Ebben a pokoli melegben csak kínlódni lehet. Az emberre rájön a nehéz légzés, a szív nem pumpálhat elég vért az agyba, a vérnyomás 80/40 alá csökken, rohamosan fogy a vércukor. És akkor ott a tömött busz, az utasok egymást nyomorgatják, a testek gyűlölik egymást, mert egymástól veszik el a teret és a levegőt. Budapest, 2008. június.
Ám ha a jóember szerencsés, fölszállhat a buszra vagy villamosra például a végállomáson is, és akkor ugyebár mindjárt más a leányzó fekvése.
Az ablak nyitva, kellemesen árad be a sebesség által fölkavart hűvös szellő, az ember magához tér, talán mégiscsak érdemes élni, gondolja nagy titokban, és verseket szaval magában az erkölcsről és az emberi nagyságról.
Csak egy valami zavarhatja meg a felhőtlen (illetve inkább: naptalan) békét: ha fölszáll egy idős utas. Mert ebben az esetben a leányzó fekvése megint megfordul. Stratégiát kell kidolgozni.
Nyilván mindenkinek a maga stratégiáját.
Az én stratégiám a következő:
1. Az első eset a legegyértelműbb. Ha az idős utas alig bír fölszállni, esetleg még bottal is jár, szóval, teljesen nyilvánvalóan nem volna képes hosszasan állni biztonságosan, akkor nincs mit tenni: át kell adni a paradicsomi nyugalmat biztosító ülőhelyet, és csatlakozni kell a szenvedők társadalmához.
2. A második eset is viszonylag egyértelmű. Ha az idős utas jól láthatóan azzal a föltett szándékkal száll föl a járműre, hogy ő márpedig kitúrja kényelmes pozíciójából a nyegle és bunkó ifjúságot, és világosan érezteti, hogy neki pedig alanyi joga az ülőhely, akkor beindul a dacreakció. Hogy hát akkor "csak azért sem". Én is pont úgy rászorulok, ahogy ő. Az én szívem is gyenge. Ne szórakozzunk egymással.
3. A harmadik eset az egyetlen, amikor az emberi szabadságé lehet a döntő szó. Az idős ember stabilan áll a lábán, de nincs az arcán az ifjúságot lenéző gőg. Ilyenkor szabadon és jókedvűen fölajánlom az ülőhelyet; és utána még jobban is érzem magam, mint ha enyém lenne a szélfútta ablakülés, hiszen eltölt a tudat, hogy tettem valami jót.
Tanulság: hülyékkel (ld. a 2. pontot) még jót tenni sem érdemes.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Reckl Amál · http://recklamal.blog.hu 2008.06.27. 10:01:24
Egyébként értem én a poszt lényegét, és egyet is értek.
Én annyival bővítettem a magam útmutatását ilyen esetekre, hogy csúcsforgalomban nem adom át a helyem (ha nekem véletlenül jut).
Aki nyugdíjas, az bármikor utazhat, miért kell akkor növelni a tömeget, amikor olyanokból is sok van, akiknek csak akkor jó. (Vagyis vagy hülye, mert ezt képtelen megérteni, vagy gonos, mert nem hajlandó.)
Aki meg nem nyugdíjas, az nem öreg. Aki tud dolgozni, az állni is tud. Ahogy én is, ha úgy hozza sors.
Nehezebb ügy a kisgyerekes anyuka. Ő is bármikor utazhat, mint a nyugdíjas, és még nem is szenilis korából adódóan. (Bár...) Viszont a gyerek! "Büntessem" őt is, csak mert hülye az anyja. Elég az neki!
pontilyen 2008.06.27. 13:26:30
Ezen nagyon jót nevettem. :-)
Utálom, amikor valaki pusztán azért előjogokat akar magának, mert korábban született.
Pedig tisztelem az öregséget. De az öregség nem előjogot, hanem egy olyan állapotot jelent, amelyet én koromnál fogva nem érthetek meg. Ez tesz kíváncsivá, ezért vonzódom (amúgy) az öregséghez és az öregekhez.
poisson rogue (törölt) · http://atjeffs.blog.hu 2008.06.27. 13:56:38
És még egy jól használható érv: ha baleset történik, az ülő utasok sokkal nagyobb biztonságban vannak, mint az állók. Na most, mért én vállaljam a sérülés kockázatát? Hiszen még szinte alig éltem valamennyit (kis túlzással:)) és le kell valahogy dolgoznom még jó pár évet, tehát vállalja az a kockázatot, akinek már úgysincs sok hátra...
bodza 2008.07.06. 22:54:54
Aki nyugdíjas, az bármikor utazhat, miért kell akkor növelni a tömeget, amikor olyanokból is sok van, akiknek csak akkor jó. (Vagyis vagy hülye, mert ezt képtelen megérteni, vagy gonos, mert nem hajlandó.)
Ez nem igaz, hiszen a nyugdíjasnak is lehet olyan ügye, amihez csúcsforgalomban kell utaznia. Miért ne utazzon csúcsforgalomban, ha reggel mondjuk 45 perces az útja, ami délelőtt 1:15 perc lesz. Te mit választanál ilyen esetben?
Nehezebb ügy a kisgyerekes anyuka. Ő is bármikor utazhat, mint a nyugdíjas, és még nem is szenilis korából adódóan. (Bár...) Viszont a gyerek! "Büntessem" őt is, csak mert hülye az anyja. Elég az neki!
Próbálom moderálni magam. Először is a kisgyerekes anyukák nevében is kikérem, hogy akármelyik is hülye.
Biztos nem voltál kisgyermekes anyuka, majd ha leszel, akkor változni fog a véleményed, az biztos. A kisgyermekes anyukának is ugyanolyan joga van csúcsforgalomban utazni mint akárki másnak. Valószínűleg nem szórakozásból teszi. Esetleg orvoshoz kell vinni a gyerekét, és nem mindegy, hogy 8-kor vagy 11-kor ér oda. A három óra különbség simán eredményezhet hat óra eltérést is. Kórházakban a sürgős eseteket soron kívül látják el.
A saját példámat hozom fel. Holnap reggel, ha tömegközlekedéssel akarnánk bejutni Pestre, akkor kisgyerekkel együtt 6-kor ki kell állni a megállóba, mert a következő busz 11-kor megy. A sors fintora, hogy a fővárostól 25 kilóméterre levő faluból így nyáridőben ritkán járnak a buszok. Természetesen mi fog történni, pont a csúcsforgalom kellős közepébe érkezik be a kisgyerekes anyuka. Szerencsére van autónk és ezt a kellemetlenséget így néhány megállóra tudjuk csökkenteni, amivel enyhítjük sok hozzád hasonló reggeli szenvedését.
Politika megint: Amíg Demszky lesz a város ura, addig lesz dugó és elviselhetetlen csúcsforgalom is a BKV-n.
pontilyen 2008.07.06. 23:12:23
Csak két megjegyzés.
Természetesen egy kisgyerekes anyuka is lehet hülye, az más kérdés, hogy szerintem sem állapítható ez meg pusztán abból a körülményből, hogy melyik járművön mikor utazik...
Az utolsó mondatot (kicsit óvatosabban) úgy fogalmaznám át: "Amíg Demszky marad a város ura, addig biztosan dugó és elviselhetetlen csúcsforgalom lesz a BKV-n."