1) shakespeare (4) sivatag (1) slágerek (1) sleeping dancer (1) slota (1) snooker (4) sólyom (2) sötétség (2) spanyolország (5) spanyol olasz (1) sport (14) stadionok (5) statcounter (1) stilisztika (2) szabadka (1) szabó lőrinc (1) szdsz (2) szegénység (1) szégyen (3) szemantika (1) szemétség (1) szent ágoston (1) szenvedély (6) szerb antal (2) szerelem (2) szerénység (1) szeretet (8) szexualitás (3) szlovákia (1) szmájlik (2) sznobizmus (1) szocializmus (1) szókincs (3) szorongások (16) sztrájk (1) születésnap (3) szúnyog (1) szurkolók (6) tanárverések (1) tanulás (1) tarka magyar (1) társadalom (19) tavasz (1) technokrácia (2) tenisz (2) tériszony (1) terrorizmus (1) teszt (1) tgm (1) tibet (1) titok (1) tolsztoj (4) török gábor (1) történelem (9) tortuga (1) transzcendencia (1) trianon (1) tudatmódosítók (2) tudomány (6) újév (1) ünnep (8) usa (3) usain bolt (1) uszoda (1) utcák (6) vallás (1) városok (4) vb (2) velázquez (1) vér (1) vers (23) versrovat (32) világháló (11) világpolitika (2) világválság (1) villamosok (3) vírus (1) vita (1) vitézy (1) vizsga (1) vörösiszap katasztrófa (1) was es ist (1) wc (1) weöres (2) wikipédia (1) wimbledon (2) wittgenstein (1) zsenialitás (4) Címkefelhő

2010.08.03. 16:51 pontilyen

Miért a legbunkóbb...

... válasz valamely kérdésre az, hogy

"Semmi közöd hozzá."

?

Azért, mert a mondat azt az implicit állítást is tartalmazza, hogy önmaga nem mindig igaz, vagyis hogy létezhetnek dolgok, melyekhez a másik embernek (a vitapartnernek) köze lehet. Ez a feltételezés azonban az emberi viszonyok olyan mély félreismeréséből fakad, amely kétségkívül csak pallérozatlan elmékre jellemző.

Rövidebben: minden kommunikációs aktus annak fölismerésére épül, hogy az idézett mondatot axiómaként (mindig igazként) fogadjuk el. Innen indulunk mindig. Aki tehát éppen ezt az alapot nem érti, azzal beszélgetni olyan, mint alapozás nélkül házat építeni.

24 komment

Címkék: beszélgetés nyelv


A bejegyzés trackback címe:

https://pontilyen.blog.hu/api/trackback/id/tr222196232

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.08.03. 19:41:08

Érdekes meglátás. Ugyanakkor talán az se mindegy, mi volt a kérdés, nem?

pontilyen 2010.08.03. 20:44:35

@promontor:

Persze tényleg nem mindegy, mi a kérdés (a "legbunkóbb kérdés" ugye külön kategória) :-), de ha egy kérdésre nem akarunk válaszolni (és egy csomó olyan kérdés lehet, amelyre az ember valamilyen oknál fogva nem szívesen válaszol), akkor annak ezeregy módja lehet.

Ez az ezerkettedik.

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2010.08.03. 21:02:52

Ez egy gyerekes, durcás válasz. (Ettől még lehet bunkó is, a gyerekek elég bunkók sokszor.)

Nekem inkább arra utal, hogy a kérdező nem érdemli meg a választ, az alapvető őszinteséget. A jómodor néha bizony nem egyéb, mint elegáns hazudozás. De a másikat még annyira se tartjuk, hogy kieszeljünk valami gyenge kamut. És ezt még az orra alá is dörgöljük.

Ez nekem inkább infantilis, mint bunkó.

pontilyen 2010.08.03. 21:16:50

@Reckl_Amál:

Egy mondat mindig értelmezhető a hatásai alapján és szó szerint is. Én inkább (mint általában) a szó szerinti értelmezésbe mentem bele.

A hatása a mondatnak valóban az, hogy a válaszoló kitér a nyílt kommunkációs helyzetből, mintegy "elvágja" a társalgást.

Azzal nagyon egyetértek, hogy sokkal férfiasabb (nőiesebb...), szóval _felnőttesebb_ dolog fölvállalni az őszinte beszédet, mint tabukba menekülni; szóval hogy ennek ignorálása egyfajta infantilizmus.

Anselmo 2010.08.04. 10:53:45

Hogy jutott eszedbe éppen ez? Valaki ezt mondta neked?

Rhodes (törölt) 2010.08.04. 12:31:32

@Reckl_Amál:

"Nekem inkább arra utal, hogy a kérdező nem érdemli meg a választ, az alapvető őszinteséget."

Másik lehetőség is van. Mégpedig, hogy a válasz esetleg olyan tartalommal bír - bár talán valódi jelentősége eltúlzott -, amely veszélyeztetheti a beszélgetőpartnerek, adott esetben barátok kapcsolatát.
Persze én soha nem fogalmaznék ilyen durván, de éltem már a "kegyes hazugságnak" ezen eszközével.

Továbbá egész egyszerűen, lehet arról is szó, hogy "nemzetbiztonsági ügy", vagyis a válasz egy harmadik fél érdekeit sértheti, és nincs jogom azt a személyt kiszolgáltatni senkinek.

pontilyen 2010.08.04. 15:12:16

@Anselmo:

Nem, nem, tisztán ismeretelméleti érdeklődésből írtam. :-)

(Egyébként volt már, hogy mondták ezt nekem. Nagyon nem esett jól. Tényleg "kommunikációs ökölcsapás". Rosszindulatot, tolakodást feltételez a kérdezőről.)

@Rhodes:

Ezek teljesen jogos indokok -- egy másik válaszhoz. :-)

Mondjuk, hogy: "Erre nem akarok válaszolni."

Sokkal korrektebb, mint a "semmi közöd hozzá".

padmasambhava 2010.08.04. 18:56:41

@Reckl_Amál: Amál írta "A jómodor néha bizony nem egyéb, mint elegáns hazudozás." - és mekkora igaza van. Naponta 100x gondolom ugyanezt... A minap egy kliensünk, akivel én több mint 13 éve, kollégám több mint 20 éve jó üzleti kapcsolatban volt, felmondta jó fizetett és presztizzsel teli állását az egyik legismertebb élemiszeripari cégnél és udvairiasan emailben elbucsúzott tölünk. Én különösen jó kapcsolatban voltam vele, mert a véletlen úgy hozta, hogy a kliens magyar. Na mindegy, ilyan az élet, én szintén udvariasan és melegen elbúcsúztam töle. De az én bunkó kollégám irt neki egy emailt, miszerint ha már felmondott, akkor legalább hadd maradjanak már barátok, amíg a halál el nem választja öket.... Mire a kliens úr visszaírta, hogy ö azt nem akarja! És kész! És én azóta is csodálom érte : udvariasan visszaírhatta volna, hogy jó, perszehogy, aztán soha többet. De nem, ö nem akart ilyen ballasztot, ö megírta, hogy köszöni, de nem kéri. Lehet, hogy hülye vagyok : de én abböl valami fontosat tanultam, és remélem, hogy legközelebb lesz rá nekem is bátorságom, gerincem, satöbbime.

Most vissza Ponti témájához: a "smmi közöd hozzá" akkor jön, ha a kérdezö bunkó, ha nem képes megerteni miröl van szó, ha a téma nem az övé, nem érinti és nem kellene hogy törödjön vele, és ha már 27x próbáltam neki válaszolni, de ö nem képes felfogni - na akkor jön, hogy semmi k... Fene vigye el, lehet, hogy bunkó lennék ?!

ljosecska 2010.08.04. 21:18:29

Létezhet olyan kommunikációs aktus is, amiben nem működik axiómaként a "Semmi közöd hozzá."

Bár elég nehezen tudok elképzelni olyan helyzetet, amiben ilyen választ kaphatok, utoljára talán óvodában hallottam. Lehet, túl kevés indiszkrét kérdést teszek fel.

pontilyen 2010.08.04. 21:25:05

@padmasambhava:

Ha valaki 27x is bunkó, azzal nem kell szóbaállni. Szerintem felnőtt emberek között korrekten lehet rendezni ügyeket, anélkül, hogy bárkinek is bunkónak kellene lennie vagy látszania. Ne feledd: az igazi őszinteség sohasem bántó.

@ljosecska:

Idegenek vagyunk egymásnak, de ez nem jelent embertelenséget. Sőt az igazán emberi viszonyok talán éppen ebben a felismerésben ("semmi közünk egymáshoz") gyökereznek.

ljosecska 2010.08.04. 21:34:43

@pontilyen: Ez nagyon jó megállapítás, köszi.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2010.08.04. 21:39:32

nagyon nem értem ezt a posztot. Miért gondolod, ponti, hogy az a default, hogy senkinek semihez semmi köze?
Azt tudom, hogy szerinted senki nem tud senki mást megismerni. De attól még próbálkozni kell. Ezt te sem tagadtad soha. A "semmi közöd hozzá" azt jelenti, hogy lemondunk az értelmes kommunikáció lehetőségéről is. Úgyse értené az ismeretlen, ismerhetetlen másik, akkor minek erőlködni?
De akkor minek beszélünk egyáltalán? Minek gondolkozunk? Minek élünk?

pontilyen 2010.08.04. 21:53:30

@peetmaster:

Talán a te kérdéseidre is válaszol, amit itt: @pontilyen: ljosecskának írtam.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2010.08.04. 22:48:02

@pontilyen: olvastam; annál kevésbé értem.
Szerintem az emberi viszonyok NEM alapulhatnak azon, hogy két vagy több végletesen és véglegesen különböző entitás vagyunk. Hisz akkor semmi esélye nem lenne, hogy bármit megértsünk egymásból, sőt, hogy bármit elérjünk egymásnál, sőt, hogy bármi hatással legyünk egymásra. Olyanok lennénk, mint a neutrínók. Csak elszáguldunk egymás mellett.
De ez ellentmond a tapasztalatnak, meg az ész fogalmának is, szerintem.

pontilyen 2010.08.05. 12:33:28

@peetmaster:

Miért ne lenne esélye a megértésnek? Az a lényeg, hogy nem magát a másikat értjük meg, hanem azt, amit kivált belőlünk, vagyis lényegében magunkat. A másikból pedig ugyanez megintcsak kivált különféle dolgokat, amiket meg ő tud megérteni.

Az emberek közti kapcsolat lényegében nem is más, mint magas fokra fejlesztett önmegértés.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2010.08.05. 13:34:30

@pontilyen: ha magunkat értjük meg, akkor két dolog lehet.
Vagy kell ehhez más ember, akkor tulajdonképpen mégse csak magunkat, vagy nem kell, akkor nem kell. Akkor mindenki más felesleges, de akkor én is felesleges vagyok. De ez nem életszerű.

pontilyen 2010.08.05. 17:29:01

@peetmaster:

Állításom nem az, hogy másik ember egyáltalán nem is létezik. :-) Ez volna ugye a szolipszizmus.

Állításom csak annyi, hogy a maga egészében nem ismerhető meg; számunkra örök rejtély marad, "nincs közünk hozzá".

Tehát persze, igen, szükséges a gondolkodáshoz és élethez más ember(ek) létezése. De ez nem azonos azzal, hogy kicserélhetővé tesszük magunkat vele.

rakovszk 2010.08.05. 23:32:21

@pontilyen:

De biztos vagy benne, hogy ez mindig így van? Nem volt még olyan ember akihez úgy érezted, hogy tényleg közöd van? Nincs-e közünk a szüleinkhez, legalábbis gyerekkorunkban? Vagy nem azt jelenti-e a szerelem hogy azt érezzük, hogy valakihez közünk van? Persze csak amíg rá nem jövünk, hogy tévedtünk. :)

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2010.08.06. 11:52:17

@pontilyen: ez még mindig szolipszizmus. Még ha nem is ismerhető meg valaki TELJESEN és _tökéletesen_, akkor is szükséges, hogy egyes részekben tökéletesen megegyezzünk. Pl. a matematikai szimbólumok jelentésében, ha másban nem is. Különben ugye marad az az állapot, hogy senki senkivel semmit nem tud kezdeni.

pontilyen 2010.08.06. 15:31:34

@rakovszk:

A közös lét _illúziója_ szerintem is megteremthető; ez a legszebb és legelőremutatóbb emberi illúziók egyike. :-)

@peetmaster:

Az, hogy tudunk használni közös jeleket, még nem jelenti azt, hogy ismerjük is egymást. Ellenkezőleg: mindig csak a jeleket ismerjük meg, melyekkel eltájékozódunk a világ(aink)ban.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2010.08.08. 08:33:39

@pontilyen: amit garantáltan nem tudunk megismerni, azt nem kell létezőnek tekinteni.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2010.08.08. 22:02:17

@pontilyen: mivan?
Többet tudunk a Napról, mint bármely emberről :)
süti beállítások módosítása