Vannak filmek, amelyek nem is művészi értékük miatt érdekelnek. (Lehet, hogy van ilyen nekik, sőt bizonyára van, de ez másodlagos.) Hanem a tartalmuk, a bennük ábrázolt világ miatt. Ilyen volt ez a tegnap látott film is, az argentin-brazil-spanyol koprodukcióban készült Nővérek című.
Argentína ugyanis nagyon érdekel. Talán nincs is még egy olyan ország a világon, amelyik ennyire foglalkoztatna.
[Lám, mit tesz néhány kivételes képességű focista! Gondoljunk arra, hány millió ember kezdené el szerte a világon, Új-Zélandtól Bolívián át Marokkóig keresgélni a térképen Magyarország nevét, ha nekünk is lenne egy kivételesen jó focicsapatunk! Mennyi ember kezdené el megtanulni Széchenyi meg Arany János nevét szerte a világon, csak azért, mert a foci miatt az egész magyar történelem iránt érdeklődni kezdene. Nagyjából ez az értelme az élsportnak, azt hiszem.]
Argentína egész Latin-Amerika legpolgárosultabb, "legeurópaibb" országa. De története (mint egyébként az európai országoké is) tele van ellentmondással, problémával, tragédiával.
Ilyen tragédia volt Videla 1976-tól 1983-ig tartó diktatúrája is, melyet ez a film is földolgozott.
A történetről (spoilermenetesen, dióhéjban): Elenát, a Texasban élő fiatal nőt meglátogatja Spanyolországban élő húga, Antonia, 1984-ben, éppen, amikor Argentínában, szülőhazájukban vége a diktatúrának (Antonia hoz is Elena nyolc éves kisfiának, Tominak, ajándékba egy Barcelona-mezt), és a két lány előtt apjuk emlékiratait olvasva fokozatosan föltárul a múltjuk, ifjúkoruk az önkényuralom előestéjén.
Megmondom őszintén, nem igazán ragadott meg a film. Még ezen a héten is láttam sokkal jobbakat. A témában sokkal több lehetőség benne rejlett, azt hiszem.
De maga az ábrázolt világ, úgy is mondhatnám, a téma, mindvégig lekötötte az érdeklődésemet, néztem volna még akármeddig.
A diktatúrákról nekünk, magyaroknak, meglehetősen kiterjedt tapasztalataink vannak. Volt itt mindenféle belőle: Tanácsköztársaság, nyilas terror, sztálinista rémuralom, kádári puha diktatúra. Minderről nekünk, európaiaknak, nem sokat újat lehet mondani. Tudjuk, hogy miként hajlítja meg (vagy töri össze) az emberek gerincét és életútját a zsarnokság. Éppen ezért a történetnek ez az oldala nem különösebben fogott meg.
Megfogtak viszont a különbségek.
Mindenekelőtt: nálunk a diktatúrák mindig egy életre szólnak. A nyilas terror és a Tanácsköztársaság persze csak pár hónapig tartott, és mindkettőről tudható volt, hogy "nincs sok ideje", de ez bőven elég volt ahhoz, hogy soha többé ne legyen az élet ugyanolyan utána. Dél-Amerikában az embereknek már van egy bizonyos immunitásuk; tudják, hogy időről időre a polgári berendezkedést valamilyen katonai rendszer dúlja föl. A diktatúra eleni harc náluk a napi politikai küzdelem része. Argentína e tekintetben persze nem a tipikus latin-amerikai ország; az, hogy 1983 óta (tehát már 27 éve) demokrácia van, náluk nem egy különösebben meglepő fejlemény. De a demokrácia és a diktatúra küzdelmével ott is folyton számolni kell. Ami egyfelől destabilizálja a demokráciát, másfelől a diktatúrákat is talán könnyebben átvészelhetővé, már megszületésük pillanatában ideiglenessé teszi.
A másik különbség: jobboldal és baloldal ott sok tekintetben fordítottja az itteninek. Náluk a baloldal, a szegényekért tenni akaró anarchizmus és marxizmus küzd egyszersmind a nemzeti függetlenségért, azaz az Egyesült Államoktól való függés lazításáért; míg éppen az autoriter módon föllépő gazdasági jobboldal a "szabad piac" és az "Amerika-barát" kapitalizmus szószólója. Videla rendszerét éppúgy a CIA támogatta, ahogyan Pinochetét is.
Ezért egy latin-amerikai baloldali, még ha terrorista is, mint Che Guevara, valahogy hitelesebb, mint a baloldaliságát jó pénzért egyetlen füttyre föladó közép-európai változat. Nem azt mondom, hogy szimpatikusabb vagy követendőbb (ezen el lehetne mélázni), de koherensebb, hitelesebb, következetesebb.
Bonyolult világ lehet Latin-Amerika, számos olyan problémával, amely hasonló a miénkhez. Ám amíg nálunk (azaz itt, Közép-Európában) egy ezeréves államiság nyújt példákat a konfliktuskezeléskor, addig ott minden nyers még és forrongó, miközben a múltból letűnt civilizációk kísértetei rémisztgetnek. Valami olyan lehet a különbség, mint a Duna és az Amazonas, a Balaton és a Titicaca-tó között.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
padmasambhava 2010.08.15. 11:31:20
Azóta is visszavágyom... (és meg vagyok róla gyözödve : ha valaki egy kicsit megismeri Latin Amerikát, utána jobban érti "isten kezét"...)
pontilyen 2010.08.15. 13:31:57
Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2010.08.16. 11:25:00
Most szándékosan kínzol? :-) Gyerekkorom óta el akarok oda menni. 12 éves koromban nyertem egy földrajzversenyen (ami Amerikáról szólt) egy nagy, leselejtezett térképet, azt hiszem, akkor dőlt el minden. Megkérdezték, dél vagy észak legyen, és a délt választottam (ami igazából Latin-Amerika, mert Mexikó is rajta van). Gondolkodás nélkül. A tavalyi tatarozásig kint volt a falamon, igazi nagy, iskola térkép, kb. akkora, mint én, ami emberben nem sok, de térképben már elég jó, főleg az én kis szobámban. Minden reggel a messzi ;) kontinens volt az első, amit láttam. Gondolkodom rajta, hogy valahogy visszateszem...
Nem szeretek utazni, és nem is az vonz, hogy elképzelhetetlenül messze van, Ausztráliába nem vágytam pl. sosem. Hanem az ilyen "logikátlan" dolgok, mint a bogotai vendéglős éjfélkor lóháton vagy a gyönyörű lovaspólósok Buenos Airesben - na ezek vonzanak. Ezt látni kell! Pont azért, mert Magyarország nem ilyen.
Valószínűleg a szabadság vonz Latin-Amerikában, ez a kellemes nemtörödömség, ami ránk nagyon nem jellemző. Hogy a komolytalannak látszó dolgok, mint pl. a foci élet-halál kérdése, de az ország eladósodása nem mozgat meg sokakat. Hogy a vérnősző nacionalizmus és a Che Guevara-kultusz megfér egymással. A Garcia Márquez féle regények pont azért olyan élvezetesek, mert bármi lehetséges bennük, bármi történhet, és mégis koherens az egész történet. Ez a mi poroszos iskolákban pallérozott elménknek igazi felüdülés.
padmasambhava 2010.08.16. 18:01:33
Sosem vágytam Ausztráliába, talán mert alig tudtam róla valamit. Aztán jo barátnöm el ment Sydney-be 1,5 évre. Hetente hívtam, és egyszer azt mondta " átjössz ugye ?" én meg rávágtam, hogy persze. Aztán megbántam. De 6 hetem volt elintézni mindet, repülöjegyet, szabadságot, vizumot, stb. ... És feledhetet volt. 34 óra után landoltam Cairns-ben (közben London, Szingapur és Darwin) és azonnal otthon éreztem magam. Minden passzolt.
Férjem gyözködöm, de azt mondja messze van, menjünk inkább Franciaországba, ö ott van otthon...
pontilyen 2010.08.16. 20:00:23
pontilyen 2010.08.17. 13:35:33
Még egy kérdés merült föl bennem: miért érdekel engem jobban Argentína, mint Brazília? (Úgy is kérdezhetném: miért tetszik jobban az argentin foci, mint a brazil?) Nem tudom pontosan. Nekem a brazil (és karibi) világ túlságosan is "zabolátlannak" tűnik, már roncsoló módon zabolátlannak. Hiányzik belőle az a csipetnyi Európa, amely az argentinokban annyira ott van.
szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2010.08.20. 01:34:10
Argentína amúgy sok világ együtt, európainak a nagyvárosok lakosai tartják magukat (és azok is, egy kis Olaszország az egész), a vidék (és már a kisebb városok is) azonban élesen eltérnek. Ahogy haladsz észak felé, egyre délamerikásabb minden. A bolíviai határnál már alig van különbség a két ország között, noha Bolívia a legszegényebb a régióban.
Nagy szerelmem Dél-Amerika, évekig dolgoztam argentínokkal, gyerekként éltem Kubában, felnôttként meg Bolíviában, a nászutunk egy hónapját is kint hátizsákoztuk végig. Egyszer pedig biztosan lesz egy éttermünk Asunciónban, még nem tudom hogyan, de lesz :)
pontilyen 2010.08.20. 16:41:30
Köszi a javaslatot, remélem, adják majd egyszer tévében is a filmet.
Az étterem-alapításhoz: egy volt osztálytársam Mexikóban vert tanyát, ahol egyszercsak eszébe jutott, mi lenne, ha nyitna egy szendvicsbárt. A nyitás előtti nap egy exosztálytársunknak telefonált, ide, Magyarországra, hogy mondjon már jó szendvicsrecepteket. De a bár, úgy tudom, végül, nagyon sikeresen működött. :-)
Egyébként a leírtak alapján kalandos életed lehet. :-)
szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2010.08.20. 22:15:19
Úgy élek, hogy idôrôl idôre azt mondhassam olyan felnôtt vagyok, amilyen szerettem volna lenni gyerekkoromban.
A filmhez egy torrentlink: torrents.thepiratebay.org/3375111/Nueve_Reinas_XviD_MP3_DVDRIP.3375111.TPB.torrent
Angol felirat (magyart éppen ehhez nem találtam): www.allsubs.org/subs-download/nueve-reinas-mp-3-by-clanfilibustero/65565/
pontilyen 2010.08.21. 13:05:39
Hmmm... elgondolkodtatott ez a mondatod:
"Úgy élek, hogy idôrôl idôre azt mondhassam olyan felnôtt vagyok, amilyen szerettem volna lenni gyerekkoromban."
Ha próbálom magamra vonatkoztatni: nem tudom, én úgy élek-e. De igazából azt sem, hogy milyen szerettem volna lenni gyerekkoromban. Furcsa dolgok a vágyak: az élet teremti őket, nem a fantáziánk. Ha életünkben találkozunk valamivel/valakivel, ami/aki jó, vágy fog el iránta, hogy jobban megismerjük, többet megtudjunk róla. Szóval például az "utazás" már valahol egy felnőttes vágy.
Ahogy meg tudom erőltetni a memóriámat, azt hiszem, nekem gyerekként egyetlen vágyam volt: megöregedni. :-)
A linkeket ismételten köszönöm.
szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2010.08.21. 13:48:18
Az utazás vágyát Dékány Andrástól és Thor Heyerdahltól kaptam még valamikor tízéves koromban. Amikor személyesen megismertem az embert, aki Heyerdahlnak építette a Kon-Tikit, amikor részt vehettem egy nádtutaj építésében, beléptem egy gyerekkori álmomba.
Sokan összekeverik a turistáskodást az utazással, célba akarnak érni és nem utazni akarnak. Ott lenni akarnak és nem odajutni. Amikor pedig ott vannak, elkezdik megteremteni az otthont már egészen rövid idô alatt is, ahelyett hogy be- és elfogadnák az ottlétet. Ez felnôttes dolog. Nekem Maugli és Bôrharisnya módján kell megtapasztalnom a kultúrát, mert ez a gyerekkori álmom.
Van a Karib tenger kalózaiban egy nagyon jó mondat: ahhoz hogy olyan helyre juss, ami nem létezik, elôször el kell tévedni. Már négy-öt évesen azt játszottuk nagymamámmal, hogy eltévedtünk. Elôször biciklivel, aztán a Zaporozsecével. Nekivágtunk a városnak, én (aki semmit nem tudtam a városról) mondtam hogy merre forduljunk, és vártam hogy azt mondja, eltévedtünk. Azóta is várostérkép nélkül megyünk nyaralni, már feleségemmel is. A lényeg, hogy menj és láss. Ez számomra az utazás gyerekkorom óta, és így utazom most is. Felfedezek, de már Heyerdahltól tudom, hogy felfedezni nem azt jelenti, hogy olyat találsz, amit még senki, hanem azt, hogy olyat, amit te még sosem.
Egyébként a múlt héten megtaláltuk az Ezüst-tavat, amit Maytôl olvastam, ott álltunk egy litván tó partján, és megtaláltam azt a tavat, amit magam elé képzeltem, amikor olvastam a regényt. Nincs benne az útikönyvben, csak megálltunk egy pihenônél, észrevettük, hogy van ott egy tó, lesétáltunk hozzá, és az volt az. Felfedeztem az Ezüst-tavat, egy újabb gyerekkori álmot.
szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2010.08.21. 13:50:57
Ez az Ezüst-tó. legalábbis nekem.
pontilyen 2010.08.22. 16:20:45
A fogyasztói társadalom ott téved, hogy összetéveszti valós vágyait a fölkínáltakkal. Ez azonban nem jelenti azt, hogy valós vágyaink velünk születnének. Minden egyéniség a tapasztalatai által az. (Sőt azáltal válik igazán azzá, hogy tapasztalatnak fogad el olyasmiket, amiket egy nem-egyéniség érdektelennek, hétköznapinak tartana.)
Teljesen egyetértek azzal, amit az eltévedésről írsz. Eltévedni a legjobb. Furcsa ellentmondás viszont, hogy a térképeket is nagyon szeretem. Ennek oka valószínűleg az, hogy a térképek elsődleges célja nem az út kijelölése (ebben különbözik a GPS-től), hanem a tér kivetítése.
pontilyen 2010.08.22. 16:22:13
szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2010.08.26. 08:09:41
Teljesen igazad van, már egyszerûbb dolgokban is: például egyetlen kerek nôi segget sem kívántam meg gyerekkoromban :)