HTML

Pontilyen pont ilyen

"Az ember bármilyen messze jut is ismereteivel, akármennyire is objektíven ítéli meg önmagát, végül egyebet nem nyer az egészből, csupán tulajdon életrajzát." (Friedrich Nietzsche)

Friss topikok

  • Zolimoni: Ez volt az a könyv az életemben, aminél az "Ahaaa!" élmény hetekkel később jött.... (2023.07.12. 20:22) A lét elviselhetetlen könnyűsége
  • Volna: @NetLektor: Őszintén szólva, egyáltalán nem értem a 8-as pontban a szerző értetlenségét. Egyértelm... (2021.03.21. 23:24) A tíz legkiakasztóbb helyesírási hiba a világhálón
  • Csöncsön: @MAXVAL bircaman közíró: Nem cenzúra van, csak mivel föl van rá telepítve a Disqus, kiszedtem a ... (2020.02.24. 20:50) "Jól kellett viselkedni"
  • Sz.E.: Én azt válaszoltam volna a gyereknek, bár egy ilyen korú gyerek azt sem értette volna meg: Ha magy... (2018.07.09. 20:28) Mi az értelme?
  • Csöncsön: KÖZÉRDEKŰ KÖZLEMÉNY (aki esetleg olvassa)! Indítottam egy új blogot: mondataink.blog.hu/ Aki szí... (2017.08.29. 19:33) Az Ég Berlinről

Ennyien vagyunk most

2009. január 31. óta


View My Stats

Címkék

ady (1) aforizma (6) agyalás (12) agymenés (3) aljasság (1) almería (1) álom (11) amerikai psycho (1) arany jános (8) argentína (2) árokásó blog (1) asterix (1) austin (1) a nagyidai cigányok (1) a szajha és a bálna (1) a tanú (1) a titkok kulcsa (1) a vihar (1) babarczy (1) babits (5) bahtyin (1) bajnai (1) balassi (2) balkán (1) baloldal (1) bank (1) barcelona (6) baudelaire (1) bayer (1) beavatás (1) bekezdés (1) berlin (2) berzsenyi (2) bessenyei (1) beszéd (2) beszédaktus elmélet (1) beszélgetés (4) betegség (2) bevándorlók (1) bkv (8) blikk (1) blog (28) blogsablonok (1) bl döntő (1) bogár lászló (1) bölcsesség (1) bölcsészet (2) bölcsészkar (1) bölcsőde (1) boldogság (2) bolondozás (4) bolondság (1) bonhoeffer (1) brecht (1) buber (1) budaházy györgy (1) budapest (17) búék (3) bűn (1) bunkóság (1) butaság (2) butler (1) buzi (1) camus (1) celebek (1) chico buarque (1) cigányok (3) csalódás (1) csíkszentmihályi (2) csipike (1) csoda (1) csokonai (1) dallas (3) dekonstrukció (1) délibáb (1) demokrácia (3) derrida (1) derű (2) der himmel über berlin (1) dionüszosz (1) diploma (2) dohányzás (2) dosztojevszkij (4) eb (5) echo tv (1) edith piaf (1) egyébként (1) egyetem (1) élet (17) ellenőrök (1) el clásico (2) emberek (14) emlékezés (13) én (25) építészet (6) erich fried (1) erotika (1) értelmesség (1) értelmiség (1) érzékenység (1) érzéketlenség (1) esterházy (1) esztétika (1) etika (5) étteremkritika (1) facebook (1) fájdalom (3) fák (1) faludi ferenc (1) fanatizmus (1) fazekas róbert (1) fecsegés (1) federer (2) feldmár (1) felelősség (2) férfiak (3) festészet (2) fikázás (1) film (17) filozófia (36) flow (1) foci (36) foucault (2) franciák (1) franciaország (1) freud (1) freudizmus (1) friedrich (1) ftc (3) gazdaság (1) gazsó (1) gdp (1) getafe (1) giccs (1) goethe (4) gondolatok (2) gondolkodás (45) grafológia (4) grondin (1) guantánamo (1) gyerekek (1) gyilkosság (5) gyomor (1) gyöngyösi (1) győzelem (1) gyűlölet (1) gyurcsány (4) gyurgyák jános (1) haas (1) háború (1) hajnóczy péter (1) halál (7) halálbüntetés (1) halottak napja (1) hawaii (1) hazaszeretet (1) helyesírás (3) hermeneutika (6) hétköznapok (23) hiddink (1) himnuszok (2) hímsovinizmus (1) hírek (3) hócipő (1) hofmannsthal (1) homofóbia (2) homoszexualitás (4) hősök (2) húgocskám (1) húsvét (2) identitás (1) idő (11) igénytelenség (1) iii. richárd (1) indexcímlap (12) iniesta (1) iparművészeti múzeum (1) írás (14) irigység (1) irodalom (20) iskola (1) isten (2) ízeltlábúak (2) japán (2) játék (19) jégkorong (1) jékely (1) jézus (6) jobbik (1) jog (1) john higgins (1) józsef attila (5) káin bélyeg (1) kant (1) kapitalizmus (1) karácsony (3) kávé (1) kegyetlenség (1) kemény istván (1) kép (2) kérdés (1) kereszténység (5) kézilabda (4) kína (1) kisebbségek (3) kisteleki (2) kittler (1) kockulás (1) kóczián (1) koeman (1) koffeinizmus (1) kolláth györgy (1) kolonics györgy (1) költészet (18) költségvetés (1) komment (1) konzervativizmus (3) korrektúra (1) kosztolányi (18) kötelességtudat (1) közélet (11) kő hull apadó kútba (1) kultúra (21) kundera (1) kurvák (1) lánczi (1) léderer ákos (1) lélek (23) lényeglátás (1) lévinas (2) liberalizmus (2) lmp (1) logika (1) lustaság (2) lyotard (1) magány (2) magyarok (2) magyarország (38) maradona (2) márai (1) marian cozma (1) márquez (2) maslow piramis (1) mccain (1) mdf (1) média (2) melegfelvonulás (2) mélypont (1) messi (1) metafora (3) meztelenek és holtak (1) morál (4) moravia (1) mörike (1) mosoly (1) mottó (1) mourinho (1) mszp (3) mu (1) műfordítás (3) munkanélküliség (1) murray (1) musil (2) művészet (5) művészetek (1) nacionalizmus (2) nácizmus (3) nadal (2) nádas (1) napfény (2) nemek (2) németek (3) német romantika (2) nemzeti blogcsúcs (1) nemzeti színház (1) nemzetkarakterológia (1) népszavazás (2) népszótár (1) nevetés (2) nick hornby (1) nietzsche (30) nobel díj (1) nők (1) norvégia (1) nyelv (26) nyelvészet (1) nyilas atilla (1) obama (1) ökopolitika (1) olaszország (2) olimpia (6) olvasmány (24) olvasók (5) önismeret (4) önreflexió (1) öröm (1) ortega y gasset (2) őrület (1) oslo (1) összeesküvés elméletek (1) őszinteség (1) őszöd (1) osztálytalálkozó (2) ötvenes évek (1) ozmium (1) pánikroham (1) pedagógia (6) pesterzsébet (2) petőfi (1) petri (1) pihenés (1) platón (1) pluralizmus (1) polgári védelem (2) politika (22) politikai korrektség (1) pontyi (1) pornó (1) prága (1) pszichológia (13) rabszolgamorál (1) radnóti (2) raymond aron (1) real madrid (1) recenzió (1) reckl amál (1) rejtély (1) relativizálás (2) rend (1) részegség (1) retorika (1) ricoeur (1) rilke (1) rio de janeiro (1) roddick (1) rogán (2) románia (1) roman jakobson (1) román patkány (1) rorty (1) rtl klub (1) samantha (1) schmidt mária (1) seggnyalás (1) shakespeare (4) sivatag (1) slágerek (1) sleeping dancer (1) slota (1) snooker (4) sólyom (2) sötétség (2) spanyolország (5) spanyol olasz (1) sport (14) stadionok (5) statcounter (1) stilisztika (2) szabadka (1) szabó lőrinc (1) szdsz (2) szegénység (1) szégyen (3) szemantika (1) szemétség (1) szent ágoston (1) szenvedély (6) szerb antal (2) szerelem (2) szerénység (1) szeretet (8) szexualitás (3) szlovákia (1) szmájlik (2) sznobizmus (1) szocializmus (1) szókincs (3) szorongások (16) sztrájk (1) születésnap (3) szúnyog (1) szurkolók (6) tanárverések (1) tanulás (1) tarka magyar (1) társadalom (19) tavasz (1) technokrácia (2) tenisz (2) tériszony (1) terrorizmus (1) teszt (1) tgm (1) tibet (1) titok (1) tolsztoj (4) török gábor (1) történelem (9) tortuga (1) transzcendencia (1) trianon (1) tudatmódosítók (2) tudomány (6) újév (1) ünnep (8) usa (3) usain bolt (1) uszoda (1) utcák (6) vallás (1) városok (4) vb (2) velázquez (1) vér (1) vers (23) versrovat (32) világháló (11) világpolitika (2) világválság (1) villamosok (3) vírus (1) vita (1) vitézy (1) vizsga (1) vörösiszap katasztrófa (1) was es ist (1) wc (1) weöres (2) wikipédia (1) wimbledon (2) wittgenstein (1) zsenialitás (4) Címkefelhő

2009.06.18. 09:29 pontilyen

Az öncsalás mint öngyilkosság

Tegnap este a HírTV egyik beszélgetős műsorában hallottam egy átfogó felmérésről, mely a "mai fiatalok" különféle vélekedéseit, attitűdjét, kompetenciáit vizsgálta. Azért kerülgetem a szavakat, mert én magam nem láttam a felmérést, azt sem tudom, hogy hol jelent meg, vagy hogy milyen címen keressek utána.

A beszélgető partnerek is csak egyetlen adatot emeltek ki belőle. Azt, hogy a jelenlegi felsőoktatásban résztvevő hallgatók aktív szókincse 1800 szó. Húsz évvel ezelőtt a középiskolásoké volt ennyi, az egyetemistáké (főiskolásoké) ennek duplája volt. Attól is függetlenül, hogy Arany János 50.000 szót használt, ez tényleg megdöbbentő adat.

A butulás legkézzelfoghatóbb jele a szavaink elvesztése. Ha elfogadjuk Babits állítását, mely szerint minden szó egy önálló gondolat a világról, akkor — úgy fest — éppen a gondolatainkat veszítjük el folyamatosan, ha nem ügyelünk a szavainkra.

Márpedig nem ügyelünk rájuk. Pontosan ez a magyarázata ennek az adatnak. Megelégszünk azzal a hittel, hogy valamiképp használni tudjuk a nyelvet (hiszen szemlátomást megértenek minket a többiek), és elfeledkezünk közben arról, hogy a megértés nem azonos a megértés látszatával.

Egy illúzió foglyai vagyunk, egy kölcsönös öncsalásé.

Ha két ember találkozik, mindkettő abban érdekelt, hogy a másik azt higgye, érti őt. A nem-értés, mely minden emberi viszony alapállapota, versenyhátrányt jelent. Figyeljük meg, hogy mire kondicionál (nevel) minket a világ! Bólogatásra. Helyeslésre. A megértési szakadékok elkendőzésére, homogenizálására. A tényállást, hogy nem értjük a világot és a másikat (hiszen nem is érthetjük, hiszen pontosan azért másik), illendő egyszerűen figyelmen kívül hagyni. Aki nem így tesz, az sohasem fog munkát kapni. Azt kiveti magából a világ.

Természetesen nem amellett érvelek, hogy vessük el teljesen ezt az öncsalást. Emellett nem is érvelhetnék, hiszen az érvelés maga is ennek az öncsalásnak az egyik változata.

Inkább amellett, hogy ne fektessünk abszolút bizalmat ebbe az öncsalásba se, különben (mint minden, ami abszolút) el fog pusztítani minket. Az igazi megértés sohasem lehet abszolút, mindig nyitva hagyja a lehetőséget, hogy félreértettük a másikat, mindig tudja magáról, hogy föltételes. Pontosan ezért van szükségünk mindig újabb és újabb szavakra.

A megértés illúziójába fektetett túlzott bizalom végpontja az, amikor már egyáltalán nincs is szükségünk szavakra, hiszen úgyis "értjük egymást". Az emberiség ebbe az irányba tendál. Vagyis az öngyilkosság felé.

Tudom, nem mindenki ért velem egyet, aki ezt olvassa. Talán nem fejeztem ki magam elég világosan. Ezért is, tekintély gyanánt is, de főleg és leginkább azért, mert nagyon jó a szövege, hadd idézzem ide zárásként (a hat-hét nyelven beszélő) Kosztolányit, aki 1931-ben az alábbi módon merengett el ugyanerről a problémáról az Öt nyelvet beszél... című rövid írásában.

 

"Öt nyelvet beszél tökéletesen" — hallom, s mosolyogva veszem tudomásul.
Magamban pedig ezt gondolom:
— Na, szép kis ember lehet. Aki igaz értelmi és érzelmi életet él, az csak egyetlenegy nyelvet bírhat többé-kevésbé tökéletesen, az anyanyelvét, melynek hajszálgyökerei visszanyúlnak a gyermekszobába, minden rejtett célzásukkal, kedélyes, furcsa, titkos árnyalatukkal együtt. Az, hogy az illető ezenkívül más nyelven is ki tudja magát fejezni, folyamatosan, esetleg közvetlenül is, jobban vagy rosszabbul, csak úgy magyarázható, hogy tudásának mértékéhez képest minden esetben leszállítja szellemi igényét, s eszerint csökkenti mondanivalóját is. Nem mondja például valamire, hogy takaros, szemrevaló vagy aranyos, csak azt, hogy szép, s nem mondja valamire azt sem, hogy korcs, hőbörödött vagy muris, csak azt, hogy különös. Képzeljenek el oly lelket, akinek ez a lefelé licitáló általánosítás, ez az öncsonkító kucorgás nem gyötrelem, hanem kéj. De ha tényleg tudásnak nevezzük az alkalmazkodásnak ezt az állandó megalkuvását, akkor bízvást kijelenthetem, hogy én nemcsak öt nyelvet beszélek tökéletesen, hanem a világ összes nyelveit. Mindössze azt kell hozzáfűznöm önérzetes állításomhoz, hogyha — teszem — perzsául vagy norvégül társalgok, akkor szerényen és bölcsen beérem a bólintással és fejrázással, mert — magam se tudom, miért — egyszerre úgy érzem, hogy értelmi és érzelmi igényeim a nulláig rokkantak le, s mondanivalóm ezeken a nyelveken egyenlő a semmivel.

5 komment

Címkék: nyelv kosztolányi szókincs hermeneutika


A bejegyzés trackback címe:

https://pontilyen.blog.hu/api/trackback/id/tr91192623

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.06.18. 11:11:23

a versenyhátrány, amt említesz, az pont a helyzetek és viszonyog látszólagossága miatt is csak vitruális.
versenyelőnyt csinálhatsz abból, ha visszagörgeted a patnerre, hogy szeretnéd megérteni, őszintén és nyíltan, mert sokszor kiderül, hogy nem akarja elmagyarázni, mert ő se érti, amit mond.
annyit szeretne csak, hogy bólogass. nem lényeg, hogy miért bólogatsz, amíg arra, amit mond, helyeselsz. a hatalom, a hagyomány és a tekintély megszállott hívei ezt a részét eretnekségnek tekintik, kiéve az ellenoldali szólamokra történő bólogatás kritizálását.
kosztolányival ott még együt megyek, hogy tökéletesen egyetlen nyelvet sem bírhatunk (fizikai képtelenség lenne), de azzal már vitakozok, hogy az anyanyelvén kívül más nyelvek érzelmét ne tudnánk megélni. ha ahhoz a nyelvhez az életedben tapasztalatok kötődnek, és használod is azokat a tapasztalatokat, akkor menni fog.

pontilyen 2009.06.18. 11:42:58

@bs395:

Szerintem is lehetséges az idegen nyelvet is viszonylag mély érzelmi rétegekbe leszivárogtatni. Ráadásul ismert a kétnyelvűség jelensége is, és nem is csak anomáliaként. Egyes kutatások szerint az emberek kisebbsége egynyelvű.

Kosztolányi viszont arról beszél, hogy a nyelvtanulás során általában egy "lefelé licitálás" történik, és hogy ennek a folyamatnak a végeredményét szokás azonosítani a nyelvtudással. Holott a nyelvtudás valami lényegesen több annál, mint hogy megértetjük magunkat más emberekkel.

Vagyis a Kosztolányi-szövegben szerintem nem az az archimédészi pont, hogy csak _egy_ nyelv van; hanem az, hogy nyelv és gondolkodás nem választható el. Márpedig aki azt hirdeti magáról, hogy "öt nyelven beszél", az mintha ezt tenné.

pontilyen 2009.06.19. 12:03:25

Bs395 még tegnap privátban elküldte válaszkommentjét. Akkor erre most válaszolok.

"én elképzelhetőnek tartom, hogy valaki akár öt nyelven is ki tudja fejezni a gondolatait, érzelmeit (nem én, nekem max kettő megy, mikor hogy).
volt egy ausztrál pasas, olaszok csináltak vele interjút egy dokumentumfilm sorozat végére, ami a nyelvek bábeli zűrzavaráról szól (sajnos nem emlékszem a címére). ő valami olyasmit állított, hogy 8 nyelvet bír, és még egy halom másikat birogat.
feltették neki a kérdést, hogy melyik az anyanyelve? azt mondta, emigráns magyar zsidó családból származik, 3 éves volt, amikor költöztek. 7 éves korára 4 nyelvet kellett használnia csak ahhoz, hogy a közvetlen környezetével megértesse magát a mindennapokban, úgyhogy nem tudta megmondani, hogy melyik az anyanyelve (nem úgy, mint széchenyi szegény)."

Igen, vannak ilyen emberek. Ezt Kosztolányi is tudta, hiszen nagy elismeréssel adózott például Mezzofantinak, az egyik ilyen nyelvzseninek.

Szerintem az írása nem is erre a jelenségre reflektál, inkább arra a már valószínűleg akkor is divatos jelenségre, hogy a (pl.) konyhaangolon való csevegést nyelvtudásnak nevezzük.

Még egy előző gondolatodra: a nyíltsisakos vitát nagyon kevés hierarchiára épülő (akár üzleti, akár egyéb) közeg engedi meg. Természetesen jó oka van rá, hogy így tegyen. Ugyanakkor érdemes látni az efféle közegek embertelenségét is.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.06.19. 12:54:20

@pontilyen:
szóóóval.
a nyiltsisakos dolog nem közeg vagy hierarchia kérdése, hanem embereké, akik - hála az átalpoló identitásoknak - különböző közegekben különböző "pozíciókat2 foglalnak el.
én viszont a nyíltsisakosokban sokkal jobban érzem magam, ezért jó lenne tudni, hogy az engedélyezése, vagy az ellenzése embertelen szerinted?

pontilyen 2009.06.19. 13:07:00

@bs395:

Természetesen az ellenzését tartom én is embertelennek.

Tudom, most ez furcsán hangzik, amikor éppen egy patologikus esetet kezelve kellett (itt a blogon) az elhallgattatás eszközéhez nyúlnom; de remélem, érzed, itt sem a nyílt vitától zárkóztam (volna) el.

Örülök egyébként, hogy egyetértünk abban, a nyíltság nem rendszer függvénye. Mindenféle rendszerben lehetséges olyan közeg, amely nyitott, és olyan is, amelyik nem az. Állításom az volt, hogy a legtöbb közeg általában nem nyitott. A viták nem nyílt színen zajlanak.
süti beállítások módosítása