Másfél héttel ezelőtt — nem kis meglepetésemre — kaptam egy ímélt az egyik olvasómtól, melyben egy régi újságcikket, egy filmkritikát ajánlott, aminek kapcsán, mondta a levélíró, írhatnék pornó és erotika viszonyáról; hiszen engem ez a kérdés — a blogom alapján — foglalkoztat.
Nem tudom, mire alapozta olvasóm ezt a feltételezését (mármint hogy engem érdekelne akár a pornó, akár az erotika), mindenesetre helyesen feltételezett: tényleg érdekel. Méghozzá nagyon is érdekel. Elolvastam tehát ezt a nagyon-nagyon régi filmkritikát, és tényleg nem azon a történelmi távlaton rökönyödtem meg, mely az 1989-es szöveg néhány megállapításának igencsak bájos színt kölcsönöz, hanem, ahogy kell, mozgásba jött képzeletem az erotikáról. A cikk, mely tényleg csak történelmi dokumentumként érdekes, semmi meglepőt, nem-közhelyeset nem állít. Viszont ürügyet kínál arra, hogy beszéljek, és ezért hálás vagyok névtelen olvasómnak, aki figyelmemet fölhívta rá.
Az alapkérdés tehát: mi a különbség pornó és erotika között? Egy barátnőm ezt így fogalmazta meg, szerintem frappánsan és mélyértelműen: "a pornóban csak az látszik, amivel csinálják; az erotikus filmben pedig csak az nem látszik". A pornográfia lényege tehát a megmutatás, az erotikáé pedig a sejtetés. Ezt az alapgondolatot szeretném a továbbiakban egy kicsit mélyebbre vezetni.
Azok közé tartozom, akik szerint a pornónak megvan a maga nagyon is rendben levő társadalmi, lélektani funkciója. A szexuális inger fokozása, mely a pornó célja, nem káros cél. Testi ingerről van szó. A szexualitás bonyolult jelenségének testi oldaláról; aminek persze nagyjából annyi köze van a szexualitás egészéhez, mint a testbe bevitt ásványi anyagoknak az étkezés kultúrájához. Senki sem tagadhatja le, hogy az étkezés során különféle anyagok kerülnek az ember szervezetébe; de azt is csak az egészen korlátoltak állíthatják, hogy az étkezésnek ez volna a kizárólagos lényege.
A szexualitás nem csupán a testi tevékenységre korlátozódik. De mi az, amivel több nála?
Akármi is az, úgy vélem, az erotika lényege ebben a többletben van. És minél erőteljesebben elő tudja hívni egy film vagy egy írás vagy egy akármilyen műalkotás ezt a többletet, annál erotikusabb, azaz — használjunk magyar szót — annál érzékibb.
És ahogy elkezdünk magyar szavakat használni, elkezdjük jobban érteni a világot. Az érzékiség ugyanis az érzékenység, illetve érzékletesség fogalmaihoz vezet el minket. A világ (vagy egy film, vagy egy szöveg vagy akármi) akkor válik erotikussá, amikor érzékletesen mutat meg valamit (és rejt el mást), és befogadóját érzékennyé teszi (arra, amit lát, és arra is, amit nem lát).
Az érzékiség a befogadóban keletkezik. A műalkotás nem tehet többet, mint hogy elősegítse az érzékennyé válás folyamatát. Például azáltal, hogy nem zavarja meg a folyamatot, engedi, hogy sejtések keletkezzenek bennünk, engedi, hogy ezek a sejtések erőre kapjanak, és engedi, hogy ezek a sejtések újabb és újabb sejtéseket gerjesszenek a képzeletünkben.
A rossz erotikus filmből nem a lélek hiányzik tehát, hanem az odafigyelés a befogadó lelkére. A rossz erotikus film azért látszik pornográfnak, mert csupa-test kéjencként kezeli a befogadót. A lélek tehát nem a filmből hibádzik, hanem — ahogy a filmkritika szerzője tulajdonképpen nagyon is mélyértelműen és pontosan megfogalmazta — az egészből.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
ehje aser 2009.02.18. 08:08:56
feküdt hát melléje, s akkor fogant meg benne Erósz. Ezért lett Erósz kísérője és szolgája Aphroditének: mert az ő születése napján fogantatott, s természettől fogva szerelmese a szépnek, mert Aphrodité szép. Tehát Porosz és Penia fia Erósz, s ez meglátszik a sorsán: először is örökké szegény, s dehogyis gyöngéd és szép, ahogy a legtöbben hiszik, inkább durva és elvadult, mezítlábas és hajléktalan, földön alvó és takaratlan, kapuk alatt, úton-útfélen, szabad ég alatt hál, mert az anyja természetét örökölte, s örökös társa a szükség. Apja természete szerint viszont mindig a szépet és a jót keresi, bátor, heves és vakmerő, félelmetes vadász, szünet nélkül cselt szövő, okosságra éhes és találékony, a bölcsesség barátja egész életében, félelmetes varázsló, bűbájos és szofista. Nem született halhatatlannak és nem is halandónak, hanem ugyanazon a napon él és virágzik, mikor éppen jó alkalma van rá, majd meghal, s ismét újraéled, az apja természete szerint: de mindaz, amit szeret, mindig kifolyik az ujjai között, ezért soha nincs Erósz ínségben, de bőségben sem.
Platón: A lakoma (Európa, Bp., 2001, 116-117. old. - ford. Telegdi Zsigmond)
pontilyen 2009.02.18. 13:17:57
Elfogadnám önarcképnek (is). (Nem nárcizmus okán, hanem mert szeretnék ilyen lenni. "Ugyanazon a napon él és virágzik, mikor éppen jó alkalma van rá, majd meghal, s ismét újraéled": ezt nevezem én életcélnak!) :-)
Egyébként valóban: az "erotika" szó Erósz nevéből származik. Ő az a kis vadász, aki nyilakat lövöldöz az emberek szívébe.
Szívébe! Nem a testébe. Ez nagyon fontos.
Vel 2009.02.18. 19:57:37
"Egyébként valóban: az "erotika" szó Erósz nevéből származik. Ő az a kis vadász, aki nyilakat lövöldöz az emberek szívébe.
Szívébe! Nem a testébe. Ez nagyon fontos"
Valóban fontos. Úgy hamarabb kimúl az áldozat.
pontilyen 2009.02.18. 21:35:03
Ebből is látszik, milyen kíméletes. ;-)