HTML

Pontilyen pont ilyen

"Az ember bármilyen messze jut is ismereteivel, akármennyire is objektíven ítéli meg önmagát, végül egyebet nem nyer az egészből, csupán tulajdon életrajzát." (Friedrich Nietzsche)

Friss topikok

  • Zolimoni: Ez volt az a könyv az életemben, aminél az "Ahaaa!" élmény hetekkel később jött.... (2023.07.12. 20:22) A lét elviselhetetlen könnyűsége
  • Volna: @NetLektor: Őszintén szólva, egyáltalán nem értem a 8-as pontban a szerző értetlenségét. Egyértelm... (2021.03.21. 23:24) A tíz legkiakasztóbb helyesírási hiba a világhálón
  • Csöncsön: @MAXVAL bircaman közíró: Nem cenzúra van, csak mivel föl van rá telepítve a Disqus, kiszedtem a ... (2020.02.24. 20:50) "Jól kellett viselkedni"
  • Sz.E.: Én azt válaszoltam volna a gyereknek, bár egy ilyen korú gyerek azt sem értette volna meg: Ha magy... (2018.07.09. 20:28) Mi az értelme?
  • Csöncsön: KÖZÉRDEKŰ KÖZLEMÉNY (aki esetleg olvassa)! Indítottam egy új blogot: mondataink.blog.hu/ Aki szí... (2017.08.29. 19:33) Az Ég Berlinről

Ennyien vagyunk most

2009. január 31. óta


View My Stats

Címkék

ady (1) aforizma (6) agyalás (12) agymenés (3) aljasság (1) almería (1) álom (11) amerikai psycho (1) arany jános (8) argentína (2) árokásó blog (1) asterix (1) austin (1) a nagyidai cigányok (1) a szajha és a bálna (1) a tanú (1) a titkok kulcsa (1) a vihar (1) babarczy (1) babits (5) bahtyin (1) bajnai (1) balassi (2) balkán (1) baloldal (1) bank (1) barcelona (6) baudelaire (1) bayer (1) beavatás (1) bekezdés (1) berlin (2) berzsenyi (2) bessenyei (1) beszéd (2) beszédaktus elmélet (1) beszélgetés (4) betegség (2) bevándorlók (1) bkv (8) blikk (1) blog (28) blogsablonok (1) bl döntő (1) bogár lászló (1) bölcsesség (1) bölcsészet (2) bölcsészkar (1) bölcsőde (1) boldogság (2) bolondozás (4) bolondság (1) bonhoeffer (1) brecht (1) buber (1) budaházy györgy (1) budapest (17) búék (3) bűn (1) bunkóság (1) butaság (2) butler (1) buzi (1) camus (1) celebek (1) chico buarque (1) cigányok (3) csalódás (1) csíkszentmihályi (2) csipike (1) csoda (1) csokonai (1) dallas (3) dekonstrukció (1) délibáb (1) demokrácia (3) derrida (1) derű (2) der himmel über berlin (1) dionüszosz (1) diploma (2) dohányzás (2) dosztojevszkij (4) eb (5) echo tv (1) edith piaf (1) egyébként (1) egyetem (1) élet (17) ellenőrök (1) el clásico (2) emberek (14) emlékezés (13) én (25) építészet (6) erich fried (1) erotika (1) értelmesség (1) értelmiség (1) érzékenység (1) érzéketlenség (1) esterházy (1) esztétika (1) etika (5) étteremkritika (1) facebook (1) fájdalom (3) fák (1) faludi ferenc (1) fanatizmus (1) fazekas róbert (1) fecsegés (1) federer (2) feldmár (1) felelősség (2) férfiak (3) festészet (2) fikázás (1) film (17) filozófia (36) flow (1) foci (36) foucault (2) franciák (1) franciaország (1) freud (1) freudizmus (1) friedrich (1) ftc (3) gazdaság (1) gazsó (1) gdp (1) getafe (1) giccs (1) goethe (4) gondolatok (2) gondolkodás (45) grafológia (4) grondin (1) guantánamo (1) gyerekek (1) gyilkosság (5) gyomor (1) gyöngyösi (1) győzelem (1) gyűlölet (1) gyurcsány (4) gyurgyák jános (1) haas (1) háború (1) hajnóczy péter (1) halál (7) halálbüntetés (1) halottak napja (1) hawaii (1) hazaszeretet (1) helyesírás (3) hermeneutika (6) hétköznapok (23) hiddink (1) himnuszok (2) hímsovinizmus (1) hírek (3) hócipő (1) hofmannsthal (1) homofóbia (2) homoszexualitás (4) hősök (2) húgocskám (1) húsvét (2) identitás (1) idő (11) igénytelenség (1) iii. richárd (1) indexcímlap (12) iniesta (1) iparművészeti múzeum (1) írás (14) irigység (1) irodalom (20) iskola (1) isten (2) ízeltlábúak (2) japán (2) játék (19) jégkorong (1) jékely (1) jézus (6) jobbik (1) jog (1) john higgins (1) józsef attila (5) káin bélyeg (1) kant (1) kapitalizmus (1) karácsony (3) kávé (1) kegyetlenség (1) kemény istván (1) kép (2) kérdés (1) kereszténység (5) kézilabda (4) kína (1) kisebbségek (3) kisteleki (2) kittler (1) kockulás (1) kóczián (1) koeman (1) koffeinizmus (1) kolláth györgy (1) kolonics györgy (1) költészet (18) költségvetés (1) komment (1) konzervativizmus (3) korrektúra (1) kosztolányi (18) kötelességtudat (1) közélet (11) kő hull apadó kútba (1) kultúra (21) kundera (1) kurvák (1) lánczi (1) léderer ákos (1) lélek (23) lényeglátás (1) lévinas (2) liberalizmus (2) lmp (1) logika (1) lustaság (2) lyotard (1) magány (2) magyarok (2) magyarország (38) maradona (2) márai (1) marian cozma (1) márquez (2) maslow piramis (1) mccain (1) mdf (1) média (2) melegfelvonulás (2) mélypont (1) messi (1) metafora (3) meztelenek és holtak (1) morál (4) moravia (1) mörike (1) mosoly (1) mottó (1) mourinho (1) mszp (3) mu (1) műfordítás (3) munkanélküliség (1) murray (1) musil (2) művészet (5) művészetek (1) nacionalizmus (2) nácizmus (3) nadal (2) nádas (1) napfény (2) nemek (2) németek (3) német romantika (2) nemzeti blogcsúcs (1) nemzeti színház (1) nemzetkarakterológia (1) népszavazás (2) népszótár (1) nevetés (2) nick hornby (1) nietzsche (30) nobel díj (1) nők (1) norvégia (1) nyelv (26) nyelvészet (1) nyilas atilla (1) obama (1) ökopolitika (1) olaszország (2) olimpia (6) olvasmány (24) olvasók (5) önismeret (4) önreflexió (1) öröm (1) ortega y gasset (2) őrület (1) oslo (1) összeesküvés elméletek (1) őszinteség (1) őszöd (1) osztálytalálkozó (2) ötvenes évek (1) ozmium (1) pánikroham (1) pedagógia (6) pesterzsébet (2) petőfi (1) petri (1) pihenés (1) platón (1) pluralizmus (1) polgári védelem (2) politika (22) politikai korrektség (1) pontyi (1) pornó (1) prága (1) pszichológia (13) rabszolgamorál (1) radnóti (2) raymond aron (1) real madrid (1) recenzió (1) reckl amál (1) rejtély (1) relativizálás (2) rend (1) részegség (1) retorika (1) ricoeur (1) rilke (1) rio de janeiro (1) roddick (1) rogán (2) románia (1) roman jakobson (1) román patkány (1) rorty (1) rtl klub (1) samantha (1) schmidt mária (1) seggnyalás (1) shakespeare (4) sivatag (1) slágerek (1) sleeping dancer (1) slota (1) snooker (4) sólyom (2) sötétség (2) spanyolország (5) spanyol olasz (1) sport (14) stadionok (5) statcounter (1) stilisztika (2) szabadka (1) szabó lőrinc (1) szdsz (2) szegénység (1) szégyen (3) szemantika (1) szemétség (1) szent ágoston (1) szenvedély (6) szerb antal (2) szerelem (2) szerénység (1) szeretet (8) szexualitás (3) szlovákia (1) szmájlik (2) sznobizmus (1) szocializmus (1) szókincs (3) szorongások (16) sztrájk (1) születésnap (3) szúnyog (1) szurkolók (6) tanárverések (1) tanulás (1) tarka magyar (1) társadalom (19) tavasz (1) technokrácia (2) tenisz (2) tériszony (1) terrorizmus (1) teszt (1) tgm (1) tibet (1) titok (1) tolsztoj (4) török gábor (1) történelem (9) tortuga (1) transzcendencia (1) trianon (1) tudatmódosítók (2) tudomány (6) újév (1) ünnep (8) usa (3) usain bolt (1) uszoda (1) utcák (6) vallás (1) városok (4) vb (2) velázquez (1) vér (1) vers (23) versrovat (32) világháló (11) világpolitika (2) világválság (1) villamosok (3) vírus (1) vita (1) vitézy (1) vizsga (1) vörösiszap katasztrófa (1) was es ist (1) wc (1) weöres (2) wikipédia (1) wimbledon (2) wittgenstein (1) zsenialitás (4) Címkefelhő

2010.11.10. 18:25 pontilyen

Karóba nem

A nagy szellemeknek gyakran idézik föl zseniális "jóslataikat", megérzéseiket és jövőbe látásukat, mintha a nagy szellemeket ezek minősítenék. Pedig a nagy szellemek zseniális tévedései legalább annyira értékesek. Elvégre ugyanarról beszélünk; hogy valami tévedés-e vagy igazság, azt mi éppoly kevéssé tudjuk, mint azok, akik kimondták. A mi dolgunk nem is az ítélkezés, hanem a mérlegelés.

József Attila 1937-ben írta a következő sorokat az Ős patkány terjeszt kórt... kezdetű versében:

S mégis bizom. Könnyezve intlek,
szép jövőnk, ne légy ily sivár!...
Bizom, hisz mint elődeinket,
karóba nem húznak ma már.

1937-ben, ez fontos. 13 éve már tombol minden idők legpusztítóbb diktatúrája: a sztálini. Négy éve már tombol minden idők legcinikusabb diktatúrája: a hitleri. Szovjetunió- és Németország-szerte már állnak a koncentrációs táborok, ahol embertelen kínok között gyilkolnak meg ártatlan embereket. Minderről József Attila azonban nem tudhatott.

Nagyon sok rossz volt a Horthy-kor Magyarországában, és ezt a sok rosszat éppen József Attila formálta meg a legmagasabb művészi fokon. Nyomor, visszafojtott agresszió, vegzálások, szociális feszültségek. Ám mégis többé-kevésbé jogállamról volt szó, működött a parlament, létezett ellenzék, bizonyos határok között szabadon lehetett szerveződni, írni, beszélni, gondolkodni. Vagyis a kor (demokrácia-ügyileg) sokkal jobban hasonlított a mostanihoz, mint az, ami utána jött. És egy valamiben hasonlított sokkal, de sokkal jobban: el lehetett hinni, hogy "a történelem folyamata nagy vonalakban mégiscsak a civilizálódásé, demokratizálódásé, a szabadságjogok folyamatos kiterjesztéséé". Vagyis, hogy karóba nem húznak ma már.

De el lehet-e hinni ezt a mondatot azok után, hogy tudjuk, mi történt a Gulágon, a náci koncentrációs táborokban, vagy hogy az idézethez még illőbb példát keressünk: azok után, hogy hét-nyolc évvel és mintegy 200 kilométerrel József Attila sorai után és mellett a Délvidéken a legpokolibb vérengzések közepette valóban — egyebek között — karóba húztak olyan embereket, akiknek egyetlen bűnük az volt, hogy magyarnak (németnek, horvátnak, egyszóval: nem szerbnek) születtek?

Talán nem. Nehezen. Nem igazán.

Miért érezzük mégis, tudva, amit tudunk, hogy József Attila idézett sorai valami mélységes valóságra tapintanak rá? Nos, semmiképpen sem igazságértékük miatt. Az, hogy mint elődeinket, karóba nem húznak ma már, tényszerűen nem igaz. Az emberek semmivel sem lettek kevésbé kegyetlenek, mint ötszáz vagy ezer éve voltak.

A sorok igazsága, valósága, nevezzük, ahogy akarjuk, a perspektívájukban rejlik. Villamoson utazva, egy számítógép előtt ülve egy irodában, barátokkal filmeket nézve úgy tűnik, mintha az emberiség valóban átment volna egyfajta civilizálódási folyamaton. A modernkori európai emberiség mély bajait talán legzseniálisabban érzékelő Nietzsche "domesztikált háziállatokról" beszél. Ez a perspektíva kétségkívül létezik. És amit József Attila leír, az zseniálisan rezonál erre az érzésre. Igen, a civilizáció vívmányait élvezve például annak is örülünk, hogy hétköznapjainkban jellemzően ritkán szembesülünk vadállatokkal. És ezt pont akkor kell kimondani, amikor ily sivár magunk körül a világ.

Rossz, hogy napról napra a létfenntartással küszködünk, hogy vissza kell fizetni a lakáshiteleket, hogy nem tudunk semmi nagyot alkotni, mert ezer módon meg van kötve a kezünk. De a kínnak ezek mégis valahogy kifinomúltabb formái.

Ennek észrevétele, vagyis annak észrevétele, hogy minden borzalom ellenére "lehetne a világ még sokkal rosszabb is", olyan billegést, játékot, nézőpont-vibrálást eredményez, amely igazságértékétől függetlenül teszi József Attilának ezt a művét elfeledhetetlenné. Figyeljünk csak, hogyan folytatja/fejezi be ezt a kín-leltározó költeményt:

Majd a szabadság békessége
is eljön, finomúl a kín -
s minket is elfelednek végre
lugasok csendes árnyain.

19 komment

Címkék: józsef attila versrovat


A bejegyzés trackback címe:

https://pontilyen.blog.hu/api/trackback/id/tr712439087

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rakovszk 2010.11.10. 23:09:43

Miért a hitleri diktatúra legfőbb jellemzője a cinizmus?

pontilyen 2010.11.10. 23:39:41

@rakovszk:

Minden totális diktatúra cinikus, hiszen olyat hirdet, amiről maga is tudja, hogy hazugság. A két nagy huszadik századi európai totális diktatúra közül szerintem a nácizmusban volt több cinizmus (gonoszság), és a kommunizmusban volt több butaság (sötétség). Persze mindkettőben volt bőven sötétség is, cinizmus is, csak e kettő vegyülési aránya különbözött. Erre utaltam a posztbéli jelzőkkel.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2010.11.11. 11:47:30

A cinizmussal kapcsolatban én mindig arra gondoltam, hogy azok a hétköznapi emberek, katonák, akik megcselekedték, amit a rezsim megkövetelt, valóban elhitték a szlogeneket.
Pl. a Magyarországon szanaszét nyugvó szovjet katonák - 18-20 éves gyerekek sokszor - valóban felszabadítani jöttek. Különben miért áldozták volna az életüket is?

pontilyen 2010.11.11. 14:57:56

@peetmaster:

A cinizmus kapcsán nem annyira a katonákra gondolok, hiszen ők parancsot teljesítettek, és életüket mentették, mint a rendszer fenntartóira, szervezőire, irányítóira.

Egyébként szerintem a szovjet katonák nem "felszabadítani" jöttek, hanem harcolni. Nem az volt a hangsúlyos, hogy valamiféle magasabb értelemben "jogos"-e az ügyük, hanem az, hogy nem tehetnek mást, le kell győzniük a németeket.

rakovszk 2010.11.12. 21:52:21

@pontilyen:

Én is így értettem, éppen ezért csodálkoztam. Én a náci vezetőkről sokkal inkább el tudom képzelni hogy valamilyen szinten elhitték amit mondtak mint általában a kommunistákról.

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2010.11.12. 23:29:55

A szovjetek motivációival és érzelmeivel kapcsolatban számomra az egyik kedvenc forrás Szimonov. Melegen ajánlom:
( tojas.blog.hu/2009/09/06/akik_nem_szulettek_katonanak )

A bejegyzéshez:
A modern ember kínjait fizikai kínhoz hasonlítani szerintem nem helyénvaló. A mi kínjaink a lét bizonytalanságaiból és bizonyosságaiból fakadnak. A banktól, államtól, adótol való félelem a haláltól való félelemhez hasonlít. Mind bizonyosságban, mind bizonytalanságban. Tudjuk hogy ott van, de nem tudjuk mikor és miként kerülünk vele kapcsolatba oly módon, hogy az visszafordíthatatlanul megváltoztatja az életünket.

Anselmo 2010.11.14. 13:22:29

Mindig amikor pártpropagandát hallok, elgondolkodok rajta, vajon a terjesztői mennyire hiszik el azt, amit mondanak? Ezt az aktuális politikára is értem.
Azt hiszem, minden propagandában sok a cinizmus, hazugság, de ezek az emberek előbb-utóbb a saját gondolataik fogságába esnek, és úgy cselekszenek, mintha igaz lenne amit mondanak.

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2010.11.14. 14:41:07

@Anselmo: Ez a vallásokkal kapcsolatban is mindig felmerül bennem. Melyik az a pont, amikor cinikus adószedôbôl a legvallásosabb emberré változtak a vallások papjai, mikor kezdtek el saját üzletük áldozatává válni.

aSimon 2010.11.15. 10:52:35

Kicsit elnagyoltnak érzem a bejegyzést. Szerintem nem lehet figyelmen kívül hagyni a történelmi pillanatot, amikor a költemény megszületett, 1937 elejét, amikor József Attila a Thomas Mann üdvözlését is írta. Nácizmus már van, sztálinizmus már van (és József Attila már reagált rá, a kommunista párt egyre élesebb kritikájával), de a nácizmus rémtetteinek nagy része még nem történt meg, a sztálinizmus rémtetteiről valószínűleg még nem sokat tudott J. A. De van egy nagyon fontos tényező: a spanyol polgárháború már kirobbant, amelyben minden kortárs érzékelhette az elkövetkező iszonyatokat. De a spanyol polgárháború legiszonyatosabb eseményei (pl. Guernica) sem történtek még meg. Ebben az elsötétülő európai horizontban képviseli József Attila a "szép szó" humanizmusát (amit pl. a Szép Szó szerkesztői üzenetében is leírt). Tehát nem csupán arról van szó, hogy a relatíve konszolidált magyarországi viszonyok között írhatta még ezeket, hanem hogy a legiszonyúbb borzalmak még nem történtek meg, de ezek mintegy előrevetették már árnyékukat. A szorongás és kín sem a civilizációs vívmányok miatt "finomul", hanem a szabadság elérkeztével, és a szép emberi szó által, J. A. szerint.

pontilyen 2010.11.15. 11:20:19

@aSimon:

A kommunista és náci rémtettek nem a világháborúval kezdődtek. Nekem, amikor a buchenwaldi koncentrációs táborban jártam, az volt talán a legmegdöbbentőbb információ, hogy már '33-ban elkezdték fölállítani ezeket a förmedvényeket a nácik (kommunista mintára...).

A "karóba nem húznak ma már" szerintem egyértelműen a civilizációs vívmányokra utal (tehát nem egy eljövendő szabadságra). Ez @szomorutojas: felvetésére is szól. A civilizáció egyik vívmánya, hogy mérsékelni képes a szenvedést. Ehhez pedig a különféle társadalmi intézmények is hivatottak hozzájárulni.

aSimon 2010.11.15. 13:20:36

A kiindulópontodat érdekesnek és találónak éreztem, hogy miért írta József Attila, hogy "karóba nem", amikor pedig akkor már folytak a borzalmak Európában. Azonban úgy látom, hogy ezzel nem pusztán az általános "civilizációs vívmányokra" utal (hiszen például a guillotine vagy a villamosszék is civilizációs vívmány), hanem egy benső humanizálódási folyamatra. Ez a benső humanizálódás, a szabadság térnyerése J. A. szerint az egyetlen lehetőség arra, hogy "finomúljon" a kín, legalábbis én így értem.
A náci vagy szovjet táborokról pedig ekkor még nem sokat tudhatott, (bár a tendenciákat pontosan érzékelte) a kortársak figyelmének középpontjában inkább a spanyol polgárháború állt. De én is olvastam erről, hogy a nácik milyen hamar elkezdték, pl. az értelmi fogyatékosok megsemmisítését: kezdettől azt csinálták, amit végül az Endlösunggal betetőztek.

pontilyen 2010.11.15. 16:18:46

@aSimon:

Mind a guillotine, mind a villamosszék feltalálásának eredetileg a kivégzések humanizálása volt a célja. Vagyis ezek is nyugodtan tekinthetők "civilizációs vívmányoknak", még akkor is, ha tudjuk, mennyire voltak ezek az ötletek (főleg a villamosszéké) sikeresek.

Szerintem József Attilában is élt az a haladásba vetett illúzió, amely a baloldali gondolkodást máig meghatározza. Ehhez képest a vers utolsó négy sora inkább visszavonása, ironizálása ennek az illúziónak; engem kísértetiesen emlékeztet Arany Honnan hová című versének zárlatára.

aSimon 2010.11.16. 11:01:57

Jó, akkor még fokozhatom: a géppuska vagy az atombomba is tekinthetőek civilizációs vívmányoknak, mégsem csökkentették, hanem elviselhetetlen méretűvé növelték a szenvedést.
De a lényeg, hogy szerintem József Attila ekkor nem egyszerűen a "haladásba", valamely jövőbeli utópiába vetette reményét, egyszerűen csak azt mondta, hogy a "szörnyállamok" jelenével egy értelmes, szabad társadalom eszménye szegezhető szembe. A Szép Szó szerkesztői üzenetében pl. ezt írta: "A diktatúrák légkörében divat „szép szónak” becsmérelni a szellemi humanizmusnak mindama megnyilatkozásait, amelyeket rengeteg szenvedés és erőfeszítés hozott napvilágra s amelyek művelődésünk elveiként lebegnek előttünk. Mi, amikor szép szóval akarjuk kifejteni azt az emberi öntudatot, amelyet a világszerte föllépő erőszak a lelkek mélyére kényszerít, nem ismerhetjük el az erőszak szellemi fölényét azzal, hogy az általa kigúnyolt szép szótól megfutamodunk. Mi vállaljuk a becsmérlést. „Szép szó” magyarul nem fölcicomázott kifejezést, hanem testet öltött érvet jelent. A szép szó nemcsak eszközünk, hanem célunk is. Célunk az a társadalmi és állami életforma, melyben a szép szó, a meggyőzés, az emberi érdekek kölcsönös elismerése, megvitatása, az egymásrautaltság eszmélete érvényesül."
Bocs a hosszú idézetért, de azt gondolom J. A. valami ilyesmire célzott a "karóba nem"-mel, és nem egyszerűen civilizációs vívmányokra. Amikor "testet öltött érv"-ről beszél, szerintem egy ősi európai hagyományra nyúlik vissza, amit a logosz szó jelölt. Még csak annyit, hogy én is hajlamos vagyok az egzisztencialisták felől olvasni J. A.-t, de azért ez sem a teljes József Attila.
Bocs a hosszú kommentért, úgy látszik kihoztad belőlem vitatkozó énemet:)
Simon

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2010.11.16. 13:51:30

@pontilyen:
"Szerintem József Attilában is élt az a haladásba vetett illúzió, amely a baloldali gondolkodást máig meghatározza."

Csak úgy provokatívan: nem ez ad értelmet az életnek? a haladás illúziója?

pontilyen 2010.11.16. 23:36:53

@aSimon:

Mindaz, amit idézel, teljesen igaz; csak szerintem nem az idézett versrészletre vonatkozik. A "karóba nem húznak ma már" nem a társadalmon kívüli, elleni "szép szó" eszményére utal, hanem arra, hogy maga "e szörnyű társadalom" is jobb, mint ami korábban volt. Valamit mégiscsak fejlődtünk, ma már azért "minden" nem történhet meg. Számomra a részlet azért szerethető, mert emberi: igen, még a legnagyobb társadalomkritikus sem tekinthet csak rosszként saját társadalmára (különben szó szerint sem tudna élni benne, a világban).

@peetmaster:

Nem feltétlenül. A "haladás" illúziója óhatatlanul leegyszerűsíti a világot, hiszen megállapíthatónak tartja, hogy fejlődik-e vagy sem. Magát a világot azonban nem ismerjük teljes egészében, és lehet éppen az is kaland, hogy rájöjjünk, egyáltalán milyen. Ez a megismerés kalandja, aminek semmi köze ahhoz, hogy jobb lesz-e a világ holnap, vagy tegnap volt-e jobb.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2010.11.17. 11:04:37

@pontilyen: épp te használtad a fejlődés szót néhány sorral afelett, hogy tőlem elvitattad ugyanabban a kommentben :)
Az aSimonnak írott kommented az én optimizmusom visszatükrözése. Főleg annak az utolsó mondata.

pontilyen 2010.11.17. 11:20:01

@peetmaster:

Szabadfüggő beszédben idéztem. :-) Egyébként nem vitattam el a "haladás" fogalom használatát, csak rámutattam arra, hogy nélküle is lehet értelmet adni az életnek.

aSimon 2010.11.17. 11:58:17

Szerintem itt azért ennél kicsit tragikusabb-veszélyesebb dolgokat pedz József Attila. A "fejlődés", hogy ma nem számít bevettnek a karóba húzás mint a középkorban (és még az újkorban is sokáig), nem egyszerűen a civilizációs fejlődésnek, hanem sok generáció politikai-társadalmi erőfeszítésének a gyümölcse. Például napjainkban is kínoztak foglyokat Guantanamo-n, de ezt azért minden normális ember elítélte. Ma ezt elítéljük, nem tartjuk normálisnak, megengedettnek, mint egykor.
József Attila költeményéhez visszatérve: szerintem ez abban a történelmi pillanatban íródott, amikor ez a fajta fejlődés (is) óriási krízisbe került, amikor emberek generációinak óriási erőfeszítése vált semmivé. Ezért fájdalmasak ezek a sorok, nem csak rezignáltak.
Még csak annyit, hogy én is úgy gondolom, hogy a megismerés és a világ megváltoztatásának szándéka két külön dolog. De azért azt is lássuk be, hogy nincsen "tiszta" megismerés: mindannyian meg is akarjuk változtatni a világot. Ez pedig csak akkor lehetséges, ha hiszünk a fejlődésben - ha úgy tetszik, egy nélkülözhetetlen illúzióban.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2010.11.17. 14:21:52

@pontilyen: én a megismerést önmagában is jónak, azaz Jónak tekintem. Az összes többi dolog jó vagy rossz mivoltát az alapján adom meg, hogy mennyire segíti azt elő.
@aSimon: ez lehet, hogy így van.
süti beállítások módosítása