Véleményem szerint az őszinteség valamennyi közül az egyik legfélreértettebb fogalom.
Az emberek egy jelentős részében a következő tévhit él: az őszinte ember, vagyis az olyan ember, aki igazán vállalja önmagát, az nyílt, nyers, szókimondó, már-már durva, éles nyelvű, kegyetlen, olykor tapintatlan; hiszen az őszinte ember nem játssza meg magát, nem eufémizál, nem kertel, nem határozatlankodik, nem bánik jól a nyelvvel, "ami a szívén, az a száján", hiszen az őszinte ember nem reflektál önmagára, az őszinte ember kicsit az állathoz hasonlít, nem maszkírozza magát, nem ölt magára álarcokat.
Véleményem szerint pontosan fordítva van.
Az őszinte ember, vagyis az olyan ember, aki igazán vállalja önmagát, az zárkózott, hallgatag, már-már önfeladásra hajlamos, nyelvileg pallérozott, ódzkodik a kegyetlenségtől, még inkább a tapintatlanságtól; hiszen az őszinte ember megjátssza magát, eufémizál, kertel, szabadkozik, határozatlan(kodik), jól bánik a nyelvvel, "ami a szívén, az soha nincs a száján", hiszen az őszinte ember reflektál önmagára, az őszinte ember kicsit sem hasonlít az állathoz, maszkírozza magát, álarcokat ölt magára.
Honnan adódik hát a közkeletű félreértés?
Véleményem szerint onnan, hogy a legtöbb ember egy rendkívül kidolgozatlan, a valósággal semmiféle viszonyt nem ápoló modell szerint gondolkodik az emberről. Ez a modell nagyon leegyszerűsítve így néz ki: az ember belül egy (többé-kevésbé veszedelmes) vadállat, melyre kívülről rá van festve a civilizáció máza. Éppen ezért minél kevesebb civilizatorikus vonást mutat föl egy ember — vélik sokan —, annál közelebb van igazi, vagyis állatias lényéhez; vagyis ahhoz, ahogyan az illető valójában gondolkozik.
Hol hibádzik ez a gondolat?
Mindenhol. Vérzik ezer sebből. Először is ott, hogy nincsen kívül és nincsen belül; maga a modell el van hibázva. Hiszen hát hol kezdődik a kívül, és hol végződik a belül? És mi alapján határozzuk meg, hogy melyik melyik? Aztán ott, hogy mi alapján véljük úgy, hogy a civilizáció az nem pont állatias vonásokat fest az emberre? Honnan jönnek ezek a nem-állatias vonások, ha vadállatok festik őket? Na ugye. Aztán meg milyen is pontosan egy vadállat? Honnan vannak erre nézvést ismereteink? Csak nem a nyelv által?...
Miért veszélyes az őszinteség hagyományos (hibás) felfogása?
Mert elbutít. Ha komolyan vesszük, semmit nem tudunk meg egymásról, hiszen egymás tulajdonságait eleve ismertnek tételezzük általa. Ha mindenki állat, akkor mit tudunk meg, amikor ez az állat őszinte, azaz tényleg állat lesz? Csak annyit, hogy "jé, tényleg!" Ha szellemi igényeinket az efféle fölismerések (vagyis annak fölismerése, amit már előre tudtunk) nem elégítik ki, akkor el kell vetnünk az őszinteség hagyományos fölfogását, és meg kell próbálnunk komolyabban venni magunkat.
Vagyis egymást.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
_andris 2009.03.25. 16:40:03
Hogy aztán mit mond, hogy viselkedik? Ahogy akar, ahogy tud. Ha őszinte, akkor inkább ura a cselekedeteinek, mint ha nem.
pontilyen 2009.03.25. 17:03:53
És ugye a meghasonlottságnak egyik leggyakoribb módja az, amikor az ember önmagát egy énmodellbe helyettesíti bele, és így kettőzi meg magát. (Az pedig csak külön pofátlanság, hogy ezt még őszinte magatartásnak is nevezi, és őszintétlennek tartja azt, aki nem ilyen.)
Egyetértünk.
bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.03.26. 07:26:09
pontilyen 2009.03.26. 11:59:05
Nézelődtem kicsit a neten, hogy mit írnak a "konzesztencia" fogalmáról.
Jelent egyrészt állagot; másrészt egységességet; harmadrészt a disszonancia ellentétét.
Ezek szerint aki egységben, harmóniában van a világgal (és önmagával), az őszinte. Ez a második és harmadik jelentés. Az elsőt ('állag') én viszont úgy értem, hogy föl is "oldódik" benne (önmagában és a világban).
Aki nem oldódik, nem konzisztens, az meghasonlik.
pontilyen 2009.03.26. 12:10:53
"Gödel megmutatta, hogy a teljesség, illetve a konzisztencia kritériumai egyetlen, az aritmetikát is magában foglaló rendszerben sem teljesülhetnek együttesen."
Úgy is lefordíthatom ezt a lélektan nyelvére, hogy a harmóniában élő ember nem törekedik teljességre (nem totalizál)?...
bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.03.26. 12:50:22
amikor örökkévalóságot és mindenhatóságot állít, akkor totalizál, pedig az örökkévalóságnak vagy a mindenhatóságnak, vagy akár az univerzmu végtelen voltának a befogadása és megértése, megtapasztalása lehetetlen, hacsak nem mi vagyunk örökkévalók és mindenhatók.
Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2009.03.26. 14:07:37
Tapasztalatom szerint azok, akik az őszinteségükre büszkék, azok játsszák meg magukat a leginkább. Az őszinteség is álarc, amellyel leginkább önmaguk előtt akarnak leborulni, mennyire bátrak is ők.
Manapság nagy divat például a pápát kritizálni. Sokan valamiféle hősies cselekedetnek tartják, ha ki merik mondani a keresztényellenes szlogeneket, amiket már a gyerekek is kívülről fújnak. 100 éve még valószínűleg nagy dolog volt, de ma ennek már semmi kockázata sincs.
Ellenben kíváncsi lennék (illetve pontosan tudom) mit kapna az a blogger, aki pl. az önmegtartóztatás mellett foglalna állást. Ebben a szexmániás társadalomban élve megennék, és elmondanák betegnek, perverznek, mit tudom én, minek.
pontilyen 2009.03.26. 18:17:08
Így van, és ezért nem gondolja, hogy az ő belseje valami igazabbat rejt, mint amit ki lehet (tud) mondani.
@Reckl_Amál:
Erről a pápaszidásról eszembe jutott egy 1933-as Kosztolányi-írás egy részlete. Ha az "őszinte vagyok, kimondom, amit gondolok" attitűd bátorság, akkor a részlet arra világít rá, hogy ez a bátorság nagyon is viszonylagos, és a közvélemény ítéletéhez kötődik:
Mit jelent az, hogy "bátor", és mit jelent az, hogy "gyáva"? Nem túlontúl viszonylagos megállapítások-e ezek? A kommunista Moszkvában manapság az a bátor ember, aki a Vörös Térre kiállván ezt kiáltja: "Éljen a fasizmus!", ellenben a fasiszta Rómában manapság az a bátor ember, aki a Palazzo Chigi felé torkaszakadtából így ordít: "Éljen a kommunizmus!". Csakhogy ezt se Moszkvában, se Rómában nem ismerik el erről a két igazán bátor emberről. Mindkettőt egyformán "gyává"-nak tartják, mert ellenkezőt hirdetnek azzal, amit ők akarnak.
Detlef · http://www.gazdapiac.com 2009.03.26. 19:34:35
pontilyen 2009.03.26. 23:01:40
No de éppen ez az. Mihelyt elkezdünk figyelni a másikra, szimbiózisba kerülünk vele, és onnantól kezdve már a szimbiózis harmóniája lesz a fontos, nem egy vélelmezett "belső igazság" kimondása.
Vagyis egyetértünk. :-)
peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2009.03.29. 12:02:00
peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2009.03.29. 13:50:01
pontilyen 2009.03.29. 14:02:58
Miért lenne haszontalan az, ami viszonylagos? A viszonylagos haszon azt jelenti: valaminek egy viszonyban (bizonyos körülmények között) van haszna. Ha feltételezzük, hogy mindig "bizonyos körülmények között" vagyunk, akkor semmi okunk elvetni annak az értékét, ami pont ezek között a "bizonyos körülmények között" hasznos.
peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2009.03.29. 19:34:06
pontilyen 2009.03.29. 21:35:02
Az "igaz"-ra is igaz, amit írtam.
Példádnál maradva: a Tízparancsolat igazságai a maguk rendszerében nagyon is helyénvalóak, követendőek. De ismeretesek olyan ősi kultúrák, amelyekben az ölés az emberi élet normális menetéhez tartozott. (Javaslom az Aranyág című kissé vaskos, de nagyon izgalmas könyvet, amely egyébként hasonlóan felvilágosodás-párti szellemben íródott, mint amelyben te is gondolkodol.)
peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2009.03.30. 00:08:14