Igazándiból a BKV és a főváros helyzetéről szeretnék írni. A sztrájk csak annyiban érdekel, amennyiben érdekel. Nyilvánvalóan nem old meg semmit, nyilvánvalóan kétségbeesett húzás, nyilvánvalóan senki sem örül neki. Nem az a kérdés, hogy miért van sztrájk, hanem az, hogy miért kell, hogy sztrájk legyen. Miért kell olyasminek történnie, ami senkinek sem jó. (Ha leszámítjuk az iskolásokat.)
Erről a kérdéskörről (azaz a BKV és a főváros helyzetéről) számomra mindeddig a legértelmesebb dolgokat Vitézy Dávid mondta. Egy fiatal "gyerek", aki a városi közlekedés szakmai, politikai kérdésével foglalkozik. Érvei ellen mindössze kétféle ellenérv szokott a közéletünkben elhangzani. Az egyik az, hogy az anyja Hankiss Ágnes, vagyis ő nem lehet más, mint fujj, a Fidesz szekértolója, Orbán Viktor leendő diktatúrájának oszlopa, és mint ilyen, komolyan nem vehető pártkomisszár. A másik pedig az, hogy a pletykák szerint homoszexuális, azaz fujj, veszélyezteti a haza erkölcsét, és különben is undorító buzi, aki húzzon lehetőleg az anyja vaginájába. Ezek az érvek engem nem győztek meg arról, hogy amit mond, az nem igaz. Sőt, azt a gyanút is fölkeltették bennem, hogy alighanem igaz lehet, amit mond, ha az ellenérvek a fönti gondolatrendszer működését hozzák mozgásba.
De mit is mond?
Mond például egy olyan dolgot, amit nem szoktak mondani. Azt, hogy a fővárosi önkormányzat a BKV-t 0, azaz nulla (azaz nulla!) forinttal támogatja. Nem vicc, tény. Azaz vicc, de tény.
Aztán azt is mondja, hogy a főváros közlekedési stratégiája kimerül a(z egyébként teljesen korszerűtlen koncepciójú, a 70-es évek igényeire tervezett, mellesleg iszonyatosan drága) 4-es metró-beruházás támogatásában.
Aztán azt is mondja, hogy a tömegközlekedést a világ nagyvárosaiban (de Magyarország nagyobb városaiban is, így a "fideszes" Debrecenben vagy az "MSZP-s" Szegeden) olyan stratégiai koncepciókkal tartják fönn, amelyek hosszú távon biztosítják a pénzügyi stabilitását. (Ennek része például, hogy a parkolási díjak a közlekedési vállalat kasszájába folynak be.)
Aztán azt is mondja, hogy a hosszú távú koncepció teljes hiányáról tanúskodik az, ahogyan a járműparkot (a buszokat, villamosokat, trolikat stb.) toldozgatják-foltozgatják. Egész Európa összes nagyvárosa közül a budapesti járművek a legöregebbek. Tiranában (!) modernebb buszok közlekednek, mint itt. Könnyű kiszámolni, hogy a járműpark átfogó fejlesztése hosszú távon sokkal költséghatékonyabb működést eredményezne, mint a régi buszok állandó felújítgatása.
Aztán azt is mondja, hogy noha a BKV tavaly megválasztott új vezetősége az akkor leleplezett, több évtizedes, elképesztő és szinte példátlan pazarlás megszüntetését hirdette meg, gyakorlatában a pazarlást nem megszüntette, csak centralizálta, amint erre a több milliárdért megrendelt, de sehol nem megtalálható tanulmányok is példát mutatnak.
És így tovább.
Szeretném azt látni (itt Magyarországon!), hogy amikor valaki ilyesmiket mond, akkor megjelenik azonnal a tételes, világosan nyomon követhető cáfolat. Hogy amikor valaki a fönti visszásságokra rámutat (melyek bármelyike jobb helyeken azonnal a polgármester távozását eredményezné), akkor saját érdekében megjelenne egy fővárosi vezető, és pontról pontra (ütős érvekkel) bebizonyítaná, hogy Vitézy Dávid téved vagy csúsztat. De nem látok ilyet.
Ezért kell sztrájkolni. Mármint mert, gondolom, más sem lát ilyet.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
popp 2008.04.17. 22:22:10
"Mond például egy olyan dolgot, amit nem szoktak mondani. Azt, hogy a fővárosi önkormányzat a BKV-t 0, azaz nulla (azaz nulla!) forinttal támogatja. Nem vicc, tény. Azaz vicc, de tény. " - egy ember közlése, lehet, vicc is, de lehet tény is. Sajnos az efféle kijelentések ütnek, de ezt az állítást ugyanis képtelen vagyok elhinni, mondjuk úgy komolyan venni, pedig nem dicsérni jöttem Demszkyt.
pontilyen 2008.04.18. 12:12:28
Szerintem egyébként pont az ilyen típusú kijelentéseket érdemes komolyan venni, hiszen nyilván nem véletlenül hangzanak el. A BKV finanszírozása jól láthatóan nem sikeres, és ez közvetve mindenképpen Demszky felelőssége is, hiába mondja, hogy nem vállalja.
Még ha én meg nem is temetni jöttem őt. :-)
popp · http://koncertblog.com/ 2008.04.18. 13:04:58
pontilyen 2008.04.18. 13:25:47
Márpedig a mostani (értsd: az utóbbi húsz év) magyarországi helyzetében a legelkeserítőbb mozzanat szerintem éppenséggel a diskurzus totális válsága. Ennek legjellemzőbb tünete, hogy nem bízunk meg a vitapartnerben. Konkrétabban: minden mögött valamiféle hátsó szándékot, mocskos érdeket sejtünk.
Vitézy érvelése számomra azért nagyon rokonszenves, mert minden személyeskedést és összeesküvés-elméletet mellőz. Nem tudom, hogy igaza van-e. De nem olyannak tűnik, aki elzárkózna a vitától és az azzal járó kockázatoktól. Summa summarum: nem hiszem, hogy a diskurzust az ő (aláírom: provokatív) kijelentései akasztanák meg.
De ha majd így fogom hinni, azt is megírom...
popp · http://koncertblog.com/ 2008.04.18. 15:26:02
Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2008.04.18. 19:04:12
Rengeteg pénzt emészt föl, és az eredmény egyre rosszabb. Amibe a cég most belefogott (drasztikus járatritkítás) az utasok elevenébe vág, és szerencsére ez a szakszervezet jó érzékkel használja ezt a minden szempontból fércművet problémái bemutatásához.
Az a szomorú, hogy Vitézy Dávidról, aki az egyik legösszeszedettebben nyilatkozó mostanában, pont a HVG kezdett árnyaltan "buzizni". Az ő cikkük indította ezt el. Egy Hápogó Kacsa féle magazintól nem érdekelne, de az egyik vezető gazdasági laptól?
bodza 2008.04.21. 23:06:44
Szerintem pofon egyszerű, hogy ezzel éppen most foglalkoznak. Vitézy és csapata nem jön jól Demszkynek és a többieknek, mert rámutat, hogy mit kéne és mit nem kéne tenni. Összességében gusztustalannak tartom, hogy a HVG ebben a helyzetben Vitézyvel foglalkozik, miközben a "neoliberalizmus" eszméjét képviselő főpolgármester és támogatóik viszik csődbe a fővárossal együtt a BKV-t is. Azt is meg lehet ellenben jegyezni, hogy bár Juszt műsora szerint kb. 3,5 Mrd kárt okozott a BKV-sztrájk. Egy veszteséges vállalat munkabeszüntetés idején nem tud veszteséget termelni. Tehát összességében fiskálisan még talán jól is járt a BKV. Ezért is lehet, hogy nem nagyon kapkodtak a sztrájk fenyegetés elkerülése érdekében. Amint valahol már kifejtettem, hogy a BKV-nak nem érdeke a fizető utasok gyűjtése. Ugyanis minden két jegyet vagy bérletet vásárló utas, ma egy harmadik ember utazását fizeti. Gondoljatok bele, mi lenne, ha a Tescoban minden harmadik vásárló fizetés nélkül távozhatna. Vagy ha hármat veszel mondjuk jégkrémből, akkor csak kettőt kell kifizetni. Azt hiszem, hamar lehúznák a rolót. Emelett, ha jegyet lyukasztok a BKV-n, akkor még hülyének is néznek. Jó éjszakát!!!