HTML

Pontilyen pont ilyen

"Az ember bármilyen messze jut is ismereteivel, akármennyire is objektíven ítéli meg önmagát, végül egyebet nem nyer az egészből, csupán tulajdon életrajzát." (Friedrich Nietzsche)

Friss topikok

  • Zolimoni: Ez volt az a könyv az életemben, aminél az "Ahaaa!" élmény hetekkel később jött.... (2023.07.12. 20:22) A lét elviselhetetlen könnyűsége
  • Volna: @NetLektor: Őszintén szólva, egyáltalán nem értem a 8-as pontban a szerző értetlenségét. Egyértelm... (2021.03.21. 23:24) A tíz legkiakasztóbb helyesírási hiba a világhálón
  • Csöncsön: @MAXVAL bircaman közíró: Nem cenzúra van, csak mivel föl van rá telepítve a Disqus, kiszedtem a ... (2020.02.24. 20:50) "Jól kellett viselkedni"
  • Sz.E.: Én azt válaszoltam volna a gyereknek, bár egy ilyen korú gyerek azt sem értette volna meg: Ha magy... (2018.07.09. 20:28) Mi az értelme?
  • Csöncsön: KÖZÉRDEKŰ KÖZLEMÉNY (aki esetleg olvassa)! Indítottam egy új blogot: mondataink.blog.hu/ Aki szí... (2017.08.29. 19:33) Az Ég Berlinről

Ennyien vagyunk most

2009. január 31. óta


View My Stats

Címkék

ady (1) aforizma (6) agyalás (12) agymenés (3) aljasság (1) almería (1) álom (11) amerikai psycho (1) arany jános (8) argentína (2) árokásó blog (1) asterix (1) austin (1) a nagyidai cigányok (1) a szajha és a bálna (1) a tanú (1) a titkok kulcsa (1) a vihar (1) babarczy (1) babits (5) bahtyin (1) bajnai (1) balassi (2) balkán (1) baloldal (1) bank (1) barcelona (6) baudelaire (1) bayer (1) beavatás (1) bekezdés (1) berlin (2) berzsenyi (2) bessenyei (1) beszéd (2) beszédaktus elmélet (1) beszélgetés (4) betegség (2) bevándorlók (1) bkv (8) blikk (1) blog (28) blogsablonok (1) bl döntő (1) bogár lászló (1) bölcsesség (1) bölcsészet (2) bölcsészkar (1) bölcsőde (1) boldogság (2) bolondozás (4) bolondság (1) bonhoeffer (1) brecht (1) buber (1) budaházy györgy (1) budapest (17) búék (3) bűn (1) bunkóság (1) butaság (2) butler (1) buzi (1) camus (1) celebek (1) chico buarque (1) cigányok (3) csalódás (1) csíkszentmihályi (2) csipike (1) csoda (1) csokonai (1) dallas (3) dekonstrukció (1) délibáb (1) demokrácia (3) derrida (1) derű (2) der himmel über berlin (1) dionüszosz (1) diploma (2) dohányzás (2) dosztojevszkij (4) eb (5) echo tv (1) edith piaf (1) egyébként (1) egyetem (1) élet (17) ellenőrök (1) el clásico (2) emberek (14) emlékezés (13) én (25) építészet (6) erich fried (1) erotika (1) értelmesség (1) értelmiség (1) érzékenység (1) érzéketlenség (1) esterházy (1) esztétika (1) etika (5) étteremkritika (1) facebook (1) fájdalom (3) fák (1) faludi ferenc (1) fanatizmus (1) fazekas róbert (1) fecsegés (1) federer (2) feldmár (1) felelősség (2) férfiak (3) festészet (2) fikázás (1) film (17) filozófia (36) flow (1) foci (36) foucault (2) franciák (1) franciaország (1) freud (1) freudizmus (1) friedrich (1) ftc (3) gazdaság (1) gazsó (1) gdp (1) getafe (1) giccs (1) goethe (4) gondolatok (2) gondolkodás (45) grafológia (4) grondin (1) guantánamo (1) gyerekek (1) gyilkosság (5) gyomor (1) gyöngyösi (1) győzelem (1) gyűlölet (1) gyurcsány (4) gyurgyák jános (1) haas (1) háború (1) hajnóczy péter (1) halál (7) halálbüntetés (1) halottak napja (1) hawaii (1) hazaszeretet (1) helyesírás (3) hermeneutika (6) hétköznapok (23) hiddink (1) himnuszok (2) hímsovinizmus (1) hírek (3) hócipő (1) hofmannsthal (1) homofóbia (2) homoszexualitás (4) hősök (2) húgocskám (1) húsvét (2) identitás (1) idő (11) igénytelenség (1) iii. richárd (1) indexcímlap (12) iniesta (1) iparművészeti múzeum (1) írás (14) irigység (1) irodalom (20) iskola (1) isten (2) ízeltlábúak (2) japán (2) játék (19) jégkorong (1) jékely (1) jézus (6) jobbik (1) jog (1) john higgins (1) józsef attila (5) káin bélyeg (1) kant (1) kapitalizmus (1) karácsony (3) kávé (1) kegyetlenség (1) kemény istván (1) kép (2) kérdés (1) kereszténység (5) kézilabda (4) kína (1) kisebbségek (3) kisteleki (2) kittler (1) kockulás (1) kóczián (1) koeman (1) koffeinizmus (1) kolláth györgy (1) kolonics györgy (1) költészet (18) költségvetés (1) komment (1) konzervativizmus (3) korrektúra (1) kosztolányi (18) kötelességtudat (1) közélet (11) kő hull apadó kútba (1) kultúra (21) kundera (1) kurvák (1) lánczi (1) léderer ákos (1) lélek (23) lényeglátás (1) lévinas (2) liberalizmus (2) lmp (1) logika (1) lustaság (2) lyotard (1) magány (2) magyarok (2) magyarország (38) maradona (2) márai (1) marian cozma (1) márquez (2) maslow piramis (1) mccain (1) mdf (1) média (2) melegfelvonulás (2) mélypont (1) messi (1) metafora (3) meztelenek és holtak (1) morál (4) moravia (1) mörike (1) mosoly (1) mottó (1) mourinho (1) mszp (3) mu (1) műfordítás (3) munkanélküliség (1) murray (1) musil (2) művészet (5) művészetek (1) nacionalizmus (2) nácizmus (3) nadal (2) nádas (1) napfény (2) nemek (2) németek (3) német romantika (2) nemzeti blogcsúcs (1) nemzeti színház (1) nemzetkarakterológia (1) népszavazás (2) népszótár (1) nevetés (2) nick hornby (1) nietzsche (30) nobel díj (1) nők (1) norvégia (1) nyelv (26) nyelvészet (1) nyilas atilla (1) obama (1) ökopolitika (1) olaszország (2) olimpia (6) olvasmány (24) olvasók (5) önismeret (4) önreflexió (1) öröm (1) ortega y gasset (2) őrület (1) oslo (1) összeesküvés elméletek (1) őszinteség (1) őszöd (1) osztálytalálkozó (2) ötvenes évek (1) ozmium (1) pánikroham (1) pedagógia (6) pesterzsébet (2) petőfi (1) petri (1) pihenés (1) platón (1) pluralizmus (1) polgári védelem (2) politika (22) politikai korrektség (1) pontyi (1) pornó (1) prága (1) pszichológia (13) rabszolgamorál (1) radnóti (2) raymond aron (1) real madrid (1) recenzió (1) reckl amál (1) rejtély (1) relativizálás (2) rend (1) részegség (1) retorika (1) ricoeur (1) rilke (1) rio de janeiro (1) roddick (1) rogán (2) románia (1) roman jakobson (1) román patkány (1) rorty (1) rtl klub (1) samantha (1) schmidt mária (1) seggnyalás (1) shakespeare (4) sivatag (1) slágerek (1) sleeping dancer (1) slota (1) snooker (4) sólyom (2) sötétség (2) spanyolország (5) spanyol olasz (1) sport (14) stadionok (5) statcounter (1) stilisztika (2) szabadka (1) szabó lőrinc (1) szdsz (2) szegénység (1) szégyen (3) szemantika (1) szemétség (1) szent ágoston (1) szenvedély (6) szerb antal (2) szerelem (2) szerénység (1) szeretet (8) szexualitás (3) szlovákia (1) szmájlik (2) sznobizmus (1) szocializmus (1) szókincs (3) szorongások (16) sztrájk (1) születésnap (3) szúnyog (1) szurkolók (6) tanárverések (1) tanulás (1) tarka magyar (1) társadalom (19) tavasz (1) technokrácia (2) tenisz (2) tériszony (1) terrorizmus (1) teszt (1) tgm (1) tibet (1) titok (1) tolsztoj (4) török gábor (1) történelem (9) tortuga (1) transzcendencia (1) trianon (1) tudatmódosítók (2) tudomány (6) újév (1) ünnep (8) usa (3) usain bolt (1) uszoda (1) utcák (6) vallás (1) városok (4) vb (2) velázquez (1) vér (1) vers (23) versrovat (32) világháló (11) világpolitika (2) világválság (1) villamosok (3) vírus (1) vita (1) vitézy (1) vizsga (1) vörösiszap katasztrófa (1) was es ist (1) wc (1) weöres (2) wikipédia (1) wimbledon (2) wittgenstein (1) zsenialitás (4) Címkefelhő

2010.03.10. 18:19 pontilyen

Szemeimből könyveim

Amikor elindítottam e blogban a "versrovatot", kimondva-kimondatlanul egyfajta kánont, hogy ne mondjam: antológiát is össze akartam állítani a nekem leginkább tetsző verssorokból. Nem hiszem, hogy létezhet a világon szórakoztatóbb dolog, mint egy antológia összeállítása. Hasonlóan szórakoztató talán, na de szórakoztatóbb? Kizárt! És milyen kevés olyan antológia van, amelyik nem egész költeményeket, hanem csak sorokat gyűjt egybe. Van ilyen egyáltalán? Tudunk ilyenről? Pedig ki tagadná, hogy egy verssor is lehet műalkotás?!

Vessük pillantásunkat (szemeinket) a színessel jelölt Balassi-sorra: 

Mindennap jó reggel ezen repültök el szóldogálván, darvaim!
Reátok néztemben hullnak keservemben szemeimből könyveim,
Hogy szép szerelmesem jut eszembe nékem, megújulnak kínjaim.

Először talán egy elterjedt előítéletről érdemes szólnunk. Az előítélet szerint aki arról beszél, hogy sír, az szentimentális, netán nőies. Szó sincs róla! Semmihez sem szükségeltetik inkább a szentimentalizmus legyőzése, mint annak bevallásához, hogy sírni tudunk. Éppen ezért van ebben a gesztusban valami eredendően férfias (hogy megőrizzünk egy hagyományos, metafizikai szembeállítást a két nem között).

Kétségtelen, hogy érdemes ezt a félreértést tisztázni, hogy Balassi verseit megértsük.

(Balassi ugyebár rendkívül nagy költő volt, csak az utóbbi időben kezdték azonban észrevenni, hogy szerelmi lírája révén volt az. Hogy mennyire nehezen tudtak az irodalmárok mit kezdeni a legjobb verseivel, arra egy kedves és kissé habókos tanárom érzett rá zseniálisan, amikor kimondta: "könyörögni egy nőnek, hogy szeressen? ez nevetséges! hát rablok egyet, ha kell!".)

A fönti, színessel kiemelt verssor végigkísérte egész ifjú életemet. Olyan szép, hogy az embernek könnyek indulnak a szemeiből. De miért?

Röviden: a -ban/-ben rag által képzett inessivusi határozói viszony miatt. A beszélő kétszer is pozicionálja magát: először kiderül róla, hogy benne van egy néztem, aztán, hogy benne van egy keservem nevű dologban. Legalábbis lehetetlenség nem észrevenni ezt a viszonyt, még ha grammatikailag természetesen másképpen elemeznénk is a mondatot.

A Reátok néztemben kijelöli az én helyét a világban. De a hullnak keservemben ugyanezt teszi. Egyrészt vagyok egy néző, másrészt egy kesergő, és mindkét állapotom teljesen kitölti a teret. Én néztemben és keservemben vagyok. Ez maga a világ, benne vagyok, nem léphetek ki belőle. Nem "nézek" és "kesergek": ha csak "néznék" és "keseregnék", nem lennék belezárva e két állapot börtönébe. Én benne vagyok a néztemben és a keservemben.

Azért érzem hitelesnek a sor végén a szemem szó többesítését (ugye, hétköznapi nyelven nem használnánk többes számot, azt mondanánk: szememből), mert hiszen két térbe van belezárva ez a szem: a néztem és a keservem terébe. Ezért nem szemem, hanem szemeim. És ezért kell többesíteni a könnyt is. [Ugye, így is értelmes volna: hull szememből a könny.]

Sőt, nemcsak többesítjük a könnyt, de birtokos személyjellel is ellátjuk: nem hull szememből a könny, hanem hullnak szemeimből könyveim. Mert rabja vagyok a térnek, ennek a kettős térnek, a néztem és a keservem terének.

Más szavakkal: rabja vagyok saját tudatom, énem határainak; és rabja vagyok saját fájdalmamnak, saját testem fiziológiai reakcióinak. Nem léphetek ki belőlük. Ez a két rabság határozza meg, hogy szemeim és hogy könyveim vannak. Nem egy, hanem kettő vagy sok. Egyetlen verssorban az öntudat határainak drámája. Egy olyan nyelven, melyet sokan kétszáz évvel később is alkalmatlannak tartottak az önkifejezésre.

Mikor is írta Descartes az Értekezés a módszerrőlt?

4 komment

Címkék: vers balassi versrovat


A bejegyzés trackback címe:

https://pontilyen.blog.hu/api/trackback/id/tr21829259

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa · http://sslazio.blog.nepsport.hu/ 2010.03.10. 21:32:10

Ponti, remélem ilyen írásból még több lesz, igazán remekek, öröm őket olvasni.

pontilyen 2010.03.11. 11:23:31

@Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa:

Biztosan lesznek még, a magam részéről talán ezek írása okozza a legtöbb élvezetet. Örülök, ha tetszenek.

Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa · http://sslazio.blog.nepsport.hu/ 2010.03.12. 08:14:30

Kár, hogy itt nem bontakozik ki olyan párbeszéd, mint az aktuálpolitikai posztoknál. Teleírjam itt is ponti? :)

pontilyen 2010.03.12. 08:59:41

@Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa:

Én mindenképpen örülnék neki, ha itt is lenne párbeszéd. (Még az első ilyen posztnál volt is, szóval nem reménytelen, hajrá!) :-)
süti beállítások módosítása