A Budapest villamosjáratait szubjektíven bemutató sorozatom első részében a "legpestiesebb" járattal, a 24-essel foglalkoztam. Jöjjön hát ennek párja, a "legbudaibb" villamos, az 59-es, amely jelenleg a Szent János kórház és Farkasrét, Márton Áron tér között közlekedik.
Viszonylag rövid járat ez is, de a 24-eshez hasonlóan az 59-es is több tájat fog át, az utazás vele pedig a jellegzetesen budai életstílussal, Magyarországon szokatlan anyagi jómóddal és jellegzetesen katolikus árnyalatú konzervativizmussal ismertet meg.
Magam ezzel a járattal is elég ritkán utaztam. Nagymamámék lakása közelében van az Apor Vilmos téri megálló, ahol néha fölszálltam a Déli vagy a temető felé induló szerelvényre, és amikor ott nyaraltam, többször is ezzel mentünk a piros metró, a Déli pályaudvar felé. Talán két kezemen meg lehetne számolni, hogy hányszor utaztam ezzel a járattal, de a minőség itt is felülírja a mennyiséget: az a néhány út maradandóan hatott rám.
Az utat most kezdjük a János kórháznál, azaz pontosabban: a Szent János kórháznál. A különbség csak egy szent szó, de ez a szó az egész útnak sajátos jelleget ad. Sokszor elcsodálkozom, hogy 59-es villamos, egyáltalán Buda a Kádár-korban is létezett. Buda egy másik ország, mint Pest. A Szent János kórházból lehet éppen János kórház, a hely szellemisége mégis megmarad; Budából nem lesz szalonna, a katolicizmusból nem lesz kommunizmus, még ha a Rózsadomb környékét pártfunkcionáriusok foglalják is el. Itt hegyek vannak, tisztaság, friss levegő. Az idős asszonyok öltözéke tiszta, arcuk és bőrük ápolt, a villamosok ülései tiszták, a fiatalok azonnal átadják a helyüket, rend van, béke és fegyelem.
Idomulnak ehhez a felújított Tátra villamosok is, amelyek még a nagy emelkedőkön is csendesek, ugyanakkor tágasak és világosak, beengedik a környék levegőjét és fényét az utastérbe.
A Moszkva tér (Széll Kálmán tér), melyet a Szilágyi Erzsébet fasoron végighaladva pár percen belül ér el az 59-es, Budapest egyik olyan tere, amely adottságai alapján (szerintem) sokkal szebb is lehetne. A tér maga egyfajta völgy, a Vár természetes kapuja, előcsarnoka, mely azonban jelen állapotában egyáltalán nem méltó erre a szerepére, koszos, rendezetlen, kaotikus, és közepét egy rendkívül ronda metróépület foglalja el, mely a tér egész összképét nyomasztóan butává teszi. Csak reménykedni lehet benne, hogy idővel sikerül majd kihozni ebből a térből, ami benne van, az egészet "rendezik" és átépítik, hogy a Budai Várnegyed méltó előcsarnoka lehessen.
Az 59-es ezután a Déli pályaudvar mellett halad el, amelynek szocreál épülete Kádár-kori nyaralások emlékét idézi. Nekem ez az épület sohasem tetszett, mindig órmótlannak és igénytelennek éreztem a valahogy könnyen koszosodónak tűnő fekete ablakaival, idomtalan és kényelmetlen betonlépcsőivel, ronda betűivel, igénytelenül kialakított előudvarával. Mostanság valamivel megbocsátóbb vagyok vele, de továbbra is persze a legcsúnyábbnak tartom a három nagy budapesti pályaudvar közül. A legnagyobb gond vele, hogy fals képet ad Budáról, amelynek világától ez a tömény kádárizmus idegen.
De igazándiból az 59-es villamos útja itt még nem is kezdődik el. Ez csak bevezetője, előjátéka a valódi útnak, amelynek nyitánya attól számolható, hogy a szerelvény ráfordul az Alkotás utcáról a Nagyenyed utcára.
A Nagyenyed utca, illetve a Böszörményi út képezi az átmenetet. Itt még élnek, szivárognak a kádárizmus vonásai az utcák levegőjébe, de egyre kevésbé, és egyre erőteljesebben érvényesül egy másik levegő, a budai hegyek levegője, a konzervatív jobboldaliság légköre, mely sokakat taszít, engem azonban bámulattal tölt el, még ha minden elemét nem is tudnám elfogadni.
Az 59-es "lelke" persze a Böszörményi út.
Van ebben az utcában valami, ami engem szinte kísértetiesen vonz. Amikor elképzelem, hogy milyen lehet Budán lakni, erre az utcára gondolok. Kicsit pesties persze a négyemeletes házaival, de mégis teljesen más, mint Pest. Jobb a levegő, a kis boltok, ahová lemegy az ember zöldséget venni, nyugalmat árasztanak, az élettempó lassabb, úriasabb, mint Pesten. Lehet, hogy nincs így, de gyerekkori villamosozgatásaim fölkeltették bennem ezt a képzetet, és nem tudom kitörölni. Sőt kitörölni nem is akarom, megfejteni, megérteni annál inkább.
A jobboldaliság is egyre jobban érzékelhetővé lesz a környéken, ezt fejezi ki a sokat vitatott Turul-szobor is, melyben, amikor először láttam, az volt számomra a legmeglepőbb, hogy milyen szép a szobor környezete, alépítménye. Kár lenne (lett volna) ezt az egészet eltoloncolni onnan.
A Böszörményi út után a találó nevű Németvölgyi úton folytatja útját a villamos, előbb azonban ráfordul a Jagelló útra az Apor Vilmos téren. Apor Vilmos katolikus püspök volt, akit 1945-ben ölt meg egy szovjet tiszt, miután Apor igazi keresztényként felekezetre és etnikumra való tekintet nélkül vett védelmébe minden háborús üldözöttet. Ez volt az a hely, ahol annak idején sokat vártunk a madárcsicsergés békéjében a megállóba gördülő járgányra. A környezet itt már egészen zöld, és ahogy haladunk előre, egyre zöldebb lesz; a budai hegyvidékben vagyunk. Két oldalt persze állnak házak még, de ezek már főleg családi házak hatalmas kertekkel és udvarokkal. Innen már kirándulásokat is lehet indítani a közeli erdőkbe. A nap süt, a méhek döngicsélnek.
Ilyen egy Németvölgyi úti irodaház belseje, most találtam neten a képet:
Az épületet körös-körül zöld fák ölelik, a madárcsicsergésen és a néha elsüvítő villamos hangján kívül semmiféle nesz nem hallható errefelé. "Ideális munkakörnyezet", ahogy az irodát hirdető eladó fogalmaz...
A villamos egyre csendesebb utcákon kanyarog, egyre magasabban szuszog a szerpentineken, mígnem eléri a Farkasréti temetőt. (Érdekes, a 24-es végállomása egy vágóhíd volt, az 59-esé pedig egy temető. Ebben azért lehet valami szimbolikus is...)
A Farkasréti alighanem Budapest legcsendesebb környezetben levő, legzöldebb temetője. A villamos még tesz egy kisebb hurkot körötte, míg el nem ér a hurokvégállomásig, hogy ott körbeforduljon. Márton Áron is katolikus lelkész, püspök volt, Apor Vilmoshoz hasonlóan ő is kiállt a világháború idején a zsidóüldözések ellen, később pedig a kommunizmus idején hosszú éveket töltött börtönben egyetemes értékek mellett kiállva.
A Márton Áron téren tehát körbefordul az 59-es, és visszaindul Buda lankás utcái felé.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2012.02.05. 12:17:37
Anselmo 2012.02.06. 03:10:55
Anselmo 2012.02.08. 15:03:48
peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2012.02.09. 14:46:32
KZsoci 2012.02.13. 21:36:50
Nekem a Déli pályaudvar a kedvenc pályaudvarom Budapesten. :) Hiába impozánsabb a Nyugati meg a Keleti épülete, valahogy én mégis az egykori Déli Vasút (cs. kir. Déli Vaspálya Társaság) egykori Buda állomását szeretem a legjobban. Egyébként szerintem nem csúnya az épülete (hogy milyen állapotban van, az más kérdés), annak a korszaknak a terméke, amely létrehozta az új Erzsébet hidat vagy pl. a balatonfüredi vasútállomást. A régi Déli pályaudvar pláne zseniális lehetett: tudtad, hogy ahol most az a rész van, ahonnét fényképezték az általad berakott képet, ott régen - persze a peronok (mai) magasságával egy szinten - egy fordítkorong volt?
Az 59-esen járt először Tátra villamos Budapesten, eleinte csúcsidőn kívül szólóban is.
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.02.16. 00:04:07
Bizonyos fokig nem értek vele egyet, csak nehezen tudom megfogalmazni, miben is. Pl. furcsa ezt a 24-es után mondani, de számomra az 59-es vonala sem jelent "Magyarországon szokatlan anyagi jómódot" például. Persze ég és föld Pest hátsó udvara éa a Böszörményi út, de azért szerintem azt a Magyarországtól elválaszthatatlan elhanyagoltságot, slendriánságot, sőt egyfajta - nagyon relatív - szegénységet itt is érezni. Ez ráadásul szerintem nem csak anyagi, hanem szellemi szinten is megfogható (és ezzel némileg azt a bizonyos tényleg érezhető katolicizmust is minősítettem egy picit...)
De hogy egy könnyedebb megjegyzéssel zárjam, nekem régen, amikor kocsmázások/bulik után a 61-est vártam a Délinél, az 59-es volt a "rossz" villamos, aminél még a 18-as is jobb volt, mert ahhoz át lehetett rohanni és ugyanúgy elvitt a Körtérre. Ezzel szemben az 59-essel semmit nem lehetett kezdeni...
Anselmo 2012.04.23. 10:31:38
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2012.05.06. 20:37:44
pontilyen 2012.05.07. 23:03:29
Teljesen lefoglal most a munkám, ami azt jelenti, hogy nincsen két-három folyamatosan szabad órám, vagy amikor mégis, akkor agyilag nem vagyok fogékony az írásra, mert egészen másféle dolgok kavarognak az agyamban.
Pedig véleményeim vagy gondolataim (ötleteim?) vannak bőven, legalább olyan számosan, mint régen. De nem írok addig, amíg nincs az a láz, amely elragadna attól, amiben most vagyok.
Ez az állapot persze bármelyik órában megváltozhat, úgyhogy nagyon is köszönöm az érdeklődést, törődést. :-)
peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2012.05.08. 16:11:53
várjuk.
sevylor 2014.12.13. 18:44:37
Érdemes!