Élni csodálatos és hihetetlenül izgalmas dolog. Ugyanakkor iszonyatosan fájdalmas is.
Ugye, megfigyeltük már, hogy komoly (magára valamit is adó) filozófusnál soha nem olvashatunk ilyen mondatokat? És nem véletlenül. Ez a probléma egyszerűen túlságosan is tágas ahhoz, hogy érdemben beszélni lehessen róla. És, hogy Wittgensteint idézzük: "Wovon man nicht sprechen kann, darüber soll man schweigen." (Amiről nem lehet beszélni, arról hallgatni kell.) Mégis, maga Wittgenstein volt az, aki halálos ágyán ezt mondta orvosának: "mondja meg nekik, hogy csodálatos életem volt." Az igény tehát, hogy beszéljünk olyanról is, amiről nem lehet, mindannyiunkban ott munkál. Egyszer élünk, és amit most (azaz: ebben az életben) nem mondunk ki, azt soha senki nem fogja kimondani helyettünk. (Vagy mégis. No hát, ez a bonyolult.)
Halottak Napja van, ennek kapcsán szeretném nyelvivé tenni néhány gondolatomat életről és halálról.
1.
Az életben pont az a fájdalmas, ami gyönyörű is benne: a kiszámíthatatlansága. Ha volna determinizmus, azaz előre meg lehetne határozni, hogy mikor mi történik majd, akkor az élet megdöbbentő módon elkezdene hasonlítani a halálhoz.
2.
A halál: ennek a kiszámíthatatlanságnak a tökéletes negációja. Amint az ember meghal, többé semmi olyan nem történik vele, ami szép és fájdalmas volna. Soha többé nem fog fájni neki semmi. Igaz, boldogságot sem érez majd, de nem érzi a boldogság hiányát sem. Semmit az égvilágon nem érez. Pont olyan lesz, mint egy kő. Számomra ez a tudat végtelenül megnyugtató és vigasztaló.
3.
Miért kell megnyugodni és vigasztalódni? Mert a lét (tudata) fáj. Miért fáj? Hát például azért, mert az embert a külvilág (azaz az élettelen és élő lények sokasága) folyton fenyegeti. El akarja nyomni, tönkre akarja tenni, kínozni akarja. Aki látszólag nem ezt teszi, annak pusztán az eszközei kifinomultabbak.
4.
Foglaljuk össze az eddigieket! A halál tehát jó, mert nem fáj. Az élet tehát rossz, mert fáj. Miért akkor, hogy az ember, akinek szabadsága van, hogy bármelyik pillanatban a halált válassza, mégsem lesz öngyilkos?
5.
Ennek, meggyőződésem szerint, két fő oka van. Az egyik az, hogy az ember kifejezetten szereti a fájdalmat (minden ellenkező híresztelés vagy tévedés, vagy hazugság). A másik pedig az, hogy az élet kiszámíthatatlan. A halállal tudjuk, hogy mit választunk (ugyebár: a semmit); pont ez benne a megnyugtató. Az életben viszont még akármi is megtörténhetik. Tényleg akármi.
6.
Ha az ember antropológiailag olyan lény volna, mely örökké él, aki persze választhatná a halált, akkor feltételezhetően az emberek túlnyomó többsége ugyanúgy nem választaná az öngyilkosságot, mint ahogyan így sem választja. Tudniillik az élet kiszámíthatatlan, és az ember ezt szereti. Nincs okunk feltételezni, hogy az idő kinyújtása változtatna az embernek ezen az antropológiáján.
7.
Igen ám, de az ember nem él örökké.
8.
A halál tehát nem választás kérdése; a halál bennünk van. A halál előbb-utóbb bekövetkezik. Meg kell barátkoznunk ezzel a gondolattal.
9.
Én ezt a barátkozást nevezem érésnek, ha van olyan, hogy érés. (Eddig, ugye, végig abból indultam ki, hogy nincsen olyan. Ha volna, akkor az élet nem volna kiszámíthatatlan.) A szív folyamatos hozzászoktatását a gondolathoz, hogy egyszer majd meg fog állni.
10.
Barátaink, rokonaink, nagyszüleink, dédszüleink és keresztszüleink, akik kint vannak a temetőkben (melyet Kosztolányi a halottak ruhatárának nevezett), már teljesen elteltek ezzel a gondolattal. Csodálatos a békéjük. Van Gondviselés.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.11.03. 07:08:44
ha én vagyok, a halál nincs - s ha a halál van, én nem vagyok.
miér félnék valamitől, mi nem létezhet velem együtt?
(szabad fordítás, bocs)
Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2008.11.03. 10:51:32
Ugye Neked is ezek a sorok járt a fejedben, amikor ezt írtad:
"Szoktatom a szívemet a csendhez"
Nagyon szép és okos írás ez. Az elcsépelt halottak napi temetőjárás (melyen szerencsére nem veszünk részt egy ideje) tökéletes ellenpontja.
Leginkább két dolog miatt szereti az ember a fájdalmat: egyrészt érdekli, hogy kibírja-e, másrészt nincs jobb érzés, mint amikor elmúlik.
román patkány 2008.11.03. 11:00:21
Szerintem is, nem az a fontos, boldog vagy-e, hanem a szenvedély. Lehet hogy ez szenvedéshez vezet (mennyire hasonlít a két szó), de csak ettől érezzük hogy élünk.
román patkány 2008.11.03. 11:36:26
Már akartam korábban javasolni az antiaufklérizmus helyett mondjuk az argentin tangót, remélem nem veszed rossz néven :)
pontilyen 2008.11.03. 12:04:38
Abszolút így van. Ha van valami, amitől semmi okunk félni, az pont a halál.
@Amál:
Igen, ott volt J.A. szelleme. :-) (Meg a címben is, ugye: "szaporodik fogamban az idegen anyag, / mint szívemben a halál".)
Engem is nagyon el szokott szomorítani, amivel pont halottak napja környékén szembesül az ember leginkább, azaz hogy a legtöbb embernek mennyire zavaros és émelyítően érzelgős elképzelései vannak a halálról.
@román patkány:
Eh, most már értem, miért vesztettelek el mint olvasót kis híján az "antiaufklérista" kifejezésemmel. :-)
Szenvedély és szenvedés rokonságában (és mindkettő fontosságában) mélyen egyetértünk!
milena 2008.11.03. 12:43:36
Lehet szeretni a fájdalmat azért is, mert az embernek folyton bűntudata van, és ugye a bűn alól a bűnhődés oldoz fel, a fájdalom pedig kiváló bűnhődési lehetőség.
pontilyen 2008.11.03. 12:54:45
A második bekezdésed szerintem arra a problémára utal, amit Nietzsche valahogy így fejezett ki: "az ember nem a szenvedést utálja, hanem a szenvedés ÉRTELMETLENSÉGÉT". Ha a szenvedésnek megtalálja az értelmét (és a bűntudat pontosan efféle értelemkeresési folyamat), akkor már nem utasítja el a szenvedést (fájdalmat).
Az első bekezdésről azt gondolom, hogy igen, van ilyen is. Van olyan is, amikor az ember egyszerűen csak ÉREZNI akar, és majdnem mindegy is, hogy mit. Szeretné tudni, hogy nem álmodik, nem tompult el, hogy "él még".
peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2008.11.03. 21:15:14
"A halál tehát nem választás kérdése; a halál bennünk van. A halál előbb-utóbb bekövetkezik. Meg kell barátkoznunk ezzel a gondolattal."
Mivel ezt _tudni_ lehet előre, én úgy érzem, nem bánt a gondolat. Még viccelődni is lehet vele.
román patkány 2008.11.04. 09:43:22
A szenvedélymentességről eszembe jutott egy idézet:
Alma alva ring az ágon,
alma álma áhitat,
se érzés se gondolat.
Tiszta fény az alma-álom.
sleepingdancer · http://sleepingdancer.freeblog.hu 2008.11.05. 12:45:17
pontilyen 2008.11.05. 14:52:43
Biztos, hogy én is. Semmi sem nyomasztóbb, mint az örökkévalóság.
AgnusDei 2008.11.05. 22:28:11
Töredékes, véges gondolotaimmal kívánom eldönteni, hogy akarom-e azt a végtelent, örökkévalót? Nem jutok így teljesen önmegtévesztő döntésekre, vágyakra?
Provokáló leszek.
Az, aki nem képes az örökkévalóra nyított szívvel élni, az a véges létet sem képes örömmel megélni.
Tudom ez nem Nietzsche, csak saját gondolataim és tapasztalatom.
De merjünk létbátran élni, nem kötve magunkat e fontos dolgokban, "kíválónak" tűnő gondolatokhoz, amelyek sokszor menekülések az élettől, örökkévalósságtól, s benne önmagunktól.
:-)
roman patkany / cante jondo 2008.11.06. 10:23:05
En ist ezt erzem, az ember rengeteg mindent csinal amivel valojaban menekulni probal olyan kihivasok elol amikken nincs ereje vagy batorsaga szembenezni. Ennek az elismerese viszont az elso lepes a "gyogyulas" fele.
pontilyen 2008.11.06. 11:50:42
Attól nem leszünk örökkévalók, hogy a tényt, hogy nem vagyunk azok, nem ismerjük el...
Mint ahogy boldogok sem leszünk attól, ha azt mantrázzuk, hogy de mégis.
Vö.: Kosztolányi Dezső: Számadás
AgnusDei 2008.11.06. 12:53:25
Az örökkévalóság éppen ott kezdődik, hogy az ember beismeri nem örökkévaló lény, az "élő lélek" beléleheltett. A beismerés teremt új viszonyulási lehetőséget, megragadhatóságot.
AgnusDei
roman patkany - cante jondo 2008.11.06. 14:13:02
sleeping dancer · http://sleepingdancer.freeblog.hu 2008.11.06. 21:56:57
pontilyen 2008.11.06. 22:58:15
"Élj addig, mint a lélek,
szépség vagy a szeszélyek,
mert Isten engem, én is,
én is csak addig élek."
:-)
AgnusDei 2008.11.06. 23:13:58
ujjong Isten, az én Megtartóm előtt"
Miriam-Mária
Lukács evangéliuma 1, 46
"De megkérdezhetné valaki , hogyan támadnak fel a halottak? Milyen testben jelennek meg...
elvettetik érzéki test (pszühikon), feltámasztattik lelki test (pneumatikon). Ha van érzéki (pszühikon) test, van lelki (pneumatikon) test."
Saul rabbi- Pál apostol
I. Korintus 15, 35, 44.
Sajnos a magyar bibliafordítások nem teszik teljesen egyértelművé a lélek és a szellem szó különbségét és lényegét.
Zavar van a fejekben e körül.
A lélek szó jelentése alatt értjük azt, amit helyesebb lenne a szellem szóval jelőlni és a szellem alatt értjük, amit pedig helyesebb volna léleknek nevezni.
A lélek az érzékek, az intellektus, érzelmek világa. A szellem az a lehelet, élő lélek, mely az örökkévalósághoz köt, melyet Ő lehelt belénk.
Ily módon a lelki ember alatt nem biztos, hogy pozitív életet kell értenünk.
Örökkévalósága, élete egyedül Neki van, s annak akivel ezt megosztja.
Az ember halott szellemmel születik a világra, a meghívásunk az, hogy ebben az életben a szellemünk életre kelljen, feltámadjon Vele együtt.
AgnusDei
pontilyen 2008.11.06. 23:22:17
Szerintem ezt így szoktuk érteni a hétköznapi nyelvben is.
Azzal a kiegészítéssel, hogy szelleme nemcsak Istennek van, de nagy művészeknek, tudósoknak, sőt hétköznapi embereknek, illetve koroknak, városoknak, helyeknek stb. is lehet.
Na most, igen, ez utóbbit (a szellemet) általában többre tartjuk. De Kornél barátunk ezt a viszonyt kifordította. Persze Nietzsche nyomán. Mert a pillanat felszíne egy egész világ, az örökkévalóság mélysége pedig csak a felület.
A metafizikai gondolkodás el akarja venni a felszíntől, az élettől, a pillanattól, attól, ami csak rövid ideig tart, azt, ami jár neki: az értékességet, mi több, a lényegiséget.
AgnusDei 2008.11.06. 23:46:53
"Azzal a kiegészítéssel, hogy szelleme nemcsak Istennek van, de nagy művészeknek, tudósoknak, sőt hétköznapi embereknek, illetve koroknak, városoknak, helyeknek stb. is lehet."
Nos, erről a felcserélésről beszéltem.
A szellem és a szellemiség teljesen más. A szellemiség a lélekhez tartozó. S valóban, ahogy az előbb is írtam (szerintem) szelleme mindenkinek van.
AgnusDei
sleeping dancer · http://sleepingdancer.freeblog.hu 2008.11.07. 02:07:59
ha a lélek a psziché, akkor létezésében nem kételkedem, (akkor viszont a szellem válik kérdéssé számomra).
ha van kedvetek egy kis filozófiai stílusjátékot elolvasni öröklét stb támakörben, látogassatok el a blogomra: (bocs a reklámért, de télleg ide kapcsolódik) Levélváltás 5
sleepingdancer.freeblog.hu
sleeping dancer · http://sleepingdancer.freeblog.hu 2008.11.07. 08:39:58
sleepingdancer · http://sleepingdancer.freeblog.hu 2008.11.07. 10:22:28
Most már ígérem, csöndben maradok egy darabig :-)
pontilyen 2008.11.07. 15:42:22
a "Kornél barátunkat" szándékosan fogalmaztam ilyen kétértelműre.
És örömmel látlak, nem kell csöndben maradnod. ;-)
walter77 2009.02.05. 12:28:44
Hát erről lemaradtam... :(
Nade azért annyit hozzáfűznék, hogy az "Élni csodálatos és hihetetlenül izgalmas dolog. Ugyanakkor iszonyatosan fájdalmas is." típusú mondatok azért megjelennek magukra valamit is adó filozoptereknél, pl. Kierkegaard vagy Schopenhauer.
Megaztán nem tudom ismered-e de talán érdekelhet egy könyv, melynek címe Filozófiai metszetek a halálról. Érdekes összegzése a halállal kapcsolatos nézeteknek.
Amúgy sajnálom, hogy ebből kimaradtam... na majd next time...
pontilyen 2009.02.05. 16:54:08
Nem ismerem a könyvet, de köszönöm, hogy fölhívtad rá a figyelmemet; utána fogok keresni.
walter77 2009.02.05. 17:58:42
Szívesen!