Eddig mindig csak olyan filmekről írtam ide, amelyek tetszettek. Ez nem is csoda, tekintettel arra, hogy ha egy film nem tetszik, akkor meg se nézem. Akkor öt másodperc (vagy öt perc) után elkapcsolok.
Az, hogy egy film jó-e vagy sem, ugyanúgy kiderül pár jelenetből, mint egy regény minősége pár mondatból. Az igénytelenség pillanatok alatt kiviláglik.
Mint tegnap éjjel, amikor kapcsolgatás közben belenéztem egy amerikai-francia thrillerbe, de öt perc után undorodva kapcsoltam el róla.
Az RTL Klubon adták, Magyarország egyik legnépszerűbb tévécsatornáján. Az volt a címe, hogy Zsákutca. Egy család eltéved éjszaka egy erdőben, ahol aztán minden adva van, hogy olcsó borzongást kelthessünk a gyanútlan nézőben: titokzatos, fehér ruhás nő halott csecsemővel, elhagyott vadászkunyhó, váratlanul felbukkanó autó, rejtelmes hangok, eltűnő szereplő stb. Minek is folytassam? A film összezsúfolja az összes közhelyt, amely egy thrillerhez kell. Félreértés ne essék: ettől még lehetne jó.
Hogy miért nem az? Azért, mert a rendezőben szemlátomást nem működött semmiféle-fajta humorérzék. Az az érzék tehát, amely az egymásra hányt motívumokból művészetet teremt. Mondok egy példát, hogy plasztikussá tegyem ezt az állítást.
Amikor az autó megáll az erdei kunyhó előtt, kiszállnak és szétszélednek az utasai. Az egyik kamasz fiú például keres magának egy védett zugot az erdőben, előveszi és egy fához szögezi egy meztelen nő képét, öngyújtóval megvilágítja, és onanizálni kezd. Elképzelem, hogy a rendező ezt a jelenetet rendkívül humorosnak szánta. Holott egyáltalán nem az. Néhány félig-meddig ivarérett tizenkét-tizenhárom-tizennégy éves kamaszfiún kívül nem is tudok elképzelni embert, aki ezen a jeleneten nevetni tudna. Miért? Azért, mert humoros csak az lehet, ami életszerű. A humor lényege mindig az, hogy a valóságból indul ki, és azt torzítja (túlozza, rajzolja) el. Ennek a fönti jelenetnek a csírája nem a valóság, hanem egy rendezői dolgozószoba.
De mondok egy másik példát. Az érdeklődés csigázása. A film szereplői ránéznek valamire, de a nézők még nem tudhatják, hogy mi az. Na most, elvileg ezzel a módszerrel kétféle hatást lehet elérni: vagy izgalomba jön a néző, hogy "úristen, vajon mi lehet ott?"; vagy röhög az egészen, hogy "hihi, ezek de jól be vannak tojva a semmin". A rendezőnek sikerül az a bravúr, hogy egyik hatást sem tudja kiváltani. (Belőlem legalábbis semmiképp.) Mivel a film túl van zsúfolva az öncélú borzongatás jeleneteivel, félni nem tudok. De nevetni sem tudok, mert a rendezőnek nincsen humorérzéke, nem tud játszani az apróságokkal, a részletekkel, nem tudja komikussá tenni a jelenetet. A néző érzése tehát (vagyis az enyém) az undor és a szánalom. Meg az ijedtség, hogy "te jó ég, miféle ember lehet az, akinek egy ilyen film tetszik?"
És miféle ország, ahol az RTL Klub a legnépszerűbb tévécsatornák egyike. Undorodva kapcsoltam el. Ennél a filmnél még a ketrecharc is nagyobb szellemi élmény. A US Openről nem is beszélve.
Most valaki majd azt gondolja: nem csak művészfilmek vannak a világon. Sznobság az ilyen kommerszebb termékek fölött így ítélkezni. A válaszom: de! A film művészet. Műfaji különbségek természetesen vannak, ki tagadná. De ahogy Weöres Sándor gyerekverseiről egy pillanat alatt megállapítható, hogy remekművek (pedig csak gyerekversek...), úgy erről a filmről is öt perc alatt megmondom, hogy kommersz szemét. Semmit sem ad hozzá a létezéshez.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
dd · http://kertagar.blogspot.com 2008.09.02. 23:51:54
Néha attól, hogy betartja a műfaji szabályait. Néha attól, hogy nem. Vagy csak sikerül. Nem sikerül. (Orbán Ottónak van erről egy rövid és szép verse, most nem találom.)
De - kit érdekel, hogy a rendező mit akar? Az érdekes, amit én, a néző akarok. Humorosnak szánta-e, sem, nem fontos az. Humoros-e vagy sem. Szomorú-e. (Milyen jó is az, amikor valami a rendező megfeszített akarat ellenére működik - lásd Bogdán Árpád: Boldog új élet)
A film művészet? Igen, pontosabban nem.
US Open - egyetértünk
Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2008.09.03. 09:31:26
A film alkalmazott művészet, sok benne a tudomány is. Kell egy jó ötlet - a legtöbb film már itt megbukik.
Az RTL Klub azt az ízlést (ha ezt nevezhetjük ízlésnek) szolgálja ki, amelyik ilyen filmekből ismeri a világot. Soha sem olvasott semmi lényegeset, soha sem járt a faluján kívül, soha sem ült be egy hagyományos moziba... Az igénytelen film megtalálja igénytelen közönségét.
AnTalk 2008.09.03. 11:09:15
AnTalk 2008.09.03. 11:12:59
...?
milena [törölt] 2008.09.03. 12:20:51
ezért nincs tévém :)
viszont sajnos nyilvánvalóan kevesebb erőfeszítést jelent bekapcsolni a tévét, mint szórakozást keresni magunknak, meg hát sokan a passzív kikapcsolódás miatt nézik a tévét, és nem a szellemi élményért
arra azért kíváncsi lennék, hogy ha lenne egy mindenki számára elérhető, magasabb szintű szellemi élményeket biztosító csatorna, akkor azt hányan néznék...
Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2008.09.03. 13:21:08
pontilyen 2008.09.03. 14:00:33
Hú, most ez nagyon ódivatúan fog hangozni, de szerintem a Duna TV nagyjából ilyen. Meg lehet nézni, mekkora a nézettsége. :-)
Szerintem is lehet nagyon sok film szubjektíve érdekes. Nem is fontos, hogy nagyon művészi legyen.
Tegnap például a Story TV-n volt egy film: néhány kamasz fiú meg akarja leckéztetni és alázni egyik iskolatársukat, ám a tréfa balul sül el, és a kövér, buta, (kicsit) rosszindulatú fiú belehal. Kiváló ötlet, és nagyon sok minden jó is volt a filmben, viszont legnagyobb meghökkenésemre egyáltalán nem volt megkomponálva a mű. Kicsit olyan volt, mintha a felénél elvágták volna. Mégis, erre nem mondtam azt, hogy kár volt végignézni.
Aztán még egy, ami eszembe jutott: volt tavaly a Discovery-n péntek éjszakánként egy Szellemjárás c. sorozat, amelyben valós történeteket dolgoztak föl. Kísértetjárta házakat mutattak be. Az első néhány adást a szó szoros értelmében végigborzongtam. Aztán világossá vált, hogy minden ilyen történet egy kaptafára megy, és erre rájővén már untam az egészet. Ugyanez a helyzet a thrillerekkel: akkor jók, ha ki tudják védeni ezt a hatást.
Minden horror csúcsa számomra a Hitchkock-féle Psycho. Fantasztikusan megkomponált film, egyszerűen tökéletes. Érződik minden jeleneten, hogy a rendezőnek van humorérzéke. És borzongani is lehet benne, nekem legalábbis sikerült. :-)
román patkány 2008.09.03. 15:39:10
Petőfi költészetét sokat kritizálták a kortársai, mert hogy lehet egy versbe azt írni hogy "Kocsmárosné, hej" ? Azt mondták, ilyen szöveg a kocsmába illik, nem egy irodalmi alkotásba.
Valaha a művészi és a választékos, elit hasonló kifejezések volta. Ma szerencsére nem így van.
pontilyen 2008.09.03. 16:06:46
Attól, hogy bármi lehet művészi, még nem minden az...
(Én sem valamiféle elitista művészetideál mellett kardoskodom.)
milena [törölt] 2008.09.04. 11:30:45
műhold lett egy szép napon, de azon csak német csatornák jöttek be
nem tudom, a népesség hány %-ának van kábeltévéje, lehet, hogy igencsak kisebbségben vagyok/voltam
tévét nézni csak spanyolországban szerettem, ott a szieszta idején a kettes állami csatornán természetfilmeket adtak, egy másikon meg jóbarátokat :)
este meg house-t
de persze ott is sok a hm... színvonaltalan program, csak éppen kicsit nagyobb a választék
Kriszteva 2008.09.04. 13:42:18
S ez a hatás működhet a rendezői szándék ellenére és azzal harmóniában egyaránt. Az utóbbi eset kreatív rendezőről vall, pölö: "Nomen est Omen, avagy reszkess Szabó János" -- aki nem ismerné: KÖTELEZŐŐŐ!
Az előbbi eset viszont a befogadó érzékenységén múlik, hogy mennyire képes élvezni az önmaguk karikatúrájába forduló filmeket. Például: "Flash Gordon" !!! (Imádom, olyan szörnyű!!!)
Aranymálna-csemegére kedvet kapottaknak pedig egyébként: www.badmovies.org
popp · http://koncertblog.com/ 2008.09.04. 15:19:48
Megint negyvennyolc órát néztem az Rtl klubon.
Elég jól szórakoztam Eddy Murphy és Nick Nolte vulgáris ám időnként szellemes "életbölcsességein". Például: "ha a szar olyan jó lenne, akkor szegények biztos segglyuk nélkül születnének".
A Bud Spancer-Terence Hill filmekért pedig egyenesen megőrülök. Szóval nem minden szar, ami kommersz.
Ami meg Duna tévét illeti azért ők is belementek az olcsó tömegszórakoztatás témába az elképesztően nyálas ugyanakkor bántóan gagyi kivánságkosár című (Rózsa Gyuri nem nyalta úgy nézők seggét fénykorában, mint a kk műsorvezetők) műsorukkal. A film felhozatal kétségtelenül igényes, de ebből a szempontból a magyar tévé (főleg az m2), a Zone Europe és helyenként a Filmmúzeum is fölveszi velük a versenyt.
Az viszont tény , hogy Rtl klubos mozi helyett ezerszer is US Open (a Federer-Anderejev mekkora meccs volt már!)
pontilyen 2008.09.04. 18:37:01
Olyan jó olvasni, hogy voltál Spanyolországban! Nem mondom, hogy "a kedvenc országom", mert hát sohasem voltam ott (sem), de én kellemes, barátságos helynek képzelem (a pokoli forróságtól eltekintve).
Ezzel kapcsolatban jut eszembe, hogy egykor tudtuk még fogni a TV Espanát. Nagyon sajnálom, hogy ma már nem. Persze nálam akkor is csak a nyelvtanulás volt szempont, mint ahogy most is leginkább csak az lenne... :-)
popp · http://koncertblog.com/ 2008.09.04. 20:31:28
És ha már jó film , akkor háromnegyed tíztől Delicatessen a Zone Europe-on
milena [törölt] 2008.09.05. 10:28:13
www.octoshape.com/play/play.asp?variant=ESPANA&lang=en
jelenleg csak hang nélkül tudtam kipróbálni, de korábban néztem valamely másik oldalról hanggal is
spanyolország meg durva hely, turistáskodni jó, de ott élni egyáltalán nem könnyű, nem igazán fogadják be a külföldieket, és hihetetlenül tekintélyelvűek
ha érdekel, sztorizgatok :)
pontilyen 2008.09.05. 15:34:12
Sárgulok, ugye sejted. :-)
(Egyébként Zone Europe-unk sincs.)
Miléna:
Persze, hogy érdekel! Spanyolországról minden. :-)
Azt mondjuk sejtettem, hogy tekintélyelvűek, de úgy képzeltem, hogy ez nem lép túl egy kezelhető mértéket.
A netet én meg elég amatőr módon használgatom, pedig igaz, itt is nézhetném a spanyol adást...
popp · http://koncertblog.com/ 2008.09.05. 21:44:29
Egyébként két éve meg Rai-n néztem, mikor Rómába érkezett a Coppa, az se volt rossz. Ott természetesen Totti, De Rossi és Perotta kapta a legnagyobb ünneplést!
milena [törölt] 2008.09.06. 17:41:30
Jártam pl. egy katalános órára, ahol voltunk úgy 12-en. A diákok nem köszöntek egymásnak, kettes-hármas csoportokban ültek le. Év közepe felé már köszöntek, év vége felé meg mellém is ültek, sőt, egyikük még jegyzetet is kért :))
Jegyzetet amúgy nagyon nem szeretnek kölcsönadni, egy másik órán összebarátkoztam egy argentin lánnyal, mondta, hogy nem mer hiányozni, mert nem lenne kitől jegyzetet kérnie.
Jaén meg katasztrofális volt, a Comenius nevű programmal voltam, egy 17000-es faluban volt az iskola. Úgynevezett kéttannyelvű, de a 4 angoltanárból 2 alapfokon is alig tudott. A negyedikesek, akik ugye már négy éve tanultak angolul, nem értették meg a "How are you?" kérdést, még akkor sem, amikor felírtam a táblára.
A hm... minek is nevezzem... vezetőtanárom meg annyira megutált, hogy az utolsó 4 hónapban egyáltalán nem szólt hozzám, hanem emaiben küldözgette az utasításokat meg a lecseszéseket. Meg volt róla győződve, hogy nem tisztelem, mert néhányszor (talán 3x) sajnos nem tartottam be az utasításait. Az első ilyen esetben az történt, hogy ő adott nekem egy szabadnapot, de azt mondta, ne szóljak senkinek, majd ő szól. Nem szólt, és ezért előző nap elmenés előtt szóltam én annak a tanárnak, akivel aznap órám lett volna. Ilyen jellegű volt a többi engedetlenségem is.
Tanítani csak az egyik tanár engedett, a többieknél álltam a teremben a falnál, és vártam, hogy engednek-e valamit csinálni. Ennek az egynek a kivételével el se mondták, mit terveznek aznapra, így nem tudtam felkészülni.
És voltak rajtam kívül asszisztensek még hárman, tanári tanulmányokat egyik sem végzett, és a vezetőtanár végig nem értette meg, hogy én másmilyen programmal jöttem, és hogy nekem tanítanom is kéne. Ők nem is vették komolyan, gyakorlatilag inni jöttek Spanyolországba, és boldogok voltak, amiért nem kellett dolgozniuk.
Jaéni tartózkodásomnak annyi volt tán a pozitívuma, hogy megírtam 2 szakdologzatot, és szereztem 2 igen jó barátnőt, egy lengyelt meg egy asztúriait, aki szinte külföldinek számított, olyan messziről jött...
Hát így... Nem tudtam aludni, állandóan beteg voltam, rettegtem bemenni az iskolába. Segítséget nem kérhettem, mert az igazgató mindent tudott, de nem érdekelte a dolog, a "kéttannyelvű szekció" többi tanára meg ugyanúgy rettegett a vezetőtanáromtól, mint én. Kettőről tudok, akiket szintén zaklatott.
pontilyen 2008.09.07. 12:12:57
Én Németországban voltam ösztöndíjasként, két helyen is, és ott teljesen másmilyenek (mondhatni homlokegyenest ellentétesek) voltak a tapasztalataim; mindenki rendkívül segítőkész és barátságos volt.
Biztosan Spanyolországban is vannak másféle tapasztalatok is, de az is biztos, hogy azokat a tiéid mindenképpen árnyalják.
milena 2008.09.08. 11:51:27
Barcelonában az a jó, hogy rengeteg az immigráns, közöttük könnyen talál az ember jóismerősöket.