HTML

Pontilyen pont ilyen

"Az ember bármilyen messze jut is ismereteivel, akármennyire is objektíven ítéli meg önmagát, végül egyebet nem nyer az egészből, csupán tulajdon életrajzát." (Friedrich Nietzsche)

Friss topikok

  • Zolimoni: Ez volt az a könyv az életemben, aminél az "Ahaaa!" élmény hetekkel később jött.... (2023.07.12. 20:22) A lét elviselhetetlen könnyűsége
  • Volna: @NetLektor: Őszintén szólva, egyáltalán nem értem a 8-as pontban a szerző értetlenségét. Egyértelm... (2021.03.21. 23:24) A tíz legkiakasztóbb helyesírási hiba a világhálón
  • Csöncsön: @MAXVAL bircaman közíró: Nem cenzúra van, csak mivel föl van rá telepítve a Disqus, kiszedtem a ... (2020.02.24. 20:50) "Jól kellett viselkedni"
  • Sz.E.: Én azt válaszoltam volna a gyereknek, bár egy ilyen korú gyerek azt sem értette volna meg: Ha magy... (2018.07.09. 20:28) Mi az értelme?
  • Csöncsön: KÖZÉRDEKŰ KÖZLEMÉNY (aki esetleg olvassa)! Indítottam egy új blogot: mondataink.blog.hu/ Aki szí... (2017.08.29. 19:33) Az Ég Berlinről

Ennyien vagyunk most

2009. január 31. óta


View My Stats

Címkék

ady (1) aforizma (6) agyalás (12) agymenés (3) aljasság (1) almería (1) álom (11) amerikai psycho (1) arany jános (8) argentína (2) árokásó blog (1) asterix (1) austin (1) a nagyidai cigányok (1) a szajha és a bálna (1) a tanú (1) a titkok kulcsa (1) a vihar (1) babarczy (1) babits (5) bahtyin (1) bajnai (1) balassi (2) balkán (1) baloldal (1) bank (1) barcelona (6) baudelaire (1) bayer (1) beavatás (1) bekezdés (1) berlin (2) berzsenyi (2) bessenyei (1) beszéd (2) beszédaktus elmélet (1) beszélgetés (4) betegség (2) bevándorlók (1) bkv (8) blikk (1) blog (28) blogsablonok (1) bl döntő (1) bogár lászló (1) bölcsesség (1) bölcsészet (2) bölcsészkar (1) bölcsőde (1) boldogság (2) bolondozás (4) bolondság (1) bonhoeffer (1) brecht (1) buber (1) budaházy györgy (1) budapest (17) búék (3) bűn (1) bunkóság (1) butaság (2) butler (1) buzi (1) camus (1) celebek (1) chico buarque (1) cigányok (3) csalódás (1) csíkszentmihályi (2) csipike (1) csoda (1) csokonai (1) dallas (3) dekonstrukció (1) délibáb (1) demokrácia (3) derrida (1) derű (2) der himmel über berlin (1) dionüszosz (1) diploma (2) dohányzás (2) dosztojevszkij (4) eb (5) echo tv (1) edith piaf (1) egyébként (1) egyetem (1) élet (17) ellenőrök (1) el clásico (2) emberek (14) emlékezés (13) én (25) építészet (6) erich fried (1) erotika (1) értelmesség (1) értelmiség (1) érzékenység (1) érzéketlenség (1) esterházy (1) esztétika (1) etika (5) étteremkritika (1) facebook (1) fájdalom (3) fák (1) faludi ferenc (1) fanatizmus (1) fazekas róbert (1) fecsegés (1) federer (2) feldmár (1) felelősség (2) férfiak (3) festészet (2) fikázás (1) film (17) filozófia (36) flow (1) foci (36) foucault (2) franciák (1) franciaország (1) freud (1) freudizmus (1) friedrich (1) ftc (3) gazdaság (1) gazsó (1) gdp (1) getafe (1) giccs (1) goethe (4) gondolatok (2) gondolkodás (45) grafológia (4) grondin (1) guantánamo (1) gyerekek (1) gyilkosság (5) gyomor (1) gyöngyösi (1) győzelem (1) gyűlölet (1) gyurcsány (4) gyurgyák jános (1) haas (1) háború (1) hajnóczy péter (1) halál (7) halálbüntetés (1) halottak napja (1) hawaii (1) hazaszeretet (1) helyesírás (3) hermeneutika (6) hétköznapok (23) hiddink (1) himnuszok (2) hímsovinizmus (1) hírek (3) hócipő (1) hofmannsthal (1) homofóbia (2) homoszexualitás (4) hősök (2) húgocskám (1) húsvét (2) identitás (1) idő (11) igénytelenség (1) iii. richárd (1) indexcímlap (12) iniesta (1) iparművészeti múzeum (1) írás (14) irigység (1) irodalom (20) iskola (1) isten (2) ízeltlábúak (2) japán (2) játék (19) jégkorong (1) jékely (1) jézus (6) jobbik (1) jog (1) john higgins (1) józsef attila (5) káin bélyeg (1) kant (1) kapitalizmus (1) karácsony (3) kávé (1) kegyetlenség (1) kemény istván (1) kép (2) kérdés (1) kereszténység (5) kézilabda (4) kína (1) kisebbségek (3) kisteleki (2) kittler (1) kockulás (1) kóczián (1) koeman (1) koffeinizmus (1) kolláth györgy (1) kolonics györgy (1) költészet (18) költségvetés (1) komment (1) konzervativizmus (3) korrektúra (1) kosztolányi (18) kötelességtudat (1) közélet (11) kő hull apadó kútba (1) kultúra (21) kundera (1) kurvák (1) lánczi (1) léderer ákos (1) lélek (23) lényeglátás (1) lévinas (2) liberalizmus (2) lmp (1) logika (1) lustaság (2) lyotard (1) magány (2) magyarok (2) magyarország (38) maradona (2) márai (1) marian cozma (1) márquez (2) maslow piramis (1) mccain (1) mdf (1) média (2) melegfelvonulás (2) mélypont (1) messi (1) metafora (3) meztelenek és holtak (1) morál (4) moravia (1) mörike (1) mosoly (1) mottó (1) mourinho (1) mszp (3) mu (1) műfordítás (3) munkanélküliség (1) murray (1) musil (2) művészet (5) művészetek (1) nacionalizmus (2) nácizmus (3) nadal (2) nádas (1) napfény (2) nemek (2) németek (3) német romantika (2) nemzeti blogcsúcs (1) nemzeti színház (1) nemzetkarakterológia (1) népszavazás (2) népszótár (1) nevetés (2) nick hornby (1) nietzsche (30) nobel díj (1) nők (1) norvégia (1) nyelv (26) nyelvészet (1) nyilas atilla (1) obama (1) ökopolitika (1) olaszország (2) olimpia (6) olvasmány (24) olvasók (5) önismeret (4) önreflexió (1) öröm (1) ortega y gasset (2) őrület (1) oslo (1) összeesküvés elméletek (1) őszinteség (1) őszöd (1) osztálytalálkozó (2) ötvenes évek (1) ozmium (1) pánikroham (1) pedagógia (6) pesterzsébet (2) petőfi (1) petri (1) pihenés (1) platón (1) pluralizmus (1) polgári védelem (2) politika (22) politikai korrektség (1) pontyi (1) pornó (1) prága (1) pszichológia (13) rabszolgamorál (1) radnóti (2) raymond aron (1) real madrid (1) recenzió (1) reckl amál (1) rejtély (1) relativizálás (2) rend (1) részegség (1) retorika (1) ricoeur (1) rilke (1) rio de janeiro (1) roddick (1) rogán (2) románia (1) roman jakobson (1) román patkány (1) rorty (1) rtl klub (1) samantha (1) schmidt mária (1) seggnyalás (1) shakespeare (4) sivatag (1) slágerek (1) sleeping dancer (1) slota (1) snooker (4) sólyom (2) sötétség (2) spanyolország (5) spanyol olasz (1) sport (14) stadionok (5) statcounter (1) stilisztika (2) szabadka (1) szabó lőrinc (1) szdsz (2) szegénység (1) szégyen (3) szemantika (1) szemétség (1) szent ágoston (1) szenvedély (6) szerb antal (2) szerelem (2) szerénység (1) szeretet (8) szexualitás (3) szlovákia (1) szmájlik (2) sznobizmus (1) szocializmus (1) szókincs (3) szorongások (16) sztrájk (1) születésnap (3) szúnyog (1) szurkolók (6) tanárverések (1) tanulás (1) tarka magyar (1) társadalom (19) tavasz (1) technokrácia (2) tenisz (2) tériszony (1) terrorizmus (1) teszt (1) tgm (1) tibet (1) titok (1) tolsztoj (4) török gábor (1) történelem (9) tortuga (1) transzcendencia (1) trianon (1) tudatmódosítók (2) tudomány (6) újév (1) ünnep (8) usa (3) usain bolt (1) uszoda (1) utcák (6) vallás (1) városok (4) vb (2) velázquez (1) vér (1) vers (23) versrovat (32) világháló (11) világpolitika (2) világválság (1) villamosok (3) vírus (1) vita (1) vitézy (1) vizsga (1) vörösiszap katasztrófa (1) was es ist (1) wc (1) weöres (2) wikipédia (1) wimbledon (2) wittgenstein (1) zsenialitás (4) Címkefelhő

2010.05.18. 17:13 pontilyen

A tömegek lázadása

Ez tényleg egy olyan könyv, amelyet kivétel nélkül mindenkinek csak ajánlani tudok.

Volt bennem kétely és tartózkodás, mert Ortega y Gasset 1930-ban írt hatalmas esszéje olyan közhelyévé vált az európai kultúrának, amelynek tartalmát mindenki ismerni véli: a hagyományos értékek porcelánboltjába betör az új idők elvakult és elvadult tömegembere, hogy mindent szétromboljon.

Azt hittem tehát én is, hogy ez valamiféle antimodernista (következésképp ostoba) nyavalygás. De szó sincs róla! Ez egy meghökkentően okos, rendkívül szórakoztató és izgalmas olvasmány, amelynek aktualitása valósággal szíven üti az olvasót.

Régen olvastam már ilyen megvilágító erejű szöveget.

Ortega y Gasset nem tagadja meg a XIX. századi liberalizmus vívmányait; ellenkezőleg: esszéje több pontján is hangsúlyozza, hogy jelenlegi életünk [nyolcvan éve írta, de ma is igaz] ezen a liberalizmuson alapszik. Egészen egyértelműen így ír:

Ha nem akarunk őrültnek látszani, ez a nagy erejű tény el kell hogy vezessen bennünket néhány következtetéshez: az első az, hogy a közélet máig ismert formái közül a technikára épülő liberális demokrácia a legjobb típus; a második, hogy ez az életforma bizonyára nem az elképzelhető legjobb típus, de bármilyen új elképzelésnek meg kell majd őrizni ennek alapelveit; a harmadik pedig, hogy öngyilkosság minden visszatérés bármely XIX. századinál alacsonyabb rendű életformához.

 

Ez az alapvetés azért lényeges, mert A tömegek lázadása című esszének van egy másik konklúziója, az mégpedig, hogy pontosan ez a XIX. századi liberális demokrácia termelte ki korunk hősét, aki egész civilizációnk alapjait veszélyezteti: az önelégült, tehetetlen, tudatlan, ugyanakkor mindent tudni vélő tömegembert. Ez a tömegember tört hatalomra a fasizmusban, a bolsevizmusban és a nácizmusban, ez a tömegember a kádári "proli", a valóságshow-k rajongója, a konzumidióta stb. stb.; itt jön Ortega y Gasset látszólagos antimodernizmusa.

Pedig nem arról van szó, hogy a szerző "elvetné" a modernitást. Eleve abból indul ki (a szöveg számtalan döbbenetesen érdekes meglátásainak egyike ez), hogy elvetni valamit teljes értelmetlenség: maga a tömegember jellemzője, hogy azt hiszi, bármit is "el lehet vetni".

Ha valaki azt jelenti ki magáról, hogy Péter-ellenes, az pozitíve azt jelenti, hogy egy olyan világ híve, ahol nem létezik Péter. De a világ pontosan ilyen volt, mielőtt Péter megszületett. A Péter-ellenes ahelyett, hogy Péter után foglalna helyet, eléje áll, s visszapergeti az egész filmet az előző helyzetig, amelynek a végén elkerülhetetlenül ismét Péter bukkan elő.

 

[...]

 

De könnyű is lenne a dolgunk, ha egy ilyen minden teketória nélkül kimondott nemmel eltüntethetnénk a múltat. De a múlt lényegét tekintve revenant. Ha kidobják, visszatér, elkerülhetetlenül visszatér. Ezért csakis úgy lehet túllépni rajta, ha nem dobjuk ki. Ha számolunk vele. Ha cselekedeteinkben figyelembe vesszük, hogy kikerülhessük, s hogy megkerülhessük.

 

[...]

 

A múltnak megvan a maga igaza. Ha nem ismerjük el, ismét ki fogja követelni magának, és mellesleg azt is érvényesíteni fogja, amiben nincs igaza.

 

Nem tudom, találkoztam-e már valaha ennyire mély és átgondolt történelemszemlélettel. Szó sincs tehát arról, hogy Ortega y Gasset "ki akarná dobni" a modernitást, hogy valami mást állítson a helyére, valami arisztokratikus, ősi, elitista ideált.

Az, hogy a tömegember uralomra jutott, olyan tényállás, amelyet nem lehet megkerülni, ha meg akarjuk érteni és változtatni korunkat.

Hogy mennyire aktuális ez a probléma, azt lehetetlenség nem észrevenni. Lépten-nyomon beleakadunk a tömegemberbe, magunk is át vagyunk itatva vele, ma mindenki, még a legautonómabb személyiség is egy kicsit tömegember. Az interneten úgy szaporodnak a tömegemberek, mint a csótányok, mindent ellepnek, az egész életet összemásszák, látszólagos ártalmatlanságuk valójában iszonyatos veszély. Ezzel az állapottal kell kezdeni valamit, mert egyébként semmi nem garantálja Auschwitz és a Gulág vissza nem térését, illetve azt, hogy Európa nem fullad bele a barbarizmusba, és hogy az itt élő emberek nem válnak erősebb civilizációk rabszolgáivá.

Nyilván nem foglalhatom itt össze az esszé egész gondolatmenetét, különben sem talán maga a gondolatmenet a legérdekesebb a szövegben, hanem az a szellemi vibrálás, élénkség, a folyamatos meglepetések garmadája, amely Ortega y Gasset ironikus és minduntalan túlzásokba hajló stílusából fakad, és amely engem olvasás közben állandó szellemi izgalomban tartott. Hadd idézzek egy jellemző példát a szerző stílusára:

Az egész ókori világban valószínűleg csak két világosfejű — mármint világosfejűnek nevezett — elme volt: Themisztoklész és Caesar; mindkettő politikus. Ez azért meglepő, mert a politikus — még a híresebbje is — általában épp azért politikus, mert bárgyú. Persze voltak Görögországban és Rómában is olyanok — filozófusok, matematikusok, természettudósok —, aki sok mindenről világosan gondolkodtak. De az természettudományos jellegű tisztánlátás volt; tehát elvont dolgokra vonatkozó tisztánlátás. A tudomány, bármelyik tudomány, mindig elvont dolgokról beszél, az elvont dolgok pedig mindig világosak. Vagyis a tudomány világossága nem annyira a tudósok fejében van, mint abban, amit megfogalmaznak.

 

Ennyi elég is talán, hogy olvasóm érezze: ezt muszáj végigolvasni.

Nyolcvan éve íródott, de olyan frissnek és aktuálisnak hat minden mondata, mintha az Index címlapján görgetném végig az egeret. Néhány apró különbségtől eltekintve ugyanabban a korban élünk, amelyikben A tömegek lázadása létrejött.

32 komment

Címkék: filozófia olvasmány ortega y gasset


A bejegyzés trackback címe:

https://pontilyen.blog.hu/api/trackback/id/tr632013270

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ehje aser 2010.05.19. 08:29:46

Örvendek, hogy kezedbe került ez a könyv.

walter77 2010.05.19. 12:28:02

Dejó!
Meg van a következő célkönyv. Eddig csak részleteket olvastam belőle. Azok jók voltak!

rakovszk 2010.05.19. 22:11:14

Tényleg nagyon érdekes, hogy a huszadik század elején íródott szövegek mennyire időszerűnek érződnek. És most nem az időtlen kérdésekkel foglalkozó dolgokra gondolok, hanem olyan szövegekre amik a kor vitáihoz szóltak hozzá. Én Chesterton olvasása közben éreztem ezt. Nem csak hogy ugyanazokról a dolgokról vitatkozunk, mint ők annak idején, de szinte teljesen ugyanúgy.

Ami Ortegát illeti, már régóta akartam olvasni. Ha jól emlékszem John Lukácsnál olvastam róla sokat (ő is a történelemfelfogását idézte :-) ). és úgy tűnt, hogy nagyon közel áll hozzám a gondolkodása. Úgyhogy most újabb impulzust kaptam hogy vegyem elő és olvassak tőle valamit. :-) Köszönöm.

walter77 2010.05.20. 10:31:05

Emlékszem, mennyire felcsillant a szemem, amikor az ötödik pecsét című filmben Latinovits említi ez a könyvet.

www.youtube.com/watch?v=Z1wVqjATyXw

pontilyen 2010.05.20. 13:59:33

@bs395:

?

@rakovszk:

Érdekes és kissé hátborzongató... Mármint ha arra gondolunk, hogy 3 évvel a Tömegek lázadása után jutott hatalomra Hitler, 6 év múlva egy brutális polgárháború sújtotta Spanyolországot, 9 évre rá pedig kitört a világtörténelem máig ismert legaljasabb és legpusztítóbb háborúja. Miközben Ortega arról r, hogy milyen sok ember napozik a strandokon...

@walter77:

Ezt el is felejtettem, pedig valóban!

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2010.05.20. 17:26:53

@pontilyen:
az "önelégült, tehetetlen, tudatlan, ugyanakkor mindent tudni vélő tömegembert" nem a 19. századi demokrácia termelte ki, hanem a kőolaj, és ott is, ahol sem liberalizmus, sem demokrácia sincs nyomokban sem, sőt, egész filozófiájuk a nyugatellenességen alapul.
tömegember mindig is volt, s mindig voltak, akik abból éltek meg, hogy szapulták, illetve a múlt elveszett értékein keseregtek. egészségükre. dózsa parasztjai is tömegemberek voltak, akik árvitába bonyolódtak, és az akkori társadalmi berendezkedés szerint választottak konfliktuskezelési módot (mennyivel jobb is egy gazdasági válság, nem?).

pontilyen 2010.05.20. 18:19:31

@bs395:

Igen, azt Ortega y Gasset is írja, hogy "tömegember mindig volt", a nagy különbséget a korábbi állapothoz képest ő abban látja, hogy a 20. században ez az embertípus hatalmi igénnyel lépett föl, sőt hatalomra is tört.

Dózsa parasztjai nem rendelkeztek ideológiával (bármennyire is beléjük vetítette azt egy későbbi kor), ők valóban "árvita" miatt lázadtak föl; a 20. századi tömegember azonban ideológiai alapon igényli a hatalmat.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2010.05.20. 18:32:04

@pontilyen:
nem az embertípus lépett fel hatalmi igénnyel, hanem kapott a vallás helyett - ami elmagyarázta, hogy miért kell valaki más családját a tiéd elé helyezned - kapott egy ideológiát, ami ezt a keserű tényt elrejti előlük (holott a híres athéni demokráciát is valójában kb. 5 család irányította). a tömegember sose volt hatalmon, most sincs. ez csak csalóka látszat, ami annak köszönhető, hogy most az átlagember nem egy évnyi robotja felett rendelkezik, hanem egy egyszerű fali kapcsolóval megcsapolhatja évmilliók energiáját.
de a történet valahol ott kezdődik, amikor az ember több étellel rendelkezett, mint amennyit meg tudott enni, és lett un. szabadideje, akkor lett itt elszúrva minden :-P.

pontilyen 2010.05.20. 18:55:47

@bs395:

Kérdés, mit nevezel hatalomnak. Szerinted az NSDAP, MSZMP, Mussolini fasisztái, Sztálin stb. nem rendelkeztek tényleges hatalommal?

Az utolsó bekezdésed egyébként hasonlót állít (nem pont ugyanazt, de hasonlót), mint Ortega y Gasset.

padmasambhava 2010.05.20. 21:13:57

Ez most mind rendben van, de miert van az "ahova mindig kattanok" alatt Esti Kornel blogja ??? Annal nagyobb szemetet az ember a nagy www-en nehezen talal...

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2010.05.20. 21:19:25

@pontilyen:
nagy hiba lenne stálint, lenint, hitlert, göbblest vagy mondjuk rákosit tömegembernek nézni :-). kiemelkedő képességekkel rendelkeztek, de szörnyűségekre használták.
az nsdap ugyanúgy karriert ajánlott a talpasoknak, mint annyi más csoportosulás az évezredek alatt, de attól még nem az nsdap-nak volt hatalma :-).

walter77 2010.05.21. 09:53:37

@bs395:

Igen, de a NSDAP felhatalmazta őket, mármint a tenyeres-talpas tömegembereket, így közvetlenül ők (is) gyakorolhatták a hatalmat. Lefelé rúg felfelé nyal...
A legszomorúbb, hogy bizonyos körülmények között mi is hasonlóan tennénk, merthát mi is csak tömegemberek vagyunk... (persze nagyon remélem, hogy tényleg nem lennék képes rá)

pontilyen 2010.05.21. 12:50:06

@padmasambhava:

Kornél barátunk jó és okos ember, csak sajnos megfertőzte egy olyan párt, amelyre pontosan illik mindaz, amit Ortega y Gasset a tömegek lázadásáról ír...

@bs395:

Valójában ezek az emberek nem rendelkeztek kiemelkedő képességekkel, éppenséggel semmihez sem értettek igazán. Pontosan ez is alátámasztja Ortega igazságát: más korokban egy Hitler, egy Rákosi vagy egy Sztálin nem tudott volna a hatalom közelébe kerülni. [Persze voltak olyan korok is, amikor szintén igen.]

Lehet, hogy nem volt hatalma az NSDAP-nek, mégis az történt bő egy évtizedig Európa nagy részén, amit ők akartak; mi ez, ha nem hatalom?

De talán akkor jutunk közelebb a megértéshez, és akkor ez @walter77: dilemmájára is válasz, ha tisztázzuk, hogy kit nevez Ortega tömegembernek, és kit nem annak:

"Amikor a "kiválasztott kisebbségről" beszélnek, a megszokott álnok szóhasználattal gyakran kiforgatják a kifejezés értelmét, mintha nem tudnák, hogy a kiválasztott ember nem afféle nagyzoló, aki mindenkinél magasabb rendűnek képzeli magát, hanem az, aki önmagától többet követel, mint másoktól, még ha magas követelményeinek nem is tud megfelelni."

Ennek alapján szerintem világos, hogy Hitler vagy Sztálin (Rákosi stb.) tömegemberek voltak, hiszen másoktól sokkal többet követeltek, mint önmaguktól.

padmasambhava 2010.05.21. 13:49:50

Kedves Pontilyen, "A tömegek..."-et már megrendeltem - kételyeim vannak azomban affelöl, hogy utána megértem majd Kornélt (de lehet, hogy meg fogom tudni öt magyarázni...).
Elötte még be kell fejeznem Ungvári Tamás köyvét, amit nagyon élvezek.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2010.05.21. 16:53:20

@walter77:
ha átszövegeznénk, hogy a király hatalmazta fel a talpasokat, mekkora lenne a különbség? és kié a hatalom?
(szvsz a hatalom újraelosztásáért a bibliafordítás többet tett, mint a francia forradalom)

@pontilyen:
"Ennek alapján szerintem világos, hogy Hitler vagy Sztálin (Rákosi stb.) tömegemberek voltak, hiszen másoktól sokkal többet követeltek, mint önmaguktól."
ők és a valaha vezető pozícióba került emberek 99.999999%-a (kerekítési hibával), gyarlóságból fakadóan.
ettől még voltak olyan szintű képességeik, amiket az emberiség hasonló arányú része nem birtokol, még ha csak esetleg demagógia is volt az a talent.
nem az nsdap határozta meg, mi fog történni európa nagy részén, nekik voltaképp csak a gau-k (német pártkörzetek) felett volt hatalmuk, még ha bohrmann az egyik legbefolyásosabb lakáj is volt.
az ss, a gestapo, a pozícióhalmozók votlak azok, akik a vezér asztalánál torzsalkodtak egy-egy bólintásért ("a führer szellemében tevékenykedni").

de nagyon eltérünk :-).

pontilyen 2010.05.21. 19:02:50

@bs395:

Az, hogy valaki a hatalmat (csak) ösztönkiélésre használja, egyáltalán nem általános jelenség a világtörténelemben. [Ez különben a nietzschei "hatalom akarása" gondolatnak is félreértése: az erős ember nem "akarja" a hatalmat, vagyis nem bizonygatni akarja a hatalmát, hanem _kiterjeszti_; ez két különböző dolog.]

Hitler egy viszonylag jó képességű szónok volt, de szerintem tévedés volna azt hinni, hogy uralomra jutásában nem volt döntő szerepe egy csomó olyan tényezőnek, amihez nem volt köze ennek a képességének. Sokkal fontosabb jellemvonásnak tartom a gátlástalanságot. Kun Béláról nem tudjuk, hogy legalább jó szónok lett volna, mégis valahogy hatalomra került. Arra pedig, hogy kiben van kevesebb gátlás: akinek kevesebb a vesztenivalója, aki kisebb igényű, vagyis a tömegember.

Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa · http://sslazio.blog.nepsport.hu/ 2010.05.22. 19:20:46

@pontilyen: No urak, nem bírom tovább, üdv újra! A politikai témákban igyekszem nem vitázni, csak felesleges feszültséget szítana, szóval több irodalmi, képzőművészeti posztot! :)
A szavaid különösen köszönöm.

Az pedig, hogy van egy valódi rajongóm, aki nem csak a blogomba, de máshol is szid, különösen megtisztelő, kérlek padma tarts meg jó szokásod!

pontilyen 2010.05.22. 19:48:27

@Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa:

Na lám, mégis visszatértél. Üdv újra itt! :-)

A politikai posztok általában (meddő) feszültséget keltenek, ezért ódzkodom is tőlük kissé.

ehje aser 2010.05.23. 22:01:47

"A tömegek lázadása a végére ért, immár a tömeg kormányozza önmagát."

(www.magyarhirlap.hu/velemeny/alsoertelmiseg.html)

:-)

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2010.05.23. 22:10:14

@pontilyen:
hitler is ki akarta terjeszteni, egészen moszkávig :-)
meg ezeréves birodalomról ábrándozott, amiben minden árjának jó lesz.
nem tudod meghúzni a határt, mert csak utólag tudsz mérleget vonni, és utólag az interpretáció már fontosabb, mint ami történt, lásd a nyugati hadseregek és tudomány igen nagy mértékben épít a náci tudósok munkáira, közben gonosznak tartja őket, holott ők maguk hasonló rémtetteket követtek el velük egy időben.
nürnbergben dönitzet elítélték, bár az amerikai megfelelője _mellette_ vallott, hogy hát igaza volt, mi is pontosan ezt csináltuk.

pontilyen 2010.05.24. 11:05:01

@ehje aser:

Végh Attila olykor kicsit túl elitista (például itt is: kizárja, hogy a netes társalgásból valami jó is kisülhet), de én kedvelem az írásait. :-)

@bs395:

Biztos, hogy semmi sem fekete-fehér, nem is azt akarom mindenáron bizonygatni, hogy (pl.) a náci vezetés csupa tömegemberből állt volna*, ezek inkább tendenciák. A huszadik századi rendszerek vezetői (mint maga az egész kultúra) jellemzően jobban hajlottak a közönségességre, mint korábbi korábbi korok vezetői.

*még Márainak is föltűnt egy náci gyűlésen Göbbels kivételesen intelligens ábrázata

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2010.05.24. 11:57:38

@pontilyen:
"ellemzően jobban hajlottak a közönségességre, mint korábbi korábbi korok vezetői."
izé, nem, csak akkoriban jobban tudták titkolni. ezzel az érvvel a komplett keresztény prűd etika előtti világ tömegember. (persze hogy a prűd etika álcája mögött mit csináltak, amikor senki se látta... és csinálnak a mai napig)
ez a tendencia dolog meg wishful thinking. az ember kialakulása óta nem változott annyit, hogy holmi kultúra érdemben befolyásolja a viselkedését.

pontilyen 2010.05.24. 12:07:29

@bs395: "az ember kialakulása óta nem változott annyit, hogy holmi kultúra érdemben befolyásolja a viselkedését."

Épp ellenkezőleg! Minden új kultúra új embert is teremt. Ma ez nagyszerűen megfigyelhető térben, hiszen az "egyidejűtlenségek egyidejűsége" miatt korábbinak tekintett kultúrák Ázsiában, Afrikában, Latin-Amerikában teljesen másféle emberi viszonyokat teremtenek meg, mint amilyen a mai Európa.

Ortega egyébként az ókori világban éppen a kereszténységgel egyidejűnek látja a tömegember eluralkodását. A kereszténység előtt is létezett képmutatás, mint ahogy a kereszténység kora sem homogén periódus. (Még Nietzsche sem láttatta annak, pedig ő hajlamos volt minden rosszat a kereszténységnek betudni.) :-)

Baltasar Espinosa 2010.05.24. 14:30:12

Kedvenceim:
"Most azonban azt hiszi a tömeg: joga van hozzá, hogy másokkal elfogadtassa és törvénnyé tegye kávéházi közhelyeit."

"Az >>uralomnak<< nevezett - megszokott és állandósult - emberek közötti viszony sosem erőn alapszik, épp ellenkezőleg: azért rendelkezik egy ember vagy embercsoport az >>erőszaknak<< nevezett társadalmi intézménnyel, mert uralmon van. (...) A földkerekségen még soha senki nem uralkodott úgy, hogy lényegében ne a közvéleményre alapozta volna uralmát. (...) Az uralkodás nem a hatalom megszerzésével, hanem nyugodt gyakorlásával egyenlő. Röviden: az uralkodáshoz le kell ülni. (...) Szemben a naiv, sajtóbeli elképzeléssel az uralkodáshoz nem ököl, hanem fenék kell."

pontilyen 2010.05.24. 18:32:35

@peetmaster:

Köszi, szerencsére van újabb (és így frissebbnek ható) fordítása is.

rakovszk 2010.05.24. 18:42:46

@pontilyen:

Az fenn van valahol (tudom, tudom, könyvtár :-) )?

Beleolvasva most ebbe rögtön erre akadtam:

"A közélet nemcsak politikai, hanem egyszersmind, sőt
mindenekelőtt szellemi, erkölcsi, gazdasági és vallásos élet is, mely a közösség minden
szokását magában foglalja, az öltözködés módját éppúgy, mint a szórakozás formáit."

Szerintem ez jobb kiindulási pontot kínál a "tömegek lázadásának" megértéséhez mint a tényleges politikai hatalmat gyakorlók (hiszen a hatalom gyakorlói sosem lesznek "tömeg" a szó szoros értelmében).

pontilyen 2010.05.24. 18:56:11

@rakovszk:

Egyetértek. (Mármint, hogy jobb kiindulópont. Nem véletlenül kezdi így Ortega is.)

Van egy kiváló példája a szerzőnek (persze sok, de ez különösen megragadott), melyet Scholz László fordításában [nem tudom, fönn van-e a neten] idézek:

"Lehet, hogy tévedek; de amikor tollat fog az író, hogy egy alaposan áttanulmányozott témáról szóljon, azt kell gondolja: ha egy átlagolvasó, aki sosem foglalkozott a témával, kézbe veszi a művét, nem azért fogja elolvasni, mert tanulni akar tőle, hanem ellenkezőleg, hogy ítélkezzék felette, hacsak nem cseng egybe minden sora a fejében lévő közhelyekkel."

Ez egy apróság. Mégis tökéletesen hétköznapi (vagyis valóságos) jelenség. Figyeljük meg a blogkommenteket; legtöbbször nem a megértés igénye hozza létre őket, hanem a közhelyek terjesztése és az ítélkezés az olvasónak nem tetsző vélemények/álláspontok/nézetrendszerek fölött, anélkül, hogy megpróbálnák végiggondolni azt, amit a szerző írt.

Természetesen ez a blog itten kivétel. :-))

Baltasar Espinosa 2010.06.23. 22:41:29

Ma rájöttem, hogy a tömegember megnyilvánulásainak (egyik?) legtöményebb gyűjtőhelye az sms-csík és a betelefonálós műsorok.
süti beállítások módosítása