Az ismeret presztízse. Presztízskérdést csinálni abból, hogy ismerünk-e egy könyvet, egy művet vagy egy kifejezést: a közönségesség egyik csalhatatlan jele. Pont ezért fordul elő valamennyiünkkel.
A szeméremről. Szemérem nélkül két dolog hiányozna az emberi együttélésből: a tapintat és — az erotika.
Általános iskolás fokon. Filozófiai érzékenységű tanulók az általános iskolában két tantárgyat szoktak szívből gyűlölni: a fizikát és a történelmet.
A lényeg. Miről tanulunk történelemórán? Háborúkról, szerződésekről, termelési módszerekről, kultúráról, törvényekről, minden korszakban másról. Kicsit is igényesebb agyú ember elundorodik ettől a káosztól. Mennyivel világosabbá válna minden, ha minden korszak tárgyalásakor először a lényegre kérdeznénk rá, azaz arra: kié a hatalom?
A modorosblog olvasóiról. A modorosblog népszerűsége nemcsak örvendetes, van benne valami aggasztó is. Sokan felszabadultnak érzik magukat, hogy végre nem saját modorosságaikon, azaz saját gondolataikon kell gondolkodniuk.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
rakovszk 2010.10.13. 21:05:24
pontilyen 2010.10.13. 21:28:32
De, gondoltam én is arra, hogy hát a vulgármarxista történetírás is valami ilyesmit próbált megvalósítani. Csakhogy szerintem nem ez volt a baj velük, hanem az, hogy ezt az alapvetően lényeglátó és értelmes gondolatot egy buta és mondvacsinált fejlődési ívre fűzték föl, amely által az egész értelmét vesztette.
Kié a hatalom? Mindig ez a kérdés, de nem azért, mintha azt hinnénk, hogy olyan könnyen és egyértelműen megszerezhető. Éppen ellenkezőleg...
italoscalvino 2010.10.14. 12:15:18
Arra gondoltál már, hogy vannak korok, amikor a kérdésedre a kultúra megismerése adja a legtömörebb, legigazabb választ? Mátyás királyos mesék, a Veszedelmes viszonyok, Munkák és napok, most hirtelen ezek jutottak eszembe.
pontilyen 2010.10.14. 12:43:33
Látom, ez a megfogalmazás félreértésre ad okot.
Alapvetően - gondolkoztam tegnap óta a dolgon - ott van a félreértés, hogy én a hatalmat nem marxi, hanem nietzschei, illetve foucault-i értelemben használom. Vagyis sokkal tágabb értelemben. A hétköznapi életbe ugyanis szerintem sokkal mélyebben lehatol egy-egy hatalmi rend, mint gondolnánk. Igen, a "veszedelmes viszonyokba" is. :-)
italoscalvino 2010.10.14. 12:52:29
rakovszk 2010.10.14. 13:16:19
Ez így talán világosabb, de még mindig nem tiszta, hogy milyen jellegű hatalomra gondolsz. Tisztán politikai hatalomra? Vagy valami másra? Biztos, hogy bármely korszakban meghatározható egyetlen csoport aki a hatalmat birtokolja? Nem inkább arról van szó, hogy különböző hatalmak egymást átszövik? Szerintem az, hogy "kié a hatalom?" (vagy inkább hogy kinek milyen hatalma van) olyasmi amire csak akkor lehet válaszolni ha már minden mást ismerünk.
pontilyen 2010.10.14. 13:33:17
Például az érett középkor Európájában a szellemi és anyagi hatalom az Egyház kezében összpontosult. Ez aztán átsugárzott a hétköznapi életre is, még a legkisebb falvakban is átitatta az életet.
@rakovszk:
Szerintem inkább egy hatalmi rendszer struktúráját kell megadni, azaz hogy egy adott korszakban mi a hatalom, és hogyan jelenik meg a leghétköznapibb viszonyokban is. A hatalmi rendet mindenki elfogadja, az is, aki alávetett, és az is, aki alávet. Ez egy nagyon érdekes kérdés lenne, és értelmet adna a történelemoktatásnak, amely legtöbbször elméletileg teljesen megalapozatlan koncepciók mentén mutat be egy-egy korszakot.
Természetesen nem homogén és monolitikus hatalomról van szó [még egy totális diktatúrában sem!], hanem strukturált hatalmi rendről. Az egyes kisebb hatalmi viszonyok alárendelődnek más hatalmi viszonyoknak, illetve egybefolynak velük. Például miért nincsen a nőknek egy bizonyos korban választójoguk, és miért van egy másikban? Miért jelenik meg az egyik korban, és miért bomlik föl egy másikban a monogámia intézménye? Stb. Mindezen kérdésekre a hatalmi rend működése adhat választ.
szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2010.10.15. 13:51:20
Úriember nem olvas, nem ír és nem kommentel a modorosblogon. Pont ezért fordul elő valamennyiünkkel.
rakovszk 2010.10.15. 16:17:22
Talán mégis ugyanarról beszélünk: minden korszakban újra kell értelmezni azt, hogy mi a hatalom. Nincs a hatalomnak olyan történelmen kívüli fogalma amit minden helyzetre alkalmazni lehetne, van ahol politikai, máshol gazdasági vagy szellemi hatalmat jelent. Viszont ahhoz, hogy megértsük, hogy egy adott időszakban mit jelent a hatalom ahhoz már tudnunk kell azt, hogy milyen volt az a kor. Ha csak annyit mondanál, hogy a késő középkorban a hatalom az Egyház kezében volt, akkor sokan, akik a hatalmat csak politikailag értelmezik arra gondolnának hogy az európai államok teokráciák voltak.
pontilyen 2010.10.15. 18:35:22
Majdnem teljesen egyetértek. A hatalom valóban minden korban másképpen nyilvánul meg, máshogy strukturálódik. Én viszont megfordítanám a dolgot: ahhoz, hogy tudjuk, milyen volt egy kor, mindenekelőtt ezt a struktúrát kell megérteni. Apró, összefüggéstelen tényekből nem áll össze. [A történelemírás máig ható egyik pozitivista öröksége annak hite, hogy igen.]
stivanleroy · http://napilajk.blog.hu/ 2010.10.17. 00:25:12
pontilyen 2010.10.17. 00:36:40
Szomorutojas kommentjén nem siklottam át, nagyon is talál az, telibe. :-)
Habermasnál izgalmasabb gondolkodónak tűnik Adorno vagy Luhmann. Az ő nevüket se feledjük téma kapcsán!
italoscalvino 2010.10.21. 13:56:32
A poszttal nem tudtam azonosulni, de a kommentekben összeraktatok valamit, ami tényleg tetszik. Kudos.