Úgy alakult, hogy ezen a gyönyörű, hűvös, verőfényes őszi hétvégén egymás után két nagy magyarországi kisebbség is ünnepi eseményre készülhet: a melegek és a focirajongók. Előbbiek ma végigvonulnak Budapest belvárosán, utóbbiak pedig este megnézhetik a magyar-svéd világbajnoki selejtezőt, melyen akár a magyarok vébére történő kijutása is múlhat.
Amennyiben Magyarország egy normális, civilizált kultúrország, akkor ennek a napnak kivétel nélkül mindenki örülhet. Az is, aki heteroszexuális, netán homofób, és az is, aki ignorálja, netán utálja a focit.
Miért örülhet? Mert tudhatja, hogy emberek tömegei ma úgy érezhetik jól magukat, hogy eközben senkinek sem ártanak vele.
Sajnos azonban sok jel mutat arra, hogy Magyarország nem "normális, civilizált kultúrország", ezért sokan lesznek, akik ma rosszul fogják érezni magukat.
Kezdjük a pride-dal. Jómagam sem gondoltam mindig úgy, hogy ez a felvonulás egy jó dolog volna. Hosszú időnek kellett eltelnie ahhoz, hogy eljussak erre a felismerésre. A sok ellenérv közül számomra az volt a legfontosabb, hogy "de hiszen ez taszító, undorító". Mármint azok a képek taszítóak és undorítóak, melyeket a felvonulásról a televízióban mutattak. Magukat riszáló, ízléstelen öltözékben menetelő, szexuális aktusokat imitáló embereket láttam, és azt kérdeztem: mi szükség van erre? Aztán megértettem, hogy mi szükség van erre. Nem akarom olvasóimat ezzel a megértési folyamattal traktálni; meggyőződésem, hogy aki sokat gondolkodik a dolgon, az nem juthat más következtetésre, mint amire én. Ez a felvonulás teljesen ártalmatlan, ugyanakkor sok embernek kifejezetten szüksége van rá, és összességében inkább segíti, mint hátráltatja azt a folyamatot, hogy ebben az országban minél kevesebb ember érezze kellemetlenül magát olyan tulajdonságok miatt, melyeken nem tud változtatni.
Természetesen minden józan ember tudja, hogy a felvonulók nagy része nem kihívó vagy provokatív öltözékben sétál, ez csak egy elenyésző kisebbség a kisebbség kisebbségében; mely azonban a média számára izgalmasabb téma, mint a farmerben és pulóverben vonuló szemüveges bölcsészek vagy építészmérnökök képe.
Summa summarum: a felvonulás már karneváli jellegéből adódóan is kiválóan alkalmas lenne arra, hogy minden jelenlevő és esetleges néző, tömeghez csatlakozó ember és járókelő remekül érezze magát rajta. Hogy ez valószínűleg nem így lesz, annak néhány lelkileg súlyosan sérült (meggyőződésem szerint látens homoszexuális) ember lesz az oka, aki feltehetőleg idén is (mint tavaly) meg fogja zavarni az ünnepet.
A másik ünnepi esemény az esti focimeccs lesz. A pride-felvonulással ellentétben a focit világéletemben mindig is jó dolognak, igazi varázslatnak tartottam. Válogatott meccsek napján már reggel lázban égtem, a mérkőzés kezdése előtt pár perccel már kétszáz körüli volt a pulzusom, a himnuszok meghallgatása már a rituálé részévé vált, mely után akár nyertünk, akár kikaptunk, soha nem éreztem azt, hogy kár volt ezt látnom, és hogy soha többé ilyet nem teszek. Pedig átéltem egy-két óriási pofont a magyar válogatott naiv és mind a mai napig idealista szurkolójaként.
A mai este így aztán számomra mindenképpen ünnep lesz. Sajnos azonban sok olyan szurkoló van, aki nem ilyen. A magyar válogatott utóbbi másfél évben mutatott viszonylagosan jobb játéka és viszonylagos eredményessége ma este valószínűleg sok olyan embert is a képernyő elé sodor, aki meggyőződéses gyűlölője a magyar focinak, és csak azt lesi, hogy mibe köthessen bele.
Ha kikapunk — amire van esély —, ezek az emberek holnap (de már ma éjszaka is) nagyon hangosak lesznek. Előre tudható mondatokat fognak rágépelni a világhálóra, szertekürtölik, hogy a (magyar) focinak semmi értelme nincs, különben is, mennyivel értelmesebb dolgok is vannak a világon, amikre pénzt lehetne költeni stb. stb.
A fanyalgók ugyanúgy elrontani készülnek egy (sokak számára) ünnepet, ha talán nem is olyan primitív eszközökkel, mint a melegfelvonulást megdobáló kretének.
Ezért van az, hogy a mai nap talán mégse lesz olyan szép, mint amilyennek indult.
Nagyon remélem mindenesetre, hogy nem lesz igazam.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Melegek és szabadság 2009.09.06. 08:50:57
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.09.05. 12:26:31
izé.
semmi bajom a focijátékosokkal, remek modellkarrier vár rájuk.
egy barátom úgy fogalmazta meg, hogy ha egy focistát levisznek a pályáról hordágyon, akkor varázsalotsan meggyógyul, és vissza akar jönni - ellenben ha egy igazi játék játékosát viszik le hordágyon, nos, az is vissza akar jönni, csak nem tud.
www.youtube.com/watch?v=7lWA_9AKCb8
give blood - play rugby :-)
bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.09.05. 12:28:19
www.youtube.com/watch?v=JrGFxBbe4zA
Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2009.09.05. 12:56:03
A magyar focit sosem szerettem, de egyre kevésbé tetszik a külföldi is. Túl sok benne a pénz és túl kevés a játék. Nagyon ellenszenves volt, hogy most mennyire sztárolják szegény falábú magyar játékosokat. Ezt is előre megmondom, ki fogunk kapni. Elvileg nézni fogjuk azért, nem is a fanyalgás miatt, hanem mert mégiscsak vb-selejtezőről van szó. De szép játékra egyik féltől sem számítok. A magarok még mindig elég ügyetlenek (mégha javultak is, ezt elismerem), az ellenfélnek meg tényleg tétre megy, neki kötelező minket legyőznie. Sőt, ahogy hallom az undorító, sunyi Ibramovics is pályára léphet, szóval örülhet az a magyar védő, akinek nem rúgja szét a sípcsontját. Én meccs előtt nem érzek eufóriát, mert nincs miért. De azért nem dobállak meg, ha Te igen.
pontilyen 2009.09.05. 13:34:58
Ezért (is) szeretjük. :-)
@Reckl_Amál:
Én pontosan azért becsülöm sokra azokat a nem-magamutogató, kifejezetten introvertált melegeket, akik jelen körülmények között is kimennek felvonulni, mert nélkülük az ördögi körből sohasem lehet kilépni. Az átlagpolgár elkönyveli, hogy melegek = polgárpukkasztó, ízléstelen provokátorok. Amennyire tudom, már tavaly is túlnyomó többségben voltak a konszolidált öltözetű felvonulók.
"Én meccs előtt nem érzek eufóriát, mert nincs miért. De azért nem dobállak meg, ha Te igen."
Na igen, pont ez volna a lényeg. ;-)
árcsimenning · http://mindenkihazudik.wordpress.com/ 2009.09.05. 17:57:29
@Reckl_Amál: "Nagyon ellenszenves volt, hogy most mennyire sztárolják szegény falábú magyar játékosokat."
Ilyet is csak Magyarországon olvashat az ember, máshol természetes a hazai játékosok istenítése, még akkor is, ha egyik európai elsőosztályú klubba se férnének be. Egyébként lejött, hogy nem vagy nagy szakértő, pl. Dzsudzsák múltkori teljesítménye után kinek jutna eszébe az a szó, hogy faláb??? (És aki ilyet tud, az nem csak véletlenül tudja, és féletlenül sincs falába.)
A másik meg: "undorító, sunyi Ibramovics" - egyrészt Ibrahimovics, másrészt meg egyszer majd próbálj meg Olaszországban végigjátszani egy szezont csatárként, ahol az elitklubok védelmeit jórészt dél-amerikai késes gyilkosok alkotják, akik gyakorlatilag bármit megtehetnek veled...
sleeping dancer · http://sleepingdancer.freeblog.hu 2009.09.05. 18:15:38
pontilyen 2009.09.05. 18:45:38
Nyilván nem minden dobálózó "látens homoszexuális", ennyire szerintem sem egyszerű a képlet, de hogy valami zizi van a szexuális életükkel és orientációjukkal, az igen valószínű. Szerinted melyik csoport még az, amelyik _irigykedik_ a felvonulókra?
@sleeping dancer:
Örömteli, hogy ezek szerint legalább a résztvevők szemszögéből lehetett élvezni az eseményt. Nekem az egyik ismerősöm a környéken lakik, és döbbenten újságolta, micsoda útlezárások történtek. Szégyen, hogy egy ilyen rendezvényt nem lehet európai módon lebonyolítani.
pontilyen 2009.09.05. 18:47:48
Ja, hadd ajánljam a témában (ki az, aki dobál?) bs395 elgondolkodtató írását: killtheradical.blog.hu/2009/09/05/dominamina
árcsimenning · http://mindenkihazudik.wordpress.com/ 2009.09.05. 18:57:00
Amúgy szerintem azok nem irigyek a melegekre, csak most éppen őket lehet megdobálni. Máskor a rendőröket, politikusokat, vagy kispest szurkolókat, most ez van.
-Hé, Tyson! Jössz dobálni?
-Milyen meccs van? Kit verünk ma?
-Ma nincs meccs, de lesz buziparádé.
-Megyek!
;)
KZsoci 2009.09.05. 21:58:52
Nem mintha megérdemelték volna a döntetlent a mai játék alapján (bár az egyenlítő gól után már egész jó lett volna, ha nem hagyják ki egymás után a helyzeteket), de már nagyon beleéltem magam, hogy hátha van esély. Nincs. Az biztos, hogy jövőre a mocsadék svédeknek mindenképp ellendrukkolni fogok. :P
Csodálod, ha sok ember csalódik egy ilyen befejezés után?
pontilyen 2009.09.05. 22:04:44
Sajnos pont az lett a baj, hogy már a játékosok is elhitték, hogy nyerhetünk. Nem kellett volna előre rohanni a végén, hanem levinni a labdát a szögletzászlóhoz, és ott tartani 5 percig.
:-((
árcsimenning · http://mindenkihazudik.wordpress.com/ 2009.09.05. 22:12:31
KZsoci 2009.09.05. 22:15:29
árcsimenning · http://mindenkihazudik.wordpress.com/ 2009.09.05. 22:24:52
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.09.05. 22:39:05
Rendkívül dühítő, hogy ez már a második eset, hogy így kapunk ki a svédektől. Illetve Ibrahimovicstól.
Az más kérdés, hogy nagy szerencse volt már az egyenlítés is, igazából megérdemelték a svédek a győzelmet, sokkal jobbak voltak.
Annyiban meg egyetértek Amállal, hogy elég visszatetsző volt a mérkőzést felvezető sztárolás.
Pontosabban nem az itt a baj, hogy szeretjük a futbalistáinkat, hanem az, hogy hajlamosak vagyunk elfeledkezni a realitásokról és belelovalni magunkat olyan álmodozásokba, amiknek egyszerűen nincs realitása.
Szerintem az az utolsó előrerohanás is ennek a következménye: ha tudta volna a csapat, hogy hol a helye, akkor örült volna a döntetlennek és foggal körömmel azt próbálta volna megtartani.
pontilyen 2009.09.06. 00:18:48
Szóval azért volt ez így iszonyatosan bosszantó, mert ez egy elrontott, peches (ld. sérülések), túlidegeskedett, rossz meccs volt, egy csomó kulcsjátékos maga alatt játszott, és ENNEK ELLENÉRE mégis meglehetett volna a döntetlen, igazán csak egy nagyon-nagyon kevés figyelem kellett volna még.
@bedinger:
Jogos. Az egész meccsen a hülye íveléseket erőltettük, aminek a két méter magas svédekkel szemben semmi értelme nem volt. Ha Gera a végén kapura lő, a kirúgás közben a bíró 1000%, hogy lefújja a meccset...
@KZsoci:
Mondjuk nekem így jobb (igaz, idegesítőbb) érzés, mintha 0-1 maradt volna. Legalább megmutattuk, hogy minden lehetséges.
@promontor:
Ahogy az ismétlést néztem, igazából az utolsó tíz percben tök jól játszottunk, úgy kellett volna végig, támadó szellemben. De: nem ívelgetésekkel! A portugálok ellen esetleg majd lesz értelme ívelgetni, de a svédek ellen ez öngyilkosság volt.
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.09.06. 08:40:23
Az utolsó tíz percben persze jobban ment a játék, de ehhez az is kellett, hogy a svédek kitámadjanak. Amíg vezettek, addig nagyon stabilan védekeztek, ezzel nem tudtunk mit kezdeni.
Sajnos a magyar védelem nagyon gyenge, ha kitámadunk, szinte mindig gólt kapunk: ez már sokadszor történt meg. Csak akkor képesek elfogadható szinten teljesíteni, ha a középpályásaink is hátul maradnak besegíteni. magyarán ha mi kontrázhatunk.
KZsoci 2009.09.06. 09:15:17
donnelly · http://nst.blog.hu 2009.09.06. 12:55:37
crouchy 2009.09.07. 17:54:53
"Magyarország nem "normális, civilizált kultúrország""
Bistyu 2009.09.07. 20:26:35
gabesz7004 2009.09.08. 16:07:59
pontilyen 2009.09.08. 16:42:59
Ez a "nem kell kivinni az utcára" annyira átgondolatlan érv, hogy nem igaz.
Mintha arról lenne szó, hogy a homoszexuális emberek mindennap fölvonulnának a város közepén, hirdetve, hogy kiket szeretnek... Ilyen fölvonulás EGYSZER van egy évben. Úgy tudom, kb. két órán keresztül tart. Ezt szerintem mindenki, még a leghomofóbabb ember is el tudja viselni.
Teljesen igazad van. Magánügy. De az is magánügy, ha valaki mondjuk biciklizni szeret, vagy agyagból kerámiákat készíteni. Mégis vannak biciklis felvonulások, meg kerámiás kiállítások is köztereken. Kinek jutna eszébe megdobálni egy ilyen rendezvényt?
Nagyon gyakori érv ez az is-is. A tojásdobálók is hülyék, de a felvonulóknak sem kéne provokálni őket. De gondoljunk bele! Akit tojásdobálásra késztet az, hogy néhány száz vagy ezer ember egyszer egy évben két órán át végigvonul a városon, ahhoz kellene alkalmazkodni? Nem gondolom. Normális embereket nem provokál egy ilyen rendezvény.
gabesz7004 2009.09.08. 22:12:18
Érdemes lenne kipróbálni, hogy a melegek mennyire tiltakoznának, ha lenne egy hetero büszkeség felvonulás!? :) Egyébként a tojással még ők járnak jobban, mert a bringásokat felvonulás nélkül is simán elütik! A keramikusokkal meg nem érdemes foglalkozni, mert ők igazi köcsögök! Na jó csak vicc akart lenni, bár túl erős lett, tudom.
Persze hogy kibír mindenki pár órát, max messze elkerüli az adott környéket.
Tényleg arra miért van szükség, hogy magukat heteroknak vallók vonuljanak a melegekkel? Munkáspártiak sem vonulnak a Gárdával, s fordítva sem!
pontilyen 2009.09.09. 10:53:17
Hetero büszkeség felvonulás eddig is volt, úgy nevezték: Budapest Parádé. Nem hallottam róla, hogy agresszív homoszexuálisok tojásokkal és molotov-koktélokkal támadtak volna a rendezvényre. De ha te igen, akkor visszavonom az akadékoskodást. :-)
"Tényleg arra miért van szükség, hogy magukat heteroknak vallók vonuljanak a melegekkel?"
Gondolom, azért volt erre szükség, mert a felvonulás üzenete nem a homoszexualitás megmutatása, hanem a homoszexuális emberek egyenrangúságának (adott esetben egyenjogúságának) demonstrálása. Én nem vonultam ott, de ezt a gondolatot maximálisan magaménak érzem.
gabesz7004 2009.09.09. 11:44:18
Továbbra is azt kérdezem maximálisan elfogadva a melegek egyenjogúságát, minek ehhez felvonulni? Ha nem vonulnak én akkor is elfogadom őket! Aki meg buta módon utálja őket, az csak megerősíti magában az irántuk érzett gyűlöletet.
Aki toleráns az etnikai, vallási, szexuális kisebbségekkel, annak nincs szüksége megerősítésre, aki viszont ilyen-olyan fóbiáktól szenved, annak orvos kell, mert sem felvonulás, sem szép szó nem használ!
pontilyen 2009.09.09. 14:06:51
Az analógia azért jó, mert a homoszexuális emberek jelentős részétől pont olyan távol áll a felvonulás ízlésvilága, mint a heteroszexuális emberek jelentős részétől a Budapest Parádéé.
A tolerancia nem jön magától. Előbb el kell oszlatni egy csomó balhiedelmet, tévedést, előítéletet, ez pedig nem lehetséges nyilvánosság nélkül.
Lehet, hogy te nem is tudod, mennyi nehézséggel, kellemetlenséggel, rossz élménnyel jár ma Magyarországon, ha valaki a saját neméhez vonzódik? Nyilvánosság nélkül ezeket a nehézségeket nem lehet megszüntetni.
Való igaz, hogy a rendezvény elsősorban az eleve alapjában értelmes, nyitott, toleráns embereknek szól. Az ilyen embereknek is vannak azonban előítéleteik (nekem is), melyeket nyilvános vita nélkül lehetetlen eloszlatni.
gabesz7004 2009.09.09. 14:48:02
Számomra mindegy, hogy valaki fekete, fehér, sárga, zöld, hideg, meleg, keresztyén, zsidó, muzulmán. Én csak a hülyeséget nem tolerálom, de azt nagyon nem!
A kérdés számomra az, hogy segíti-e bármilyen kisebbségnek a beilleszkedését, ha valamit külön csinálnak? Pl: roma szépségkirálynő választás, meleg felvonulás. Kellenek-e ezek, vagy inkább induljon a szép roma lány a Miss Hungaryn és a városok ligeteiben együtt fesztiválozzon homo és heteroszexuális mondjuk május elsején, vagy augusztus 20-án?
pontilyen 2009.09.09. 14:57:16
A külföldi (nyugat-európai, amerikai) példák azt mutatják, hogy segíti.
Amiről te beszélsz (az együttfesztiválozásról), az már a folyamat vége. Nyilván az lenne az ideális, ha valóban minden buliban, fesztiválon természetes volna, hogy nemcsak fiúk ölelhetnek lányokat, hanem lányok is lányokat, és fiúk is fiúkat, ha ahhoz van kedvük, hajlamuk. Ettől jelenleg (itt, Magyarországon) még messze vagyunk.
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.09.09. 18:42:18
Bocs, hogy belevakkantok, de kell-e városi szépségkirálynőválasztás, vagy mondjuk jogászbál? Igazából az adott közösség joga, hogy eldöntse. Az persze jó lenne, ha roma lányok indul(hat)nának az országos szépségversenyen is, mert az integrálódást mutatná.
Vagy hogy más irányba fordítsam a kérdést: segíti-e a szlovákiai magyarság beilleszkedését a szlovák társadalomba, ha valamit külön csinál, legyen az felvonulás, szépségkirálynőválasztás vagy bármi más?
popp · http://koncertblog.com/ 2009.09.09. 23:46:56
sleeping dancer · http://sleepingdancer.freeblog.hu 2009.09.10. 08:28:41
gabesz7004 2009.09.10. 13:34:34
sleeping dancer · http://sleepingdancer.freeblog.hu 2009.09.11. 00:01:39
gabesz7004 2009.09.11. 11:26:41
Hülyék pedig mindig lesznek! Sajnos.
Kommentezéshez lépj be, vagy regisztrálj! ‐ Belépés Facebookkal