HTML

Pontilyen pont ilyen

"Az ember bármilyen messze jut is ismereteivel, akármennyire is objektíven ítéli meg önmagát, végül egyebet nem nyer az egészből, csupán tulajdon életrajzát." (Friedrich Nietzsche)

Friss topikok

  • Zolimoni: Ez volt az a könyv az életemben, aminél az "Ahaaa!" élmény hetekkel később jött.... (2023.07.12. 20:22) A lét elviselhetetlen könnyűsége
  • Volna: @NetLektor: Őszintén szólva, egyáltalán nem értem a 8-as pontban a szerző értetlenségét. Egyértelm... (2021.03.21. 23:24) A tíz legkiakasztóbb helyesírási hiba a világhálón
  • Csöncsön: @MAXVAL bircaman közíró: Nem cenzúra van, csak mivel föl van rá telepítve a Disqus, kiszedtem a ... (2020.02.24. 20:50) "Jól kellett viselkedni"
  • Sz.E.: Én azt válaszoltam volna a gyereknek, bár egy ilyen korú gyerek azt sem értette volna meg: Ha magy... (2018.07.09. 20:28) Mi az értelme?
  • Csöncsön: KÖZÉRDEKŰ KÖZLEMÉNY (aki esetleg olvassa)! Indítottam egy új blogot: mondataink.blog.hu/ Aki szí... (2017.08.29. 19:33) Az Ég Berlinről

Ennyien vagyunk most

2009. január 31. óta


View My Stats

Címkék

ady (1) aforizma (6) agyalás (12) agymenés (3) aljasság (1) almería (1) álom (11) amerikai psycho (1) arany jános (8) argentína (2) árokásó blog (1) asterix (1) austin (1) a nagyidai cigányok (1) a szajha és a bálna (1) a tanú (1) a titkok kulcsa (1) a vihar (1) babarczy (1) babits (5) bahtyin (1) bajnai (1) balassi (2) balkán (1) baloldal (1) bank (1) barcelona (6) baudelaire (1) bayer (1) beavatás (1) bekezdés (1) berlin (2) berzsenyi (2) bessenyei (1) beszéd (2) beszédaktus elmélet (1) beszélgetés (4) betegség (2) bevándorlók (1) bkv (8) blikk (1) blog (28) blogsablonok (1) bl döntő (1) bogár lászló (1) bölcsesség (1) bölcsészet (2) bölcsészkar (1) bölcsőde (1) boldogság (2) bolondozás (4) bolondság (1) bonhoeffer (1) brecht (1) buber (1) budaházy györgy (1) budapest (17) búék (3) bűn (1) bunkóság (1) butaság (2) butler (1) buzi (1) camus (1) celebek (1) chico buarque (1) cigányok (3) csalódás (1) csíkszentmihályi (2) csipike (1) csoda (1) csokonai (1) dallas (3) dekonstrukció (1) délibáb (1) demokrácia (3) derrida (1) derű (2) der himmel über berlin (1) dionüszosz (1) diploma (2) dohányzás (2) dosztojevszkij (4) eb (5) echo tv (1) edith piaf (1) egyébként (1) egyetem (1) élet (17) ellenőrök (1) el clásico (2) emberek (14) emlékezés (13) én (25) építészet (6) erich fried (1) erotika (1) értelmesség (1) értelmiség (1) érzékenység (1) érzéketlenség (1) esterházy (1) esztétika (1) etika (5) étteremkritika (1) facebook (1) fájdalom (3) fák (1) faludi ferenc (1) fanatizmus (1) fazekas róbert (1) fecsegés (1) federer (2) feldmár (1) felelősség (2) férfiak (3) festészet (2) fikázás (1) film (17) filozófia (36) flow (1) foci (36) foucault (2) franciák (1) franciaország (1) freud (1) freudizmus (1) friedrich (1) ftc (3) gazdaság (1) gazsó (1) gdp (1) getafe (1) giccs (1) goethe (4) gondolatok (2) gondolkodás (45) grafológia (4) grondin (1) guantánamo (1) gyerekek (1) gyilkosság (5) gyomor (1) gyöngyösi (1) győzelem (1) gyűlölet (1) gyurcsány (4) gyurgyák jános (1) haas (1) háború (1) hajnóczy péter (1) halál (7) halálbüntetés (1) halottak napja (1) hawaii (1) hazaszeretet (1) helyesírás (3) hermeneutika (6) hétköznapok (23) hiddink (1) himnuszok (2) hímsovinizmus (1) hírek (3) hócipő (1) hofmannsthal (1) homofóbia (2) homoszexualitás (4) hősök (2) húgocskám (1) húsvét (2) identitás (1) idő (11) igénytelenség (1) iii. richárd (1) indexcímlap (12) iniesta (1) iparművészeti múzeum (1) írás (14) irigység (1) irodalom (20) iskola (1) isten (2) ízeltlábúak (2) japán (2) játék (19) jégkorong (1) jékely (1) jézus (6) jobbik (1) jog (1) john higgins (1) józsef attila (5) káin bélyeg (1) kant (1) kapitalizmus (1) karácsony (3) kávé (1) kegyetlenség (1) kemény istván (1) kép (2) kérdés (1) kereszténység (5) kézilabda (4) kína (1) kisebbségek (3) kisteleki (2) kittler (1) kockulás (1) kóczián (1) koeman (1) koffeinizmus (1) kolláth györgy (1) kolonics györgy (1) költészet (18) költségvetés (1) komment (1) konzervativizmus (3) korrektúra (1) kosztolányi (18) kötelességtudat (1) közélet (11) kő hull apadó kútba (1) kultúra (21) kundera (1) kurvák (1) lánczi (1) léderer ákos (1) lélek (23) lényeglátás (1) lévinas (2) liberalizmus (2) lmp (1) logika (1) lustaság (2) lyotard (1) magány (2) magyarok (2) magyarország (38) maradona (2) márai (1) marian cozma (1) márquez (2) maslow piramis (1) mccain (1) mdf (1) média (2) melegfelvonulás (2) mélypont (1) messi (1) metafora (3) meztelenek és holtak (1) morál (4) moravia (1) mörike (1) mosoly (1) mottó (1) mourinho (1) mszp (3) mu (1) műfordítás (3) munkanélküliség (1) murray (1) musil (2) művészet (5) művészetek (1) nacionalizmus (2) nácizmus (3) nadal (2) nádas (1) napfény (2) nemek (2) németek (3) német romantika (2) nemzeti blogcsúcs (1) nemzeti színház (1) nemzetkarakterológia (1) népszavazás (2) népszótár (1) nevetés (2) nick hornby (1) nietzsche (30) nobel díj (1) nők (1) norvégia (1) nyelv (26) nyelvészet (1) nyilas atilla (1) obama (1) ökopolitika (1) olaszország (2) olimpia (6) olvasmány (24) olvasók (5) önismeret (4) önreflexió (1) öröm (1) ortega y gasset (2) őrület (1) oslo (1) összeesküvés elméletek (1) őszinteség (1) őszöd (1) osztálytalálkozó (2) ötvenes évek (1) ozmium (1) pánikroham (1) pedagógia (6) pesterzsébet (2) petőfi (1) petri (1) pihenés (1) platón (1) pluralizmus (1) polgári védelem (2) politika (22) politikai korrektség (1) pontyi (1) pornó (1) prága (1) pszichológia (13) rabszolgamorál (1) radnóti (2) raymond aron (1) real madrid (1) recenzió (1) reckl amál (1) rejtély (1) relativizálás (2) rend (1) részegség (1) retorika (1) ricoeur (1) rilke (1) rio de janeiro (1) roddick (1) rogán (2) románia (1) roman jakobson (1) román patkány (1) rorty (1) rtl klub (1) samantha (1) schmidt mária (1) seggnyalás (1) shakespeare (4) sivatag (1) slágerek (1) sleeping dancer (1) slota (1) snooker (4) sólyom (2) sötétség (2) spanyolország (5) spanyol olasz (1) sport (14) stadionok (5) statcounter (1) stilisztika (2) szabadka (1) szabó lőrinc (1) szdsz (2) szegénység (1) szégyen (3) szemantika (1) szemétség (1) szent ágoston (1) szenvedély (6) szerb antal (2) szerelem (2) szerénység (1) szeretet (8) szexualitás (3) szlovákia (1) szmájlik (2) sznobizmus (1) szocializmus (1) szókincs (3) szorongások (16) sztrájk (1) születésnap (3) szúnyog (1) szurkolók (6) tanárverések (1) tanulás (1) tarka magyar (1) társadalom (19) tavasz (1) technokrácia (2) tenisz (2) tériszony (1) terrorizmus (1) teszt (1) tgm (1) tibet (1) titok (1) tolsztoj (4) török gábor (1) történelem (9) tortuga (1) transzcendencia (1) trianon (1) tudatmódosítók (2) tudomány (6) újév (1) ünnep (8) usa (3) usain bolt (1) uszoda (1) utcák (6) vallás (1) városok (4) vb (2) velázquez (1) vér (1) vers (23) versrovat (32) világháló (11) világpolitika (2) világválság (1) villamosok (3) vírus (1) vita (1) vitézy (1) vizsga (1) vörösiszap katasztrófa (1) was es ist (1) wc (1) weöres (2) wikipédia (1) wimbledon (2) wittgenstein (1) zsenialitás (4) Címkefelhő

2008.10.12. 16:30 pontilyen

Budapest szebb, mint Prága

Amikor szombat és vasárnap délutánokon alkalmam nyílik magányosan sétálgatni a budapesti utcákon, a Várban, a Duna-parton és a pesti belvárosban, mindig eszembe jut, hogy mennyire nem ismerjük mi, budapestiek, ennek a városnak a szépségeit.

Amikor magyarországi embereket arról hallok értekezni, hogy Prága így szép, meg úgy szép, és hogy a világ legszebb városa, mindig az jut eszembe, hogy Budapest sokkal szebb, mint Prága, csak azért látszik csúnyábbnak, mert nem vigyázunk rá. És ez felháborító.

Prága? Prága egy tipikus középkori város, Németországban ilyenből tizenkettő egy tucat volna, ha nem bombázták volna porig az összeset, úgy, hogy Nürnberg, Frankfurt, Bréma, Drezda vagy Lipcse szépségeiről már csak az eltűnt városok szellemének nyomaiból alkothatunk megunknak fogalmat. Prága mindössze annyival több ezeknél, hogy még állnak a régi házai, és hogy ott trónolt a cseh király és olykor a Birodalom császára is. Prága mégis: összehasonlítható bármelyik patinás német várossal. Voltaképpen szinte ugyanaz a kategória.

Budapest viszont valami egészen más, valami különös.

Középkori városmag nincsen; van viszont egy hatalmas és elhelyezkedésében hasonlíthatatlan méltóságú várnegyed, melyet kis túlzással akár a város középkori városmagjának nevezhetnénk. A várnegyedet egy olyan Palota koronázza meg, amely, nyugodtan mondható: egyedülálló képi látványt biztosít az egész városnak. És akkor ez még semmi.

Mert a Dunához képest a Moldva folyó egy kis patakocska. A Duna, akármilyen koszos meg szennyezett, mégis olyan méltóságot ad a városnak, amelyet megint csak egyedülállónak kell neveznem. Hol van még olyan város a világon, amelynek képét egy ekkora folyó határozza meg? Nem arról van szó, hogy átfolyik rajta, hanem arról, hogy budapesti városkép nem létezik a Duna nélkül. A hidak... hallottam már olyan véleményt, hogy van ezekben a hidakban valami giccses. Egyetértek. A giccs a művészetben is a zsenik kiváltsága. Aki nem mer giccses lenni, az csak jó, tisztes, közepes művész lehet. Budapest hídjai a zseni méltóságát és szabadságát tükrözik.

Ugyanúgy, ahogy a házak. Ez az, amit a bennük lakó emberek alig érzékelnek. A budapesti házak hihetetlenül szépek. Lennének. Még a legsuttyóbb józsefvárosi utcákban járva is olyan házakra bukkan az ember, hogy a lélegzete is elakad. Persze minden mocskos és lepusztult; ám maga az épület gyönyörű, eklektikus, neoreneszánsz, szecessziós stb. Ezek ellen meg az a vád, hogy hamisak, ezért giccsesek. Megjátsszák, hogy ők régebbiek, mint a koruk. Erre én azt mondom: és? Az egész barokk művészet talán nem ugyanerről a hamisításról szólt? Posztmodern korunkban azon akadunk fönn, hogy egy ház hazudik? Felháborít ez az álművészieskedő, ízlésterrorista, sznob okoskodás. Budapest lényege éppen az, hogy van méltósága túllépni az efféle akadékoskodásokon. Ezért több, mint Prága.

A napokban hallottam egy (nyugat)német ember véleményét a magyarokról. Az illető harminc éve itt él, Magyarországon, mert elbűvölte őt az, hogy ebben az országban mindent szabad. Tökéletesen értettem, hogy mire gondol. Magyarország a tökéletes káosz hazája. Dél-Olaszországot képzelem ilyennek. Ez az a hely, ahol bármi megtörténhet, és semmin sem csodálkozunk.

Így az is, hogy bár nincsen háború, és az utóbbi időkben nem is volt, Budapest mégis úgy néz ki, mintha lebombázták volna.

Majdnem minden nap megfordulok a Kálvin téren. Egyszerűen hányingerkeltő, ahogy kinéz, az égvilágon semmiféle szépséget nem tudok fölfedezni benne, még a zűrzavar szépségét sem. "Liberális városvezetés", hehe: na ez jut eszembe róla.

Budapest azonban ezt is túl fogja élni, ezt a pokoli korszakát, ebben biztos vagyok. Vagy ha nem, akkor az is jellemző lesz rá. Mert Budapest csak egy van. Prága van egy tucat.

(Ha másképpen lenne, meg sem írhattam volna ezt a posztot, hiszen töredelmesen be kell vallanom, hogy, ha az átutazást nem számítjuk, még életemben nem jártam a cseh fővárosban.)

346 komment · 2 trackback

Címkék: budapest prága magyarország indexcímlap


A bejegyzés trackback címe:

https://pontilyen.blog.hu/api/trackback/id/tr17710007

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: PromontorBlog 2008.10.13. 00:49:01

Budapest szebb mint Prága?Érdekes blogposzt került ki ma este az Index címlapjára. Elsőre nehezen tudom eldönteni, hogy komolyan gondolta-e az írója, vagy paródiának szánta, illetve mennyire az egyiknek, mennyire a másiknak, ezért inkább nem mondok róla k…

Trackback: Propeller 2008.10.12. 23:24:00

Budapest szebb, mint PrágaPrága egy tipikus középkori város: összehasonlítható bármelyik patinás német várossal. Budapest viszont valami egészen [...]

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vizhordo 2008.10.13. 00:13:43

Igen, kedves Amál, a hülyék és idióták már csak ilyenek, válaszolnak a blogolónak, és abba kapaszkodnak, amit a blogoló írt. Nem csodálom, hogy csalódsz bennük. Fontos, hogy magadban soha ne csalódjál. Gondolom, nem is szoktál.

macskatv · http://www.macska.tv 2008.10.13. 00:17:20

Sőt!
A budapesti MACSKÁK is szebbek!
Meg lehet nézni őket: www.macska.tv !!!
:-)

pontilyen 2008.10.13. 00:17:53

(És vajon hányan érzékelték a kötözködők közül az utolsó bekezdésben rejlő halvány öniróniát? Ez is egy izgalmas kérdés lehetne.)

popp · http://koncertblog.com/ 2008.10.13. 00:26:02

Azt senki nem veszi észre, hogy ebben az írásban baromira nem Prága lényeg, hanem Budapest. Szép és persze, hogy szubjektív kiállás ez egy város mellett, amelyet olyan divatos szidni manapság. Amúgy mikor Budapestet szapulják, akkor is mindig Prága az egyik viszonyítási pont, épp ezért praktikus szóba hozni egy védőbeszédnél is.

Egyébként Dante sem járt a pokolban, mielőtt megírta volna a Színjátékot. Isten tudja ;-), hogy utána járt-e, de az tuti, hogy Shakespiere sohasem fordult meg Veronában. uff!

BDzsH · http://varoskepp.blog.hu 2008.10.13. 00:28:58

Mindez rendben is volna. De azt állítani, hogy "Prága van egy tucat". Hmm... Kicsit meredek dolog. Szerintem nincs két egyforma nagyváros. Valamely tényező az ezer közül, mindig érdekessé teheti (nem teszi feltétlenül, de tehetné).

pontilyen 2008.10.13. 00:29:03

"Egyébként Dante sem járt a pokolban, mielőtt megírta volna a Színjátékot."

Hát ezen nagyon jót röhögtem. :-DD

Bár tényleg csak Isten tudja. :-)

pontilyen 2008.10.13. 00:31:57

@BDzsH:

Retorikai túlzás. Szerintem megérti, aki meg akarja. Prága a világ egyik legszebb városa, természetesen.

popp · http://koncertblog.com/ 2008.10.13. 00:48:58

Na lecsengett a dzsembori, hát ennyit jelent egy címlap a blog.hu-n. Szerintem talán az eddigi legjobb írásod volt.

Szatmari · http://www.satumareonline.ro 2008.10.13. 01:01:12

A Megan-t en is nagyon csipem.

Thomas 2008.10.13. 01:02:14

Prága először arcon üt a sok látnivalójával, de egy idő után magadhoz térsz az ütéstől..

Budapest nem ragyog olyan fényesen első ránézésre, de mindig rejteget valami újat, és szépet.

tomcsi71 · http://tomcsi71 2008.10.13. 01:12:07

szerintem a blog nem prágáról szól...
szerintem is szebb budapest (ha levesszük a sok nem tetsző dolgot)...
és azt tudom, hogy több nyugati utazási iroda prágát hosszú hétvégére hirdeti, budapestet meg 1 hetes útra... ezek szerint valamivel többet nyújt a külső szemlélőnek, mint a prágai ékszerdoboz... (nekem a gótika a kedvencem és imádom a hradzsint, de valljuk be 1-2 nap bőven sok belőle... utána már valami mozgalmasabb kívántatik)

károj 2008.10.13. 01:13:34

A címben írt állítás nem igaz nyilván. Prága remek hely, Budapest meg egy leprafészek hozzá képest, de a legtöbb magyar kisvároshoz képest is. Ha már ücsörögtél volna egy remek hospodában sört kortyolgatva, sörsajtos barnakenyeret majszolva, akkor rájönnél ;] A Vltava meg sokkal csinosabb folyó mint ez a trágyaszínű Duna, arról nem is beszélve, hogy lehet rajta vizibiciklizni ;]

popp · http://koncertblog.com/ 2008.10.13. 01:27:25

károj, jó a hospoda meg a sör is, de a Dunát ne bántsd! Az egy méltóság teljes folyó, az harap,nem lehet neki indulni akármilyen lélekvesztővel, bár egy ötméter hosszú és egy méter széles kenuval simán meglovagoltam.

Arról nem is beszélve ha megiramodnál a nevetséges vízibicikliddel az Erzsébet-hídtól a Lánchíd felé csakhamar a Szabadság- (leánykori nevén Ferenc József) hídnál találnád megadat, de ha egy komolyabb folyami hajó elhalad melletted, akkor egy rendőrmotorossal érnél partot.

Szvesnyikov 2008.10.13. 01:37:19

A beírás egyébként is olyan érzetet kelt, mintha a szerző még sosem járt volna Prágában, becsülendő őszinteség, hogy ezt a végén be is vallja.

A cikk lényegéről nincs mit írni, mert az nincs neki. Hosszan lehetne cafatokra szedni, legyen elég annyi, hogy Prágának is van várnegyede, ráadásul nagyon hasonlít is a budaihoz.

Nekem nem tűnik valami épületes meglátásnak, hogy Budapest azért különleges, mert az, továbbá a Duna nagy, a Vár pedig szép, míg viszont Prága olyan, mint a német városok, különösen annak fényében, hogy a cikk maga azért született, hogy Prágát és Pestet összehasonlítsa, abból a viszonylag gyenge alapállásból, hogy az élesszemű elemző csak az egyik városban járt.

A 23:02-es beírást sajnos elolvastam, önuralomból nem reagáltam rá, de most a felhívásra mégis megteszem: kevesebb hermeneutikát, sértődést, blogbejegyzést és álintellektuális mellébeszélést, több (alapvető) tárgyismeretet, különösen abban, amiről írni próbálsz.

lápi lidérc 2008.10.13. 03:56:36

cikkíró:
Szimplán csak barom vagy (mondhatnék faszt is, de még megsértődnél). Igaz, annak óriási.
Nem baj, ilyen is kell, hogy tudjuk, milyen is a normális. Aki nem olyan, mint te.

És nem azért, mert nincs igazd abban, hogy Budapest szebb, mint Prága (én jártam ott párszor, Budapest szerintem is szebb, de nagyjából ennyiben ki is merül minden valóságközeliség a cikkedben), hanem mert egy olyan várost fikázol, ahol soha nem jártál.
Prága ugyanis nem német város, hanem tipikusan cseh (nem nemzeti hovatartozásában, hanem jellegében). Csak mindjárt alapnak. Innentől az összes ökörséged bukik.
Na, hát ezért vagy barom.
Nem, mégis inkább fasz.

Hörpölin 2008.10.13. 05:26:41

lápi lidérc, a cikkíró nem véletlen hasonlította Prágát német városokhoz. A város négyszáz évig a Habsburgok kezén volt, akik teljesen a maguk ízlésére formálták a várost. Akkoriban a cseh lakosság kisebbségben volt saját városában.
Olvasni kellene, mielőtt írsz.

Tisztelettel

Hörpölin 2008.10.13. 05:27:45

Elnézést a szóismétlésekért :)

petronius 2008.10.13. 05:38:57

A Prágában eltöltött sok-sok év, a cseh anyanyelvű - bár etnikailag magyar- Prágában és Bécsben egyetemeket végzett diplomata feleség, több mint 30 év szoros üzleti kapcsolat cseh és osztrák cégekkel valamint 6 db Prágában és Bécsben élő családtag - anya ,tesvér,sógor, stb.- talán feljogosít néhány igen kellemetlen és elszomorító , de sajnos tényszerű észrevétel megtételére. Prága kultúrtörténeti, politikatörténeti,építészeti örökségét tekintve -sajnos- nem vethető össze Budapesttel. Az előbbi ugyanis minden szempontból meghatározó tényező Európa történelmében ,Budapest viszont -bár kesrves bevallani - csak epizódszereplő...A legtragikusabb a dologban , hogy ez ma sincs másképp, a rendszerváltozás óta Budapest lecsúszása döbbenetes.Fájdalmas ugyan számunkra ugyan,de ettöl még tény ,hogy a fejlett világ tudatában Prága" rajta van a térképen" Budapest egyre kevésbbé... Nem egy osztályban focizunk... Adalék: New York többemeletes könyvesbolt polca: Prága kb. 2 méter,Budapest 2 !!! db. Igaz ugyan azonban az is ,hogy Csehország abban a legerőssebb egész történelme során amiben Magyarország totálisan dilettáns -saját fényezésében és érdekérvényesítésében. Higgyék el, Prága szebb,tisztább,kulturáltabb, európai szemmel élhetőbb Budapestnél , minden racionális érv mellette szól . Ennek ellenére tiszta szívből utálom, viszont ezt a balkáni,koszos,büdös,hányásszagú,elviselhetetlen,lepusztult,szétvert Pestet meg a málló áporodott szagú falaiba beivódott rettenetes történelmével egyetemben meg szeretem..Tudják az az angyalföldi megagiccs : mert Én itt születtem,stb. ...... Elnézést a tahó stílusomért előre is attól az Úriembertől aki Bécset Pesthez képest KISVÁROSKÉNT!! aposztrofálta valamelyik korábbi kommentben , de sürgősen nézesse meg magát illetékes helyen, mert ha nem kezelteti idejében, elhatalmasodik a dolog....

Bandi 2008.10.13. 07:26:57

Hörpölin!
A Habsburgok alapjáraton osztrákok, illetve volt egy spanyol águk is, de semmi esetre sem németek. Sőt! Elég sokat hadakoztak a különböző német fejedelemségek ellen (pl. harmincéves háború).

E logika mentén Budapest is német?

ildsisy 2008.10.13. 07:39:45

Nagyon szeretem Budapestet, itt nőttem fel, rengeteget sétálok a városban...Több felé utazunk az országban, és ritkán, de külföldre is utazunk város nézőbe...
Párom meglepett és nemsokára Prágába utazunk. Soha nem voltunk ott még, és azt mondta látni kell legalább egyszer Prágát. Úgy-hogy kiváncsian várom milyen.

Gilderoy 2008.10.13. 07:59:35

Túl sok a "ha" az állításban.

Pista 2008.10.13. 08:02:44

Budapest szebb, mint Prága, Kiszel Tünde meg szebb, mint Eva Herzigova !!!

(Ha már elfogultak vagyunk :-)))

popp · http://koncertblog.com/ 2008.10.13. 08:18:01

Bandi, bizony az osztrákok és a Habsburgok is németek (bár a család Svájc területéről eredeztethető), sőt sokáig ők viselték a német-római koronát. A német egységesítésnek is két koncepciója volt: a XIX. század hatvanas éveiben, az ún. nagy német egység Ausztria vezetésével és a végül megvalósult kis német egység Poroszország vezetésével. Ausztria és Habsburgok kimaradtak tehát. Amikor aztán az I. vh-t elvesztette Monarchia, többek között a cseh diplomácia erejének köszönhetően részekre szakadt, létrejött a német ajkú cseh köztársaság.

Prága meg bizony még huszadik század elején is német többségű város volt, ahogy Buda és Pest is a tizenkilencedik század végéig, ezek a tények. Prága építészeti örökségét tekintve meg, ha nyilván sarkít is a szerző, bizony tényleg rokonítható a Német-Római császárság területén fejlődő egyéb városokkal.

popp · http://koncertblog.com/ 2008.10.13. 08:20:45

Pista, ha Kiszel Tünde nem is, de Cseh Anna Mária mindenképpen!

Malachi 2008.10.13. 08:22:25

Szépségről vitatkozni objektív szempontok alapján több, mint vicces. Ezt gondolja át minden, Prágát zsigerből védelmező, a blogírót személyes véleménye alapján elítélő okos kommentelő.
Két hosszú hétvégét töltöttem eddig Prágában, és szándékaim szerint ha lehet jó néhányat el is töltök majd ott. Kizárólag a belváros, a várnegyed érdekel, mást nem is láttam még belőle, de számomra az jelenti ott a vonzerőt. Egy tündérmese, gyönyörű, főleg éjszaka. A sötétbe vesző robosztus tornyokkal a szűk utcákkal, a Károly-híddal a Hradzsinnal...és a rengeteg vidám turistával, a nyüzsgő, folyton tömve lévő kocsmákkal, éttermekkel. Mindennel, ami kiránt néhány napra a hétköznapok szürkeségéből. Egy játszótér, egy elvarázsolt kastély, és turistaként mást nem is várok tőle.
Budapesten élek jónéhány éve, és gyakran (szinte mindig) gyalog járok a városban, ezért van időm mindig alaposan szétnézni, megbámulni az épületeket, az utcákat, a részleteket. Egyszerűen elképeszt a rengeteg apró részlet, a lepukkant házak romosan is gyönyörű homlokzata, a sok szépség, ami a több évtizedes (évszázados?) romlás után is észrevéteti magát, ha az ember hajlandó nyitott szemmel járni. Szándékosan nem beszélek most az egyébként is látványos épületekről, helyekről, a Vár, a Halászbástya, a Lánchíd, a Bazilika a Nyugati - a pesti dunakorzó akár objektíven is a világ egyik legkellemesebb helye - és sorolhatnám hosszan, mind egyedi, fantasztikus és őszintén világviszonylatban is megállja a helyét. De itt élőként számomra a szépség a részletekben rejlik, a száz éves bérházak kovácsoltvas korlátaiban, a homlokzatokat díszítő faragott szobrokban...és büszke vagyok rájuk, jó érzés tudni, hogy ez a múltam, történelmem, kultúrám része ami még ma is él, és hirdeti, mire is lehet képes ez a város, az itt élő emberek.
Ez a város már bizonyított, sajnos az utóbbi 60-70 év kiölte az itt lakókból a megbecsülést, és sok mindent, de rajtunk múlik, és lehet ez élhetőbb hely is. Már azzal is segíthet bárki, ha nem szemetel. Nekünk lakóknak kell elkezdeni, végül is magunkért tesszük.
A sírás, kutyaszarozás, mindenben a rosszat keresés nem segít.

popp · http://koncertblog.com/ 2008.10.13. 08:23:30

"létrejött a német ajkú cseh köztársaság." -pardon, természetesen Osztrák Köztársaságot akartam írni. De annyi igaz, hogy az első világháború utáni Csehszlovákiában több millió német ajkú élt, az úgynevezett szudétanémetek.

tt 2008.10.13. 08:24:23

Bírom az ilyen írásokat, csak az írás előtt a blogírónak el kellett volna mennie párszor Prágába...:)

ATD 2008.10.13. 08:27:41

Nem is értem, hogy a sok hozzászóló mi alapján ítéli meg Prágát, mert aki életében ott volt mint turista kétszer, annak a megítélése erősen szubjektív, mondhatnám felületes.

Máriáshuncut · http://www.szeretembudapestet.hu 2008.10.13. 08:28:39

Abban azért van valami eszméltető, hogy Budapest imádni való házait a következő nevek tervezték: Hild, Ybl, Steindl, Schikedanz, Lechner... - megannyi turáni ősmagyar. Pest, amikor naggyá lett, 1870-1914 között, meghatározóan németül beszélt. Polgárságában, ha valaki csak németül tudott, gond nélkül leélhette az életét. Az I VH után, mintegy 10-15%-a még mindig német anyanyelvű volt, holott akkor már vagy száz éve a nemzeti romantika jegyében zajlott a magyar nyelv újító reformja. Igazán magyarrá a II VH után, főleg a kommunisták társadalmat kavaró munkája nyomán, majd a Nagy-Budapestesítés hatására lett. Rengeteg falusi költözött ide, ami sem jó, sem rossz, pusztán tény, hogy olyan emberek sokasága költözött egy elűzött városi polgárság helyére, akiknek sem viszonyuk nem volt a helyhez, sem életformájuk nem volt alkalmas arra, hogy Budapestet úgy használják, éljék, ahogyan azt eredetileg kitalálták. Ez a diszfunkció okozza, hogy a város elhanyagolt, nem a városvezető, hanem a lakói részéről. Jó példa erre a Józsefváros, amelynek hajdan elegáns nagypolgári otthonaiban ma olyan emberek élnek, akiknek életformájához nem feltétlenül kapcsolódik a négy méteres belmagasságú szoba, a hatlmas kétszárnyú ajtókkal egymásba nyíló helyiségek, a szalon, a hall, stb. Most, amikor a ferencvárosi és józsefvárosi dzsentrifikáció során ez a réteg kiszorulni látszik, heves sopánkodás és álszent fajvédő szövegek hallatszanak, mintha, a Baross utca pompás szecessziós palotáiból, a József utca, Tűzoltó utca és környéke középpolgári és iparos házaiból kiebrudalt osztályokért valaha szót emelt volna valaki. Most az inga visszaleng. Azok a családok, társadalmi csoportok, amelyek - rontó szándék nélkül, pusztán életforma és életmódbeli különbségeik miatt - rosszul használták és ezért lelakták, tönkretették Budapest patinás, jó ízű negyedeit, most távozni kényszerülnek.
Prága nem szebb, mint Budapest, hanem egy tökéletesre csiszolt turisztikai brand, amibe a cseh állam mindig kiemelt fontossága miatt rengeteg pénzt pakolt. Magyarországnak egyetlen világszinvonalú turisztikai, kulturális értéke van: Budapest. Az itt megtermelt javakból él az ország számos olyan vidéke, ahol a költságvetés ráeső hányadát sem termelik meg. Ennek ellenére helyi politikusoknak még mindig megéri szítani a Budapest ellenességet, ami csak kárt okoz az országnak. Lásd az EKF-pályázatot, amit Budapestet büntetendő adtak oda Pécsnek. Nyilván lehet és kell máshol is élni ebben az országban, de max 300 ezres városokkal nem lehet versenyképes országot csinálni tenger és hófödte hegyek nélkül. Egy turisztikai termékünk van nekünk is, egyetlen aranytojást tojó tyúkunk. Na ezt vágjuk le minden nap.

popp · http://koncertblog.com/ 2008.10.13. 08:38:36

"Nyilván lehet és kell máshol is élni ebben az országban, de max 300 ezres városokkal - Máriáshuncut, nagyjából egyetértek mondandóddal, de a második legnagyobb Debrecenben csak valamivel laknak többen kétszázezernél. Ezért is méltánytalan ezeknek a városoknak a hangulatát Budapestéhez hasonlítgatni, mert ezeket már az megdobja, ha kipofozzák a főterüket.

viliaveréb 2008.10.13. 08:45:01

Bőven elég lett volna ha összesen ennyit írsz: "Életemben nem jártam a cseh fővárosban."

Javaslom, egyszer nézd meg...

Muxy 2008.10.13. 08:50:00

Kedves kommentelők,

Az összes hozzászólásra csak annyit mondanék, amit a Tanú c. filmben mondanak a magyar narancsról:

Kicsi is, sárga is, de a miénk

/vagy legalábbis kb ezt mondják, bocs ha nem pontos az idézet/

Na, így vagyok Budapesttel. Akármilyen, akkor is csak az otthonom.

valaki 2008.10.13. 08:52:45

én is szebb vagyok, mint bárki ezen a földön, csak nem látszom szebbnek...
ugyan...

az a lényeg, ahogy most kinéz - ez alapján szebb Prága is, meg a német városok -, nem ahogy kinézHETNE, HA..., mert HA mindig mindenre van...

persze jó tulajdonság a HA-kat keresni, főleg a fővárosunk szépségét méltatjuk. mindenki döntse el, milyen budapestet lát MOST maga körül, aszerint értékeljen...

emmy 2008.10.13. 08:57:11

Nekem is van egy szubjektív véleményem: Prága szebb mint Budapest!
Elfogult sem vagyok. Sem magyar, sem cseh állampolgár nem vagyok, és egyiket sem akarom bántani. A szememnek egyszerűen jobban tetszik Prága.

Merenge 2008.10.13. 09:03:22

"Az én Apukámnak nagyobb micsodácskája van mint a tiednek, az én Anyukámnak szebb a micsodácskája mint a tiednek!"

Ez az egész összehasonlítgatás egy komoly agyrém.
Gyerekes dolog, olyan mint stoppolni a sportkocsikat az újságból...

Építész vagyok, voltam Prágában is, Budapesten élek.

Szerintem szép mind a kettő.

Prága bájos, túrista- és emberbarát, világváros, utazási célpont és találkahely. Átgondolt koncepcióval.

Budapest olyan, mint egy gyönyörű halott kurtizán. Nem szereti a lakóit, sem az ide látogatókat. Nem akar feléledni, csak a foszladozó méregdrága ruháját foltozgatja méregdrágán.
Nincs koncepció, nincs közös érdek. Csak egyéni érdekek vannak, egyéni villongások. Nem elég. Legalább tervszinten kellene egy konszenzusos, mindent átgondoló, racionális, jövőbe mutató, de a múltra épülő koncepció!

Ja és a Duna nem koszos, sőt Visegrádnál kristálytiszta, csak le kéne tudni jutni a partjára Budapesten is.

Jógyerek 2008.10.13. 09:03:37

Aki azt állítja, h Bp szebb Prágánál, az vagy hülye, vagy még nem járt ott...

phaidros · http://konzervatorium.blog.hu 2008.10.13. 09:05:06

Érdekes dolog ez, annak idején Prágában jöttem rá, hogy fel kell emelni a fejünket az utcákon, hogy lássuk a lényeget. Azóta Budapestet is másképp nézem, s van is mit nézni.

Prágát megbecsülik a lakói, Budapestet nem. Ez jól meglátszik rajta. És szerintem ez az, ami fontos, s amiben van mit szégyellnünk. Az őseink teljesítéményén élősködünk - ők viszont felnőttek saját őseikhez.

A város csak egy indikátor. Speciel, nekem jobban tetszik Prága belvárosa, mint Budapesten a Várnegyed. Persze, hogy jobban tetszik az, amit értenek, amivel törődnek, amit megbecsülnek - láthatóan.

Muxy 2008.10.13. 09:05:53

tt

Én voltam Prágában. A pici kis belvárosán kívül nincs ott semmi. Az ipari negyedük meg egyenesen förtelmes. Még a Hilton is egy vasúti vágányok, bontásterületek, gyárak környékén van.

Egyetlen értékelhető, hangulatos hely az a pici Károly híd. Az kedves hely. De kevés ahhoz, hogy isteníteni kelljen Prágát.

Ha Budapestet többre becsülné a saját népe, talán büszkék is lehetnénk rá. Budapestet módszeresen teszik tönkre, mind a lakossága, mind a vezetői. A legjobb helyeket leamortizálják, a legjobb, nemzetközileg is híres programokat néhány maroknyi lakó alapból fúrja. Undorító.

Zoli 2008.10.13. 09:06:00

Egy hónapja volt szerencsém 2 napot eltölteni Prágában, így talán egy kicsit össze tudom hasonlítani Budapesttel. Tényleg csak egy kicsit, mert 2 nap az nem sok. Csak a túristák kedvenc helyeit néztük meg, jártuk körbe.
Hát, kicsit többet vártam, főleg, hogy miket hallottam eddig Prágáról, de szebbet láttam, mint most Budapest. Sokkal jobban rendben van tartva, mint szeretett fővárosunk. Igaz, hogy a Vencel tér egyik fele éppen fel volt túrva, de annak ellenére, hogy hétvége volt, dolgoztak rajta ezerrel. Ment a kis szemeteskocsi is, és ürítették ki az útszéli kukákat, hétvégén. Kutyagumi zsacskó tartó volt kitéve mindenhol, és volt is benne zacskó. Az épületek szépen fel vannak újítva, vagy éppen felújítás alatt voltak. Felújítás alatt volt még a Károly híd, a Szent Vitus székesegyház egyik oldala, és egy-két rész még a várban. Tele van a város étteremmel, kávézóval, mind dugig volt emberekkel.
A lényeg, hogy Prága most tényleg sokkal túristacsalógatóbb, mint Budapest, aminek egyik oka lehet az is, hogy a háborúban sokkal kevesebb kárt szenvedtek az épületek, mint nálunk, illetve ők gyorsabban eszméltek, hogy ebből sok pénzt lehet kihozni. Mert kihozzák, az tuti, ilyen drága várossal még nem találkoztam, de tényleg. Ami még zavaró volt, a Vencel téren az a sok kolbászos bódé, már szinte zavaró volt, hogy az egész téren azoknak az illatait/szagait érezte az ember. Amikor este meg a téren keresztül mentünk hazafelé, olyan szagok voltak, mint egy jobban sikerült rock koncert után.
Ja, és rengeteg ember volt, nekem már szinte zsúfolt volt a város, de hát ebből van a bevétel. Legközelebb megpróbálunk egy csendesebb időszakban elmenni.
Nem mondanám, hogy Budapest szebb, de azt sem, hogy Párga szebb.
Más.

Csernus doki álruhában 2008.10.13. 09:10:56

"És milyen boldogok, akik csak írnak, de nem olvasnak. Azok mindig úgy fogják érezni, hogy igazuk van...

(Tessék visszaolvasni a kommenteket, mert ez a típusú kritika a poszttal kapcsolatban kezd nagyon unalmas lenni.."

Lófaszt, már megbocsáss.

Ami nincs benne a blogban, csak a kommentekre adott válaszokból derül ki, az nem része a posztnak, ne hidd, hogy követhető így a mondanivalód. Tessen jól megírni a posztot, elsőre.

vampierre · http://sargak.freeblog.hu/ 2008.10.13. 09:12:19

OFF

Kedves Cs!

Grat az index címlaphoz :)

Baráti üdv:
Bodrogi Peti.

ON

AvgDvl 2008.10.13. 09:14:52

Gratulálok. Ez után a terjengős - habzó faszság után mintegy zárójelben van pofája leírni, hogy még sosem járt Prágában.

molnibalage 2008.10.13. 09:15:08

"Amikor este meg a téren keresztül mentünk hazafelé, olyan szagok voltak, mint egy jobban sikerült rock koncert után."

Hááááát.. Én tavaly április első hetében voltam kint és első körben néhány dolog döbbentett meg.

1. Az aluljárók és a metró olyan tisza volt, hogy a sarokból szinte földről ehettél volna.

2. A kellemes zajszint. A metró nem volt olyan hangos (nagyrészt ugyanazok a szovjet kocsik vannak mint itt csak felújítva..). A városban is ugyanez a helyzet. Nem volt 10 pecenként egetverő szirénázás, dudálás semmi és nem kell üvölteni az utcán, hogy megértsék a mellett álló szavát. Az aluljárókban sem üvöltöztak a bicskás rétinégerek.

3. Sok zöld terület.

4. Tisztaság és rend.

"Ja, és rengeteg ember volt, nekem már szinte zsúfolt volt a város, de hát ebből van a bevétel."

Amikor mi voltunk akkor is nagyon sok ember volt (4 napos hosszú hétvége volt), de ez nem zavart egyáltalán.

"Mert kihozzák, az tuti, ilyen drága várossal még nem találkoztam, de tényleg."

Ezt viccnek szántad. Ennyire olcsó várossal még nem találkoztam. Mondom egy tök átlagos beülős szórakozóhelyen akár Pesten akár vidéken többe fáj egy korsó sör, mint ott egy átlagos belvárosi étteremben... Persze ott is vannak drága helyek, de 5 perc séta alatt tucatnyi hely közül választhatsz.

rendezvényszervező · http://rendezvenyszervezo.blog.hu/ 2008.10.13. 09:18:25

Igen, azért nem ártott volna egy rövid utat tenni Prágába, mielőtt összehasonlító elemzést készítesz! :) De nem baj! A lényeg, hogy tényleg nagyon szép Budapest, csak még ki kell csomagolni és fel kell fedezni(újra)...nagyon sokat szoktunk erről beszélni, hogy mennyire el van hanyagolva és milyen szép (szebb) lehetne, de sajnos ez van

Defcon 5 2008.10.13. 09:21:26

Basszus, itt most nem összehasonlítás a téma. Arról van szó hogy budapest egy rakás szar, a lakosságával és vezetőségével együtt. Ez van, többet vagyok külföldi fővárosokban mint ott. Kerülöm mint a pestist.

Butt3rs 2008.10.13. 09:25:18

Budapest még szebb lehetne, ha a városképpel foglalkozó szakemberek nem úgy nyilatkoznának, hogy az egyszerű ember nem ért hozzá, butaságot beszél mikor pl. a Vörösmarty téren a Vigadó helyére felhőzott üvegpalotát fikázza...
Vagy amikor a 4-6os vonalán haladva az egykori bérházakból kitűnik egy másik üvegpalota, egy rikító mcdonalds stb.

Ha megtíltanák a belvárosban, hogy a környék képétől eltérő házakat építsenek, illetve házfelújítás során támogatnák az eredeti homlokzati állapotok visszaállítását, akkor tényleg szebb lenne a város.
Addig viszont tarka és vegyesfelvágott marad.. :(
Kár, hogy a városvezetés (kerületi és fővárosi egyaránt!) azon a véleményen van, hogy az adott környékre nem illő, önmagában modern és szép, irodaházakkal kell operáljanak.

(a falfirkákra és a koszra már nem is térek ki)

nnn 2008.10.13. 09:28:17

Jártam prágába! A külvárosaik olyanok mint józseffávor vagy ferencváros régen. Agyonfraffitizett falak és aluljárók. A belváros tényleg szép még a tetőket is nagyjából egyszínűre építették át. Viszont budapest házai tényleg szépek lennének ha költenének rájuk tényleg a legeldugottabb utcában is vannak olyan épületek amelyek simán elmennének párágban is.

De tényleg 2008.10.13. 09:28:44

A német hasonlatra reagálnék egy kis kiegészítéssel:
Prágát a Luxemburgok tették európai várossá. Sőt IV. Károly idején Prága volt a Német-római Birodalom fővárosa. Németek építették az Óvárost és az Újvárost is. Később a Habsburgok formálták újjá az 1689-es tűzvész után elpusztult városrészeket.
Ami pestet illeti, szeretem, gyűlölöm, odaköltöztem, elmenekültem, hiányzik is meg nem is.

nnn 2008.10.13. 09:33:34

Beszéltem jópár idegenvezetővel beszéltem akik az általuk vezetett túrista csoporttal beszélgetve elmondták, hogy a túristák szerint pest jobban bejött nekik mint prága, igaz azt mondták hogy a belvárosa szebb mint pestnek de a hangulata a magyar fővárosnak jobban megfogta őket és a szórakozás terén is jobban áll a magyar főváros mint pága. Mondom nem egy idegenvezetővel beszéltem és ők sem adták a szájukba hogy mit mondanak a külföldiek.

nnn 2008.10.13. 09:36:52

Nemtom hogy valakinek feltünt e de az építészetére helyezte a hangsúlyt a bolgíró és nem a közlekedésre valamint az emberekre meg hogy mennyibe kerül ott egy sör. Ha már itt tartunk a németeknél kétszer annyiba kerül egy magyar szalámi mint nálunk és akkor mi van?

várázsfül 2008.10.13. 09:40:11

A Leica meg mindenhol drága

várázsfül 2008.10.13. 09:43:17

hogy valami nagyon idevágót én is...

gastro, missing in action 2008.10.13. 09:44:22

Egész hétvégén a francia nagyutazó 40 éves orvos barátomat kisérgettem a városban (+ Balaton), ő úgy jött ide, hogy neki minden francia azt mondta, hogy Budapestet látni kell!
Tetszettek neki az épületek, bár sajnálta, hogy tele vannak tag-elve a falak, de azt is észrevette, hogy a Várnegyedben egy fal sincs összefirkálva (tényleg ez, hogy lehet?).
Pont Prágáról is beszéltünk és , amit különbségnek mondott, hogy ott egy fél-1 nap alatt bejárható az érdemi rész, itt meg 2-3 nap kell hozzá.. Csak a Rudas fürdő fél nap volt ugye, és az már mindent vitt a két város összehasonlitásában és akkor még csak egy fürdőben voltunk....
Változatosabb városnak gondolta, bár Prágának a felújitott magját viszont a koncepció miatt dicsérte.. (pl. ott él a zsidó negyed, itt meg lófasz sincs ). Cseh sört itt is lehet kapni, bár én a lagert jobban szeretem, mint a pilsnert :-))))
Voltunk a Normafánál is, romkocsmáztunk, kisföldalattiztunk is, plusz brutál környezetben pálinkafesztiváloztunk (bár furcsálotta, hogy műanyag ablakok vannak a palotában..) meg 1 órán belül a Balatonnál termettünk (gyönyörű kék volt a vize, mint valami tengernek..), szóval megelégedve ment haza... Azt mondta, hogy nehezen összehasonlitható a kettő, de ott az általános állapot jobb, itt meg rengeteg szépség van szétszórva.. (a poroszos mentalitás vs. könyed gyönyörűség (?))

rog 2008.10.13. 09:45:22

én imádom budapestet. kb 5 éve jöttem rá hogy súlyosan függő vagyok. egyszerűen nem tudok hosszabb ideig máshol létezni.

várázsfül 2008.10.13. 09:46:20

Ha már az európai városoknál tartunk, kinek hogy tetszik Moszkva? :)

agybaj 2008.10.13. 09:46:57

most látom csak, hogy kaptam hosszú választ. továbbra sem értem, hogy egy olyan szubjektív dologról, mint valaminek a szépsége, hogy tudsz ilyen kategorikusan ítélkezni, anélkül, hogy személyes élményed lenne a dologgal kapcsolatban.
de ezek szerint mások vagyunk. én nem mondom, hogy katmandu csúnya, mert nem voltam még ott.
és nem is hagyatkozom mások véleményére. menj el, tölts el ott pár napot, aztán fogalmazd újra amit kell. (ja, tudom, tökéletesen nem lehet megismerni semmit..., meg sosem fogjuk megtudni mivégre jöttünk a világra, etc, etc.)

gastro, missing in action 2008.10.13. 09:50:58

várázsfül 2008.10.13. 09:46:20
Ha már az európai városoknál tartunk, kinek hogy tetszik Moszkva? :)

--Az elmult évben ott éltem....
Koncepciótlan, óriási, zsúfolt, hangos, -- szerintem szar!
A barátnőm egy hosszú hétvégére meglátogatott, és boldogan jött vissza BP.-re, neki elég volt a hosszúhétvége!
Ja , és qrva drága!

Zoli 2008.10.13. 09:54:17

molnibalage:
Valóban, áprilisban, a szezon elején még biztos minden szebb és tisztább, mint szeptemberben, ebben nem is kételkedem, és mint olvashattad, a tisztasággal nem is volt bajom. Az esti szag, amiről beszéltem, lehet, hogy egyedi volt, lehet, ha a túloldalon megyünk nem érzem, vagy az én orrom volt érzékeny, lehet, hogy másnap már nem éreztem volna, nem tudom.
Tudom, az idegenforgalom sok emberrel jár együtt, és hogy kinek mi a sok, az is személyenként változhat, és hogy április, vagy szeptember, ez is biztos számít, de a több száz méteres sor a bejáratok előtt, vagy az emberekkel tömött híd az már elég zsúfoltnak tünik, nekem. Nem sok fényképünk lett, amin magányosan ácsorgunk az üres Károly hídon.
Az, hogy drága, nem én mondom egyedül, "Prága még a prágiaknak is drága", de tapasztaltam.
És különben sem sörtúrán voltam, és nem a sör áráról beszéltem.
Azt is olvasgattad, hogy nem vették el kedvem Prágától, és legközelebb talán visszamegyünk egy másik időszakban, talán tavasszal, áprilisban, talán még találkozunk is
:-)

várázsfül 2008.10.13. 09:56:17

gastro, egy Kanadába kivándorolt orosz ismerősöm jellemezte egyszer úgy, hogy "Moszkva a glóbusz segglyuka, csak nézz rá a műholdképekre!"

szúnyogcsípés 2008.10.13. 10:00:17

Szerintem Rejkjavik szebb mind Nuuk

szúnyogcsípés 2008.10.13. 10:03:24

De valójában csak unatkozom, azért írok off topic

jó éjt!

gastro, missing in action 2008.10.13. 10:05:55

várázsfül 2008.10.13. 09:56:17

--És micsoda dugók vannak, szinte egész nap, pedig 4 körgyűrű van és most épitik az 5.-et, plusz 9 millió ember a metrót használja!!! Ettől függetlenül, a 4 kommentel feljebb emlitett francia haverom, 2 hetet ott tölt, kettőt meg Párizsban dolgozik, mint aneszteziológus.. Ő például szereti Moszkvát, a kultúra miatt, mert azt el kell ismerni, hogy kultúrálisan ott van - bár ez Pöstre is igaz! :-)))
Minden relatív..

budapesti 2008.10.13. 10:21:38

Van némi igazság a szövegben, de úgy álatlánosságban se füle, se farka. Az dicsérendő, hogy szereted a várost és erthető, hogy elfogult vagy iránta, de objektíven szemlélve azért ismerjük be, van sokkal szebb város is, mint Budapest. Bár nem sok külföldi városban jártam, de pl. pont Prága, ami a leginkább tetszett - még Budapestnél is. Pedig én is itt élek és szeretem is a várost.
Abban is igazad van, hogy meghatározó képi elem a Duna. Az általam látogatott városok mindegyike csak "csatornával" rendelkezett, még Bécs is, pedig ott is a Duna folyik, de mégis más, mint a "mi Dunánk".
De ezek az összehasonlítások igazából nem érnek semmit, mert minden város eltérő módon alakult ki és fejlődött, más emberek, más kultúra lakja és más költségvetésből gazdálkodik.
(á)

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2008.10.13. 10:29:44

Attól tűnik Prága szebbnek, amitől egy bajuszos olasz nő is egy magyarnál. Jobban adja el magát. Amíg Bp szekondhendekbe öltözik - ruházatilag és építészetileg egyaránt -. addíg csúnyább marad bármelyik európai nagyvárosnál.
Prága (vagy Krakkó) kitalálta magát. És tudatosan arra fejleszt. Vicc, hogy Prágában van az egyik leghíresebb európai zsidónegyed, miközben cseh zsidók alig élnek a városban (pláne az országban). Prága a szecesszióra épít, na meg Svejkre és Hrabalra. Meg a Kisvakondra. Röhöghetünk ezeken, de be kell ismernünk, hogy jól kufárkodik Prága mindezekkel. Mi mivel kufárkodunk jól? Van ma Budapestnek énképe? Nincs. S amíg nem lesz, addig a postírónak igazsága marad. Sajnos.

Amire joggal büszkék lehetünk az nem a jelenünk Budapestje, hanem a múltunké...

muro 2008.10.13. 10:33:06

Prága szebb, kellemesebb a szemnek. Ez tény. Budapestnek viszont olyan egyedülálló hangulata van, ami nagyon kevés városnak, ez pedig a hitetetlen sokféleségéből fakad. Minden városrész egy külön világ. Egymás mellett, pár percnyire egymástól. Ez a hangulat nincs meg Prágában, Párizsban vagy Rómában, annak ellenére, hogy ezek mind gyönyörű városok és méltán világhírűek. Budapesthez inkább New York vagy Buenos Aires hasonlatos. Ezek a városok pár nap alatt nem kiismerhetőek, az átalgos turista nem kapja meg az igazi élményt, amit nyújtani tudnak, ehhez hónapok kellenek. Aki viszont egyszer megtapasztalja, mindig vissza fog vágyni ezekbe a városokba.

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2008.10.13. 10:39:43

"Vicc, hogy Prágában van az egyik leghíresebb európai zsidónegyed, miközben cseh zsidók alig élnek a városban (pláne az országban)." (kambekk)

Na erre gondoltam pl, amikor azt írtam, mű.

molnibalage 2008.10.13. 10:48:11

"Pont Prágáról is beszéltünk és , amit különbségnek mondott, hogy ott egy fél-1 nap alatt bejárható az érdemi rész, itt meg 2-3 nap kell hozzá.."

Hát én 5 napot voltam és maradtam volna még, de nagyon még 3-4et.
---
"több száz méteres sor a bejáratok előtt, vagy az emberekkel tömött híd"

Hm... Mikor megérkeztünk első nap akkor a Nemzeti Múzemutól indultunk lefele az óváros központja felé. Olyan embersűrűságet addig én csak koncerteken és 4/6 villamos megállóban láttam, de ez az UTCA volt! :) Ennek ellenére sehol nem kellett 5-10 percnél többet sorbaállni és mindenki nagyon jól tűrte. Más magyarokkal is összefutottam, akkor csak mosolyogva biccentettem. :)

"Nem sok fényképünk lett, amin magányosan ácsorgunk az üres Károly hídon."

Küldhetek én is képet erről, hogy akkor hányan voltak. És speciel örültem, hogy nem magányosan ácsorogtam.

"És különben sem sörtúrán voltam, és nem a sör áráról beszéltem."

Én sem.


"és legközelebb talán visszamegyünk egy másik időszakban, talán tavasszal, áprilisban, talán még találkozunk is"

Én mennék, de hogy mikor... Pénz, idő és sokegyéb más hiányzik most hozzá...


Nekem valamiért különösen tetszett a várral szemben lévő domb ahol egy emlékmű is volt (a nagykövetségek utcája mögött). Az egész domboldal egy nagy zöld park (én nem bp-i színvonalú!) és fent a hegytetőn is park-park hátán. A városban is számtalan olyan hely volt ahol nagy belső kertek nyíltak. Fent a vár előtti park is veszett jól nézett ki, főleg mikor lenéztél a várárokba!

IMÁDOM az várost! Szinte sírva jöttem haza. Kedden este értem haza és mikor szerdán beértem Pestre finoman szólva lefittyedt a szám...

milena 2008.10.13. 10:50:33

Látom, indexcímlap volt itten :)

Én se nagyon értem, miért van ilyen jó híre Prágának. Szép, az igaz, de annyi turista van benne, hogy a helyieknek már elege van belőlük, és bizony nem valami udvariasak a külföldiekkel. Ezen kívül megfigyelhető még a hm... régi rendszerből visszamaradt mentalitás, miszerint szívességet tesznek a vendégnek/ügyfélnek azzal, hogy szóba állnak vele. (Ha egyáltalán szóba állnak vele.) Budapesten is előfordul az ilyesmi, de sokkal ritkábban, és sokkal kisebb mértékben.

Ha megyek valahova, nekem nagyon fontos, hogy szívesen látnak-e; lehet akármilyen szép a város, de nem fogom jól érezni magamat, ha azt érzem, hogy a pokolba kívánnak.

Ezért voltam elájulva Szegedtől is; akad még ugyanilyen szép hely az országban, de ilyen kedves, udvarias, barátságos emberek nemigen. (Persze lehet, hogy csak szerencsém volt...)

gastro, missing in action 2008.10.13. 11:08:48

molnibalage 2008.10.13. 10:48:11

--Én is Amszterdamot, pedig az egy 800.000-es városka, vagy Ko Samuit, ami elég paradicsomi vegetációval van ellátva... De azért nem jöttem haza sírva egyszer sem, sehonnan sem!
Nekem Budapest az otthonom és pont a hétvégén gyönyörködtem benne megint és qrva büszke voltam, hogy mennyire gyönyörű és tiszta! Igen azt vettem észre, hogy egy csomó helyen (nem a nyóckerre gondolok itt elsősorban) rend van és tisztaság! És a haverom is felhívta rá a figyelmet, hogy mennyi -mennyi épitkezés van! Ami jó!
Uri utcát végig fotózta, annyira tetszett neki...meg a többi helyet is :-D

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2008.10.13. 11:10:21

Hát igen, ha már városverseny, akkor inkább valóban Szeged.

A Notre Dame is szép (ott jártam), de a turisták miatt élvezhetetlen. Mesterséges, és semmi szellemiség nincs benne.

molnibalage 2008.10.13. 11:12:45

"Én se nagyon értem, miért van ilyen jó híre Prágának. Szép, az igaz, de annyi turista van benne, hogy a helyieknek már elege van belőlük, és bizony nem valami udvariasak a külföldiekkel."

Egyáltalán nem ezt tapasztaltam.

AnTalk · http://konyvespolcom.freeblog.hu/ 2008.10.13. 11:17:54

Ponti,
Ismét egy se füle, se farka bölcsész okoskodás. De most aztán sikerült jól beletenyerelned a témába. Dőlnek a kommentek.

tritonus 2008.10.13. 11:18:04

Csak egy rövid gondolat.

Mikor sötétedés után érkezem haza Eger felől busszal, és a busz eléri a pálya bekötő szakaszát, egyszerre csk, a Tesco és a többi bevásárló monstrummal egyszerre, a pálya közepén megjelennek a fények. Vagiy a közvilágítás. Erről egy vers jut eszembe mindig.

"vagy idegen várost bolygván keresztül
állj meg a sarkokon csodálni restül
a távol utcák hosszú fonalát,
az utcalángok kettős vonalát;"

Na ezt látom én ott és akkor. És örülök, hogy végre megint hazaértem! (Lehet most piszkálni hogy Babits idegen városokól ír itt, de ez a mondanivalóm szempontjábó teljesen mellékes.)

Szóval egyetétek a szerzővel! Én is szeretek itt élni, és nem mennék el semmi pénzért! Akinek meg nem tetszik, el lehet költözni!

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2008.10.13. 11:29:44

Tritonus nem maga Gyurcsány-e álruhában?

CLS Dyson 2008.10.13. 12:29:15

Nem olvastam végig minden kommentet, mert felb.sztak idegileg azok, akik szerint csak azért nem lehet véleménye a poszt írójának Prágáról, mert még nem járt ott. :)

Én se éltem a Harmadik Birodalomban, mégis megvan róla a véleményem.
Én se ismertem Sztálint mégis megvan róla a véleményem.

Vagyis magyarán kedves balfaszok, akik ilyen állatság miatt szóljátok le az írót:

Én se láttam a ti picsátokat, mégis elhiszem, hogy van, és elképzelésem is lehet arról, hogy milyen...

molnibalage 2008.10.13. 12:36:02

"Én se éltem a Harmadik Birodalomban, mégis megvan róla a véleményem.
Én se ismertem Sztálint mégis megvan róla a véleményem."

Igen, csak ahhoz nem kell elmenni sehova, hogy elítélj egy embert aki ártatlanok millióit ölette meg. Egy városról hogyan mondasz vélményt anélkül, hogy elmennl oda? Ez olyan mint egy nőről véleményt mondani az ágyban mikor soha nem feküdtél le vele. Lehet, de kicsit nagypofájúságra vall.

Dyson (törölt) 2008.10.13. 12:47:43

Ezek szerint kedves molnibalage, el kell mennem Phenjanba, hogy elmondhassam, elég szar hely lehet? :)

Érdekes világlátás ez nekem...

Muxy 2008.10.13. 12:50:18

Reckl_Amál,

Tritonusnak szerinted nincs egy kis igazsága? Ha valaki annyira nem szereti Budapestet, rühelli, miért él mégis ott? El kell költözni, ha másutt jobban érzi magát, ha máshol szebb.

Szerintem sehol se jobb, se szebb, se könnyebb. Ahol sok ember él, ott mindent megtalálsz: jót, rosszat egyaránt.

És különben is, ahogy már fentebb írták, az ország szíve Budapest, az országban rengetegen élnek meg abból, hogy Budapesten dolgozhatnak. Budapestre járnak rengetegen szórakozni. Beleharapni abba a kézbe, ami életet ad, ami enni ad? Gusztustalan. A saját otthonunkat ócsárolni? Más az építő kritika negatív és pozitív építő véleményekkel, és más a gusztustalan ócsárlás.

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2008.10.13. 12:57:21

Elnézést, ez egy privát poén volt. Tritonust személyesen ismerem, sztem jót nevet, ha majd olvassa.

Budapestiként én is örülnék, ha páran elmennének innen, mert Demszky után a lakosság árt a legtöbbet a városnak. (Nyilván a szemetelő, bunkón viselkedő része.)

molnibalage 2008.10.13. 13:00:39

"Ezek szerint kedves molnibalage, el kell mennem Phenjanba, hogy elmondhassam, elég szar hely lehet? :)

Érdekes világlátás ez nekem... "

Olvastam egy fickó naplóját kb. 3 éve aki kint volt. Írt benne érdekes dolgokat.

Ilyen szélsőséges példákkal nem lehet jönni. Prága az nem Phenjan. Viszont Bp. egyes részei valmennyire hasonítanak rá állagában, "apró" hiba hogy, a Nagykörútról beszélek...

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2008.10.13. 13:01:42

Dyson! Majd, ha ettél szart, akkor elmondhatod, hogy szar. Addig "semleges ízű széklet".

Ponti! Kérlek, írj valamit! Nem bírom már!

Dyson (törölt) 2008.10.13. 13:06:24

Tényleg nem akarom elhúzni ezt a dolgot - bár már inkább szórakoztat, mint idegesít, mert tovább olvastam a kommenteket -, de honnan tudod, hogy Phenjan nem olyan, mint Prága, hiszen Phenjanban nem jártál, csak olvastál róla... :)

Muxy 2008.10.13. 13:10:24

Reckl_Amál,

Bocsi, nem tudtam :-)

pontilyen 2008.10.13. 13:24:56

"bár már inkább szórakoztat, mint idegesít" (CLS Dyson)

Igen, én is már könnyezem a röhögéstől. :-)

Eddig e blogot megkímélték az elmebetegek. Az indexcímlapnak azonban vannak csodálatos hatásai...

popp · http://koncertblog.com/ 2008.10.13. 13:37:17

Mondom újra, Dante sem járt a pokolban, ahogy Shakespiere sem Veronában.

Kata 2008.10.13. 14:24:31

Én tavaly júliusban töltöttem egy hetet Prágában. Igaz, nem nyaralni mentem, hanem – nevezzük „szakmai útnak”. Ami azonnal feltűnt: a hihetetlen tisztaság, az utcákon NINCS cigicsikk sehol, se másmilyen szemét. Az emberek betartják, hogy nem szabad az utcán dohányozni. Na ezt próbálná meg valaki itthon betartatni… Esélytelen. A parkokban nincsen kutyagumi, az aluljárókban, metrómegállóknál nincsenek csövesek - a külvárosban sem! Legalábbis, ahol én jártam, sehol nem láttam, pedig a szállásunk az egyik metróvonal végállomásánál volt, tehát már külvárosnak tekinthető. Mindössze egy virágárust láttam, de az is teljesen tiszta, kulturált volt. A tömegközlekedés remek, bár a piros villamosok nem tetszenek annyira, mint a mi sárgáink.
A belváros valóban gyönyörű, teljesen felújított, csillog-villog, tehát panaszra nincs ok. Mégis, valahányszor Prágára gondolok, nem fog el eufória. Néhány másodpercig törnöm kell a fejem, ha végig akarom magamban zongorázni annak a hétnek az emlékeit. Megnéztünk minden nevezetességet, de úgy érzem, nem magától a várostól volt az a hét csodálatos, hanem pusztán attól, hogy a barátaimmal töltöttem az időmet. Summa summarum: az „arany Prága” nem tud olyan mértékű lelkesedést és rajongást indukálni bennem, mint például Róma, pedig ott régebben voltam, mégis, intenzívebbek az emlékeim.
Ami Budapestet illeti, minden kosza, csövese, dugója, problémája ellenére szeretem, mióta az eszemet tudom. Nagyon hangulatos város. Hála istennek jó helyen lakom, a Batthány tér környékén, és minden reggel, délután, este csodálattal bámulom a Parlamentet a túloldalon, esténként a gyönyörű, kivilágított Lánchidat, a várat. Fantasztikusak a hangulatos kis utcák a vár alatt. Persze bőven lenne min változtatni, van mit megőrizni és védeni. Egy szó mint száz: imádom Budapestet!

molnibalage 2008.10.13. 15:09:47

"Nagyon hangulatos város. Hála istennek jó helyen lakom, a Batthány tér környékén, és minden reggel, délután, este csodálattal bámulom a Parlamentet a túloldalon, esténként a gyönyörű, kivilágított Lánchidat, a várat."

Mázlid van. Én naponta kétszer megyek át a Blahán és Boráros téren. Bp. szégyenfoltjai között van mindkét tér...

Muxy 2008.10.13. 15:53:50

molnibalage,

Pedig mindkettő milyen hangulatos lehetne a gyönyörű épületeivel, ha....

De hidd el, ennél jóval ocsmányabb helyek vannak más országokban. Turistaként volt, hogy kifejezetten azokat a helyeket barangoltam be, amik a való életét mutatták a városnak, ahol jártam, nem pedig a turisták részére csinált kirakatot. Prágában is voltam, de hidd el, az a kis belvárosi rész az a bizonyos kirakat. Menjél csak odébb, mindjárt lehet látni, hogy ott is mi a valóság.

motolla 2008.10.13. 16:53:52

Hű, végigolvastam minden hozzászólást, és sajnállak. Sajnállak, mert azt gondolom, hogy nyilván indokolatlanul nagy jelentőséget tulajdonítasz minden támadásnak(amelyek közül sok említésre sem érdemes, de hozzá kell tennem, hogy sok meg nagyon is jogos és helytálló). Nyilván a nyugalom szigete neked a te békés kis blogod, ahol minden, amit leírsz, kedvező fogadtatásra talál, ahol a te odaadó rajongóid megsimogatják a buksi fejed, valahányszor megnyilatkozol, és most ezzel a sok idegennel minden felborult, de ez bizony hozzátartozik a dologhoz, és ha már így alakult, sokkal megfelelőbb viselkedés volna alkalmazkodnod a helyzethez, és komolyan venni a neked radikálisan ellentmondó, esetleg akár a téged kritizáló kommenteket is (és itt most nyilván nem a miért írsz, ha nem láttad, barom-mélységű megjegyzésekre gondolok).
Az, hogy árnyalatnyi gúnnyal a hangodban elmagyarázod nekik mégegyszer, amit a posztodban leírtál, és közben úgymond a hülyék feje fölött összekacsintasz a te oldaladon állókkal, ahelyett, hogy fontolóra vennéd a lehetőséget, hogy nem tökéletes a bejegyzésed, arrogancia, még akkor is, ha ezzel pusztán azt próbálod leplezni, hogy mennyire kibillentett a nyugalmadból ez a kegyetlen világ.

Ne haragudj, hogy ennyire eltértem az eredeti témáról, ne haragudj, ha személyeskedtem vagy bántottalak. Amúgy Budapestben tényleg van valami megfejthetetlen, megejtő vonzerő, Prága meg tényleg gyönyörű és hangulatos város

pistibacsi · http://henkajpan.blog.hu 2008.10.13. 17:21:20

Diákéveimben sokat sétáltam, főként a belvárosban, meg persze a várat is szerettem. Volt, hogy gyalog mentem Zuglóba szállásomra a belvárosból, vagy Budáról. Gyalog és tömegközlekedve a nyolcvanas években élhetőnek tűnt. Mostanában kicsit megijedek, főleg, ha autóval kell átjutnom rajta. Ma viszont egész kellemes élményekben volt részem. Dunántúlon akadt dolgom, és a reggeli órákban az új hídon áthajtva sokkal közlekedhetőbb viszonyokat találtam, mintha a hármas út felől próbáltam volna bearaszolni, mint legutóbb. Visszafelé pedig a déli órákban a Petőfi híd, körút vonalán teljesen jól lehetett mozogni. Egyébként tényleg érdemes gyalogolni kertek alatti kisebb utcákban. Minden ház külön élmény.
Remélem, egyszer eljutok azért Prágába is.

pontilyen 2008.10.13. 19:44:02

@motolla:

Már megbocsáss, de elég bunkó módon személyeskedsz, amikor a "lelkivilágomat" elemzed. Sokkal helyesebb volna rámutatnod, mi az, ami NEKED nem tetszett a bejegyzésben.

Gúnyosan csak azokhoz szóltam, akik abba kötöttek bele, hogy nem jártam Prágában, mégis milyen jogon írok róla. Ha megfigyeled, a többi véleményt sem gúnnyal nem illettem, sem sértődéssel.

(Egyébként ezt bárki ellenőrizheti.)

molnibalage 2008.10.13. 21:06:34

"Prágában is voltam, de hidd el, az a kis belvárosi rész az a bizonyos kirakat. Menjél csak odébb, mindjárt lehet látni, hogy ott is mi a valóság."

Jártam máshol is. Egész Prágában sikerült egy, azez egyetlen nagyobb romos épületet találnom. Az egyik régi használaton kívüli vasútállomás volt.

tritonus 2008.10.14. 11:25:01

Amál!

Te már megint nem vagy normális! :)

De ezért szeretünk.

(És igen, röhögtem!!!)

Susybaby · http://szerelemblog.blog.hu 2008.10.14. 12:35:58

"Egyébként Dante sem járt a pokolban, mielőtt megírta volna a Színjátékot. Isten tudja ;-), hogy utána járt-e, de az tuti, hogy Shakespiere sohasem fordult meg Veronában. uff! "

Haha, ez a (teg)nap(előtt) legjobb poénja. :-)))) Hát igen, erről csak ő maga tudna mesélni...

bodza 2008.10.14. 20:58:21

Szia Pontyi!

Ez tetszik. Nekem két alkalommal volt lehetőségem Prágában járni. Városnézésre egyik alkalommal sem nyílott sok lehetőségem. Meg annyi volt még, hogy autóval keresztülhajtottam az egész városon. Közlekedés tekintetében biztos, hogy nem jobb mint Budapest, de azért mindkét, sőt mindhárom alkalommal kijutottam belőle. A város tényleg szép, de vajon mi az, ami Budapestet egyedülállóvá teszi. Hát tényleg maga a város az. Szerintem a főváros nehezen élhető, azonban erről leginkább a politika, és a fejetlenség tehet. Biztos, hogy nincs még egy olyan város, amelynek a városképét úgy leamortizálták mint Budapestet. Mindent a vállalkozóknak, meg a tőkének, meg a plázáknak szemlélet juttatta oda ezt a várost, ahol áll. Mintha valaki vagy valakik tényleg egyszerűen a sárba akarnák tiporni ezt a várost. Ha néha a Ferencvárosban vagy a Józsefvárosban járok és megnézek egy-két épületet, amelyek hajdanában paloták voltak. Vagy a Vörösmarty utcába bemegyek feleségem nagymamájához, akkor ledöbbent, hogy második világháborús nyomokat még mindig fel lehet fedezni azon a házon. Remélem, előbb-utóbb lesz pénz arra, hogy ezeket a régi házakat rendbe tegyék és tényleg palotákként nézzenek ki. Valaki biztos tudna segíteni egy olyan oldallal, ahol ilyen kiegyezés utáni vagy századfordulón épült házakat mutatnak be, amelyek szerintem egyedülállóak. A városkép rombolásról jutott eszembe, hogy Moszkvában zajlik napjainkban valami hasonló, mint, ami nálunk a rendszerváltás után következett be.
Jó éjszakát! Értem, hogy mire gondolsz és nagyobb részt egyet értek veled. Szerintem az Index címlap jó, mert segít a sikerhez vezető úton. Nagyon off, de idetartozik, hogy Karafiáth Orsolya is írogat a szakítós blogba és le is bukott, hogy csak az írói vénáját éli ki az interneten. Inkább téged olvaslak, mint azt...

bodza 2008.10.14. 21:12:37

vampierre!

OFF

Névbitorló vagy vagy elárultad magad?

ON

Praha 2008.10.15. 02:37:11

"Budapest sokkal szebb, mint Prága, csak azért látszik csúnyábbnak, mert nem vigyázunk rá."

"...ebben az országban mindent szabad. Tökéletesen értettem, hogy mire gondol. Magyarország a tökéletes káosz hazája."

Kedves posztoló, el kellene döntened, h akkor most sírsz azon, h nem vigyáznak Bp-re, vagy csodálod ezt a "tökéletes káoszt". Ami nem más, mint az emberi igénytelenség eufemisztikus változata.

Mert egy város olyan, amilyenek a benne lakók. És ebben az összehasonlításban Bp már nagyon régen lemaradt.
Prágában nem látsz hajléktalant.
Prágában nem dohányzol a megállókban. Ha igen, fizetsz. Képzeld el, mi lenne ha ezt a bp-i városvezetés felvetné, és képzelj el egy Örs vezér terét, vagy egy Újpest-Központot, Moszkva-teret reggel. Úszik a füstben, igénytelen, egészségtelen.
Prágában majdnem fele annyiért veszed meg a BKV-bérletet. Mit kapsz cserébe? Percre pontosan működő tömegközlekedést. Halk, és ésszerűen járó metrókat. Van bennk normális világítás. Tisztaság. Normális ellenőrök. A prágai "BKV" nyereséges!!!
Mivel nem jártál Prágában, elmondom: ebben a városban is van egy középkori várnegyed, sok más korszakból származó épületeivel, utcáival kiegészítve. Egyben van.
A prágai házak nemcsak szépek lennének, hanem azok is. Változatosak. Ellentétben a budapestiekkel, itt fel is vannak újítva. Ja, a panelprogram is működik. Áruk is van. Drága. Kétszobás külvárosi panel 4 millió korona. Háromszobás "körúti" polgári ház 7-9 millió korona. Tegyél ezekhez egy nullát, megkapod forintban.
Eklektikus, neoreneszánsz, szecessziós. Ez mind van Prágában. Gótika, barokk, kubizmus Bp-en?
Moldva mérete pont olyan, mint Budapesthez a Duna. Méretarányosak. Miként a hídjaik is. Budapesten, nagyobb, szélesebb, Orágába, röidebb, keskenyebb.
Bp-en az emberek szürke, igénytelen, lehasznált ruhákban járnak, Prágában fel vannak öltözve normálisan. Budapesten az átlagember szegény és lumpen, Prágában polgár.
Prágában vannak közösségi terek tartalommal, széles rétegek járnak sportolni. Népszerű a foci, hoki, gyeplabda. Budapest egészségtelen, rosszarcú emberekkel van tele, népszerűtlen a sport.

pontilyen 2008.10.15. 14:14:01

@Praha:

Csak látszólag ellentmondás, amire rámutatsz. Budapest gazdagságához hozzátartoznak az óriási ízlésbeli és szociális különbségek. Ha járkálsz egy hegyvidéki utcában, nem fog eszedbe jutni, hogy Budapest ne volna polgári város.

Az emberek szellemisége -- ha olvassuk régijeinket, Kosztolányit, Márait, Krúdyt, tudjuk -- mindig cinikus volt itt Pesten: ez hozzátartozik a városhoz. De manapság ehhez igénytelenség is járul, és én főleg inkább ezt látom bajnak. Igényesen is lehet cinikusnak lenni. :-)

@bodza:

Nem, nem, vampierre nem "névbitorló". :-)

off 2008.10.15. 23:48:30

Én Prágában élek 4 éve, és azt gondolom nem kellene összehasonlitani a 2 várost. Hogy lehet összehasonlitani pl. a Dunakorzót a Károlyhiddal? VAgy a Gellérthegyet a Petrini dombbal?
süti beállítások módosítása