HTML

Pontilyen pont ilyen

"Az ember bármilyen messze jut is ismereteivel, akármennyire is objektíven ítéli meg önmagát, végül egyebet nem nyer az egészből, csupán tulajdon életrajzát." (Friedrich Nietzsche)

Friss topikok

  • Zolimoni: Ez volt az a könyv az életemben, aminél az "Ahaaa!" élmény hetekkel később jött.... (2023.07.12. 20:22) A lét elviselhetetlen könnyűsége
  • Volna: @NetLektor: Őszintén szólva, egyáltalán nem értem a 8-as pontban a szerző értetlenségét. Egyértelm... (2021.03.21. 23:24) A tíz legkiakasztóbb helyesírási hiba a világhálón
  • Csöncsön: @MAXVAL bircaman közíró: Nem cenzúra van, csak mivel föl van rá telepítve a Disqus, kiszedtem a ... (2020.02.24. 20:50) "Jól kellett viselkedni"
  • Sz.E.: Én azt válaszoltam volna a gyereknek, bár egy ilyen korú gyerek azt sem értette volna meg: Ha magy... (2018.07.09. 20:28) Mi az értelme?
  • Csöncsön: KÖZÉRDEKŰ KÖZLEMÉNY (aki esetleg olvassa)! Indítottam egy új blogot: mondataink.blog.hu/ Aki szí... (2017.08.29. 19:33) Az Ég Berlinről

Ennyien vagyunk most

2009. január 31. óta


View My Stats

Címkék

ady (1) aforizma (6) agyalás (12) agymenés (3) aljasság (1) almería (1) álom (11) amerikai psycho (1) arany jános (8) argentína (2) árokásó blog (1) asterix (1) austin (1) a nagyidai cigányok (1) a szajha és a bálna (1) a tanú (1) a titkok kulcsa (1) a vihar (1) babarczy (1) babits (5) bahtyin (1) bajnai (1) balassi (2) balkán (1) baloldal (1) bank (1) barcelona (6) baudelaire (1) bayer (1) beavatás (1) bekezdés (1) berlin (2) berzsenyi (2) bessenyei (1) beszéd (2) beszédaktus elmélet (1) beszélgetés (4) betegség (2) bevándorlók (1) bkv (8) blikk (1) blog (28) blogsablonok (1) bl döntő (1) bogár lászló (1) bölcsesség (1) bölcsészet (2) bölcsészkar (1) bölcsőde (1) boldogság (2) bolondozás (4) bolondság (1) bonhoeffer (1) brecht (1) buber (1) budaházy györgy (1) budapest (17) búék (3) bűn (1) bunkóság (1) butaság (2) butler (1) buzi (1) camus (1) celebek (1) chico buarque (1) cigányok (3) csalódás (1) csíkszentmihályi (2) csipike (1) csoda (1) csokonai (1) dallas (3) dekonstrukció (1) délibáb (1) demokrácia (3) derrida (1) derű (2) der himmel über berlin (1) dionüszosz (1) diploma (2) dohányzás (2) dosztojevszkij (4) eb (5) echo tv (1) edith piaf (1) egyébként (1) egyetem (1) élet (17) ellenőrök (1) el clásico (2) emberek (14) emlékezés (13) én (25) építészet (6) erich fried (1) erotika (1) értelmesség (1) értelmiség (1) érzékenység (1) érzéketlenség (1) esterházy (1) esztétika (1) etika (5) étteremkritika (1) facebook (1) fájdalom (3) fák (1) faludi ferenc (1) fanatizmus (1) fazekas róbert (1) fecsegés (1) federer (2) feldmár (1) felelősség (2) férfiak (3) festészet (2) fikázás (1) film (17) filozófia (36) flow (1) foci (36) foucault (2) franciák (1) franciaország (1) freud (1) freudizmus (1) friedrich (1) ftc (3) gazdaság (1) gazsó (1) gdp (1) getafe (1) giccs (1) goethe (4) gondolatok (2) gondolkodás (45) grafológia (4) grondin (1) guantánamo (1) gyerekek (1) gyilkosság (5) gyomor (1) gyöngyösi (1) győzelem (1) gyűlölet (1) gyurcsány (4) gyurgyák jános (1) haas (1) háború (1) hajnóczy péter (1) halál (7) halálbüntetés (1) halottak napja (1) hawaii (1) hazaszeretet (1) helyesírás (3) hermeneutika (6) hétköznapok (23) hiddink (1) himnuszok (2) hímsovinizmus (1) hírek (3) hócipő (1) hofmannsthal (1) homofóbia (2) homoszexualitás (4) hősök (2) húgocskám (1) húsvét (2) identitás (1) idő (11) igénytelenség (1) iii. richárd (1) indexcímlap (12) iniesta (1) iparművészeti múzeum (1) írás (14) irigység (1) irodalom (20) iskola (1) isten (2) ízeltlábúak (2) japán (2) játék (19) jégkorong (1) jékely (1) jézus (6) jobbik (1) jog (1) john higgins (1) józsef attila (5) káin bélyeg (1) kant (1) kapitalizmus (1) karácsony (3) kávé (1) kegyetlenség (1) kemény istván (1) kép (2) kérdés (1) kereszténység (5) kézilabda (4) kína (1) kisebbségek (3) kisteleki (2) kittler (1) kockulás (1) kóczián (1) koeman (1) koffeinizmus (1) kolláth györgy (1) kolonics györgy (1) költészet (18) költségvetés (1) komment (1) konzervativizmus (3) korrektúra (1) kosztolányi (18) kötelességtudat (1) közélet (11) kő hull apadó kútba (1) kultúra (21) kundera (1) kurvák (1) lánczi (1) léderer ákos (1) lélek (23) lényeglátás (1) lévinas (2) liberalizmus (2) lmp (1) logika (1) lustaság (2) lyotard (1) magány (2) magyarok (2) magyarország (38) maradona (2) márai (1) marian cozma (1) márquez (2) maslow piramis (1) mccain (1) mdf (1) média (2) melegfelvonulás (2) mélypont (1) messi (1) metafora (3) meztelenek és holtak (1) morál (4) moravia (1) mörike (1) mosoly (1) mottó (1) mourinho (1) mszp (3) mu (1) műfordítás (3) munkanélküliség (1) murray (1) musil (2) művészet (5) művészetek (1) nacionalizmus (2) nácizmus (3) nadal (2) nádas (1) napfény (2) nemek (2) németek (3) német romantika (2) nemzeti blogcsúcs (1) nemzeti színház (1) nemzetkarakterológia (1) népszavazás (2) népszótár (1) nevetés (2) nick hornby (1) nietzsche (30) nobel díj (1) nők (1) norvégia (1) nyelv (26) nyelvészet (1) nyilas atilla (1) obama (1) ökopolitika (1) olaszország (2) olimpia (6) olvasmány (24) olvasók (5) önismeret (4) önreflexió (1) öröm (1) ortega y gasset (2) őrület (1) oslo (1) összeesküvés elméletek (1) őszinteség (1) őszöd (1) osztálytalálkozó (2) ötvenes évek (1) ozmium (1) pánikroham (1) pedagógia (6) pesterzsébet (2) petőfi (1) petri (1) pihenés (1) platón (1) pluralizmus (1) polgári védelem (2) politika (22) politikai korrektség (1) pontyi (1) pornó (1) prága (1) pszichológia (13) rabszolgamorál (1) radnóti (2) raymond aron (1) real madrid (1) recenzió (1) reckl amál (1) rejtély (1) relativizálás (2) rend (1) részegség (1) retorika (1) ricoeur (1) rilke (1) rio de janeiro (1) roddick (1) rogán (2) románia (1) roman jakobson (1) román patkány (1) rorty (1) rtl klub (1) samantha (1) schmidt mária (1) seggnyalás (1) shakespeare (4) sivatag (1) slágerek (1) sleeping dancer (1) slota (1) snooker (4) sólyom (2) sötétség (2) spanyolország (5) spanyol olasz (1) sport (14) stadionok (5) statcounter (1) stilisztika (2) szabadka (1) szabó lőrinc (1) szdsz (2) szegénység (1) szégyen (3) szemantika (1) szemétség (1) szent ágoston (1) szenvedély (6) szerb antal (2) szerelem (2) szerénység (1) szeretet (8) szexualitás (3) szlovákia (1) szmájlik (2) sznobizmus (1) szocializmus (1) szókincs (3) szorongások (16) sztrájk (1) születésnap (3) szúnyog (1) szurkolók (6) tanárverések (1) tanulás (1) tarka magyar (1) társadalom (19) tavasz (1) technokrácia (2) tenisz (2) tériszony (1) terrorizmus (1) teszt (1) tgm (1) tibet (1) titok (1) tolsztoj (4) török gábor (1) történelem (9) tortuga (1) transzcendencia (1) trianon (1) tudatmódosítók (2) tudomány (6) újév (1) ünnep (8) usa (3) usain bolt (1) uszoda (1) utcák (6) vallás (1) városok (4) vb (2) velázquez (1) vér (1) vers (23) versrovat (32) világháló (11) világpolitika (2) világválság (1) villamosok (3) vírus (1) vita (1) vitézy (1) vizsga (1) vörösiszap katasztrófa (1) was es ist (1) wc (1) weöres (2) wikipédia (1) wimbledon (2) wittgenstein (1) zsenialitás (4) Címkefelhő

2008.11.07. 15:35 pontilyen

Cigányok és magyarok

Két élménnyel szeretném kezdeni ezt az eszmefuttatást.

1. Általános iskola második osztályában volt egy rövid időszak, amikor egy cigány lány mellett kellett ülnöm. Egy idő után elkezdtem észrevenni, hogy fogynak a holmijaim; eltűnt a ceruzám, a radírom és a vonalzóm. Rájöttem, hogy padtársam fosztott ki. Ellenszenvvel viseltettem iránta ezek után, és megvetettem őt.

2. Németországi ösztöndíjas időszakomban -- noha keresztül-kasul bejártam az ország keleti tartományait -- írd és mondd egyetlen cigánnyal sem találkoztam az utcákon. Törökkel, orosszal, japánnal, kínaival, mongollal, franciával, brittel, olasszal, brazillal, bolgárral stb. stb. igen. Cigánnyal egyetlen eggyel sem.

Sok blogon lehet olvasni a cigányokról, úgy érzem, levegőben lóg a téma. És ha én úgy érzem, akkor higgye el olvasóm, mert azon kevés ember közé tartozom, aki a blogokat nem az Index címlapján keresztül látogatja. Nem tudom, mióta lóg levegőben, de azt hiszem, a nagy diszkurzív áttörés nagyjából a Magyar Gárda alapításának idejére tehető. Azóta boldog-boldogtalan (de inkább: boldogtalan) úgy véli, hogy meg kell osztania élményeit és megoldási javaslatait a nagyvilággal.

Én úgy vélem, a Magyar Gárda megalapítása e folyamatban csak a szikrát jelentette, mely lángra lobbantotta a parázsló szociális (értsd: szociális, és nem etnikai) feszültségeket.

Csatlakozom a dömpinghez, mert nagyjából megfogalmazódott bennem, amit én a témáról, azaz a cigányságról, illetve a cigányságnak a magyarokhoz való viszonyáról gondolok.

Kiindulásom a következő: nem véletlen, hogy az összes európai ország közül a cigányok leginkább itt, Magyarországon találtak otthonukra. (És hogy legkevésbé talán Németországban.)

Ebből a kiindulásból (legalább) két dolog világosan következik:

1. A magyar nép egyáltalán nem rasszista, nem idegengyűlölő, inkább befogadó.

2. Ugyanakkor a magyarság és a cigányság sok tekintetben nagyon hasonló etikai elvek szerint él; a két nép lelke és szelleme nem taszítja, inkább vonzza egymást.

Miért nem élnek (például) Németországban cigányok? A törvény természetesen engedélyezi a letelepedésüket, a német nép pedig alapjában rendkívül befogadó és toleráns. De a társadalom tagjai ott az élet minden egyes pillanatában éreztetik, a nyelvük idegdúcaiba is átsugároztatják, hogy a tiszta viszonyokat szeretik. Ha valaki dolgozik, azt megfizetik; ha valaki nem dolgozik, azt nem fizetik meg. Ha valaki megígér valamit, akkor azt betartja. Ha valaki valamely ígéretét nem tartja be, azt a közösség morálisan kiveti magából. Ha van egy szabály, akkor azt mindenki betartja. És ez ott kezdődik, hogy éjszaka sem megy át soha senki a piros lámpán, még akkor sem, ha három kilométeres körzetben teljesen valószínűtlen bármilyen jármű felbukkanása. Mert a szabály az szabály.

Mondanom sem kell, hogy a magyarországi morál tökéletes ellentéte a németországinak. Itt mindig van kibúvó minden szabály alól, legyen az morális, íratlan vagy írásban lefektetett szabály. A kihágást büntetik néha, de nem mindig. Hogy mikor igen, és mikor nem, azt nem mindig lehet tudni. Azt sem, hogy milyen alapon. Ha az egyik ember lop, akkor börtönbe zárják; ha a másik ember lop, akkor miniszterelnök lesz. A viszonyok logikája követhetetlen. Mindent meg lehet vásárolni, minden szabályt át lehet hágni, de nem mindig és nem mindenhol.

A cigány néplélek számára -- mely önmagában véve persze csodálatos -- egy ilyen hely maga a paradicsom.

Nem szeretném, ha bárki is úgy olvasná ezeket a sorokat (bár előre látom, lesz ilyen), mintha én bennük általánosító és megbélyegző módon beszélnék roma embertársainkról. Szó sincs róla. Épp azt akarom hangsúlyozni, hogy amennyiben én a magyarokat szeretem, akkor a cigányságot is szeretnem kell. Mert hasonlóak vagyunk. Természetesen minden egyes ember másmilyen. Ám amikor közösségről beszélünk, akkor azt nem tehetjük meg úgy, hogy magunkat nem soroljuk közösségbe. Nem mérhetünk kettős mércével.

A cigányság problémája tehát a magyarság problémája. Az egész ország siklott félre, ha a társadalom egy csoportja a szabályok laza kezelésétől mások megkárosításáig jutott el.

És ha valaki magyarnak vallja magát, akkor magán kell elkezdenie az önvizsgálatot, hogy hogyan juthattunk idáig. Kezdve onnan, hogy átment-e ma például a piroson, akkor is, ha nem jött autó; vagy hogy megírta-e minden egyes órára a matekleckéjét. Ha nem így tesz, azaz először nem magába néz, akkor az én szememben elveszti a hitelét.

16 komment

Címkék: magyarország társadalom cigányok magyarok


A bejegyzés trackback címe:

https://pontilyen.blog.hu/api/trackback/id/tr55755860

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

AgnusDei 2008.11.07. 16:58:06

Kedves PI!

Komoly gondjaim vannak ezzel a bejegyzéssel. Most csak az egyiket emelem ki.

"A magyar nép egyáltalán nem rasszista, nem idegengyűlölő, inkább befogadó."

Tessék mondani rasszista népeket, amelyekhez mérten jelented ki ezt a tényt.
Miért érezted fontosnak, hogy ne csupán azt írd, hogy a "magyar nép nem rasszista"? Miért érezted fontosnak oda írni "egyátalán"?
Mond te olvasod az e témában írt kommenteket, megnyílvánulásokat, ahol az "egyátalán nem rasszista" magyarok megnyílvánulnak?

AD

pontilyen 2008.11.07. 17:05:08

AgnusDei:

Természetesen egyetlen népre sem mondanám, hogy "rasszista". (Ezt meghagyom az amerikai nagykövet-asszonynak.) De vannak kevésbé befogadó, inkább elzárkózó népek, pl. a katalánok, bajorok, franciák. Ez a karakterükhöz tartozik, melyet a történelem formált.

Ami értelemszerűen nem jelenti azt, hogy ne léteznének idegengyűlölő magyarok. Csupán azt, hogy amennyiben a magyarok kirekesztenék a nem-magyarokat, akkor lényegesen kisebb volna itt például a cigányság aránya is.

Dyson (törölt) 2008.11.07. 17:25:12

Szerintem az érvelésed túl steril - nem találok jobb szót.

Első gondom, hogy ezt a problémát, szociális kérdésnek tekinted.
Nem tudom, mennyit jársz a pesti éjszakában. Mostanában már én se sokat, de volt idő, amikor nem keveset. Jó pár alkalommal tapasztaltam (sajnos), összetűzést cigányok és nem cigányok között. (Egynek magam is áldozata voltam.)
Amit biztosan tudok, hogy ezeknek a balhéknak a nagy része, nem azért történt, mert a srácok hajba kaptak egy falat kenyéren. A cigány résztvevők többnyire márkás ruhákban, bőrkabátban, nem kis méretű aranyláncokban feszítettek. (A szórakozóhely előtt parkoló autóik márkáját már nem is említem, de nem Lada 2105-ösök voltak.)
Vidéken lehet, hogy más a helyzet, de Budapesten semmiképpen sem az a tapasztalatom, hogy a cigányság oly' rosszul élne, ami indokolná a "megélhetési" bűnözést.

Másik gondom a két nép összehasonlítása. Vagy inkább úgy mondom, hogy a cigányság összehasonlítása, bármely környéken élő néppel. (Romániában egyébként magasabb a cigány nemzetiségűek száma.)

A cigányságra jellemző öntörvényűséget én semelyik más népnél nem tapasztaltam. Probléma van velük Szlovákiában, Romániában, Szerbiában, de legújabban már nyugaton is - gondolj csak Olaszországra.
A magyar ember bár keresi a kiskapukat, azt többnyire valamilyen hatalommal (állam, cégek, stb.) szemben teszi.
Igen, borzalmas a közlekedési morálunk, hajlamosak vagyunk elkerülni az adózást, stb.
De ezek egyike sem közvetlenül egy másik ember ellen irányul, és ez szerintem nem kis különbség!
Nem hallottam még, hogy magyar család lincselt meg egy embert a gyerekei előtt. Nem hallottam még, hogy magyarok loptak vasúti kábelt, ezzel veszélyeztetve a közlekedés biztonságát. Továbbá, ha bűnügyi statisztikákat nézünk meg - vagy akár a börtönökben lévők etnikai hovatartozását vizsgáljuk -, ugyancsak világos, hogy az erőszakos bűncselekmények (rablás, gyilkosság, stb.) szintén nem elsősorban a magyarságra jellemzőek.

Én úgy gondolom, hogy ha mindezeket figyelembe vesszük, akkor hibás az érvelésed azon része, ami a magyarságot a cigánysággal teszi hasonlatossá.

(Persze lehet, hogy félreértettelek.)

pontilyen 2008.11.07. 17:48:11

@CLS Dyson:

Szerintem félreértettél. Nem azt mondom, hogy a magyarok egy az egyben ugyanolyanok, mint a cigányok. Természetesen ez nem volna igaz. Azt mondom, hogy a magyarok sok tekintetben HASONLÓAK a cigányokhoz.

Ha személyes élményt említettél, én is mondok (még) egyet. Engem már számtalan inzultus ért utcákon, metrókon és villamosokon MAGYAROK (azaz: nem-cigányok) részéről. Többnyire ugyanazokon a kevéssé jólszituált helyeken, melyeket te is szóba hoztál. Én ebből (is) azt a következtetést vonom le, hogy az inzultálások egy jó része KÖZVETVE összefügg a szociális helyzettel. Vagyis jobban összefügg, mint az etnikaival.

A cigányt én (igazi megvalósulásában) értékes népnek tartom, mert meg tudta őrizni hagyományait úgy is, hogy közben nem a szokásos társadalmisulás útját követte. Mivel azonban nem úgy szocializálták magukat, ahogyan az európai népek, egy meggyengült országban (és Magyarország ilyen) könnyen előjöhet a "cigány lét" LEGROSSZABB OLDALA: a teljesen öncélú bűnözés.

Ilyesmit egy magyar nem azért nem követ el, mert eleve jobb ember, hanem azért, mert itt az államiságnak az évezredes hagyománya egyszerűen megtanította mindenkinek, hogy nem érdemes bűnt elkövetni, mert sokkal keservesebb lesz utána a büntetés. A cigányoknál hiányzik ez a hagyomány.

Szerintem a cigánybűnözés elharapódzása tünet. Annak tünete, hogy az állam meggyengült, és ezért előtérbe kerül az öntörvénykezés. Az pedig nyilván inkább a cigányokra lesz jellemző, az említett hagyományok (illetve azok hiánya) miatt.

Dyson (törölt) 2008.11.07. 18:15:48

Az állam meggyengülését én is komoly problémának látom, de ennél is nagyobbnak, hogy egyes állami vezetők úgy tesznek, mintha ez a probléma - ti. "cigánybűnözés" - nem létezne. (Értem alatta, hogy bizonyos már említett bűncselekménytípusok legjava a cigányságnak tudható be.)

Egy ponton mégis vitatkoznom kell veled. A cigányt én (igazi megvalósulásában) értéktelen népnek tartom - jelenleg -, és éppen azért, mert ha külső erők nem kényszerítik, akkor a hibás szocializáció miatt teljesen öntörvényű és antiszociális.

Nem tudom, hogy ezen lehet-e változtatni. Oktatással, hatékonyabb rendőrséggel, tényleg nem tudom.
De talán tekintetünket vessük most Amerikára!
Nyilván nem azonos a probléma, de hasonló. Lényeges különbség, hogy a cigányság soha nem volt rabszolgasorban Magyarországon. És persze az sem mindegy, hogy az afroamerikaiak bár megörizték sajátos kultúrájukat - legalábbis részben -, de törekedtek a többségi társadalom értékeinek elfogadására. Én ezt a cigányoknál nem látom, és ezért nem vagyok túl optimista...

AgnusDei 2008.11.07. 20:46:00

Kedves PI!
Nem provokálni akarlak :-), de nem a kérdésre kaptam választ. Miért érezted lényegesenek oda tenni, hogy "egyátalán nem"?

"magyarok kirekesztenék a nem-magyarokat, akkor lényegesen kisebb volna itt például a cigányság aránya is".
A logika alapján a legbefogadóbb nép a román, ahol legalább dupla annyi roma él. Gondolod, hogy ez fokmérő lenne? Nem egy történelmi helyzet valósága?


Minden nép történelme többsíkú, lehet rámutatni befogadásra és kirekesztésre. Lehet rámutatni tettekre, amely alapján te azt mondod nemzetünk befogadó, s hidd el vannak események ezekkel párhuzamosan, ahol megbuktunk. Nincs különleges nemezeti karakterünk ebben.

Azt gondolom a kérdés LÉNYEGI tekintetében ez most nem is döntő.
A kérdés: miben élünk most? Befogadásban, elfogadásban, türelmeben, az egymásra szorultság felfogásában?

AgnusDei

nadivereb 2008.11.08. 17:19:37

"A magyar nép egyáltalán nem rasszista, nem idegengyűlölő, inkább befogadó."
A pirézek másként vélekednek...

popp · http://koncertblog.com/ 2008.11.08. 17:50:36

Nem szeretem az úgynevezett nemzet karakterológiát. Ilyet nem mondhatsz hogy magyar nép nem rasszista, mert csak az egyéneknek vannak tulajdonságai.

Szálasi Ferenc például rasszista - hogy ne mondjam nettó náci, de ugyanezt mondanám Budaházy Györgyre is. Manapság éppen a Szálasihoz hasonlók miatt már nem mondják ki -nyilvánosság előtt legalábbis - az emberek, büszkén mellüket döngetve, hogy antiszemitma, cigánygyűlölő vagy rasszista vagyok, ellentétben a harmincas évekkel. De aki nem vesz észre rasszista tendenciát, társadalom egy, valószínleg kisebb részében, az vak és ugyanúgy homokba dugja fejét, mint aki nem látja, hogy sok bűntényt követnek el cigányok.

Egyébként meg az autentikus roma muzsikát nagyon szeretem és azok művelőit vagy dzsesszistáikat csodálom tehetségük miatt

pontilyen 2008.11.08. 18:31:01

No, akkor haladjunk sorban.

@CLS Dyson:

Az állam gyengeségéhez hozzátartozik, hogy állami vezetőink, illetve politikai elitünk képtelen valós társadalmi problémákat FÖLISMERNI, azokról DISKURZUST kezdeményezni, illetve róluk megoldási javaslatokat kidolgozni. A "cigánybűnözés" problémájának szőnyeg alá söprése bizonyos álliberális, valójában mondvacsinált okokból tipikus példája ennek.

A cigányság értékét valóban sokszor nem könnyű meglátni; de távlatosan szemlélve kiviláglik, hogy valójában egy sok tekintetben kivételes képességű etnikumról van szó. Az afroamerikaikkal vont analógia annyiban jogos, hogy egy sokak szemében értéktelennek látott társadalmi csoport igenis integrálható a társadalomba. Vajon ki hitt ebben az Egyesült Államokban akár csak száz éve is?...

@AgnusDei:

Az EGYÁLTALÁN NEM RASSZISTA kifejezésben az "egyáltalán" nem mennyiségi kategóriát jelöl, azaz nem azt mondom, hogy a magyarok közt egyáltalán nincs rasszista ember, hanem minőségit: "a magyarok rasszisták" közhely radikális tagadását akartam kifejezni vele.

Szerintem egyébként a román is eredetileg befogadó nép volna; a magyar-román ellentétek egy undorítóan aljas, uszító politika (a Ceausescu-rezsim) következményei.

@nadivereb:

Egy szociológiai szempontból nevetséges és minősíthetetlen (egyben valószínűleg aljas szándékú) felmérésre fölösleges szót vesztegetni. Talán csak annyit: ha egy népcsoport ismeretlen (miután nem létezik), akkor joggal vált ki idegenkedést akárkiből. Szociálpszichológia, első osztály, bevezetés.

@popp:

A "nemzetkarakterológiát" (mint megértési sémát) én személy szerint akkor tartom károsnak, amikor nem segíti, hanem gátolja a megismerést. Vagyis amennyiben kijelentem, hogy ÉLTEK és ÉLNEK Magyarországon rasszista emberek, akkor azzal jelzem: nem húnyok szemet e jelenség fölött.

De mindenképpen félrevinne minket, ha miattuk általánosítanánk az EGÉSZ magyar népre. Amelynek karakterét én inkább a kultúra mindenféle megnyilvánulásából, a művészetből, a történelemből, az irodalomból, a viselkedéskultúrából stb. stb. vonom el. És persze tudom közben, hogy magam is elfogult vagyok, nem is lehetek más. Ám elfogultan is szeretnék MÉLTÁNYOS lenni a magyarokkal.

popp · http://koncertblog.com/ 2008.11.09. 19:17:28

CLS Dyson, magam is forgolódtam eleget pesti éjszakában, jó pár balhét is láttam. Viszont szerintem nem igaz, hogy ezek többsége etnikai jellegű. Az is csúsztatás, hogy csak a cigány résztvevők voltak vastagra gyúrva. A kopaszra nyírt haj a fux, a márkás cuccok és verdák, a fehér izomtibikre is jellemzőek. A fent körülírt urakat grizlynek hívja a pesti szleng nemzetiségre való tekintet nélkül.

Off. Csöncsön, nyilván nem, a Ceausescu korszakra nyúlik vissza a román-magyar ellentét, de sokkal inkább a tizenkilencedik századra a politikai nacionalizmus megszületésének korszakára. Az viszont részben igaz, hogy az uszító politika is rásegített a dologra. Még pedig az 1848-ban a Habsburg rezsim által alakalmazott jó öreg "divide et impera" (oszd meg és uralkodj) elv. Amikor Windischgratzék a nemzetiségeket uszították a forradalmi Magyarország ellen, kihasználva azok némileg jogos követeléseit. Az 1849-es korát megelőző nemzetiségi törvény már későn jött.

Aztán a dualizmuskori magyar állam finoman szólva sem vette figyelembe a nemzetiségi jogokat. E tekintetben nemhogy előrelépés nem történt az újkori magyar történelemnek sok szempontból legprogresszívebb korszakában, hanem inkább visszaléptünk. Például a Tisza Kálmán-kormány hosszú regnálása alatt többszáz nemzetiségi iskolát zártak be az ország területén. Aztán az 1900-a évek elején született nemzetiségi törvén is sok szempontból visszalépés az 1849-eshez képest. Ennek a rövidlátó politikának is köszönhetjük az ennek ellenére is borzasztóan igazságtalan trianoni békeszerződés roppant kedvezőtlen feltételeit. On.

"De mindenképpen félrevinne minket, ha miattuk általánosítanánk az EGÉSZ magyar népre." - és az is ha cigányságot az alapján ítélnénk meg, hogy egyes bűncselekmény típusok elkvövetői jellemzően romák.

Dyson (törölt) 2008.11.09. 19:38:27

Kedves popp!

Egy szóval nem írtam testalkatról, tehát nem látom, hogy melyik ponton is csúsztattam...

A másik. Azt sem írtam, hogy a nem-cigány résztvevők nem hasonlóan voltak öltözve, vagy kevésbé jó autóik voltak - szó sem esett róluk!

A példám pusztán arról szólt, illetve annak cáfolata volt, amit pontilyen feljebb írt, vagyis hogy a "cigánykérdés" szociális probléma.

Kérlek, ne csúsztass (és olvasd el mégegyszer a kommenteket, ha van kedved)!

pontilyen 2008.11.10. 12:24:45

@popp:

Való igaz, mélyebbek a magyar-román ellentét történelmi okai, de pont magad írtál itt egy poszt kapcsán a szerbiai példáról. Ott is bőven lehettek történelmi sérelmek; Tito mégis egészen másképpen állt a kisebbségekhez, mint Ceausescu. Vagyis én nem bagatellizálnám el a diktátor szerepét.

popp · http://koncertblog.com/ 2008.11.10. 22:17:25

De a masall csak szőnyeg alá söpörte problémát és nem megoldotta, mert csak egy milosevics kellett és máris újra kiéleződtek az ellentétek.

Susybaby · http://szerelemblog.blog.hu 2008.11.11. 22:24:46

A göttingeni bolhapiacon szoktak árulni cigányok, lakóautóval jönnek, főleg műszaki cikkeket. Néhány van azért belőlük Németországban is, de nem annyi, mint itthon.

Vérszegény éjszakai dúvad · http://hangorienidiocc.blog.hu 2008.11.27. 11:52:33

"nem véletlen, hogy az összes európai ország közül a cigányok leginkább itt, Magyarországon találtak otthonukra. (És hogy legkevésbé talán Németországban.)"

Ez pl. lehet azért is, mert az évszázadok során tőlünk nyugatabbra nem egyszerrel fegyverrel vadásztak a cigányokra, és kiűzték őket. De pl. Franciaországban rengeteg cigány van, csak a megkülönböztetés alapja nem a cigány-nem cigány kategóriák, hanem inkább az ún. utazókra koncentrálnak, akik még a mai napig is ténylegesen vándorló életmódot folytatnak, és van köztük nagyon sok nem cigány is.

Egyébként szvsz nem érdemes használni már a cigány kultúra, szokások, stb. kifejezéseket, ti. nem léteznek, hála pl. a televíziónak. Ami Pesten zajlik, azt leginkább egyfajta "gettókultúraként" lehetne a legjobban leírni, a vidéki helyzet pedig egyszerűen borzalmas, de ez még nem hatalmaz fel senkit arra, hogy másokat meglopjon.
Egyébként nagyon sokszor nem cigányok veszik meg a cigányok által eltulajdonított dolgokat, mert olcsón adják. A problémák kezelését akár itt is lehetne kezdeni...

pontilyen 2008.11.27. 12:27:49

"az évszázadok során tőlünk nyugatabbra nem egyszerrel fegyverrel vadásztak a cigányokra, és kiűzték őket."

Igen, erre (is) gondoltam, amikor azt írtam, a magyarok egyáltalán nem rasszisták.

Abban pedig mélyen egyetértünk, hogy egyetlen rendszer sem jöhet létre a rendszert alkotók többségének implicit vagy explicit segítsége nélkül.
süti beállítások módosítása