Régóta próbálok már írni erről. Vagyis valószínű, hogy most sem fog sikerülni. Végülis miért pont most sikerülne? Arról próbálok írni régóta, hogy liberális vagyok-e, és ha nem, miért nem. Kinek a hibája, ha (megint nem) sikerül?
Én filozófusokról csak úgy szeretek beszél(get)ni, mint a focicsapatokról. Azaz: könnyedén, lazán, érzelmektől túlfűtötten. A magam részéről teljesen terméketlennek tartom a filozófusok fölboncolását. Úgyis csak ostobaságokra jövünk rá. Akkor meg? Gyűlölöm az okoskodókat, mert okosnak hiszik magukat. Térjünk inkább a tárgyra.
Mi az a liberalizmus?
A liberalizmus szerint minden érték legfontosabbika a szabadság. A liberalizmus célja az emberi szabadság minél szélesebb körű kiterjesztése.
Miért?
Azért, mert előre nem tudhatjuk, hogy mi a jó, és mi a rossz, ki kell próbálnunk, és csak akkor jöhetünk rá. Annak feltételeit kell megteremteni, hogy szabadon választhassunk.
Szerintem ez eddig tök jó. Az olyan ellenvetések nem érdekelnek, hogy "de tudhatjuk, hogy mi a jó és mi a rossz, mert például a drogról tudjuk, hogy rossz, tehát azt nem szabad választani, tehát a liberalizmus az egy hülyeség". Szerintem az ilyen ellenvetések hangoztatói vagy nem tudják, vagy nem akarják megérteni, miről van szó. A szabad választásnak mindig lesznek bizonyos korlátai. Ezt úgy szoktuk megfogalmazni: "szabadságom addig terjed, amíg a másik szabadságát nem sérti". Na most itt az a vitakérdés, hogy a drogfogyasztás kinek milyen mértékben sérti a szabadságát; nem az, hogy elvileg jó-e, ha a Föld javai és növényei lehetőleg mindenkinek a rendelkezésére állhatnak.
Különösen álságosnak tűnik a fönti kritika, ha belegondolunk: a kritizáló maga is a liberalizmusnak köszönheti, hogy kritizálhat egyáltalán. Szövege tehát ekképp fordítható le: "a liberalizmus azért nem jó, mert nemcsak én lehetek szabad, hanem más is szabad lehet; a liberalizmus akkor volna jó, ha én szabad lehetnék, más meg mind engem szolgálna".
A liberalizmus igazi kritikája nem itt kezdődik.
A liberalizmus igazi kritikája szerintem (bármily furcsa) nagyjából Nietzschénél kezdődik. E kritika lényege pedig az, hogy a liberalizmus egy metafizikai értéket propagál. Egy olyat tehát, ami nincs. Olyan, hogy a szabadság, nem létezik (a fizikai világban).
Én most például szabad vagyok? Vagy rab? Netán mindkettő? Eldönteni ezt csak akkor tudom, ha egyszersmind tudom azt is, hogy mi a szabadság. Ámde honnan tudhatnám ezt? Honnan, honnan... hát a liberalizmus teoretikusaitól! Ugye, kezdjük már érteni, mi ezzel az igazi baj. Egy gondolkodási séma akar itt minket bekebelezni.
Pár évvel ezelőtt Németországban olvastam a neves amerikai filozófus, Richard Rorty: Kontingencia, irónia, szolidaritás című könyvét. Nagyon kevés könyv volt még, amely ennyire fölbosszantott volna. Pedig a szerző szinte szóról szóra leírta benne azt, amit én is gondolok. Hogy tehát az igazságunk kontingens (azaz esetleges), kiderülhet például, hogy tévedünk. Hogy pont ezért az a jó, ha ironikusan állunk ezekhez az igazságainkhoz. És hogy pont ezért legyünk szolidárisak a szenvedőkkel, mert végsősoron senki sem tehet róla, hogy szenved. Tényleg, mintha csak Kosztolányit olvasnám...
Ám volt egy mozzanat, amely valóságos undort váltott ki belőlem. Azt írja Rorty, hogy az eljövendő szép új világban senkinek sem jutna eszébe, hogy Istenre vagy valami ehhez hasonló abszolútumra gondoljon vagy hivatkozzon, pont azért, mert ilyen abszolútum egy kontingens világban nem létezhet. Na bumm!
Rájöttem, hogy ez az ember semmit nem ért. Az esetlegesség pont azért esetlegesség, mert az is esetleges, hogy van-e Isten, vagy nincs. Ha ezt el tudnánk dönteni (értsd: azért vagyunk liberálisok, mert tudjuk, hogy nem létezik abszolút igazság), akkor az egész univerzumról rendelkeznénk valamiféle biztos tudással. Pont ez az, amit Nietzsche (és persze Kosztolányi is) az utolsó leheletéig tagadna.
És pont ez az, amiben (eddigi tapasztalataim szerint) egy liberális megveszekedetten hisz. Vagy ha nem hisz, akkor az egész liberális építménye összedől. Itt jön ki ugyanis, hogy az egész építmény éppúgy metafizikai alapozású, mint a vallásos világkép.
Dehát -- tehetné föl a kérdést az olvasó -- mit kellett volna tennie szegény Rortynak, hogy kilépjen a metafizikai gondolkodás útvesztőjéből?
Hogyhogy mit? Ne írjon ilyen hülye könyveket. Írjon jobb könyveket. Vagy legyen inkább "náci", bánom is én, csak érezzem, hogy minden sora, amit ír, fölszabadít.
Mondom, hogy nem vagyok liberális.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.10.01. 21:14:58
"mert végsősoron senki sem tehet róla, hogy szenved."
előfordulhat, hogy egyesek vastagon de. ők viszont ugyanúgy nem szabdok, mint azok, akik nem tehetnek szenvedésükről.
ha tehetsz róla, szabad döntésed volt, nem "szenvedsz".
"akkor az egész liberális építménye összedől"
nagyon szépen megállja a helyét bármiféle konstans nélkül is :-).
a poszt elején még féltem, hogy megfertőztelek, a közepén már aggódtam, a végére megnyugodtam, hogy nem :-P.
Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2008.10.02. 09:12:56
A szabadság a döntés és a szubjektivitás szabadsága szerintem. Az, hogy minden ember eldöntheti, neki mi a legjobb. Hogy nincsenek egyetemes igazságok. Ha Istenre akarjuk ezt lefordítani, akkor a vallás-, sőt lelkiismereti szabadsághoz jutunk. Minden hitnek van létjogosultsága, mert mindenki saját maga tudja, miben tud/ akar hinni.
Na de mi van az olyan vallásokkal, amelyek a valláson kívüliek leigázásában, urambocsá' legyilkolásában hisznek? Arra már nem terjed ki ez a szabadság?
És pont ez a buktatója a liberalizmusnak. Úgy akar szabadkezet adni az embereknek (jó esetben mindenkinek), hogy bízik a jóhiszeműségükben és a bölcsességükben. Márpedig ez az emberket (különösen így, többes számban) ismerve tudható, hogy ez a két dolog elég kevéssé jellemző rájuk.
Tehát a liberalizmus a gyakorlatban annyit jelent, hogy azon értékek mentén, amit az adott közösség legerősebb liberálisai vallanak, mindenki azt tehet, amit akar.
Én azért nem vagyok tehát liberális, mert önellentmondásnak érzem ezt, és jobban szeretem a tiszta helyzeteket. A gyakorlati liberalizmus csak azok szubjektív megítélését veszi figyelembe, akik a topon vannak. Mi van, ha azok meg hülyék?
popp · http://koncertblog.com/ 2008.10.02. 09:57:49
Csöncsön, én még nem láttam két olyan liberálist, akik mindenben egyetértettek volna. Csak nem gondolod komolyan, hogy Rorty liberalizmus felfogása jellemző minden liberálisra? A posztból minden esetre az jött le.
"Na de mi van az olyan vallásokkal, amelyek a valláson kívüliek leigázásában, urambocsá' legyilkolásában hisznek? Arra már nem terjed ki ez a szabadság?" - de ameddig mások szabadságát nem korlátozzák. Ez pedig abban a pillanatban megtörténik, mikor deklarálják, hogy kiirtanának másokat, innen a liberalizmus ellentéte mindenféle vallási fundamentalizmussal.
popp · http://koncertblog.com/ 2008.10.02. 10:00:46
Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2008.10.02. 10:23:54
Igen, de ki mondja meg, hol van ez a határ?
Egyébként szerintem is Csöncsön/ Ponti leginkább liberális. Az általam ismert emberek közül is.
popp · http://koncertblog.com/ 2008.10.02. 11:15:52
Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2008.10.02. 12:17:56
pontilyen 2008.10.02. 12:36:55
bs395:
Ez a "szenvedés" kérdés látszólag valóban ellentmond a liberális szabadságpártiságnak. A legtöbb ember azonban nem azért szenved, mert tudatosan szenvedni akar. Vagy valamilyen rossz döntés, vagy mások elnyomásának áldozata lett. Egy liberális számára mindkét esetben jogos (sőt kézenfekvő) a részvét, amit iránta érezni fogunk.
A konstans nélküli szabadság már nem liberalizmus, elveszti mindenféle izmus-jellegét.
Amál:
Érdekes, általában én is azt gondolom, hogy nem vagyunk szabadabbak, mint pl. 400 éve, ám a liberális ideológia úgy láttatja a világot, hogy mégis. A szólásszabadság terén például nyilván sokkal nagyobb a szabadságunk, ez eléggé ténykérdés. Más kérdés, hogy ez mit is ér. (Ám ha semmit, vagy nem sokat, akkor a liberalizmus-kritizáló önmagának mond ellent, vagy legalábbis önironikus helyzetbe kerül. Na ez az, amit elég kevés liberalizmus-kritikusnál tapasztalni...)
A vallásszabadság szerintem is ellentmondásos, méghozzá eléggé föloldhatatlanul egy liberális számára. Pont ez az, ami ugye nálam Rortynál kicsapta a biztosítékot. És, ahogy észreveszem, az itteni vita is ezen a ponton fordítja ki magából a liberalizmust.
popp:
Persze, nem csak Rorty van, de Rorty a lakmuszpapír. Az olyan emberek, akik magukat liberálisnak vallják, előbb-utóbb mindig belefutnak a metafizikába. Az SZDSZ ennek csak egy végsőkig lebutított (a mélypontot szerintem Kókánál elérő) verziója. Nietzsche soha nem vallotta magát liberálisnak (természetesen nácinak sem, sőt :-)), mégis úgy érzem, hogy sokkal szabadabban beszélt és gondolkodott, mint akármelyik liberális elmélész.
De ugyanígy Jézus is.
Szóval, ha van bennem valami liberális, akkor az csak annyi, hogy szimpatizálok velük. :-)
bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.10.02. 12:39:23
pontilyen 2008.10.02. 12:59:05
Hogyan lehet konstans fogalmakban beszélni arról, ami esetleges, és állandóan változik?
román patkámy 2008.10.02. 13:01:15
Erre hivatkoznak most az amerikaiak, mikor az állam nem sgíti ki a bankokat, és úgy hivatkoznak rá, mint erkölcsi normára.
popp · http://koncertblog.com/ 2008.10.02. 13:20:52
román patkámy 2008.10.02. 13:24:30
Ha megszavazták, akkor ellentmondanak vele a liberalizmus elvének. MIvel a bankok csődje nem csak a bankokra hanem az egész gazdaságra hat, ezért itt a liberalizmuson kívül más érdekek is vannak.
popp · http://koncertblog.com/ 2008.10.02. 13:36:31
Egyébként én különválasztanám a gazdasági és a politikai/filozófiai liberalizmust.
Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2008.10.02. 13:53:05
Az amerikai gazdaság alapjáraton nagyon is liberális, ezt bizonyítja a tervezet hétfői elutasítása. Viszont az, hogy most mégis megszavazták, az azt bizonyítja, hogy vannak kivételes esetek. De egy eszmerendszer gyakorlati megvalósításban néha eltér az eredeti elképzeléstől.
popp · http://koncertblog.com/ 2008.10.02. 14:12:54
pontilyen 2008.10.02. 21:13:16
Ennek fő oka persze az, hogy sem én, sem (tudtommal) egyetlen olvasóm sem ért professzionális szinten a gazdasághoz. Gondolkodni viszont, úgy látom, mindnyájan szeretünk. :-)
Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2008.10.02. 21:59:16
Ideológiai szinten továbbra is azt gondolom, a liberalizmus legnagyobb tévedése, hogy minden emberről feltételezi a bölcs belátás képességét.
pontilyen 2008.10.02. 22:11:28
A pepszi (pedagógia-pszichológia) szigorlaton például külön kiemelte a vizsgáztató tanár, hogy ennyire szépen felépített és logikus vizsgában még nem volt része pályafutása során. Aztán... értek én bármelyikhez is?...
:-)))
Én azt hiszem, hogy nem kellene okvetlenül bölcs belátást feltételezni ahhoz, hogy az ember liberális lehessen. Nincs garancia arra, hogy jól döntünk, ha szabadon döntünk. Pont innen a liberális szolidaritás-etika.
Ámde én a metafizika nélküli liberalizmust contradictio in adjecto-nak érzem: sokkal inkább (fura mód), mint a metafizika nélküli konzervativizmust.
peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2008.10.02. 23:38:15
én is pont ezen a témán koptatom a billentyűzetet mostanában, és ugyanezekbe a problémákba futok bele.
Majd megírom, ha rájövök valamire :)
Bár eddig az derült ki, hogy se Hume, se Kant, se Rousseau nem boldogult a problémával, úgyhogy lehet, hogy eltart egy darabig :)
popp · http://koncertblog.com/ 2008.10.03. 01:09:42
milena 2008.10.03. 14:34:40
A magam alacsony szintjén annyit tudok csak hozzátenni, hogy nem tudom. Elvileg az a liberális, aki azt szeretné, hogy mindenki szabad legyen, mindenki azt csinálhasson, amit akar. Gyakorlatilag meg a magukat liberálisnak nevezők kiiktatnának mindenkit, aki nem úgy gondolkodik, ahogy ők.
Nyilván meg kell mondani, hogy meddig terjedhet a szabadság. Az nagyon jól hangzik, hogy
"szabadságom addig terjed, amíg a másik szabadságát nem sérti",
de igazából mindenki sérti az összes többiekét, kisebb-nagyobb mértékben. És hogyan mutassuk meg azt a pontot az egyenesen, amelyen túl már sérti valaki a többiek szabadságát?
popp · http://koncertblog.com/ 2008.10.03. 16:17:30
Félkarú Rabló · http://www.felkarurablo.blogspot.com 2008.10.03. 17:15:26
@Amál: " És pont ez a buktatója a liberalizmusnak. Úgy akar szabadkezet adni az embereknek (jó esetben mindenkinek), hogy bízik a jóhiszeműségükben és a bölcsességükben."
Itt van az eb elhantolva. Ezért nem fog a liberális, multi-kultit éltető társadalom soha megbírkózni olyan problémákkal, mint például a nem asszimilálódó kisebbségek; attól hogy jóhiszeműen és bölcsen keblünkre öleljük őket, még beleharaphatnak a kezünkbe amit feléjük nyújtunk, egyszerűen azért mert ők nem hisznek az egészben. És ez fogja megásni a sírját az egésznek.
Egyébként az jutott most eszembe, hogy a szocializmus/kommunizmus is azon jutott csődbe (holott papíron tök jól ki volt találva) mert a bölcsességre és a jóhiszeműségre apellált, hogy majd nem fognak lopni az emberek a gyárból, mert ugye belátják hogy azzal magukat károsítják meg stb, meg hogy majd az igazi kommunizmusban már pénzre sem lesz szükség, mert mindenki csak annyit fog elvenni amennyi jár neki... hát láttuk mi lett belőle.
Szóval szerintem a liberalizmus is olyan mint a kommunizmus, hogy papíron csodaszép, de a gyakorlatban (sajnos) nem működik.
milena 2008.10.03. 17:57:43
Igazad van. Általánosító volt a kijelentésem.
Rossz tapasztalataim vannak azokkal a magukat liberálisnak nevezőkkel, akiket ismerek.
Azért is furcsa a dolog, mert megcsináltam a politikai tesztet, amiről Pontilyen írt egyszer, és az jött ki, hogy liberális vagyok.
Úgyhogy marad a kérdés: lehet-e egyáltalán definiálni az a szót, hogy liberális...?
pontilyen 2008.10.03. 18:17:20
Akik nem tudnák, miről van szó, íme: pontilyen.blog.hu/2008/05/15/olyan_vagyok_mint_a_dalai_lama
Egyébiránt továbbra is azt állítom (Amállal és Félkarú Rablóval ellentétben), hogy nem a jóhiszeműség, hanem a metafizika az, ami rokonítja a kommunizmust a liberalizmussal. A liberálisok azért nem értik civilizációnk veszélyeztetőit, mert egyetemes, metafizikai szabadságfogalomból indulnak ki.
peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2008.10.06. 19:53:53
itt valószínűleg igazad van. Ha van sok időd, olvasd el az utolsó posztjaimat, pont ilyesmiről írok, meg jöttek többen kommentelni is. Szóval jó kis vita volt, talán látsz valami érdekeset :)
pontilyen 2008.10.06. 22:08:24
Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2008.10.07. 15:27:39
Egy gondom van vele, hogy eleve agnosztikus jellegű, de abból a szempontból nagyon szimpatikus, hogy a relativizmust következetesen érvényesíti.
pontilyen 2008.10.07. 18:05:42
Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2008.10.08. 01:16:54
Igazából mindenképpen lehetne rajta kicsit tömöríteni — szerintem. Nekem onnan igazán releváns, hogy „Pár évvel ezelőtt Németországban olvastam a neves amerikai filozófus, Richard Rorty: Kontingencia, irónia, szolidaritás című könyvét...”
Vagy ha kivenném az elejét, akkor inkább csak linkeljem?
pontilyen 2008.10.08. 12:02:36
pistibacsi · http://henkajpan.blog.hu 2008.10.12. 16:54:45
Rorty meg - annak alapján, amit olvastam tőle - szerintem nem liberális. Engem is felidegesített. Pont azzal, hogy ilyen sarkos okosságokat mond.
Liberalizmus alatt mindig is egy társadalmi beállítódást értettem. Nem azt, hogy szerintem nincs igazság, és ettől kezdve senki ne is álljon elő annak igényével, hogy márpedig van - mert ez ugyanolyan bumfordi ideologizálás, mint a nácizmus, vagy a komenizmus - hanem azt, hogy nem akarom senkire ráerőltetni, bármennyire is meg vagyok győződve róla.
Például egy kormány ne akarjon nekem keresztény lenni. Majd az leszek én, ha úgy látom jónak. És a kormánynak kutya kötelessége gondoskodni arról, hogy engem ezért senki nem bánthasson.
Vannak viszont olyan megnyilvánulások, amik értéktartalmuktól és irányultságuktól függetlenül elfogadhatatlanok. Ha például agresszíven rá akarnak tukmálni minden emberre egy ideológiát. Ez nem csak akkor zavar, ha az ideológia nem kedvemre való, (pl. komenizmus, nácizmus, stb) hanem akkor is, sőt akkor még jobban, ha pont azt akarják mindenkire tukmálni, ami történetesen az én meggyőződésem. Ezzel ugyanis lejáratják azt, ami nekem szent és fontos, ráadásul engem tesznek meg köpőcéltáblává.
pontilyen 2008.10.12. 18:17:59
Nagyon szépen és pontosan megfogalmaztad. Csak éppen én úgy látom, hogy amint a szabadelvűség elkezd izmusosodni (izmusodni, hehe), akkor szükségszerű, hogy jöjjön egy Rorty, aki kimondja, ami benne lappang: mindenki hülye, aki nem szabadelvű.
(Rorty bizonyos értelemben meghökkentően következetes gondolkodó.)
Nietzsche pedig persze, hogy nem volt náci. :-) Állítólag különben egy kifejezetten szelíd és barátságos ember volt, akivel kiválóan lehetett beszélgetni az élet és világ dolgairól.
Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2008.10.12. 20:30:10
konzervativok.blogspot.com/2008/10/ajnlatok-olvassra-drezdai-zwinger.html
pontilyen 2008.10.12. 20:36:34
Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2008.10.12. 21:07:11
megmondÓ 2008.10.13. 01:11:11
mégpedig az, hogy Rorty egyáltalán nem biztos, hogy hibázik
ha számára Isten abszolut mivolta, meg úgy egyáltalán Isten maga csak az emberi elme szüleménye - ahogy azt illik is gondolnia egy tőrőlmetszett liberálisnak - akkor bizony semmi hiba nincs az Istenben való hitnek épp a kontingencia okán való elvetésében.
És akkor a hiba amit a posztíró elkövet, nem más, mint aszimpla csőlátás, amikor saját ideológiai rendszerén kívülre már nem terjed a megértése
egy ideológiai rendszeren belül vizsgálva pedig minden más ideológiai rendszer teljesen természetes, hogy hibásnak fog mutatkozni.
magyarul itt a posztíró szimplán ostoba volt
valószínű psychéje mélyén lakozó felsőbbrendűségi tudata miatt, ami jellemző neokon tulajdonság
pistibacsi · http://henkajpan.blog.hu 2008.10.13. 06:27:49
Liberalizmus és istentagadás összetartózónak gondolása tipikus konzervatív csőlátás.
Amúgy meg Rorty lehet, hogy nem hibázik, csak viszolyogtató az a következtetése, hogy egy bizonyos gondolkodásmódot szeliden bár, de előbb-utóbb mindenkire rá kell kényszeríteni. Habár lehet, hogy ez csak így leírva durva. Ha mondjuk arra gondolok, hogy a liberális Hollandiában fundamentalista vallásos emberek szabadon gyilkolhatnak az utcán, akkor azért belátom, hogy valami visszaüt. Nekem a liberalizmus azt a naiv előfeltételezést is magában foglalja, hogy az emberek alapjáraton békén hagyják egymást. Csak sajnos ez nem így van.
Csernus doki álruhában 2008.10.13. 09:20:27
"Én a szabadságról csak úgy szeretek beszél(get)ni, mint a focicsapatokról. Azaz: könnyedén, lazán, (...). A magam részéről teljesen terméketlennek tartom a szabadság(eszmény) fölboncolását. Úgyis csak ostobaságokra jövünk rá. Akkor meg? Gyűlölöm a blogírókat, mert okosnak hiszik magukat. Térjünk inkább a tárgyra."
Térjünk a tárgyra: ha még nem kaptad kézhez a bölcsészdiplomádat, amit sejtek, akkor térj a tárgyra és keress valami elfoglaltságot, amiből élni is fogsz majd tudni.
Lehet, hogy ebben mellényúlok - de legalábbis a post hangulata kicsit bölcsész-kiselőadás ízű.
vasika 2008.10.13. 10:57:43
megmondÓ 2008.10.13. 12:08:30
"Uhh! Miért kéne bármit is illeni gondolnia egy tőről metszett liberálisnak? Pont ez a "mit illik gondolni" áll a legtávolabb az igazi szabadelvűségtől."
ott vagy hülye, hogy én nem vagyok liberális, tehát én nyugodtan leírhatok ilyet
ja és mutass egy tőről metszett liberálist, aki hisz Istenben és ezzel rábolint vallási szabályokra
szóval nagyon mellélőttél pistibacsi
pistibacsi · http://henkajpan.blog.hu 2008.10.13. 16:28:36
megmondÓ 2008.10.13. 18:26:14
:)
te meg "láthatóan" egy nagy fekete lyuk vagy
Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2008.10.13. 18:58:16
megmondÓ, definiálná, mi az a „tőről metszett liberális”? Kicsit úgy érzem magam, mintha egy botanikai vitába keveredtem volna.
pistibacsi · http://henkajpan.blog.hu 2008.10.14. 10:20:15
pontilyen 2008.10.14. 12:14:56