Egy olyan fogalomról van szó, mely körül sok a zavar. Igyekezzünk eloszlatni a homályt!
Ki a sznob? Az az ember sznob, akit érdekel a művészet, az irodalom.
Ugye, meglepő? Azt gondolnánk, hogy a művészet iránti érdeklődés ennél pozitívabb minősítést érdemelne. Talán veszélyes vizekre is evezünk, és látszólag a műveletlenség, bunkóság, sötétség propagátoraivá válunk, ha azt mondjuk, bizony, helytelen, ha valakit érdekel a művészet. Pontosan ezért van szükség tisztázásra.
A sznob szó jelentése: 'sine nobilitate', 'nemességgel nem rendelkező'. Világos tehát, hogy a sznob szót akkor értjük meg, ha megértjük, mi az a 'nemesség'.
A "nemesség" ebben a szövegkörnyezetben nyilvánvalóan metaforikusan értendő, azaz nem arról van szó, hogy az nemes, aki (legalábbis) IV. Béláig vissza tudja vezetni a családfáját. A "nemes" itt sokkal inkább egy magatartásmód metaforája, méghozzá egy művészettel (tágabb értelemben: a műveltséggel) szembeni attitűd metaforája.
De mi ez az attitűd? Azaz: hogyan viszonyul a műveltséghez egy nemes lelkű ember?
Egy nemes lelkű ember személyes ügyének tekinti a műveltséget. Nem azért akar ismeretekre szert tenni, mert sok egyéb között még a könyvek (festmények, zenék, szobrok stb.) is érdeklik, hanem azért, mert saját maga, saját épülése, saját élete érdekli. Csakis akkor hajlandó kezébe venni egy könyvet, megnézni egy műalkotást, ha saját épüléséhez az hozzá tud járulni. Mert a célja nem az, hogy művelt legyen, hanem az, hogy ember legyen. Minden mű csak akkor és addig fontos neki, amíg személyes életét érinti. Egyébként nem "érdekli" a művészet.
A nemest és a sznobot könnyű elkülöníteni például annak alapján, hogy mennyi könyvre hivatkoznak.
A sznob elképzelhetetlenül sokat olvas, a feje tele van huszadrangú könyvek szerzőivel és címeivel. Világos, hogy miért. Őt "az irodalom" érdekli.
A nemes lélek viszonylag kevés könyvet ismer, de azok nagyon fontosak neki. Jellemzően arra a nyolc-tíz szerzőre hivatkozik (és róluk is beszél) élete végéig, akik személyes életére a legnagyobb hatást gyakorolták. Pilinszky (egy igazi nemes lélek) folyton Jézust, Simone Weilt és Dosztojevszkijt (esetleg Rilkét, Kafkát, Camus-t) citálja. De ugyanígy: valamennyi igazán nem sznob alkotónál megfigyelhetők azok a csillagok, amelyek fényénél eltájékozódik a lét zavarbaejtő éjszakájában.
A képzett emberek nagyon könnyen sznobbá válnak, mert nagyon sok művel és szöveggel szembesülnek, és nyilvánvalóan nem mindegyik szöveg járul hozzá személyes életük megváltozásához. Viszont ezekkel a szövegekkel is kezdeniük kell valamit. Innen pedig már csak egy lépcső az, hogy személyes életüket zárójelbe tegyék, és érdeklődni kezdjenek egy önmagában teljesen érdektelen és értelmetlen életjelenség, a művészet iránt.
Ezt a veszélyt (életveszélyt, mert egyik legfontosabb gyógyító szerünket rabolja el) legnagyobb erővel Nietzsche fogalmazta meg. Legszenvedélyesebb és legmagávalragadóbb dühkitörései éppen a sznobokra, a műveltségből szobadíszt csinálókra ömlenek.
Maga ez a tény is egyértelművé teszi Nietzsche aktualitását. Ma ugyanis minden korábbinál több és többféle szöveg, mű, műveltségtárgy között bolyong az ember. Akinek nincs meg a nyolc-tíz szerzője, az bele fog fulladni ebbe a bőségbe. És ez akkor is így van, ha nagy boldogan azt képzeli, hogy csupán lubickol benne.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Bagradjan 2010.10.19. 17:38:05
Egy ideje én is azon gondolkodom, hogy csak annak van értelme, ami megváltoztatja az életemet. Az a jó könyv, aminek az elolvasása után más leszek, mint ami előtte voltam. (Mondjuk, például, festménynél és zenénél nem érzem ennyire a közvetlen kapcsolatot az életem és a mű között, de ez talán azért van, mert nem elég jó a szemem és a fülem hozzá.
De ugyanez igaz a mindenféle egyéb "sznob" dolgokra is, így például az utazásra is.
stivanleroy · http://napilajk.blog.hu/ 2010.10.20. 12:42:59
Eredetileg valóban társadalmi értelemben vett nemességre (ill. annak hiányára) hivatkozott a megjelölés - amikor a vagyonos polgárság képviselői is megengedhették maguknak (utódaiknak) a korábban - anyagi okokból - csak a nemesek által hozzáférhető tudást.
És avíttas módon nem szeretem a fogalmak újradefiniálását sem - sznob ilyeténképp szerintem nem az, aki érdeklődik, hanem az, aki csak bizonyos, nem saját értékek (általa követni kívánt személyek/csoportok preferenciái) mentén véleményez más, általa nem ismert dolgokat.
Érdeklődni és minél több mindent megismerni nem sznobság - annak sokkalta inkább szöges ellentéte (ami nem azonos a nemességgel - lám, milyen buta a matematika, ami ellentétként csak egy valamit ismer...).
Mert sosem tudhatod, hol találsz olyasvalamit, ami épít téged.
pontilyen 2010.10.20. 17:53:34
Így van, az utazás nagyon jó példa.
@stivanleroy:
Hmm... A fogalmakat nem mi definiáljuk újra, hanem egyszerűen a használat során megváltozik a jelentésük. Aztán megpróbáljuk körvonalazni, hogy miként is történt ez a változás. Ha azt mondod, "nem saját értékek mentén véleményez", azzal te is definiálsz, és emígy csak azt tudjuk eldönteni, hogy egyetértünk-e vagy sem. :-)
A megismerés és az érdeklődés nagyon fontos dolgok. Számomra a kérdés nem is az, hogy jó-e ez vagy sem (szerintem jó), hanem hogy mire irányul. A "művészet", "irodalom" önmagukban üres fogalmak. Ha azt mondod: érdekel, hogy miféle dolgok történnek a világban, _mert_ érdekel a viszonyod hozzájuk, az ugye egy másfajta hozzáállás, mint ha azt mondod, érdekel, ki mit ír, _mert_ az irodalom fontos dolog. Előbbi szemlélettel semmi bajom nincsen.
peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2010.10.21. 11:09:21
Egyébként azt jól látjátok, hogy "aki csak bizonyos, nem saját értékek (általa követni kívánt személyek/csoportok preferenciái) mentén véleményez más, általa nem ismert dolgokat", az más, mint a te értelmezésed, viszont nagyon nehéz kivonni magunkat ez alól a hatás alól. Végül is az embernek (természetes?) törekvése, hogy megfeleljen más emberek elvárásainak.
italoscalvino 2010.10.21. 13:42:09
"... sznob ilyeténképp szerintem [...] az, aki csak bizonyos [...] értékek mentén véleményez más, általa nem ismert dolgokat."
"lám, milyen buta a matematika, ami ellentétként csak egy valamit ismer..."
"... sosem tudhatod, hol találsz olyasvalamit, ami épít téged."
Utóbbi intelmedet hadd ajánljam a figyelmedbe, uram.
Egyébként nekem sznob az, aki büszke rá, hogy bizonyos dolgok nem érdeklik. vö. "...én egy villanykörtét sem tudok becsavarni." Elismerem, hogy nincs olyan szépen végiggondolva és kifejtve, mint pontilyen definíciója, de használható.
De most jöttem rá egy újabb ismérvre: sznob az, akinek az elég jó nem elég jó.
szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2010.10.21. 20:35:41
A sznob fogalma olyan, mint a giccs; a számos közös tulajdonságból itt most azt emelném ki, hogy mindenki úgy kívánja megalkotni a definíciót, hogy ôt elkerülje még a látszat is.
Hölgyeim és Uraim, mi mind sznobok vagyunk. A nemest oly tökéletesen hidegen hagyja a sznobság kérdése, amint minket a állatot és embert elválasztó keskeny mezsgye.
Ha pedig ebben meg tudnánk egyszer egyezni, a sznob definíciója tökéletesen kézzelfekvô lenne.
Magam nem vagyok sznob, de nagyon szeretnék az lenni. Mi más is tehetne inkább azzá, mint ez a vágy maga?
italoscalvino 2010.10.22. 09:43:42
Eddig azt hittem, hogy a sznobság látszatának az elkerülésére az a legötletesebb módszer, ha valaki sznobnak vallja magát. De a tiéd sokkal szebb.
italoscalvino 2010.10.22. 09:47:31
stivanleroy · http://napilajk.blog.hu/ 2010.10.22. 13:49:34
Nyilván mindenkiben van rá hajlam, kérdés csak az, mennyire sikerül legyőzni.
@italoscalvino: Szerintem egyetértünk, csak másképp fogalmazunk. Szerintem sem "nemes" gesztus a hozzá nem értésre büszkének lenni - például.
Némileg komplikáltabban: A sznob az, aki valamit ismeretlenül is elutasít csak azért, mert úgy gondolja, hogy el kell utasítania ahhoz, hogy olyan legyen, amilyennek látszani szeretne.
stivanleroy · http://napilajk.blog.hu/ 2010.10.22. 13:51:04
peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2010.10.22. 14:07:21
"Némileg komplikáltabban: A sznob az, aki valamit ismeretlenül is elutasít csak azért, mert úgy gondolja, hogy el kell utasítania ahhoz, hogy olyan legyen, amilyennek látszani szeretne. "
Igen, ez a legjobb talán.
Mondjuk az "akinek az elég jó nem elég jó" sem volt rossz :)
pontilyen 2010.10.22. 14:10:09
@peetmaster:
Igen, szerintem az ember (minden ember) érdekes annyira, legfeljebb még nem tudja magáról. :-) Mert hát mi az ember (tudata)? Minden, érted, minden! Nem tudsz mondani olyan dolgot, ami ne lenne része a te tudatodnak.
@italoscalvino:
Nagyon érdekes irány, hogy a kérdést a "mi nem érdekel?" felől közelíted meg. Elgondolkodtattál, és egyet is kell értenem, csatlakozva egyben @stivanleroy: -hoz. Mert mi az, hogy valami nem érdekel? Honnan tudnám ezt eldönteni, amíg nem ismertem meg? Hát csak úgy, ha valamilyen fölsőbb kategóriába (pl. művészet, irodalom, nem-művészet, nem-irodalom) besuvasztom, és igazából nem is magát a dolgot, hanem a kategóriát ítélem meg, ítélem meg. Aki "nemes", az tiszteli a dolgot annyira, hogy ne rendelje alá efféle kategóriáknak.
@szomorutojas:
Szerintem a sznobizmus olyasmi, amire az ember nem lehet büszke. Hiszen valaminek a hiányára utal. Önmagában nem "pozitív" fogalom (a pozitív 'megragadható' értelmében). Ha valaki azt mondja rám, hogy sznob vagyok, azt sértésnek/kritikának veszem, mert valamilyen fogyatékosságomra utal az illető. A "de én vállalom, hogy sznob vagyok", végsősoron maga a sznobság, ha belegondolunk; hiszen olyasmit vállal ezáltal az illető, amiről nem is tudja pontosan, hogy micsoda. A hiányt vállalni azt jelenti, hogy nem érdekel a hiány kitöltése, mert tudni véli arról, hogy micsoda.
stivanleroy · http://napilajk.blog.hu/ 2010.10.22. 14:19:43
szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2010.10.22. 16:51:05
Minden elv egy hiányt takar, mert elvek ahhoz kellenek, hogy ne kelljenek magyarázatok.
A sznob abban különbözik a többi tudást, élményt, ismeretet halmozó embertôl, hogy számára nem közömbös rajta kívül kik csinálják még, és nem találja a külsôség és a tartalom megfelelô arányát.
Azonban sokszor kérdéses, hogy elválasztható -e a külsôség és a tartalom, értelmezhetô -e az arány egyáltalán. Van -e borkultúra a sznobérián túl? Van -e gasztrocuppogás a sznobérián túl? Van -e tartalom ezek mögött, avagy az egész csak külcsíny. Értékesebb -e egy író ha megismeri a világ, vagy sem? Jobb -e Márquez mint RoaBastos? A Nobel teszi többé? Van a Nobel mögött tartalom? Az ismertsége teszi többé? Van az ismertség mögött tartalom? Avagy mind felfekszünk a külcsínynek, és sznobok vagyunk?
Borsznobok, gasztrosznobok, irodalomsznobok, balsznobok és jobbsznobok.
szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2010.10.22. 17:01:11
Mert miért küzdene ellene az, akire az árnyéka sem vetülhet?
A küzdelem pedig nem egyféle beismerése annak, hogy az a tulajdonságunk, ami automatikusan kivonna a sznobság alól, nincs meg?
stivanleroy · http://napilajk.blog.hu/ 2010.10.23. 18:00:10
italoscalvino 2010.10.25. 09:21:01
Nem baj. De a sznobság sem baj. Szegény Nietchse dühkitöréseket írt ugyan miatta, de ez meg az ő baja volt. Se a sznobság, se a sznobok nem változtak meg a dühkitörések hatására. (Ezért nem értem pontilyen utalását se Nietsche időszerűségéről.)
Nietsche dühét érteni vélem. A düh oka a félelem. Attól félt -- gondolom, egyet se olvastam soha -- , hogy azoknak az emberek, akiket ő semmire se tart, sikerül úgy viselkedni, hogy ő maga megkülönböztethetetlen legyen tőlük. Érthető. Azt is érteni vélem, hogy ez milyen életveszélyt hárít el pontilyen szerint. De az, hogy hogyan hárítja el az életveszélyt, azt nem tudom elképzelni.
pontilyen 2010.10.25. 11:22:04
Hehe. Hát úgy hárítja el, hogy stilisztikai, retorikai, nyelvi eszközeivel hatást gyakorol a hozzám hasonló széplelkekre, akik elgondolkodnak a szavain. :-)
italoscalvino 2010.10.25. 11:43:19
Akit azok a szavak elgondolkodtatnak, azt nem fenyegeti a sznobveszély. A legveszélyesebb sznobok pedig nem gondolkodnak el rajta, hanem önigazolást látnak benne, és mindig a másikra gondolnak. (Mondom ezt úgy, hogy nem tudom, miről beszélek.)
pontilyen 2010.10.25. 12:52:14
Mint írtam magam is, a sznobveszély pontosan a művelt, képzett embereket fenyegeti. Közülük kerülnek ki aztán a "legveszélyesebb sznobok" is, akik divatból természetesen majd Nietzschét is kézbe veszik, és elhűlnek az ott olvasottakon... :-)
italoscalvino 2010.10.25. 13:15:14
:D
Nyugi, pontilyen, nyugi. Nem vagy sznob, szeretünk téged. Minden rendben lesz, semmi baj. Nyugi.
pontilyen 2010.10.25. 13:18:56
:-D
Kalel 2012.01.29. 02:20:53
Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2012.01.30. 09:03:33
A legdurvább sznob azonban az, aki önmagában felmentést érez a sznobság alól, ha másokat annak nevezhet. Bár talán ez már egyszerű képmutatás. Dehát ezek rokon fogalmak.