Hogy egy adott kor miként jelenik meg egy adott ember tudatában, az millió-egy tényező függvénye. Még a legszörnyűbb diktatúra is lehet a boldogság tere valakinek, és egy sokak által virágkorként emlegetett időszak is másnak a nyomorúságé. Nincsenek homogén korok. Még a leghomogénebb korok sem homogének.
Mindezt azért bocsátom előre, mert számomra a Kádár-kor mindig a boldogság önfeledt paradicsoma marad. Kilenc évet éltem benne, gyerekkorom kilenc évét, életem első kilenc évét, amikor megízleltem a cseresznyét és a Túró Rudit, megismertem a labdapattogás hangját, az őszi avar illatát, a betűk szépségét, a strandolások melegét, a szánkózások hidegét, és egyáltalán mindent, ami ebben a létezésben szép és érdekes.
A Kádár-kor hangulata számomra a béke hangulata. Ezért van, hogy az ocsmány szocreál épületek látványa is valami nosztalgiát ébreszt bennem, és miközben tudatom haragszik rájuk, ösztöneim vonzódnak hozzájuk. Talán még a pusztulás képeihez is fűz valami vonzalom. Miközben ösztönös idegenkedés lök el mindattól, ami nagyon-kapitalista, nagyon-új, nagyon-nyugati, nagyon-dizájnos, nagyon-angolszász.
Hogy miért írok erről? Azért, mert egyik éjszaka, magányosan elsétálva a Komjádi uszoda előtt, belém villant. Hogy igen, ez az! Erről van szó! Ez a Kádár-kor! Ez a gyerekkorom, ez a boldogság.
Mi van ebben az épületben érdekes? Semmi. Mégis. Meg kellett állnom ott az éjszakában, és hosszú percekig bámultam, mint egy csodát, mint egy tüneményt. Próbáltam megfejteni a hatás "csodálatos titkait és rugóit", de nem jutottam sokra, az élmény megmaradt rejtélynek, tovább kellett állnom, nem tudtam kideríteni, hogy mi történt velem.
Itthon, hazatérve, természetesen rákerestem a guglin a "Komjádi uszoda" kifejezésre. Megtudtam, hogy az épületet 1976-ban húzták föl. Nem ért meglepetés. Ezt sejtettem. Így sejtettem.
Soha nem voltam a Komjádiban, az épület mégis hozzákötődött gyerekkoromhoz, több szállal is. Egyrészt a nyolcvanas évekbeli vízilabda-közvetítések miatt, másrészt az uszodaélmények miatt. Mindkettő (a közvetítés és az uszoda) a "szombat délutánhoz", azaz a kikapcsolódás, a szabadság, az önfeledtség idejéhez kapcsolódott. És így már helyben is vagyunk. Elképzeltem lelki szemeim előtt a felnőtteket, a nagy embereket, akik egy végiggürcölt hét után fölülnek a Komjádi deszkalelátóira, hogy kilazítsák megfáradt idegeiket, és beszívják az uszoda jellegzetes, bódító klórszagát. Az ő szemük előtt megszűnik az idő, és csak a szombat délután, a párás, kissé ködös, késő őszi szombat délután, a szabadság néhány önfeledt órája lebeg.
A Komjádi se nem szép, se nem korszerű, se nem érdekes épület. De ha érdekes volna, korszerű vagy szép, nem tudná fölidézni bennem a boldogságnak ezt a néhány kimerevített pillanatát.
Lelkünkre így ül a kor. Észrevétlenül, alattomosan. Öntudatlanul is eggyé válunk vele, bármennyire szeretnénk azt hinni, hogy semmi közünk hozzá. Érdemes meggondolni ezt mindenesetre, ha talán eszünkbe jutna, hogy lehetséges a múltat végképp eltörölni.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Divi 2010.09.04. 03:46:59
Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2010.09.04. 15:31:29
Ezért nem tudok igazán haragudni azokra, akik nem tagadják meg azokat az időket. Egy olyan embernek, mint nekem - és szerintem ebben hasonlítunk - jobb lett volna a '70-es - '80-as évek Magyarországa, mint az elmúlt két évtizedé.
Másrészt viszont mindig elszomorít, mennyire nem vagyunk (szándékosan írom így) képesek fefogni, hogy azok az idők elmúltak. Jobb vagy rosszabb most, később meglátjuk, de ehhez kell(ene) alkalmazkodni. De nekem is nehezemre esik, hát még valakinek, aki a rendszerváltáskor már kész felnőtt volt.
pontilyen 2010.09.04. 15:59:11
Természetesen ez örömteli. ;-)
@Reckl_Amál:
Igen, a Maslow-piramisnak is valahol a legalján van a "biztonság", az pedig a teljes foglalkoztatás idején megvolt. A Kádár-rendszert ettől függetlenül nyilvánvalóan nem lehet (összességében) elfogadni. Az anyagi biztonság mellett az eladósodás és a szellemi elnyomás kora is volt az. De abszolút elutasítani majdnem olyan, mint abszolút elfogadni, szerintem ez az, amit sokan nem látnak.
Rhodes (törölt) 2010.09.05. 12:57:54
"Egy olyan embernek, mint nekem, jobb lett volna a '70-es - '80-as évek Magyarországa, mint az elmúlt két évtizedé."
Komolyan mondom, nagyon szomorú ezt olvasnom tőled, s ha ponti is osztozik érzésedben - túl a gyermekkor természetes(?) boldogságán -, úgy pláne.
Ha két ilyen ember - s mivel ismerlek titeket jó ideje, tudom hogy generációtok kiemelkedő "koponyái" vagytok -, akkor azt hiszem ennek az országnak tényleg nemzedékek kihalását kell "megélnie" ahhoz, hogy boldogabb legyen. :(
Rhodes (törölt) 2010.09.05. 13:00:35
..."koponyái" vagytok -, ezt gondolja, akkor azt hiszem...
pontilyen 2010.09.05. 13:20:13
Én nem tudok arra válaszolni, hogy jobb lett volna-e nekem a '80-as években. (Ezért is válaszoltam Amálnak kissé kerülő úton.) Bizonyos szempontból egészen biztosan rosszabb lett volna (véleményszabadság, gondolatszabadság, ideológiai szabadság és hasonlók szempontjából). Viszont az is igaz, hogy valószínűleg sokkal könnyebben találtam volna munkát, vagyis sokkal nagyobb anyagi biztonság vett volna körül (ami jelen körülmények között nem elhanyagolható az életminőség szempontjából...). Ez nem jelenti azt, hogy magát a rendszert elfogadhatónak tartanám. Mint ahogy azt sem, hogy a "kor" egyenlő lett volna a "rendszerrel". (Nyilván minél totálisabb egy rendszer, annál inkább bekebelezi a korát; a késő Kádár-kor ilyen szempontból már messze volt a totális diktatúrától.)
pontilyen 2010.09.05. 13:20:47
Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2010.09.05. 20:46:01
Kösz! Bár pont azért nem tartom magam a generációm nagy koponyájának, mert a mai viszonyok között nem érzem magam elég intelligensnek. Nem alkalmazkodom jól az örökös változásokhoz; lelki problémát csinálok egy-egy engem nem érintő leépítésből stb.
Ha tényleg a kor nagy koponyája lennék, akkor nem a biztos, de egyelőre késleltetett véget látnám a cégemnél feltűnt új vezetés ténykedésében, hanem a lehetőséget. De se bátorságom, se gyomrom sincs ahhoz, hogy mások kárára helyezkedjem.
Ez az én hiányosságom, de ettől még jobban érezném magam, ha nem kellene a munkahelyemet folyamatosan féltenem. Úgy képzelem - de persze nem dolgoztam az előző rendszerben, szóval ez csak gondolat - hogy akkor elég volt "csak" dolgozni. Nekem nagyon is tetszene egy ún. nyugdíjas állás. Az ambícióm ugyanis nem az, hogy mindenkit letarolva egyre magasabbra, egyre több helyre eljussak, hanem, hogy jól dolgozzam. Márpedig ez nekem elég nehéz, ha folyton izgulnom kell a pozíciómért.
Ez a vélt biztonságérzet "hiányzik".
A szabadság szintén érdekes kérdés. Önmagában nem tartom akkora értéknek. Sok ember - és nemcsak a régi rendszer talpnyalói - kibírták, sőt alapvetően jól érezték magukat a hetvenes - nyolcvanas években.
Biztos sekélyesek az igényeim, de úgy képzelem, nem éreztem volna ellenállhatatlan késztetést rendszerkritikám nyilvános kifejtésére, ha az a fizikai szabadságom, vagy a számomra fontos emberek jóléte a tét.
A gondolataim fölött meg úgysem lett volna hatalmuk. Bizonyos kérdésekben így is elég szélsőségesen gondolkodom, és jópárszor megkaptam már a magamét, mikor kifejtettem ezeket. Nem politikai dolgok voltak ez, nemcsak politika van a világon.
Mára megfordultak a dolgok, politikában azt mondasz, amit akarsz, de más kérdésekben óvatosnak kell lenni. A kor nagy koponyája nem is nagyon mond véleményt. Mert le ugyan nem csukják, csak kirúgják, ellehetetlenítik, vagy egyszerűen kiközösítik. Nem a hivatalos államhatalom, hanem a munkahelye vagy pl. egy netes közösség. Természetesen egész más dolog börtönbe kerülni a véleményedért, mint bannolva lenni egy fórumról. De azért a szólásszabadság így sem vegytiszta.
A szólasszabadság nevében elkövetett túlkapásokról nem is beszélve!
Irigylésre méltó ember, akinek soha sem kell életében kicsit sem megalkudnia, én sajnos nem vagyok ilyen erős, és szerintem ez nem generációs kérdés.
Rhodes (törölt) 2010.09.05. 22:21:21
Furcsa, hogy mindketten a munka biztonságára helyeztek nagy hangsúlyt. Érthető, hisz' olyan időket élünk, amikor jogos a munkanélküliségtől való félelem, de a teljes foglalkoztatottság illúziója valóban elég lenne nektek?
Emlékszem én Amál, hogy 4 hónapot is alig bírtál egy igazi "szocialista" munkahelyen. Szóval mivégre ez a hamis nosztalgia?
Vagy tán' azt hiszed, anno nem fúrták egymást az emberek? Jobb esetben csak ezt tették...
Ponti! Persze, más Rákosi alatt élni, és más a '85-ös pártkongresszus után.
De a lényeg ugyanaz! Nem biztos, hogy számodra az Andrássy 60. lett volna a legrosszabb, hanem ha mondjuk már a "konszolidáció éveiben" - annyira hazug ez a kifejezés! - egy bunkó bürökrata kitalálja a Párt "agitprop" osztályán, hogy Arany művei nem jók; mostantól ne tanítsuk és ne is adjuk ki.
"A szabadság szintén érdekes kérdés. Önmagában nem tartom akkora értéknek."
Mondj nagyobbat! :) Mondhatni "ius divinitus" a szabadság, és ezt elveszíteni nincs rosszabb. Tudom/tudod miről beszélek...
Komolyan nem értem, mi ez a retrográd hozzáállás két fiatal értelmiségitől? Nektek, nekünk kellene apáink és anyáink hazugságaiból kitörnünk, erre visszavágytok egy hamis kor, hamis életmódjára, hamis nosztalgiák alapján.
Mondom, furcsa...
rakovszk 2010.09.05. 22:23:58
Szeretettel. :)
Anselmo 2010.09.06. 10:47:05
Talán ezért is vagyok türelmetlen mindenféle baloldai irányzattal szemben...
pontilyen 2010.09.06. 12:20:59
Minden ember azt tartja fontos értéknek, amiben hiányt szenved. Egy stabil és biztos munkahellyel a hátam mögött nyilván kevesebb értéket tulajdonítanék a teljes foglalkoztatottságnak. Az ember már csak ilyen önző. :-)
Az Arany János példának nagyon örülök, mert (az én számomra legalábbis) pontosan kifejezi Rákosi- és Kádár-kor különbségét. Míg előbbiben 1, leértékelték Aranyt pl. Petőfi "osztályharcos" szellemiségéhez képest, és különösen az igazán érdekes műveit szorították háttérbe, 2, minden róla szóló értelmezésbe eleve hazugságokat kellett csöpögtetni; addig a '70-es, '80-as években már egészen értelmes Arany-elemzések is megjelenhettek, sokkal kisebb volt az ideológiai nyomás, és a közvéleményben is jobban "helyére került", mint az '50-es években. Szóval az irodalomtörténetben, irodalomban, kultúrpolitikában nagyon is érezhető volt a diktatúra fokozatos puhulása.
(Egyébként aki nem utálja eléggé a kommunizmust, annak melegen ajánlom, hogy olvasson el '50-es évekbeli irodalmi tanulmányokat és kritikákat. Például Kosztolányiról Heller Ágnes maradandó művét "az erkölcsi normák felbomlásáról" és hasonlókat...)
@Anselmo:
Hát igen, a Ceausescu-rezsim is nagyon más volt, mint a késő Kádár-kor. Az iránt tényleg csak gonosz emberek érezhetnek nosztalgiát annak alapján, amennyit én tudok róla.
Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2010.09.06. 21:40:39
Különbség nem az, hogy akkor ne lettek volna hülye vagy szemét emberek. Voltak. Hanem annak az ára volt kicsit más, amikor hátat fordítottam nekik.
Nem azért hagytam ott őket, mert lassan és nehézkesen zajlottak a dolgok. Ez is zavart, de ezért még az akkori ifjonti, heves lelkemmel sem mondtam volna föl. A szocialista államra rendszerszinten ez volt a jellemző.
Hanem azért, mert a személyem ellen elmebeteg hajtóvadászatot indított a főnököm hiúságból (mert nem ő, hanem az ő főnökei válaszottak ki). Ez rendszerfüggetlen.
Csakhogy az előző rendszerben egy héttel később már lett volna másik állásom, nem pedig évekkel később.
Csak azt akarom mondani, hogy az élet egy kicsit bonyolultabb, minthogy feketén vagy fehéren szemléljük a dolgokat. Ha az előző példából indulunk ki, nyivánvaló, hogy az a sötét szarházi (bocs, Ponti) a szocializmusra jellemző kontraszelekció révén jutott a pozíciójában. Semmit sem utálok jobban egy munkahelyen, mint a kontraszelekciót.
De ismerve a saját személyiségemet, jobban éreztem volna magam egy kissé posványos, de biztonságos környezetben, mint a mindennapos élet-halálharcban. Van, aki utóbbit élvezi, manapság többre is megy, mint én.
Az a baj, hogy a politika belekeveredett, pedig a posztban le van írva, az ember közérzete folyamatosan nem függhet a rendszertől. Tisztelem azokat az embereket, akik nem tették meg azt a szívességet annak a szemét rendszernek, hogy örökké rosszul érezték benne magukat.
@pontilyen:
Nem akarom elvenni a kedved, de egyelőre az, hogy biztos állás, nem létező fogalom.
Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2010.09.06. 21:45:34
Az egy egész más rendszer volt. Mi sem Rákosiékról, hanem a nyolcvanas évekről beszélünk.
Egyébként az, ami Romániában történt, nem annyira a szocializmusról, és pláne nem a baloldali eszmékről szólt, hanem egy elmebeteg tombolásáról. Legalábbis szerintem.
Rhodes (törölt) 2010.09.06. 23:08:09
"ami Romániában történt, nem annyira a szocializmusról, és pláne nem a baloldali eszmékről szólt, hanem egy elmebeteg tombolásáról." És ne feledkezzünk el a férjéről sem! :)
Értem én, mit mondasz Amál, de azt gondolom - és itt megint a vita végén vagyunk lezáratlanul, mint nálad -, hogy nem éri meg a biztonság ezt az árat, főleg ha hamis ez a biztonságérzet.
Lehet, hogy lett volna egy hét múlva munkád, mint söprögető az FKFV-nél - megjegyzem, az ma is lenne -, de kétlem, hogy az téged kielégítene.
Szóval továbbra sem értem, miben áll a biztonsága/jósága "a gyárkapun belüli munkanélküliség" rendszerének?
Ponti, én nem tudom elfogadni a "kapsz virslit és sört, Trabantot vagy Ladát, nyáron balatoni SZOT nyaralást, de cserébe kuss!"-féle konszolidációt. Ez ugyanis nem az, hanem kollaborálás. Kiegyezés gyilkosok és tanuk között. Nincs puha diktatúra!
Ebben a kérdésben (sem) engedhetek, mert eszembe jut, hogy például az én családommal mit tett ez a "békés konszolidált" - egyébként vérben fogant - rendszer.
Fogalmam sincs, én mit csináltam volna. Talán ugyanúgy beálltam volna a sorba, mint sokan és a Párt leghűségesebb katonája lettem volna. Nem tudom.
De azt igen, hogy semmiért nem cserélném vissza ezt a kort - a maga összes szarjával együtt - egy vödör langyos, véres takonyra, azaz a Kádár-rendszerre.