HTML

Pontilyen pont ilyen

"Az ember bármilyen messze jut is ismereteivel, akármennyire is objektíven ítéli meg önmagát, végül egyebet nem nyer az egészből, csupán tulajdon életrajzát." (Friedrich Nietzsche)

Friss topikok

  • Zolimoni: Ez volt az a könyv az életemben, aminél az "Ahaaa!" élmény hetekkel később jött.... (2023.07.12. 20:22) A lét elviselhetetlen könnyűsége
  • Volna: @NetLektor: Őszintén szólva, egyáltalán nem értem a 8-as pontban a szerző értetlenségét. Egyértelm... (2021.03.21. 23:24) A tíz legkiakasztóbb helyesírási hiba a világhálón
  • Csöncsön: @MAXVAL bircaman közíró: Nem cenzúra van, csak mivel föl van rá telepítve a Disqus, kiszedtem a ... (2020.02.24. 20:50) "Jól kellett viselkedni"
  • Sz.E.: Én azt válaszoltam volna a gyereknek, bár egy ilyen korú gyerek azt sem értette volna meg: Ha magy... (2018.07.09. 20:28) Mi az értelme?
  • Csöncsön: KÖZÉRDEKŰ KÖZLEMÉNY (aki esetleg olvassa)! Indítottam egy új blogot: mondataink.blog.hu/ Aki szí... (2017.08.29. 19:33) Az Ég Berlinről

Ennyien vagyunk most

2009. január 31. óta


View My Stats

Címkék

ady (1) aforizma (6) agyalás (12) agymenés (3) aljasság (1) almería (1) álom (11) amerikai psycho (1) arany jános (8) argentína (2) árokásó blog (1) asterix (1) austin (1) a nagyidai cigányok (1) a szajha és a bálna (1) a tanú (1) a titkok kulcsa (1) a vihar (1) babarczy (1) babits (5) bahtyin (1) bajnai (1) balassi (2) balkán (1) baloldal (1) bank (1) barcelona (6) baudelaire (1) bayer (1) beavatás (1) bekezdés (1) berlin (2) berzsenyi (2) bessenyei (1) beszéd (2) beszédaktus elmélet (1) beszélgetés (4) betegség (2) bevándorlók (1) bkv (8) blikk (1) blog (28) blogsablonok (1) bl döntő (1) bogár lászló (1) bölcsesség (1) bölcsészet (2) bölcsészkar (1) bölcsőde (1) boldogság (2) bolondozás (4) bolondság (1) bonhoeffer (1) brecht (1) buber (1) budaházy györgy (1) budapest (17) búék (3) bűn (1) bunkóság (1) butaság (2) butler (1) buzi (1) camus (1) celebek (1) chico buarque (1) cigányok (3) csalódás (1) csíkszentmihályi (2) csipike (1) csoda (1) csokonai (1) dallas (3) dekonstrukció (1) délibáb (1) demokrácia (3) derrida (1) derű (2) der himmel über berlin (1) dionüszosz (1) diploma (2) dohányzás (2) dosztojevszkij (4) eb (5) echo tv (1) edith piaf (1) egyébként (1) egyetem (1) élet (17) ellenőrök (1) el clásico (2) emberek (14) emlékezés (13) én (25) építészet (6) erich fried (1) erotika (1) értelmesség (1) értelmiség (1) érzékenység (1) érzéketlenség (1) esterházy (1) esztétika (1) etika (5) étteremkritika (1) facebook (1) fájdalom (3) fák (1) faludi ferenc (1) fanatizmus (1) fazekas róbert (1) fecsegés (1) federer (2) feldmár (1) felelősség (2) férfiak (3) festészet (2) fikázás (1) film (17) filozófia (36) flow (1) foci (36) foucault (2) franciák (1) franciaország (1) freud (1) freudizmus (1) friedrich (1) ftc (3) gazdaság (1) gazsó (1) gdp (1) getafe (1) giccs (1) goethe (4) gondolatok (2) gondolkodás (45) grafológia (4) grondin (1) guantánamo (1) gyerekek (1) gyilkosság (5) gyomor (1) gyöngyösi (1) győzelem (1) gyűlölet (1) gyurcsány (4) gyurgyák jános (1) haas (1) háború (1) hajnóczy péter (1) halál (7) halálbüntetés (1) halottak napja (1) hawaii (1) hazaszeretet (1) helyesírás (3) hermeneutika (6) hétköznapok (23) hiddink (1) himnuszok (2) hímsovinizmus (1) hírek (3) hócipő (1) hofmannsthal (1) homofóbia (2) homoszexualitás (4) hősök (2) húgocskám (1) húsvét (2) identitás (1) idő (11) igénytelenség (1) iii. richárd (1) indexcímlap (12) iniesta (1) iparművészeti múzeum (1) írás (14) irigység (1) irodalom (20) iskola (1) isten (2) ízeltlábúak (2) japán (2) játék (19) jégkorong (1) jékely (1) jézus (6) jobbik (1) jog (1) john higgins (1) józsef attila (5) káin bélyeg (1) kant (1) kapitalizmus (1) karácsony (3) kávé (1) kegyetlenség (1) kemény istván (1) kép (2) kérdés (1) kereszténység (5) kézilabda (4) kína (1) kisebbségek (3) kisteleki (2) kittler (1) kockulás (1) kóczián (1) koeman (1) koffeinizmus (1) kolláth györgy (1) kolonics györgy (1) költészet (18) költségvetés (1) komment (1) konzervativizmus (3) korrektúra (1) kosztolányi (18) kötelességtudat (1) közélet (11) kő hull apadó kútba (1) kultúra (21) kundera (1) kurvák (1) lánczi (1) léderer ákos (1) lélek (23) lényeglátás (1) lévinas (2) liberalizmus (2) lmp (1) logika (1) lustaság (2) lyotard (1) magány (2) magyarok (2) magyarország (38) maradona (2) márai (1) marian cozma (1) márquez (2) maslow piramis (1) mccain (1) mdf (1) média (2) melegfelvonulás (2) mélypont (1) messi (1) metafora (3) meztelenek és holtak (1) morál (4) moravia (1) mörike (1) mosoly (1) mottó (1) mourinho (1) mszp (3) mu (1) műfordítás (3) munkanélküliség (1) murray (1) musil (2) művészet (5) művészetek (1) nacionalizmus (2) nácizmus (3) nadal (2) nádas (1) napfény (2) nemek (2) németek (3) német romantika (2) nemzeti blogcsúcs (1) nemzeti színház (1) nemzetkarakterológia (1) népszavazás (2) népszótár (1) nevetés (2) nick hornby (1) nietzsche (30) nobel díj (1) nők (1) norvégia (1) nyelv (26) nyelvészet (1) nyilas atilla (1) obama (1) ökopolitika (1) olaszország (2) olimpia (6) olvasmány (24) olvasók (5) önismeret (4) önreflexió (1) öröm (1) ortega y gasset (2) őrület (1) oslo (1) összeesküvés elméletek (1) őszinteség (1) őszöd (1) osztálytalálkozó (2) ötvenes évek (1) ozmium (1) pánikroham (1) pedagógia (6) pesterzsébet (2) petőfi (1) petri (1) pihenés (1) platón (1) pluralizmus (1) polgári védelem (2) politika (22) politikai korrektség (1) pontyi (1) pornó (1) prága (1) pszichológia (13) rabszolgamorál (1) radnóti (2) raymond aron (1) real madrid (1) recenzió (1) reckl amál (1) rejtély (1) relativizálás (2) rend (1) részegség (1) retorika (1) ricoeur (1) rilke (1) rio de janeiro (1) roddick (1) rogán (2) románia (1) roman jakobson (1) román patkány (1) rorty (1) rtl klub (1) samantha (1) schmidt mária (1) seggnyalás (1) shakespeare (4) sivatag (1) slágerek (1) sleeping dancer (1) slota (1) snooker (4) sólyom (2) sötétség (2) spanyolország (5) spanyol olasz (1) sport (14) stadionok (5) statcounter (1) stilisztika (2) szabadka (1) szabó lőrinc (1) szdsz (2) szegénység (1) szégyen (3) szemantika (1) szemétség (1) szent ágoston (1) szenvedély (6) szerb antal (2) szerelem (2) szerénység (1) szeretet (8) szexualitás (3) szlovákia (1) szmájlik (2) sznobizmus (1) szocializmus (1) szókincs (3) szorongások (16) sztrájk (1) születésnap (3) szúnyog (1) szurkolók (6) tanárverések (1) tanulás (1) tarka magyar (1) társadalom (19) tavasz (1) technokrácia (2) tenisz (2) tériszony (1) terrorizmus (1) teszt (1) tgm (1) tibet (1) titok (1) tolsztoj (4) török gábor (1) történelem (9) tortuga (1) transzcendencia (1) trianon (1) tudatmódosítók (2) tudomány (6) újév (1) ünnep (8) usa (3) usain bolt (1) uszoda (1) utcák (6) vallás (1) városok (4) vb (2) velázquez (1) vér (1) vers (23) versrovat (32) világháló (11) világpolitika (2) világválság (1) villamosok (3) vírus (1) vita (1) vitézy (1) vizsga (1) vörösiszap katasztrófa (1) was es ist (1) wc (1) weöres (2) wikipédia (1) wimbledon (2) wittgenstein (1) zsenialitás (4) Címkefelhő

2010.10.13. 20:00 pontilyen

Néhány aforizma

Az ismeret presztízse. Presztízskérdést csinálni abból, hogy ismerünk-e egy könyvet, egy művet vagy egy kifejezést: a közönségesség egyik csalhatatlan jele. Pont ezért fordul elő valamennyiünkkel.

A szeméremről. Szemérem nélkül két dolog hiányozna az emberi együttélésből: a tapintat és — az erotika.

Általános iskolás fokon. Filozófiai érzékenységű tanulók az általános iskolában két tantárgyat szoktak szívből gyűlölni: a fizikát és a történelmet.

A lényeg. Miről tanulunk történelemórán? Háborúkról, szerződésekről, termelési módszerekről, kultúráról, törvényekről, minden korszakban másról. Kicsit is igényesebb agyú ember elundorodik ettől a káosztól. Mennyivel világosabbá válna minden, ha minden korszak tárgyalásakor először a lényegre kérdeznénk rá, azaz arra: kié a hatalom?

A modorosblog olvasóiról. A modorosblog népszerűsége nemcsak örvendetes, van benne valami aggasztó is. Sokan felszabadultnak érzik magukat, hogy végre nem saját modorosságaikon, azaz saját gondolataikon kell gondolkodniuk.

13 komment

Címkék: aforizma


A bejegyzés trackback címe:

https://pontilyen.blog.hu/api/trackback/id/tr52369372

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rakovszk 2010.10.13. 21:05:24

A negyedik aforizmához: nem gondolod, hogy ez egy eléggé vulgáris (mondhatni vulgármarxista) szemlélet? Vagy lehet, hogy nem jól értelek?

pontilyen 2010.10.13. 21:28:32

@rakovszk:

De, gondoltam én is arra, hogy hát a vulgármarxista történetírás is valami ilyesmit próbált megvalósítani. Csakhogy szerintem nem ez volt a baj velük, hanem az, hogy ezt az alapvetően lényeglátó és értelmes gondolatot egy buta és mondvacsinált fejlődési ívre fűzték föl, amely által az egész értelmét vesztette.

Kié a hatalom? Mindig ez a kérdés, de nem azért, mintha azt hinnénk, hogy olyan könnyen és egyértelműen megszerezhető. Éppen ellenkezőleg...

italoscalvino 2010.10.14. 12:15:18

Szerintem mindenféle korszakolásnak is feltétele, hogy valamilyen fejlődési ívre felfűzzük az eseményeket. Ezek a fejlődési ívek lehetnek többé vagy kevésbé buták, de alapvetően mindegyik mondvacsinált. Én ezt olvasom ki az aforizmádból: a korszakot az határoz meg, hogy kié a hatalom. Nem tetszik. Én erre a kérdésre nem tudnék választ adni a mai magyar helyzetben sem. Történelmi korokat tekintve azért tudjuk olyan egyszerűen megválaszolni ezt a kérdést, mert úgy ismertük meg a történelmet, ahogy megismertük. Vulgármarxistán.

Arra gondoltál már, hogy vannak korok, amikor a kérdésedre a kultúra megismerése adja a legtömörebb, legigazabb választ? Mátyás királyos mesék, a Veszedelmes viszonyok, Munkák és napok, most hirtelen ezek jutottak eszembe.

pontilyen 2010.10.14. 12:43:33

@italoscalvino:

Látom, ez a megfogalmazás félreértésre ad okot.

Alapvetően - gondolkoztam tegnap óta a dolgon - ott van a félreértés, hogy én a hatalmat nem marxi, hanem nietzschei, illetve foucault-i értelemben használom. Vagyis sokkal tágabb értelemben. A hétköznapi életbe ugyanis szerintem sokkal mélyebben lehatol egy-egy hatalmi rend, mint gondolnánk. Igen, a "veszedelmes viszonyokba" is. :-)

italoscalvino 2010.10.14. 12:52:29

@pontilyen: Akkor mondj egy példát. Kié a hatalom? Tetszőleges korszakot választhatsz.

rakovszk 2010.10.14. 13:16:19

@pontilyen:

Ez így talán világosabb, de még mindig nem tiszta, hogy milyen jellegű hatalomra gondolsz. Tisztán politikai hatalomra? Vagy valami másra? Biztos, hogy bármely korszakban meghatározható egyetlen csoport aki a hatalmat birtokolja? Nem inkább arról van szó, hogy különböző hatalmak egymást átszövik? Szerintem az, hogy "kié a hatalom?" (vagy inkább hogy kinek milyen hatalma van) olyasmi amire csak akkor lehet válaszolni ha már minden mást ismerünk.

pontilyen 2010.10.14. 13:33:17

@italoscalvino:

Például az érett középkor Európájában a szellemi és anyagi hatalom az Egyház kezében összpontosult. Ez aztán átsugárzott a hétköznapi életre is, még a legkisebb falvakban is átitatta az életet.

@rakovszk:

Szerintem inkább egy hatalmi rendszer struktúráját kell megadni, azaz hogy egy adott korszakban mi a hatalom, és hogyan jelenik meg a leghétköznapibb viszonyokban is. A hatalmi rendet mindenki elfogadja, az is, aki alávetett, és az is, aki alávet. Ez egy nagyon érdekes kérdés lenne, és értelmet adna a történelemoktatásnak, amely legtöbbször elméletileg teljesen megalapozatlan koncepciók mentén mutat be egy-egy korszakot.

Természetesen nem homogén és monolitikus hatalomról van szó [még egy totális diktatúrában sem!], hanem strukturált hatalmi rendről. Az egyes kisebb hatalmi viszonyok alárendelődnek más hatalmi viszonyoknak, illetve egybefolynak velük. Például miért nincsen a nőknek egy bizonyos korban választójoguk, és miért van egy másikban? Miért jelenik meg az egyik korban, és miért bomlik föl egy másikban a monogámia intézménye? Stb. Mindezen kérdésekre a hatalmi rend működése adhat választ.

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2010.10.15. 13:51:20

Hadd bôvítsem a listát egy kiegészítéssel.

Úriember nem olvas, nem ír és nem kommentel a modorosblogon. Pont ezért fordul elő valamennyiünkkel.

rakovszk 2010.10.15. 16:17:22

@pontilyen:

Talán mégis ugyanarról beszélünk: minden korszakban újra kell értelmezni azt, hogy mi a hatalom. Nincs a hatalomnak olyan történelmen kívüli fogalma amit minden helyzetre alkalmazni lehetne, van ahol politikai, máshol gazdasági vagy szellemi hatalmat jelent. Viszont ahhoz, hogy megértsük, hogy egy adott időszakban mit jelent a hatalom ahhoz már tudnunk kell azt, hogy milyen volt az a kor. Ha csak annyit mondanál, hogy a késő középkorban a hatalom az Egyház kezében volt, akkor sokan, akik a hatalmat csak politikailag értelmezik arra gondolnának hogy az európai államok teokráciák voltak.

pontilyen 2010.10.15. 18:35:22

@rakovszk:

Majdnem teljesen egyetértek. A hatalom valóban minden korban másképpen nyilvánul meg, máshogy strukturálódik. Én viszont megfordítanám a dolgot: ahhoz, hogy tudjuk, milyen volt egy kor, mindenekelőtt ezt a struktúrát kell megérteni. Apró, összefüggéstelen tényekből nem áll össze. [A történelemírás máig ható egyik pozitivista öröksége annak hite, hogy igen.]

stivanleroy · http://napilajk.blog.hu/ 2010.10.17. 00:25:12

És amíg ti itt elszórakozgattatok a vulgármarxizmussal (na és Habermas miért maradt ki?), szomorutojas egy gyönyörű kommenttel mindkettőtöket csúnyán lepipált.

pontilyen 2010.10.17. 00:36:40

@stivanleroy:

Szomorutojas kommentjén nem siklottam át, nagyon is talál az, telibe. :-)

Habermasnál izgalmasabb gondolkodónak tűnik Adorno vagy Luhmann. Az ő nevüket se feledjük téma kapcsán!

italoscalvino 2010.10.21. 13:56:32

@pontilyen:, @rakovszk:

A poszttal nem tudtam azonosulni, de a kommentekben összeraktatok valamit, ami tényleg tetszik. Kudos.
süti beállítások módosítása