A boldogságról beszélgettek ma (azaz most már tegnap) a "Lehet más a politika?" című rendezvénysorozat meghívott vendégei. Nem tudom, van-e mit írnom e témáról. Csak azt tudom, hogy kell. Nemcsak azért, mert Tulip nevű kedves kommentelőm javaslatot tett rá, de azért is, mert a boldogság valahogy természeténél fogva arra vár, hogy kimondják. Hogy hirdessék és világgá kürtöljék. A boldogság nyughatatlan jószág.
A gond nem is a kell-lel, hanem a hogyan-nal van. Mert Istenhez hasonlóan ez is egy "rendkívül diffúz és bonyolult" fogalom, és az ember könnyen beleesik a semmitmondás, a közhelyesség vagy a hiteltelenség csapdáiba. A boldogságról a legnehezebb beszélni. (Hozzáteszem: ez az oka, hogy nem szoktak róla. Már megint, ugye, a lustaság.)
Belátom korlátaimat. A mai (azaz tegnapi) rendezvényen, ahol kimondhatom, hogy határozottan boldognak éreztem magam, rendkívül sok okosság, helyesebben: bölcsesség elhangzott Lao Ce-ről, a plázákról, az autók helyett fákat igénylő emberekről, Dosztojevszkijről, a mesékről és az aranykorról, a tyúkgyárakról és az Erzsébet téri Gödörről, és persze egyik gondolatfutam sem hagyott engem hidegen. Minderről összefoglalóan vagy összefogottan írnom dőreség volna. Arról írok inkább, hevenyészetten és röviden, amiről közben gondolkodni kezdtem, aztán amiről a buszon hazafelé folytattam a gondolkodást, azaz arról, hogy mi nekem a boldogság.
Na most, arra jutottam, hogy háromféle boldog állapotot tudok elkülöníteni. Az örömöt, a derűt, valamint a boldogságot. A három valahogy lényegileg különbözik egymástól.
Az öröm jellemzője, hogy pillanatnyi, intenzív, felületes és önző. Példa: a ma (illetve tegnap) éjszakai spanyol focimeccs, az el clásico, a Real Madrid-Barcelona. A Real nyert 4-1-re, és nekem, aki elvileg Barca-drukker, sírnom kellett volna, ehelyett örültem, mert ez egy jó meccs volt. Szép gólok, remek támadások, ügyes villanások. Öröm volt nézni. Az örömnek nincsenek szociális vonatkozásai, az öröm csak nekem szól, az öröm az enyém. Még akkor is, ha megosztódik.
Nem úgy a derű. A derű voltaképpen nem más, mint a viszonyom egy közösséghez. A derű tartós állapot, szívós és mély. Derűt érzek olyankor, amikor úgy érzem: befogad egy közösség. Ez a közösség természetesen lehet virtuális is. Ha valakinek például "megy a munka", és visszaigazolják, amit csinál, akkor derű tölti el. De ugyanígy, az emberek tágabb közösségére értve: derűsen az él, aki jól érzi magát a világban. Még akkor is, amikor éppen egyedül van. Érzi a felhajtóerőt.
A boldogság egyik érzéshez sem hasonlít. Mindenekelőtt: nincsen ideje. Olyan, mintha átkerülnénk egy tökéletesen másik világba. A boldogságnak nincsen etikája sem. Teljesen személytelen, nem is rólunk szól. Beszélni róla pont olyan lehetetlen, mint Istenről. Az evangéliumok egyik legszebb és legmélyebb mondata így ad róla számot: Boldogok a tisztaszívűek, mert ők meglátják az Istent. Ennél több aligha mondható róla.
És akkor itt vagyunk, hogy mégis fecsegtem. A boldog ember fecseg. Vagyis: a derűs ember fecseg. Ma (azaz tegnap) derűs voltam. A kurzivált (= dőlt betűs) szavakat pedig kéretik kezelni fenntartással.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
csaktom 2008.05.08. 01:50:10
le kéne má szokni az abszolút igazságokról
pontilyen 2008.05.08. 14:40:23
Boldoggá TENNI szerintem senkit sem lehet, a boldogság a véletlenek különös összjátékából keletkezik, mindenki maga éli át, ha átéli.
Az más kérdés, hogy beszélni persze nemcsak jó, de érdemes is róla. De nem azért, hogy boldoggá tegyük vele a másikat, hanem hogy gazdagítsuk saját létünk tapasztalataival. Ezért is éreztem magam tegnap kimondottan jól.
Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2008.05.09. 10:30:33
Erről a Küchenuhr (Te biztos tudod a magyar címét) c. német novella jut az eszembe: szerencsétlen háború-túlélőnek felrobban a háza, és csak a konyhai óra marad meg. Ahogy a kezében tartja eszébe jutnak a régi dolgok, és hogy az volt (itt nem lehet kurzíválni) a boldogság.
Szóval boldog csak az tud lenni, aki akar.
---
A három állapot azért összefügg. A sok öröm láncolata a derű, a derű csúcspontjain ott a boldogság. (Közhely ez talán, de épp ezért igaz is. Illetve majd cáfoljátok.)
pontilyen 2008.05.09. 16:23:35
Talán ezért is vitatkoznék azzal, hogy sok örömből derű, és sok derűből boldogság lesz. Noha igazán nem célom, hogy mereven ragaszkodjak egy ilyen hevenyészetten fölvázolt konstrukcióhoz.
:-)
Lehet, hogy valakinek sokszor van oka örömre, mégse tud tartósan derűs lenni. A derűben van valami racionális elem. Azt érzem ilyenkor, hogy része vagyok egy közösségnek, egy csoportnak. És hogy ez a csoport egyrészt megvéd, másrészt igazol. Én derűnek nevezem azoknak a "boldogságát", akiknek van életcéljuk, illetve van helyük az életben.
Az igazi boldogság teljesen érthetetlen élmény. Freudi módon megközelítve talán az "ősvalami", az ösztön-én föltárulkozása? Vallásosan megközelítve a "mennyek országa"? Nem tudom. Talán nem is helyes, ha nagy szavakkal jellemzem, lehet, hogy valami egészen banális dolog.
Megfogtál a "Küchenuhr" magyarításával. Konyhai óra? Falióra? Tényleg nagyon jó novella, vagy ahogy a németek mondják: Kurzgeschichte. "Rövid történet"?
:-)
popp · http://koncertblog.com/ 2008.05.09. 23:18:59
Viszont akinek a boldogság másfél mázsa, annak egy könnyed nyaraláshoz nem kell Malmöig utaznia, hisz Szárszón is van állomás. Az ám, hazám - na ja!
Tehát nyár közelít és az jórészt derű. Foci EB és Olimpia, mint lehetséges örömök forrásai, meg a lágy kenyér és a lágy szőke! De hova taszít a muszáj? És csal-e a meleg öl? - hadd kérdezzek néha én is.
pontilyen 2008.05.10. 14:27:07
Télen az ilyen közösségi események korlátozva vannak, és talán ez az igazi oka a rosszkedvnek. A svédek rosszkedvének.
Tök érdekes, ahogyan ezt a "másfél mázsát" az olvasók értelmezni próbálják. Voltaképpen abszurd és értelmezhetetlen, mégis én is valahogy értelemmel szeretném föltölteni. Egyszer egy egész egyetemi szemináriumunk erről az egyetlen versről (az Eszméletről) szólt, és akkor mondta nekem az egyik csoporttársam e versszakról ("Láttam a boldogságot én, / lágy volt, szőke és másfél mázsa..." stb.) a számomra eddigi legtalálóbb jellemzést. "Az a versszak azért jó, mert vicc."
Igen, valami olyasmi... :-)
popp · http://koncertblog.com/ 2008.05.10. 14:59:44
Tulip (törölt) 2008.05.14. 10:25:09
A másfél mázsáról meg eszembe jutott egy nekem szintén örömöt okozó eset. Őseim háza, ami több, mint 150 éves egy ideig üresen állt. Most láttam, hogy új lakói vannak. Egy minimum másfél mázsás szőke angol.:) Persze, az örömöm öncélú...
pontilyen 2008.05.14. 11:59:53
Most így elsőre annyit, hogy az abszolút magány szerintem bizonyosan rossz. Sőt, mi még azt tanultuk annak idején hittanon, hogy a katolikus egyház ma a poklot úgy értelmezi, mint ami a tökéletes magány állapota. Nagyon elgondolkodtató.