Ha kézbe veszünk egy újságot, egy folyóiratot, ha böngésszük a netet, és publicisztikákat olvasunk, ha fölmegyünk a blogokra, sőt ha beleolvasunk a kommentekbe, egyszóval: ha átengedjük magunkat a betűk áradatának — és hol vannak még a könyvek, ugye? —, meghökkenthet minket valami: hogy van az, hogy mindenki máshogyan ír?
Nem tudom, olvasóm elgondolkodott-e már ezen a kérdésen.
Hiszen a valóság, amiről olvasunk, közös. A nyelv, amit értünk, közös. Hogyan lehetséges, hogy ugyanarról mégis mindenki máshogyan ír?
Még a legapróbb részletekben is eltérő két különböző ember fogalmazványa. Még azt sem mondja két ember ugyanúgy, hogy szomjas, vagy fázik, vagy ideges. Ha akarná, sem tudná ugyanúgy. Azonnal felismerni, kitől származik a szöveg (és kitől biztosan nem). A stílus kifejez. Kijelöl. Megjelöl.
A stílus maga az ember.
De vajon csakugyan így van-e?
A probléma nagyon szerteágazó, meg kell próbálnom egy kicsiny részletét kiemelve mutatni rá az egészre.
Kezdem a tézissel: mindenki olyan stílusban ír, amilyen stílusú szövegeket olvasni szokott.
Nincs olyan, hogy valaki kibújik a földből, és elkezd beszélni. A beszéd mindenekelőtt utánzás. Nincs olyan, hogy valaki stílust teremt. Mindenki a már meglévő sablonokból gyúr össze valami újszerűt. Nincs olyan, hogy valaki teljesen egyedi módon beszéljen. Mindennek föllelhetők a mintái a múltnak mélységes mély kútjában.
Mégis, van, akinek a stílusa frissebbnek tűnik, mint másé. Persze, hiszen az illető frissebb szövegeket olvas gyakorta.
Amikor az internetes újságírás, pl. Magyarországon az Index, nyelvileg megreformálta a hírközlő médiumok ásatag és unalmas nyelvezetét, akkor nem történt más, mint hogy a legfrissebb nyelvi regiszterekkel napi, sőt percnyi szinten érintkező ifjú emberek szövegelése végre országos nyilvánosság elé került.
És akkor itt jön valami, amit okvetlenül hangsúlyozni szeretnék: a "nincs új a nap alatt" gondolata nem azt jelenti, hogy minden egyes pillanat nem teljesen vadonatúj.
Hanem? Hanem azt, hogy nem vagyunk elveszve a káoszban, vannak viszonyítási pontjaink.
És akkor játékra fel!
Mit olvasnak például az Index újságírói? (Posztmodern és avantgárd irodalmat? Ponyvákat? Esterházyt?)
Mit olvas a kuruc.info szerkesztősége? (Két világháború közötti szélsőjobbos irodalmat? Netán Wass Albertet? Az a válasz téves, hogy semmit. Aki ír, az mindenki olvas is.)
Mit olvasnak a Konzervatórium blog szerzői? (Angolszász konzervatív szerzőket? Arisztotelészt?!? Politikai témájú blogokat?)
Mit olvasok én? (Az én csillagom a századelő klasszikus modern, késő modern irodalma, Kosztolányi, Szerb Antal, Babits, Márai, József Attila a félisteneim, no és Arany János, reggel, éjjel meg este.)
De magamnál maradva. Vajon mennyiben mintázom én nyelvemmel ezt a hagyományt?
Itt jön az állati rész.
Hogy a mintakövetésből mi lesz, azt már a zsigereink alakítják ki.
Aki például kifullad egy háromsoros mondat néma kimondása közben, az nemigen fog háromsoros mondatokat írni, legfeljebb elvétve, a változatosság, a cifrálkodás kedvéért, szem előtt tartva a szabályt, hogy egy szöveg sohasem lehet egy ritmusú.
Mindezt már a pulzusszám, a vérnyomás, a vércukorszint, az anyagcsere tempója és ezer egyéb anyagi körülmény befolyásolja.
Egyszóval: a materialitás.
A stílus éppen azáltal tud egyedi és megismételhetetlen lenni, hogy folyton egy öntudatlan állat dolgozik bennünk.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.08.14. 01:10:15
mindenki olyan stílusban ír igazán jól, amilyen szövegek tetszenek neki.
nem csak írni, hanem jól írni is tanulható. tudok én is fél oldalt írni pont nélkül, külföldiül is, csak nem tetszik, mert fölöslegesnek érzem: mintha annak a lényegét hagynám ki, amit le akarok írni.
röviden: ha nem tudod leírni 10 mondatban, amit akarsz, akkor nem tudod leírni 1000-ben sem. legalábbis én ebben hiszek, merrt 8 soros impresszív és erős képeket használó zenén nőttem fel :-).
KZsoci 2009.08.14. 09:04:19
Egyébként nemrég tudtam meg, hogy hatodikos koromban én is ugyanott voltam Kőszegen erdei iskolában egy hétig. :O :)
pontilyen 2009.08.14. 11:26:09
Hát igen, ideális esetben az ember olyan szövegeket szokott olvasni, amilyenek tetszenek neki. :-)
"ha nem tudod leírni 10 mondatban, amit akarsz, akkor nem tudod leírni 1000-ben sem"
Így van. Egy rövid szöveg általában jobb, mint egy hosszú.
Kosztolányi jut eszembe, aki azt írta: aki nem tudja úgy megfogalmazni a mondandóját, hogy azt egy átlagos képességű gimnazista is megértse, az nem "bonyolult dolgokat" mond, hanem rosszul fogalmaz. (Amolyan irányelvnek ez mindenképpen jó, még ha nem is mindig könnyű tartani magunkat hozzá.)
@KZsoci:
Hasonló témában nem "poszt" van, hanem regény. Sokkal jobban megírva, mint ahogy nekem sikerült volna. :-)
KZsoci 2009.08.14. 11:53:18
(Ha ezt kétszer kapod meg, elég csak az egyiket berakni, mert vacakol a blog.hu)
Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2009.08.14. 11:54:52
Bár más ilyen nevű újságíró is lehetne, a stílusból azonnal rá lehet ismerni. (Majd privátban megosztom Veled, ha érdekel.)
Azzal teljesen egyetértek, hogy az írásbeli stílust nagyban befolyásolják a személyes olvasásélmények.
Például az intenzív némettanulásunk után a legtöbb nyelvhelyességi hibám magyar szövegekben germanizmusokból adódott. De ez most is jelen van. Mielőtt olvastam volna a posztot, fordítottam (angolra), és most érzem is, hogy vissza kell állnia az agyamnak.
A sok internetes szöveg olvasása miatt meg megingott a helyesírásom. Ugye, itt mindenki szabadon ír mindenfélét, nincs lektorálva, nincs kijavítva a hibák többsége, és én is látom magamon, hogy egyértelmű helyeken kihagyok vesszőket stb.
A stílus alapvetése azonban az, ahogyan az embernek a szülei beszélnek. Ebből az otthoni stílusból tanuljuk meg egyátalán a nyelvet. (Engem kissé megdöbbentett, hogy ilyen könnyedén kijelentetted: a valóság ugyanaz és a nyelv is ugyanaz mindenkinek. Szerintem nem. Gondolj Jókai mondására, mely szerint ő úgy gyűjtögeti a magyar szavakat, mint a szép, színes köveket szokás. Azért nem mindenkinek van ilyen odaadó kapcsolata a nyelvvel.)
Azt is gondolom, hogy az ember - ha nem is feltétlenül tudatosan - kipróbál pár stílust, mielőtt megtalálja a sajátját. Sőt, azt sem tartom elképzelhetetlennek, hogy valakinek több is van.
Másrészt azt enyhe túlzásnak tartom, hogy mindenkire rá lehet ismerni. Még igazán nagy költőknél, akiknek nagyon markáns hangvételük és szóhasználatuk volt, sem lehet mindig tudni. Pláne igaz ez "mezei" bloggerekre.
pontilyen 2009.08.14. 12:12:34
Nyilvánvaló volt, hogy az Iskola a határonra utalsz, azért is csodálkoztam, miért nevezed posztnak. :-)
@Reckl_Amál:
Még szép, hogy érdekel!
Igen, a "germán" befolyás rajtam is szerintem érezhető; imádom például a főnévi igeneves szerkezeteket ("szeretném mondani", "megpróbálom leírni", "nehéz elfelejteni" stb., ezek mind "germanizmusok".) Nem nevezném hibáknak őket: ez egy sajátosság, az ilyenek alakítják ki a stílust.
Amikor azt írtam: a valóság és a nyelv közös, az inkább előre bocsátott feltételezés (afféle "munkahipotézis") volt, melyet persze alapjában nem osztok, sőt... A stílusok ezerfélesége éppenséggel arra enged következtetni, hogy a valóság mindenkinek különböző.
Valóban vannak, akik zseniálisan tudnak idomulni stílusokhoz, játszanak velük. Kicsit minden író ilyen. (Elvégre pl. a beszéltetett szereplők nem beszélhetnek pont ugyanúgy, mint a narrátor.) Ezért inkább azt mondom: nem "felismerhetőség", hanem "ráismerhetőség". Ha már megszerettük valakinek a stílusát, akkor apró modorosságokat szeretünk meg a szövegében, melyeket hozzá rendelünk.
bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.08.14. 15:42:25
"amikor még idegen voltam, a kultúra nem vélemény kérdése volt"
(nirvana: territorial pissings)
crouchy 2009.08.15. 13:23:40
ez szerintem nem igaz.
pontilyen 2009.08.15. 13:49:55
Tégy próbát! Figyeld meg például, hogy hogyan kérnek emberek italt egy kocsmában, hogyan jelzik, hogy álmosak stb. stb. Megdöbbentő egyéni különbségeket lehet észrevenni.
Vagy például fociban: hogyan küldik el az anyjába Benítezt, ha kikap a Pool. :-)
crouchy 2009.08.15. 18:08:24