HTML

Pontilyen pont ilyen

"Az ember bármilyen messze jut is ismereteivel, akármennyire is objektíven ítéli meg önmagát, végül egyebet nem nyer az egészből, csupán tulajdon életrajzát." (Friedrich Nietzsche)

Friss topikok

  • Zolimoni: Ez volt az a könyv az életemben, aminél az "Ahaaa!" élmény hetekkel később jött.... (2023.07.12. 20:22) A lét elviselhetetlen könnyűsége
  • Volna: @NetLektor: Őszintén szólva, egyáltalán nem értem a 8-as pontban a szerző értetlenségét. Egyértelm... (2021.03.21. 23:24) A tíz legkiakasztóbb helyesírási hiba a világhálón
  • Csöncsön: @MAXVAL bircaman közíró: Nem cenzúra van, csak mivel föl van rá telepítve a Disqus, kiszedtem a ... (2020.02.24. 20:50) "Jól kellett viselkedni"
  • Sz.E.: Én azt válaszoltam volna a gyereknek, bár egy ilyen korú gyerek azt sem értette volna meg: Ha magy... (2018.07.09. 20:28) Mi az értelme?
  • Csöncsön: KÖZÉRDEKŰ KÖZLEMÉNY (aki esetleg olvassa)! Indítottam egy új blogot: mondataink.blog.hu/ Aki szí... (2017.08.29. 19:33) Az Ég Berlinről

Ennyien vagyunk most

2009. január 31. óta


View My Stats

Címkék

ady (1) aforizma (6) agyalás (12) agymenés (3) aljasság (1) almería (1) álom (11) amerikai psycho (1) arany jános (8) argentína (2) árokásó blog (1) asterix (1) austin (1) a nagyidai cigányok (1) a szajha és a bálna (1) a tanú (1) a titkok kulcsa (1) a vihar (1) babarczy (1) babits (5) bahtyin (1) bajnai (1) balassi (2) balkán (1) baloldal (1) bank (1) barcelona (6) baudelaire (1) bayer (1) beavatás (1) bekezdés (1) berlin (2) berzsenyi (2) bessenyei (1) beszéd (2) beszédaktus elmélet (1) beszélgetés (4) betegség (2) bevándorlók (1) bkv (8) blikk (1) blog (28) blogsablonok (1) bl döntő (1) bogár lászló (1) bölcsesség (1) bölcsészet (2) bölcsészkar (1) bölcsőde (1) boldogság (2) bolondozás (4) bolondság (1) bonhoeffer (1) brecht (1) buber (1) budaházy györgy (1) budapest (17) búék (3) bűn (1) bunkóság (1) butaság (2) butler (1) buzi (1) camus (1) celebek (1) chico buarque (1) cigányok (3) csalódás (1) csíkszentmihályi (2) csipike (1) csoda (1) csokonai (1) dallas (3) dekonstrukció (1) délibáb (1) demokrácia (3) derrida (1) derű (2) der himmel über berlin (1) dionüszosz (1) diploma (2) dohányzás (2) dosztojevszkij (4) eb (5) echo tv (1) edith piaf (1) egyébként (1) egyetem (1) élet (17) ellenőrök (1) el clásico (2) emberek (14) emlékezés (13) én (25) építészet (6) erich fried (1) erotika (1) értelmesség (1) értelmiség (1) érzékenység (1) érzéketlenség (1) esterházy (1) esztétika (1) etika (5) étteremkritika (1) facebook (1) fájdalom (3) fák (1) faludi ferenc (1) fanatizmus (1) fazekas róbert (1) fecsegés (1) federer (2) feldmár (1) felelősség (2) férfiak (3) festészet (2) fikázás (1) film (17) filozófia (36) flow (1) foci (36) foucault (2) franciák (1) franciaország (1) freud (1) freudizmus (1) friedrich (1) ftc (3) gazdaság (1) gazsó (1) gdp (1) getafe (1) giccs (1) goethe (4) gondolatok (2) gondolkodás (45) grafológia (4) grondin (1) guantánamo (1) gyerekek (1) gyilkosság (5) gyomor (1) gyöngyösi (1) győzelem (1) gyűlölet (1) gyurcsány (4) gyurgyák jános (1) haas (1) háború (1) hajnóczy péter (1) halál (7) halálbüntetés (1) halottak napja (1) hawaii (1) hazaszeretet (1) helyesírás (3) hermeneutika (6) hétköznapok (23) hiddink (1) himnuszok (2) hímsovinizmus (1) hírek (3) hócipő (1) hofmannsthal (1) homofóbia (2) homoszexualitás (4) hősök (2) húgocskám (1) húsvét (2) identitás (1) idő (11) igénytelenség (1) iii. richárd (1) indexcímlap (12) iniesta (1) iparművészeti múzeum (1) írás (14) irigység (1) irodalom (20) iskola (1) isten (2) ízeltlábúak (2) japán (2) játék (19) jégkorong (1) jékely (1) jézus (6) jobbik (1) jog (1) john higgins (1) józsef attila (5) káin bélyeg (1) kant (1) kapitalizmus (1) karácsony (3) kávé (1) kegyetlenség (1) kemény istván (1) kép (2) kérdés (1) kereszténység (5) kézilabda (4) kína (1) kisebbségek (3) kisteleki (2) kittler (1) kockulás (1) kóczián (1) koeman (1) koffeinizmus (1) kolláth györgy (1) kolonics györgy (1) költészet (18) költségvetés (1) komment (1) konzervativizmus (3) korrektúra (1) kosztolányi (18) kötelességtudat (1) közélet (11) kő hull apadó kútba (1) kultúra (21) kundera (1) kurvák (1) lánczi (1) léderer ákos (1) lélek (23) lényeglátás (1) lévinas (2) liberalizmus (2) lmp (1) logika (1) lustaság (2) lyotard (1) magány (2) magyarok (2) magyarország (38) maradona (2) márai (1) marian cozma (1) márquez (2) maslow piramis (1) mccain (1) mdf (1) média (2) melegfelvonulás (2) mélypont (1) messi (1) metafora (3) meztelenek és holtak (1) morál (4) moravia (1) mörike (1) mosoly (1) mottó (1) mourinho (1) mszp (3) mu (1) műfordítás (3) munkanélküliség (1) murray (1) musil (2) művészet (5) művészetek (1) nacionalizmus (2) nácizmus (3) nadal (2) nádas (1) napfény (2) nemek (2) németek (3) német romantika (2) nemzeti blogcsúcs (1) nemzeti színház (1) nemzetkarakterológia (1) népszavazás (2) népszótár (1) nevetés (2) nick hornby (1) nietzsche (30) nobel díj (1) nők (1) norvégia (1) nyelv (26) nyelvészet (1) nyilas atilla (1) obama (1) ökopolitika (1) olaszország (2) olimpia (6) olvasmány (24) olvasók (5) önismeret (4) önreflexió (1) öröm (1) ortega y gasset (2) őrület (1) oslo (1) összeesküvés elméletek (1) őszinteség (1) őszöd (1) osztálytalálkozó (2) ötvenes évek (1) ozmium (1) pánikroham (1) pedagógia (6) pesterzsébet (2) petőfi (1) petri (1) pihenés (1) platón (1) pluralizmus (1) polgári védelem (2) politika (22) politikai korrektség (1) pontyi (1) pornó (1) prága (1) pszichológia (13) rabszolgamorál (1) radnóti (2) raymond aron (1) real madrid (1) recenzió (1) reckl amál (1) rejtély (1) relativizálás (2) rend (1) részegség (1) retorika (1) ricoeur (1) rilke (1) rio de janeiro (1) roddick (1) rogán (2) románia (1) roman jakobson (1) román patkány (1) rorty (1) rtl klub (1) samantha (1) schmidt mária (1) seggnyalás (1) shakespeare (4) sivatag (1) slágerek (1) sleeping dancer (1) slota (1) snooker (4) sólyom (2) sötétség (2) spanyolország (5) spanyol olasz (1) sport (14) stadionok (5) statcounter (1) stilisztika (2) szabadka (1) szabó lőrinc (1) szdsz (2) szegénység (1) szégyen (3) szemantika (1) szemétség (1) szent ágoston (1) szenvedély (6) szerb antal (2) szerelem (2) szerénység (1) szeretet (8) szexualitás (3) szlovákia (1) szmájlik (2) sznobizmus (1) szocializmus (1) szókincs (3) szorongások (16) sztrájk (1) születésnap (3) szúnyog (1) szurkolók (6) tanárverések (1) tanulás (1) tarka magyar (1) társadalom (19) tavasz (1) technokrácia (2) tenisz (2) tériszony (1) terrorizmus (1) teszt (1) tgm (1) tibet (1) titok (1) tolsztoj (4) török gábor (1) történelem (9) tortuga (1) transzcendencia (1) trianon (1) tudatmódosítók (2) tudomány (6) újév (1) ünnep (8) usa (3) usain bolt (1) uszoda (1) utcák (6) vallás (1) városok (4) vb (2) velázquez (1) vér (1) vers (23) versrovat (32) világháló (11) világpolitika (2) világválság (1) villamosok (3) vírus (1) vita (1) vitézy (1) vizsga (1) vörösiszap katasztrófa (1) was es ist (1) wc (1) weöres (2) wikipédia (1) wimbledon (2) wittgenstein (1) zsenialitás (4) Címkefelhő

2009.02.17. 18:09 pontilyen

"Csak valahogy a lélek hibádzik az egészből"

Másfél héttel ezelőtt — nem kis meglepetésemre — kaptam egy ímélt az egyik olvasómtól, melyben egy régi újságcikket, egy filmkritikát ajánlott, aminek kapcsán, mondta a levélíró, írhatnék pornó és erotika viszonyáról; hiszen engem ez a kérdés — a blogom alapján — foglalkoztat.

Nem tudom, mire alapozta olvasóm ezt a feltételezését (mármint hogy engem érdekelne akár a pornó, akár az erotika), mindenesetre helyesen feltételezett: tényleg érdekel. Méghozzá nagyon is érdekel. Elolvastam tehát ezt a nagyon-nagyon régi filmkritikát, és tényleg nem azon a történelmi távlaton rökönyödtem meg, mely az 1989-es szöveg néhány megállapításának igencsak bájos színt kölcsönöz, hanem, ahogy kell, mozgásba jött képzeletem az erotikáról. A cikk, mely tényleg csak történelmi dokumentumként érdekes, semmi meglepőt, nem-közhelyeset nem állít. Viszont ürügyet kínál arra, hogy beszéljek, és ezért hálás vagyok névtelen olvasómnak, aki figyelmemet fölhívta rá.

Az alapkérdés tehát: mi a különbség pornó és erotika között? Egy barátnőm ezt így fogalmazta meg, szerintem frappánsan és mélyértelműen: "a pornóban csak az látszik, amivel csinálják; az erotikus filmben pedig csak az nem látszik". A pornográfia lényege tehát a megmutatás, az erotikáé pedig a sejtetés. Ezt az alapgondolatot szeretném a továbbiakban egy kicsit mélyebbre vezetni.

Azok közé tartozom, akik szerint a pornónak megvan a maga nagyon is rendben levő társadalmi, lélektani funkciója. A szexuális inger fokozása, mely a pornó célja, nem káros cél. Testi ingerről van szó. A szexualitás bonyolult jelenségének testi oldaláról; aminek persze nagyjából annyi köze van a szexualitás egészéhez, mint a testbe bevitt ásványi anyagoknak az étkezés kultúrájához. Senki sem tagadhatja le, hogy az étkezés során különféle anyagok kerülnek az ember szervezetébe; de azt is csak az egészen korlátoltak állíthatják, hogy az étkezésnek ez volna a kizárólagos lényege.

A szexualitás nem csupán a testi tevékenységre korlátozódik. De mi az, amivel több nála?

Akármi is az, úgy vélem, az erotika lényege ebben a többletben van. És minél erőteljesebben elő tudja hívni egy film vagy egy írás vagy egy akármilyen műalkotás ezt a többletet, annál erotikusabb, azaz — használjunk magyar szót — annál érzékibb.

És ahogy elkezdünk magyar szavakat használni, elkezdjük jobban érteni a világot. Az érzékiség ugyanis az érzékenység, illetve érzékletesség fogalmaihoz vezet el minket. A világ (vagy egy film, vagy egy szöveg vagy akármi) akkor válik erotikussá, amikor érzékletesen mutat meg valamit (és rejt el mást), és befogadóját érzékennyé teszi (arra, amit lát, és arra is, amit nem lát).

Az érzékiség a befogadóban keletkezik. A műalkotás nem tehet többet, mint hogy elősegítse az érzékennyé válás folyamatát. Például azáltal, hogy nem zavarja meg a folyamatot, engedi, hogy sejtések keletkezzenek bennünk, engedi, hogy ezek a sejtések erőre kapjanak, és engedi, hogy ezek a sejtések újabb és újabb sejtéseket gerjesszenek a képzeletünkben.

A rossz erotikus filmből nem a lélek hiányzik tehát, hanem az odafigyelés a befogadó lelkére. A rossz erotikus film azért látszik pornográfnak, mert csupa-test kéjencként kezeli a befogadót. A lélek tehát nem a filmből hibádzik, hanem — ahogy a filmkritika szerzője tulajdonképpen nagyon is mélyértelműen és pontosan megfogalmazta — az egészből.

4 komment

Címkék: film pornó szexualitás erotika


A bejegyzés trackback címe:

https://pontilyen.blog.hu/api/trackback/id/tr69948999

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ehje aser 2009.02.18. 08:08:56

Mikor Aphrodité született, lakomát ültek az istenek; a többiekkel együtt ott volt Métisz és fia, Porosz is. Miután megvacsoráztak, a nagy vendégségre odajött Penia kéregetni, s megállt az ajtóban. Porosz pedig a nektártól megrészegedve - bor még akkor nem volt - kiment Zeusz kertjébe, elnehezült fővel elaludt. Ekkor Penia tanácstalanságában azt eszelte ki, hogy gyereket szerez magának Porosztól; oda
feküdt hát melléje, s akkor fogant meg benne Erósz. Ezért lett Erósz kísérője és szolgája Aphroditének: mert az ő születése napján fogantatott, s természettől fogva szerelmese a szépnek, mert Aphrodité szép. Tehát Porosz és Penia fia Erósz, s ez meglátszik a sorsán: először is örökké szegény, s dehogyis gyöngéd és szép, ahogy a legtöbben hiszik, inkább durva és elvadult, mezítlábas és hajléktalan, földön alvó és takaratlan, kapuk alatt, úton-útfélen, szabad ég alatt hál, mert az anyja természetét örökölte, s örökös társa a szükség. Apja természete szerint viszont mindig a szépet és a jót keresi, bátor, heves és vakmerő, félelmetes vadász, szünet nélkül cselt szövő, okosságra éhes és találékony, a bölcsesség barátja egész életében, félelmetes varázsló, bűbájos és szofista. Nem született halhatatlannak és nem is halandónak, hanem ugyanazon a napon él és virágzik, mikor éppen jó alkalma van rá, majd meghal, s ismét újraéled, az apja természete szerint: de mindaz, amit szeret, mindig kifolyik az ujjai között, ezért soha nincs Erósz ínségben, de bőségben sem.

Platón: A lakoma (Európa, Bp., 2001, 116-117. old. - ford. Telegdi Zsigmond)

pontilyen 2009.02.18. 13:17:57

"mindig a szépet és a jót keresi, bátor, heves és vakmerő, félelmetes vadász, szünet nélkül cselt szövő, okosságra éhes és találékony, a bölcsesség barátja egész életében, félelmetes varázsló, bűbájos és szofista."

Elfogadnám önarcképnek (is). (Nem nárcizmus okán, hanem mert szeretnék ilyen lenni. "Ugyanazon a napon él és virágzik, mikor éppen jó alkalma van rá, majd meghal, s ismét újraéled": ezt nevezem én életcélnak!) :-)

Egyébként valóban: az "erotika" szó Erósz nevéből származik. Ő az a kis vadász, aki nyilakat lövöldöz az emberek szívébe.

Szívébe! Nem a testébe. Ez nagyon fontos.

Vel 2009.02.18. 19:57:37

@pontilyen:

"Egyébként valóban: az "erotika" szó Erósz nevéből származik. Ő az a kis vadász, aki nyilakat lövöldöz az emberek szívébe.

Szívébe! Nem a testébe. Ez nagyon fontos"

Valóban fontos. Úgy hamarabb kimúl az áldozat.

pontilyen 2009.02.18. 21:35:03

@Vel:

Ebből is látszik, milyen kíméletes. ;-)
süti beállítások módosítása