Múltkor, a zsúfolt buszon utazva, figyelmes lettem egy fiatal nőre, aki egy viszonylag vaskos könyvet olvasott. Kíváncsi voltam, hogy mi lehet az a könyv, ezért bosszús voltam, hogy a nő nem fordította felém a borítót; csak találgathattam, hogy vajon mi lehet az. Általában is érdekel, hogy mit olvasnak az emberek, de ilyen testesebb könyvek esetében kíváncsiságom valósággal meghatványozódik. Hiszen ki az, aki ilyesféle opusok olvasásával múlatja drága pihenő idejét?
Kisvártatva szerencsére kivillantott valamit a nő a könyv borítójából. Meglepetésem erre tovább növekedett. Azt a szót láttam meg ugyanis, hogy Az idő. Ez meg vajon mi lehet? Hosszas töprengésbe kezdtem. Talán valami filozófiai könyv, mely az idő mibenlétét taglalja? Vagy szépirodalmi mű? Regény? Filozofikus tartalommal? De miért olvas egy fiatal nő ilyesmit?
Az is érdekelt — értelemszerűen —, hogy mi lehet a cím folytatása.
Az idő határai?
Az idő és a tér?
Az idő jelentősége a modern korban?
Vagy mi az ördög? Akármiféleképpen egészítettem is ki a könyv címét, mindenképpen valami olyasmi jött ki, ami érdekes volt. Most már tehát azért is roppant kíváncsi voltam a könyv címére, hogy otthon majd rákeressek, és magam is elolvassam, kihozva a könyvtárból. Csakugyan: milyen kevés olyan könyvről tudok, amelynek címében benne volna az idő szó! Persze egyből a Lét és idő jutott eszembe, dehát az ugye ki volt zárva, hiszen a határozott névelőt tisztán láttam az idő előtt. Meg egyébként is: milyen bizarr gondolat már, hogy valaki nevetgélve olvasson egy Lét és időt? (Pedig talán semmi sem válik nagyobb becsületére egy filozófiai műnek, mint éppen ez...)
Ekkor már valósággal kétségbeestem, hogy nem fogom megtudni, milyen könyvről van szó, és utazásom kalandja végleg és örökre elsüllyed a nemtudás homályában. Mozgolódni kezdtem, próbáltam erőlködni, hogy lássam azt a címet. Már az sem érdekelt, hogy talán feltűnően bámulom az olvasó nőt.
Aki egyszercsak megmutatta végre a teljes borítót. És óriásit csalódtam. Ez volt a könyv címe: Az idő markában.
El nem tudom mondani, hogy mennyire felháborítónak találtam ezt a címet. Tudniillik semmi, de az égvilágon semmi értelme nincs! Egyszerűen nem tudok olyan szöveg- vagy gondolatösszefüggést találni, amelyikben ez a szókapcsolat értelmesnek tűnik.
Az idő lényege ugyanis a határtalanság, a végtelenség. Tudjuk a kortárs fizikától, hogy valójában az idő sem végtelen, neki is van kezdete és vége; halandó ember számára azonban ennek nincs jelentősége. Az idő az ember számára valamiféle beláthatatlan óceánként jelenik meg. Ezért van, hogy amikor az idő szóba kerül, halandó létünk egyetemes és varázslatos szabadsága jelenik meg tudatunkban. Ami rossz, baljós, fenyegető, kínos, kellemetlen, borzalmas, szégyenletes és iszonyatos az életünkben, az időre gondolva egyszerre könnyűnek, semmisnek, apróságnak tűnik.
Az idő lényege éppen az, hogy nincs "marka". Eleve is: marka csak embernek van. Meg még talán néhány emberszabású majomnak.
Levontam a következtetést: ez csak egy rettenetesen rossz könyv lehet. Mert a jó könyv ott kezdődik, hogy már a címe is jó, már a címe is valóságos remekmű. Gondoljunk a világirodalom legnagyobb remekeire: már a címük is beindítja a fantáziánkat! Háború és béke: maga a végtelen teljesség, ebbe aztán tényleg minden belefér; Bovaryné: az meg ki lehet?; Az ifjú Werther szenvedései: bizony, bizony, ifjú és még Werther is, hogy szenvedhet szegény...; de mondhatunk példákat a magyar irodalomból is, Kosztolányinál például minden cím műremek, mint ahogy Mikszáth is virtuóz volt címadás terén: A Noszthy fiú esete Tóth Marival valószínűleg a magyar irodalom legjobb regénycíme!
A jó cím lehet elvont is, hogyne lehetne, de értelmetlen nem lehet! Az idő markában egy értelmetlen, semmit se jelentő cím. Egyetlen pillanatra sem fordult meg a fejemben, miután hazajöttem, hogy kihozzam a könyvtárból Sütő Andrásnak ezt a novelláskötetét.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
fraki 2010.05.25. 15:54:44
pontilyen 2010.05.25. 16:07:52
A mulandóság éppen nem azt jelenti, hogy az ember az idő "markában" van; hiszen a halállal, az elmúlással pontosan _kilép az időből_ az ember (illetve mindaz, ami elmúlik).
Az "idő markában"-t úgy tudom még értelmezni, hogy "a kor markában", vagyis hogy egy adott kor (rendszer, kultúra stb.) meghatározza, korlátozza, "fogva tartja" az embert. Németül ez működne is. Magyarul viszont az időnek erre a mellékjelentésére használjuk a "kor" szót. Nem mellesleg pedig éppen egy (irodalmi) műalkotás nem sugallhatja, hogy rabja a korának, még ha ez nyilván bizonyos értelemben így is van.
_andris 2010.05.25. 17:21:32
Kukabuvar 2010.05.25. 17:58:36
pontilyen 2010.05.25. 18:46:17
"Az idő szorításában": ilyen kifejezés valóban van, arra mondjuk, amikor kevés az időnk, "szorít", sietnünk kell. "Az idő markában" valóban lehet ennek (szerintem fölösleges) átmetaforizálása. Meggyőztél. Valóban lehet értelmet adni neki. Más kérdés, hogy továbbra is a hideg ráz ki tőle. Az a cím sokkal jobb lenne például, hogy "Szorít az idő", netán "Kevés időm van", avagy "Sietni kell" stb.
@Kukabuvar:
Nekem ez a félelem egyáltalán nem "jön át" ebből a címből. Egyszerűen nem tudom elképzelni, nem tudok ráhangolódni. Tudod, melyik cím az, amelyik nekem éppen az elmúlástól való már-már embertelen rettegést sugallja? Szilágyi Istvántól a "Kő hull apadó kútba". Ez igen, ezt el tudom képzelni, ezt értem, át tudom élni.
Kukabuvar 2010.05.25. 20:19:00
Nekem abszolut atjon es teljesen jol mukodik. Valoszinuleg a szemelyisegunk kulonbozosege miatt van igy. A "markaban tart", "osszeszoritja a markat", stb. kifejezesre asszocialok.
rakovszk 2010.05.25. 20:58:00
Engem ebből az írásból a könyvcím helyett inkább az ragadott meg, hogy mennyi minden belefér egy-egy zárójeles megjegyzésbe. Gondolok most erre:
"milyen bizarr gondolat már, hogy valaki nevetgélve olvasson egy Lét és időt? (Pedig talán semmi sem válik nagyobb becsületére egy filozófiai műnek, mint éppen ez...)"
Teljesen meglepő és mégis nagyon igaz. Valahol azt várnánk, hogy egy komoly, filozófiai könyvet az ember elmerülten és komoly arccal olvasgat. Pedig hát ha igazán újat akar mondani a szerző, akkor szükségképpen meg kell hogy lepjen bennünket (és minél műveltebb az olvasó annál ravaszabb rókának kell lenni ahhoz, hogy meglepjék őt). És a meglepetés a megnevettetéstől már nincs olyan messze. Kevés nagyobb sikere lehet egy ilyen értekezésnek mint ha az embernek az jut eszébe, hogy "jé, tényleg!". És ha ez jut eszébe akkor talán már el is neveti magát.
pontilyen 2010.05.26. 12:04:40
Én úgy emlékszem, hogy minden olyan filozófiai mű, amelyik nagy hatással volt rám, egyes pontjain harsány nevetésre ingerelt. Nietzschéről például nem is lehet eldönteni, hogy ő voltaképpen filozófus vagy humorista volt-e. :-) De még az olyan komoly pózban beszélő szerzőket, mint Kantot, is folyton meggyanúsítom, ha olvasom, hogy bizonyára magában ő is kineveti saját elméletét.
Persze ennek oka valóban az, amit írsz: minél meglepőbb, merészebb, izgalmasabb egy gondolat, annál képtelenebbnek, nevetségesebbnek tűnik; és semmi okunk feltételezni, hogy ezzel maga a szerző nincsen tisztában.
rakovszk 2010.05.26. 17:32:26
Ez alighanem összefügg azzal, hogy - legalábbis én mindig így éreztem - az egyik legfőbb hajtóereje minden komolyabb szellemi tevékenységnek, legyen az tudomány, filozófia vagy művészet, a kíváncsiság. És a jó filozófiai mű olyan, ami ezt a kíváncsiságot, az érdeklődést, a világra való rácsodálkozást át tudja adni az olvasónak.
Anselmo 2010.06.01. 14:37:47
Szeternéd, mi?
Anselmo 2010.06.01. 14:38:26
pontilyen 2010.06.01. 16:01:30
:-)
Mindig kedveltem benned, hogy érzékeny vagy a nyelvi humor finomságaira. Kommentelhetnél gyakrabban is!
Anselmo 2010.06.11. 18:09:50