HTML

Pontilyen pont ilyen

"Az ember bármilyen messze jut is ismereteivel, akármennyire is objektíven ítéli meg önmagát, végül egyebet nem nyer az egészből, csupán tulajdon életrajzát." (Friedrich Nietzsche)

Friss topikok

  • Zolimoni: Ez volt az a könyv az életemben, aminél az "Ahaaa!" élmény hetekkel később jött.... (2023.07.12. 20:22) A lét elviselhetetlen könnyűsége
  • Volna: @NetLektor: Őszintén szólva, egyáltalán nem értem a 8-as pontban a szerző értetlenségét. Egyértelm... (2021.03.21. 23:24) A tíz legkiakasztóbb helyesírási hiba a világhálón
  • Csöncsön: @MAXVAL bircaman közíró: Nem cenzúra van, csak mivel föl van rá telepítve a Disqus, kiszedtem a ... (2020.02.24. 20:50) "Jól kellett viselkedni"
  • Sz.E.: Én azt válaszoltam volna a gyereknek, bár egy ilyen korú gyerek azt sem értette volna meg: Ha magy... (2018.07.09. 20:28) Mi az értelme?
  • Csöncsön: KÖZÉRDEKŰ KÖZLEMÉNY (aki esetleg olvassa)! Indítottam egy új blogot: mondataink.blog.hu/ Aki szí... (2017.08.29. 19:33) Az Ég Berlinről

Ennyien vagyunk most

2009. január 31. óta


View My Stats

Címkék

ady (1) aforizma (6) agyalás (12) agymenés (3) aljasság (1) almería (1) álom (11) amerikai psycho (1) arany jános (8) argentína (2) árokásó blog (1) asterix (1) austin (1) a nagyidai cigányok (1) a szajha és a bálna (1) a tanú (1) a titkok kulcsa (1) a vihar (1) babarczy (1) babits (5) bahtyin (1) bajnai (1) balassi (2) balkán (1) baloldal (1) bank (1) barcelona (6) baudelaire (1) bayer (1) beavatás (1) bekezdés (1) berlin (2) berzsenyi (2) bessenyei (1) beszéd (2) beszédaktus elmélet (1) beszélgetés (4) betegség (2) bevándorlók (1) bkv (8) blikk (1) blog (28) blogsablonok (1) bl döntő (1) bogár lászló (1) bölcsesség (1) bölcsészet (2) bölcsészkar (1) bölcsőde (1) boldogság (2) bolondozás (4) bolondság (1) bonhoeffer (1) brecht (1) buber (1) budaházy györgy (1) budapest (17) búék (3) bűn (1) bunkóság (1) butaság (2) butler (1) buzi (1) camus (1) celebek (1) chico buarque (1) cigányok (3) csalódás (1) csíkszentmihályi (2) csipike (1) csoda (1) csokonai (1) dallas (3) dekonstrukció (1) délibáb (1) demokrácia (3) derrida (1) derű (2) der himmel über berlin (1) dionüszosz (1) diploma (2) dohányzás (2) dosztojevszkij (4) eb (5) echo tv (1) edith piaf (1) egyébként (1) egyetem (1) élet (17) ellenőrök (1) el clásico (2) emberek (14) emlékezés (13) én (25) építészet (6) erich fried (1) erotika (1) értelmesség (1) értelmiség (1) érzékenység (1) érzéketlenség (1) esterházy (1) esztétika (1) etika (5) étteremkritika (1) facebook (1) fájdalom (3) fák (1) faludi ferenc (1) fanatizmus (1) fazekas róbert (1) fecsegés (1) federer (2) feldmár (1) felelősség (2) férfiak (3) festészet (2) fikázás (1) film (17) filozófia (36) flow (1) foci (36) foucault (2) franciák (1) franciaország (1) freud (1) freudizmus (1) friedrich (1) ftc (3) gazdaság (1) gazsó (1) gdp (1) getafe (1) giccs (1) goethe (4) gondolatok (2) gondolkodás (45) grafológia (4) grondin (1) guantánamo (1) gyerekek (1) gyilkosság (5) gyomor (1) gyöngyösi (1) győzelem (1) gyűlölet (1) gyurcsány (4) gyurgyák jános (1) haas (1) háború (1) hajnóczy péter (1) halál (7) halálbüntetés (1) halottak napja (1) hawaii (1) hazaszeretet (1) helyesírás (3) hermeneutika (6) hétköznapok (23) hiddink (1) himnuszok (2) hímsovinizmus (1) hírek (3) hócipő (1) hofmannsthal (1) homofóbia (2) homoszexualitás (4) hősök (2) húgocskám (1) húsvét (2) identitás (1) idő (11) igénytelenség (1) iii. richárd (1) indexcímlap (12) iniesta (1) iparművészeti múzeum (1) írás (14) irigység (1) irodalom (20) iskola (1) isten (2) ízeltlábúak (2) japán (2) játék (19) jégkorong (1) jékely (1) jézus (6) jobbik (1) jog (1) john higgins (1) józsef attila (5) káin bélyeg (1) kant (1) kapitalizmus (1) karácsony (3) kávé (1) kegyetlenség (1) kemény istván (1) kép (2) kérdés (1) kereszténység (5) kézilabda (4) kína (1) kisebbségek (3) kisteleki (2) kittler (1) kockulás (1) kóczián (1) koeman (1) koffeinizmus (1) kolláth györgy (1) kolonics györgy (1) költészet (18) költségvetés (1) komment (1) konzervativizmus (3) korrektúra (1) kosztolányi (18) kötelességtudat (1) közélet (11) kő hull apadó kútba (1) kultúra (21) kundera (1) kurvák (1) lánczi (1) léderer ákos (1) lélek (23) lényeglátás (1) lévinas (2) liberalizmus (2) lmp (1) logika (1) lustaság (2) lyotard (1) magány (2) magyarok (2) magyarország (38) maradona (2) márai (1) marian cozma (1) márquez (2) maslow piramis (1) mccain (1) mdf (1) média (2) melegfelvonulás (2) mélypont (1) messi (1) metafora (3) meztelenek és holtak (1) morál (4) moravia (1) mörike (1) mosoly (1) mottó (1) mourinho (1) mszp (3) mu (1) műfordítás (3) munkanélküliség (1) murray (1) musil (2) művészet (5) művészetek (1) nacionalizmus (2) nácizmus (3) nadal (2) nádas (1) napfény (2) nemek (2) németek (3) német romantika (2) nemzeti blogcsúcs (1) nemzeti színház (1) nemzetkarakterológia (1) népszavazás (2) népszótár (1) nevetés (2) nick hornby (1) nietzsche (30) nobel díj (1) nők (1) norvégia (1) nyelv (26) nyelvészet (1) nyilas atilla (1) obama (1) ökopolitika (1) olaszország (2) olimpia (6) olvasmány (24) olvasók (5) önismeret (4) önreflexió (1) öröm (1) ortega y gasset (2) őrület (1) oslo (1) összeesküvés elméletek (1) őszinteség (1) őszöd (1) osztálytalálkozó (2) ötvenes évek (1) ozmium (1) pánikroham (1) pedagógia (6) pesterzsébet (2) petőfi (1) petri (1) pihenés (1) platón (1) pluralizmus (1) polgári védelem (2) politika (22) politikai korrektség (1) pontyi (1) pornó (1) prága (1) pszichológia (13) rabszolgamorál (1) radnóti (2) raymond aron (1) real madrid (1) recenzió (1) reckl amál (1) rejtély (1) relativizálás (2) rend (1) részegség (1) retorika (1) ricoeur (1) rilke (1) rio de janeiro (1) roddick (1) rogán (2) románia (1) roman jakobson (1) román patkány (1) rorty (1) rtl klub (1) samantha (1) schmidt mária (1) seggnyalás (1) shakespeare (4) sivatag (1) slágerek (1) sleeping dancer (1) slota (1) snooker (4) sólyom (2) sötétség (2) spanyolország (5) spanyol olasz (1) sport (14) stadionok (5) statcounter (1) stilisztika (2) szabadka (1) szabó lőrinc (1) szdsz (2) szegénység (1) szégyen (3) szemantika (1) szemétség (1) szent ágoston (1) szenvedély (6) szerb antal (2) szerelem (2) szerénység (1) szeretet (8) szexualitás (3) szlovákia (1) szmájlik (2) sznobizmus (1) szocializmus (1) szókincs (3) szorongások (16) sztrájk (1) születésnap (3) szúnyog (1) szurkolók (6) tanárverések (1) tanulás (1) tarka magyar (1) társadalom (19) tavasz (1) technokrácia (2) tenisz (2) tériszony (1) terrorizmus (1) teszt (1) tgm (1) tibet (1) titok (1) tolsztoj (4) török gábor (1) történelem (9) tortuga (1) transzcendencia (1) trianon (1) tudatmódosítók (2) tudomány (6) újév (1) ünnep (8) usa (3) usain bolt (1) uszoda (1) utcák (6) vallás (1) városok (4) vb (2) velázquez (1) vér (1) vers (23) versrovat (32) világháló (11) világpolitika (2) világválság (1) villamosok (3) vírus (1) vita (1) vitézy (1) vizsga (1) vörösiszap katasztrófa (1) was es ist (1) wc (1) weöres (2) wikipédia (1) wimbledon (2) wittgenstein (1) zsenialitás (4) Címkefelhő

2011.03.27. 16:00 pontilyen

Merengés a Maslow-piramisról

Dolgozunk, ez a pillanatnyi létállapotunk. Ki a "mi"? Hát mi. Mi, akik most nőttünk bele a világba, eddig csak tanultunk róla. Mi, akik világmegváltó terveket szövögettünk. Mi, akik nem voltunk hajlandók elfogadni, hogy a világ pont olyan, amilyen, és úgy véltük, meg tudjuk változtatni.

Most nem változtatunk meg semmit. Dolgozunk. Nincsen egyetlen fikarcnyi úgynevezett "gondolatunk" sem.

"Nem az a lényeg, hányszor csap a madár a szárnyával, hanem hogy íveljen."

Ez a csodálatos Pilinszky-mondat fölmentést (mit fölmentést? igazolást!) adhatna minden bloggernek a hosszú-hosszú szünetekért, ha közben valóban ívelne, ívelődne fölöttünk valamilyen világmegváltó gondolatvilág. Vagy ha nem is megváltó, de legalább világtisztító, világszépítő, világjobbító. A helyzet azonban az, hogy nem ívelődik semmi.

És a legtöbb ember mindig így él. És nem fáj neki. Sőt büszke rá.

Persze az élet beteljesülése talán éppen a közösség érdekében végzett alkotó munka. Ez hozza létre a flow állapotát. Munka és kielégítettség tökéletesen átfedi egymást, az öröm forrása éppen a munka, és nincs rajta kívül semmi sem. Satöbbi, satöbbi. De így van-e ez?

Egyszer, péntek délután, hazafelé menet, a várható pihenés gondolatától eltelve, megindult bennem a költészet. És akkor megértettem, amit olyan régóta nem értettem már. Azt mégpedig, hogy a beteljesülés (nevezzük talán így: a boldogság) nem valami olyasmi, ami benne van az élet normális menetében, hanem mindig valami olyasmi, ami kívül van rajta. A munkát végző ember legfeljebb a szenvedélyt érezheti, mely örömöt okoz és flow-t, és amely eltelíti, és amely lendületbe hozza, és azt az érzést adja neki, hogy él, és hogy élni a lehető legjobb dolog, ami csak történhet egy létezővel. De az igazi boldogság, melyhez mindig társul valami mélabú is, a visszatekintésben keletkezik, az elrugaszkodásban, annak tudatában, hogy igazából semmi sem fontos.

Na most ez lenne Maslow piramisában a legfelső szint. Ha Maslow piramisa egy használható és egy nem teljességgel elméleti kreálmány volna.

Miért mondom, hogy elméleti? Mert a szintek, Maslow piramisának szintjei, a valóságos életben nem épülnek egymásra. Aki éhes, az még attól éppen megvalósíthatja magát; aki bizonytalanságban él, az nem biztos, hogy éppen nem éhes is egyben; stb. A valóságos élet minden pillanata kevert. És a lehető legritkább esetben fordul elő, hogy életünk egészéről éppen egy történetet alkotnánk meg, amely elhelyezhetővé tenne minket a piramis valamelyik skatulyájában. Az egymásra épülés nem több, mint egy érdekes és csábító fikció.

De ha már érdekes, és ha már csábító, akkor mégis el lehet játszani vele.

Képzeljük el tehát, hogy mi a Maslow-piramis legmagasabb szintje. Maslow szerint az önmegvalósítás. Szóval hogy van egy munkánk, amely tökéletesen kielégít minket, amely állandóan új kihívásokkal szembesít, melyek megoldása egész idegrendszerünket mozgásba hozza, és ez volna ugyebár az élvezet, a mások érdekében végzett munka, önmagunk kiteljesítése, a cél, melyért küzdöttünk, a vágy, melyet kielégítettünk, az élet, melynek zenitjét elértük.

Csakhogy amikor én elképzelek egy ilyen embert, nem tudok elszakadni attól a kényszerképzettől, hogy az ilyen ember nem egyéb, mint egy korlátolt majom.

Mert van egy sokkal magasabb szint: elengedni önmagunkat. Mindazt, amiért küzdöttünk, amit kielégítettünk, mindazt, aminek zenitjét elértük. És széttekinteni úgy, mintha mi sem történt volna. Mint egy gyerek, aki csak játszik. Elveszteni az építményt, az identitást, azt, amitől mi "mi" vagyunk. És nem lenni senki. Csak mint a fák meg a bokrok. Szívni a napfényt, fotoszintetizálni.

És erre a szintre (ezért nincsen szükséglethierarchia) a legutolsó koldus is fölérhet.

Persze, mondja olvasóm: csak egy pillanatra. És ha újra eszébe jut, hogy milyen helyzetben van valójában, máris elveszti a beteljesültség illúzióját.

Igen, válaszolom én: de ezért nem a pillanat a hibás, mert a pillanat képes arra, hogy az idő egészét betöltse. Ezért a valóság erőszakos hittérítői a hibásak, akik kategorizálják az embereket és pillanataikat, és nem merik elengedni őket. Nem hagyják, hogy szárnyaljanak. Valószínűleg azért, mert végtelen korlátoltságukban fogalmuk sincs arról, hogy mi az a szárnyalás.

18 komment

Címkék: gondolkodás pszichológia hétköznapok maslow piramis


A bejegyzés trackback címe:

https://pontilyen.blog.hu/api/trackback/id/tr752773638

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2011.03.28. 10:31:51

Egy kis időre szeretnék korlátolt majom lenni, ha az azt jelenti, hogy az ember mindenféle szempontból kielégítő munkát végez környezete és saját maga megelégedésére.

Akárhogy is nézzük, felnőttként a munka a központi tényező az ember életében - és itt most nem feltétlenül pénzkereső tevékenységre gondolok. A legrosszabb, legcsüggesztőbb állapot a parttalan semmittevés. Ha praktikus nyelvre fordítjuk a dolgot, akkor is. Ha nem dolgozik valaki, akkor a többi szükségletét is nehezen tudja kielégíteni.

A Maslow-piramis nem egy az egyben modellezi a valóságot, a modelleknek egyébként sem az a dolguk. A leegyszerűsítés lényege, hogy az ember életének színterei nem függetlenek egymástól, egymásra épülnek. Maslow-val leginkább a fontossági sorrend, ill. annak felállítása miatt lehet vitatkozni.

Szép gondolat, hogy egy koldus is lehet tökéletesen elégedett, csak ilyen a valóságban aligha fordul elő. A fizikai szükségleteket csak az becsüli le, aki még sosem nélkülözött igazán. Nekem sem volt még ilyenben részem, mégis el tudom képzelni, hogy aki már évek óta éhes, az nem az önmegvalósításon töri a fejét.

Talán pontosabb lenne, ha létezne egy fordított piramis is. Akinek az önmegvalósítás a legfontosabb, annak olyan labilis lehet az élete, mint a csúcsára állított piramis.

pontilyen 2011.03.28. 15:10:22

@Reckl_Amál:

Mindenki szeretne korlátolt majom lenni. :-)

A közösség érdekében végzett hasznos munka mint az élet végcélja és értelme: Goethe óta tudjuk, hogy a kulturált ember életfelfogása nagyjából erre fut ki. Egyszerűen nehéz ennél jobbat "kitalálni". A kérdésem inkább az, kell-e egyáltalán valamit kitalálni, hacsak éppen nem "munkahipotézis" gyanánt. Azaz: jó, tegyük fel, hogy ez volna a cél.

És ha föltesszük, és végiggondoljuk, nyilván eljutunk oda, hogy nem, nem ez a cél; a cél valami több, magasztosabb, mélyebb. (--> Boldog, szomorú dal)

"Szép gondolat, hogy egy koldus is lehet tökéletesen elégedett, csak ilyen a valóságban aligha fordul elő."

Már miért ne fordulhatna elő? Általában nem sok összefüggést vettem észre egy ember társadalmi státusza és elégedettségi mutatói között. Sőt több kimutatás szól arról, hogy a depresszió éppen a jómódúak közt üti föl gyakrabban a fejét. Hogy mi ennek az oka? Mi oka lenne az ellenkezőjének?

"A leegyszerűsítés lényege, hogy az ember életének színterei nem függetlenek egymástól, egymásra épülnek. Maslow-val leginkább a fontossági sorrend, ill. annak felállítása miatt lehet vitatkozni."

Egyrészt a fontossági sorrenddel (azaz a hierarchiával), másrészt azzal is lehet vitatkozni, hogy az élet színterei egymásra épülnének. Egyáltalán nem biztos, hogy létezik ilyen összefüggés. Nekem legalábbis még sohasem sikerült megragadnom akár csak gondolatok szintjén is az élet _egészét_. Egyszerűen túl sok dimenziós, túl összetett, az egyes színterek keresztül-kasul átjárják egymást, nincsenek éles határok, vagy ha vannak is, csak ideiglenesen.

pontilyen 2011.03.28. 15:24:46

@Reckl_Amál:

Ja, erről a mondatról: "aki már évek óta éhes, az nem az önmegvalósításon töri a fejét." eszembe jutott Knut Hamsun Éhsége, vö.: pontilyen.blog.hu/2009/11/12/a_zsenik_kiallhatatlansaga

Nincsenek szabályok.

crouchy 2011.03.29. 00:57:40

a Maslow-piramisról én is elmerengtem a minap, mókás hogy te is erről írsz épp.
Egyrészt részben Amálhoz kapcsolódva, aki említette hogy ez csak egy modell, valóban ezt nyilván nem kell komolyan venni csak tendenciaszerű hogy az éhező ember nem vesz aranyláncot, meg adriai-nyaralót. a szintek egymásra épülésével valóban lehet vitatkozni, de ott is torzítasz kicsit, hogy azt mondod a legfelső szint az mikor ".. van egy munkánk, amely tökéletesen kielégít minket, amely állandóan új kihívásokkal szembesít, melyek megoldása egész idegrendszerünket mozgásba hozza, és ez volna ugyebár az élvezet, a mások érdekében végzett munka, önmagunk kiteljesítése, a cél, melyért küzdöttünk, a vágy, melyet kielégítettünk, az élet, melynek zenitjét elértük"
mármint a legfelső szint önmagában valóban körülbelül csak ennyi, de ehhez hozzá tartoznak az alsóbb szintek is hát ez az egész lényege, és azokban meg ott a közösségbe tartozás, a megbecsülés, a szeretve levés.
Lényeg ami lényeg hogy nem kell túl komolyan venni, szigorúan értelmezni, és akkor igaz marad. :)
"De az igazi boldogság, melyhez mindig társul valami mélabú is, a visszatekintésben keletkezik, az elrugaszkodásban, annak tudatában, hogy igazából semmi sem fontos."

Ezzel pedig a legmesszemenőbben nem tudok egyetérteni. amit te leírsz az inkább valamiféle meghitt nyugalom. de szerintem a boldogság egyik legfontosabb tulajdonsága hogy csak jelen időben létezik, most "Az órák" című filmből jut eszembe ez a pár sor, ami az én boldogság-képemnek leginkább megfelel "I remember one morning getting up at dawn, there was such a sense of possibility. You know, that feeling? And I remember thinking to myself: So, this is the beginning of happiness. This is where it starts. And of course there will always be more. It never occurred to me it wasn't the beginning. It was happiness. It was the moment. Right then."

aztán a valóságról való fejtegetésbe inkább nem megyek bele, én meg a valóság sosem voltunk jó barátok.. :)

pontilyen 2011.03.29. 20:05:09

@crouchy:

A Maslow-piramis van annyira zseniális kitaláció, hogy egyszerre akár több ember is elmerengjen rajta. :-)

Azt hiszem, valahol mélyen az az én bajom a Maslow-piramissal, ami az egész pszichológia nevű tudománnyal: túl sokan veszik túl komolyan. Még azok között is, akik egyébként nem is hallottak még róla. Túl csábító ilyen szépen strukturáltnak látni az életet, amely egyébként nem az, és nem feltétlenül baj, hogy nem az.

Amit a meghitt nyugalomról és a boldogságról írsz, arról az jutott eszembe, hogy a boldogság, amely jelenségre egyetlen fogalmunk van, mennyire különböző élményeket takar. Meghitt nyugalom és pontszerűből kirobbanó végtelen jelen idő: ezek a dolgok mást jelentenek, mégis mindkettőre mondható, hogy boldogság. Talán az a közös, hogy mindenképpen valamiféle időélménynek kell lennie. Az idő sajátos érzékelése. Ezért (is) van viszont kívül a munkás hétköznapokon, melyek legfőbb jellegzetessége a precíz időbeosztás.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2011.03.30. 20:27:08

Én nem tagadnám meg a Maslow-piramist.
A "túl komolyan vétel" számomra azt jelenti, hogy valaki azt gondolja, hogy mindig mindenkinek el kell jutnia a zsíros kenyértől a kaviárig, mielőtt a társasági igényeit elégítené ki stb.
Azt állítom, hogy statisztikailag, tömegben nézve igenis igaz a piramis.
Pillanatokra, jelentős erőfeszítéssel meg lehet tagadni, szembe lehet vele menni.
De Gyöngyöspata sose lesz az LMP szavazóbázisa, hogy a legutóbbi gyakorlati problémámmal jöjjek.
Ott a biztonság, a rend iránti igény nincs kielégülve, éspedig addig senkit nem érdekel az előítéletmentes, emelkedett gondolkozás.

pontilyen 2011.03.30. 21:57:12

@peetmaster:

Jó, de ha lehántjuk az "egyedi eseteket", akkor végülis csak egy közhely marad meg az egészből, az mégpedig, hogy jól élni csak bizonyos feltételek teljesülése mellett lehet. Ezt meg melyik épeszű ember tagadná?

Például Gyöngyöspatán. Az LMP-sek szembeszegülnek a Maslow-piramissal? És ez baj? Nem volna _szabad_ így tenniük?

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2011.03.30. 22:19:26

@pontilyen: ha mint épeszű ember, nem tagadod, akkor miről szól a poszt? :)

LMP: "szabad"-nak mindent szabad, de borítékolhatóan eredménytelen. És emiatt nem lehet megkülönböztetni a semmittevéstől.

pontilyen 2011.04.01. 18:08:22

@peetmaster:

Az az oka a blogposztok sajnálatos kiritkulásának, hogy sok időbe telik összehozni egy-egy posztot úgy, hogy árnyaltabb vélemény fejeződjön ki benne. Na most ha a poszt arról szólna, hogy tagadom (vagy sem) a Maslow-piramist, akkor egy percbe sem telt volna megírni. :-)

Szóval: nem arról van szó, hogy "tagadom". Egy tudományos elméletet eleve sem lehet tagadni, legföljebb cáfolni. Nyilván bele lehet menni tudományos igénnyel is, hogy hol és miben tévedett Maslow (ez meg is történt már a pszichológiában, minélfogva ma már nem is minősül tudományos szempontból tarthatónak a maslow-i elmélet). Nekem ilyen célom itt nem volt. :-) Csak arról beszéltem, ahogyan a Maslow-piramis a _hétköznapi_ gondolkodásban megjelenik. Ez ugye leginkább egy közhely formájában történik meg. A közhelyekkel pedig nem az a baj, hogy nem igazak...

Isten hipotézisét említhetném példaként. Az, hogy az emberélet színvonalát nagy mértékben javítja az istenhit, szintén egy közhely. Van benne igazság, sok mindent meg is tud magyarázni, nagy általánosságban (nyugat-európai civilizációnkban) igaz is. Csak éppen ebből túl sokan túl sok elhamarkodott következtetést levonnak. És ez a baj. (Amit úgyszintén lehet ugye tudományos úton, azaz filozófiai módon bizonyítani).

Ami a gyöngyöspatai esetet illeti: egy politikai cselekvést politikai szempontból célszerű megítélni. Valószínűleg értékesebb cselekvés nem törődni egy olyan értékhierarchiával, amelyet nem érez az ember a magáénak; de ugyanez a cselekvés politikailag lehet nagyon káros is.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2011.04.02. 16:09:20

@pontilyen: te mégis mintha tagadnád (esetleg adj linket megalapozott cáfolatokhoz :) ).

Az igaz, hogy az istenhipotézis előnyeiből semmi nem következik arra nézve, hogy létezik-e Isten. Vagy isten, akármilyen.
Csak a saját érvelését gyengíti, aki így hivatkozik.

Gyöngyöspatán nem volt igazán politikai cselekvés, legalábbis az LMP részéről. A tagokkal folytatott vitában képviselt álláspontomat foglaltam össze, a piramis mellett érvelendő.

pontilyen 2011.04.02. 18:16:44

@peetmaster:

Mi úgy tanultuk pszichológiai stúdiumunkban, hogy a pszichológiában ma már nem tartják érvényesnek a Maslow-piramist, mert eleve megváltozott a pszichológiai gondolkodás; sokkal nagyobb jelentőséget tulajdonítanak a kulturális és individuális különbségeknek, és elvetik azt az elvet, hogy létezne objektíven megítélhetően "sikeres személyiség". Én ennek nem olvastam nagyon utána, de az angol Wiki-oldalon vannak linkelve kritikák: en.wikipedia.org/wiki/Maslow%27s_hierarchy_of_needs

Az istenhipotézis előnyeinek lehetnek objektiválható következményei, amelyek vizsgálhatók. Mondjuk ez inkább szociológiai kérdés, mint filozófiai. Filozófiailag nyilván eldönthetetlen, hogy létezik-e Isten vagy sem.

A politikában a beszéd is cselekvés, és tudtommal elhangzottak Gyöngyöspatán LMP-s nyilatkozatok. Vagy nem?

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2011.04.03. 12:42:20

@pontilyen: Mondjuk a wikicikkben nem igazán volt elvető értelmű kritika.
Nincs arra szükség, hogy objektíven definiálva legyen a sikeres.
Statisztikailag úgyis kijön valami ilyesmi, mint a piramis.
Ugye ránézésre egy hajléktalant nem fogsz sikeresnek, vagy a piramis felsőbb régióiban járónak gondolni, még ha diplomája is van, akkor sem. És igazad is lesz.

A gyöngyöspatai esetet azért hoztam ide, mert a rengeteg, témába tartozó vita (akár korábbi, hasonló esetekben is) és a még rengetegebb komment _konzekvensen_ maslow-i alapokon védte a gárdát (és támadta a "belvárosi hülyegyerekeket").
Akkor is, ha nem hivatkozott expliciten rá.
Ugyebár még a nácik rendje is jobb, mint a semmilyen.

(Amikor falusi voltam, nálunk egypár fehér lopott. White trash. Nem olyan súlyosan, mint amiről mostanában mesélnek a cigányfalvak kapcsán (még ha gyököt is vonok a jobbikos beszámolókból), de elég idegesítően. Komolyan meg tudom érteni azt a szerencsétlent, aki árammal védte meg a tulajdonát.)

pontilyen 2011.04.03. 19:44:17

@peetmaster: "a rengeteg, témába tartozó vita (akár korábbi, hasonló esetekben is) és a még rengetegebb komment _konzekvensen_ maslow-i alapokon védte a gárdát (és támadta a "belvárosi hülyegyerekeket")."

Igen, van ennek az elméletnek (vonz)ereje, ezt egyáltalán nem tagadom. Ez azonban, ahogy te az istenhitről mondtad, az érvelés értékét amúgy inkább gyengíti. Hiszen nem az igazságértéke miatt hivatkozunk rá, hanem mert igényünk, hogy igaz legyen. Mert úgy könnyebb élni. Könnyebb elfogadni, hogy a világ többé-kevésbé rendszerezhető, mint belemerülni az élet káoszába.

A kérdés nem is az, hogy könnyebb-e, hanem hogy hasznosabb is-e. Politikai értelemben valószínűleg igen. Ezért vagyok konzervatív. ;-)

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2011.04.03. 22:15:53

@pontilyen: azt továbbra se látom bebizonyítva, hogy hamis a piramis-teória.
Ha valóságtisztelő konzervatívok vagyunk, akkor mondhatjuk azt, hogy mivel az elsöprő többség igaznak tartja, akkor igaz is lesz :)
Meg egyébként se állít semmi olyat, ami ellentmondana a józan észnek, sőt.

Egyébként (inkább az istenes példa alapján) én többre tartom a filozófiai igazságot a gyakorlati hasznosságnál, ezért vagyok progresszív :)

Anselmo 2011.04.06. 15:02:55

Ha igaz lenne a Maslow-piramis, akkor az emberiseg szegenyebb lenne rengeteg muveszeti alkotassal. Jozsef Attila es Van Gogh nem csak akkor alkottak, ha mar tele volt a hasuk.

Egyebkent az egesz humanisztikus pszichologia abbol a celbol jott letre, hogy bebizonyitsak, Freudnak nem volt igaza. Pedig de. Jol esne valami csodalatosat, valami magasztosat es felemelot hinni az emberrol. Vagy legalabb valami olyat, ami megfelel a kulturalis es etikai elvarasoknak.

Pedig Sigismund Schlomo Freudnak igaza volt.

Anselmo 2011.04.06. 15:07:23

Az elkepzeles, amit Te javasolsz, a minden elengedese, az is letezik regota: ugy hivjak, buddhizmus.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2011.04.06. 15:20:31

@Anselmo: nem kell "tele" lenni a hasnak, elég, ha nem hal éhen.

Azt viszont nem értem, hogy mire utalsz a humanisztikus pszichológiával.
süti beállítások módosítása