Amikor a foci Eb idején eljátszottam azzal, hogy mi a különbség Olaszország és Spanyolország között, Don Quijote önmagán messze túlmutató alakja mellett Velázquez képei lebegtek szemem előtt.
Velázquez különös képei. Velázquez bonyolultan nyomasztó, érzékien elgondolkodtató, nagyon furcsa festményei.
Az utóbbi időben különösen érdekelni kezdtek ezek a festmények. Nem tudom pontosan, hogy miért. Azt hiszem, a bonyolultságuk miatt.
Talán nem előnye egy műalkotásnak, ha bonyolultnak tűnik. Igen, de Velázquez képei egyszerűnek tűnnek, csak aztán kiderül róluk, hogy bonyolultak. Márpedig egy műalkotás akkor jó, ha egyszerűnek tűnik, és közben bonyolult.
A fönti kép például egy hétköznapi jelenetet ábrázol; egy öregasszony tojást üt egy agyaglábasba, hogy megsüsse. Az alakok világosan elkülönülnek, a kép egyáltalán nem zsúfolt. Egyszerű. De micsoda dráma a színfalak mögött! Micsoda arcot vet felénk az öregasszonnyal szemben álló fiú! Milyen élesen kivillan a kép előterében az a kés! Micsoda homályos és sötét a festmény háttere!
Az a tekintet ölni tud. Az a kés ölni tud.
Velázquez az uralkodóportréival szerzett magának megbecsülést a spanyol királyi udvarban. Lefestette a pápát is, aki a képet először túlságosan is élethűnek találta.
A vörös és fehér vakító kontrasztja, a pápa szigorú arca, beülése, a trón csillogása nem kelt bizalmat. A néző kényelmetlenül érzi magát, amikor Szent Péter utódja a szemébe néz.
Egyáltalán: Velázqueznek nincsen olyan festménye (én legalábbis még nem láttam olyat), amely felhőtlen békét sugározna. Valami gyanú, valami sötét mélység mindegyik képén (még a látszólag legidillibb képein is) árnyékként suhan át.
Ezek a szavak persze túlságosan is általánosak, tudom.
Konkrétabban azt mondhatnám: Velázquez képein mindig van egy figyelő és egy megfigyelt, és a megfigyelt nagyon sokszor mi magunk vagyunk.
Itt van például ez a törpe:
Érdemes tudni, hogy kik voltak a Habsburg udvarban (is) a törpék: udvari bolondok, a királyi család szórakoztatói. Szerepük tehát egy kicsit hasonlatos volt a festőkéhez. Mindenesetre tükrei a társadalomnak. Olyan emberek, akik kimondhatták az igazságot.
Ez a törpe a cipője talpát mutatja nekünk, és a szemünkbe néz. Tenyerét ökölbe szorítja. Arra kényszerít, hogy mi, a nézők is arra figyeljünk, ahová ő néz.
De miért pont egy törpe tesz így?
Velázquez képei folyton kérdésekre ösztönzik a befogadót. Ami látszólag egyértelmű (itt ül egy törpe), abba egy egész társadalom minden problémája, múltja és jövője belesűrűsödik.
Leghíresebb festménye alighanem a művészettörténet egyik legnehezebben értelmezhető alkotása. Michel Foucault Szavak és dolgok című filozófiai művében tizennégy oldalon keresztül elemzi a festményt, és egész hatalmas tudásarcheológiai elméletének origojába helyezi. Az Udvarhölgyek című képről van szó.
Miért olyan különös ez a kép? Azért, mert a művészetre jellemző alapviszony megfordul: nem a festő van kívül, és a festmény belül, hanem a festő belül, és a festmény... a festmény kívül. Vagyis a festmény maga a világ (a kép kivételével). Úgy is mondhatnánk: a festmény mi magunk vagyunk.
Hogy mi van a vásznon, arról csak sejtéseink lehetnek. A hatalmas bajszú, igazi alkotó, a művész, aki kimagaslik a körülötte legyeskedő udvarhölgyek csoportjából (Velázquez önarcképeként is fölfogható a vászontól eltávolodó festő), valami olyat visz föl a vászonra, ami ott van, ahol mi vagyunk.
Szemközt persze van egy tükör, mely alapján gondolhatjuk, hogy mi a királyi pár vagyunk. De ez a tükör is a festmény (egy másik festmény) része. A világ, amelyben mi lefesthetők vagyunk, maga is egy festmény. A festő nem a valóság része, hanem maga is egy látomás. Nem ő fest le minket: mi festjük le őt, hogy lefesthessen minket, de a kép, amely elkészül, örök rejtély marad számunkra. Csak az látja, akit lefestettünk magunknak, hogy láthassa.
Meg még egy alak, aki éppen kilép a képből, és visszanéz. Ránk vagy a képre, ez az ő szempontjából — hiszen elmegy — már lényegtelen is.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
pontilyen 2010.05.10. 11:53:36
rakovszk 2010.05.10. 15:02:19
Pedig én is inkább távozónak mint érkezőnek látom. Valószínűleg a fejtartás miatt. Nekem is úgy tűnik, hogy éppen visszanéz a szobára.
Van egy nagyon-nagyon érdekes könyv, bár nem biztos hogy neked is tetszene. Az a címe hogy Gödel, Escher, Bach, egy mesterséges intelligenciával foglalkozó pasas írta. Rengeteg különböző dologról van benne szó (ezért is annyira érdekes), de a legfontosabb gondolata mégis az ilyen "furcsa hurkokkal" foglalkozik, ahol nem lehet eldönteni hogy mi a valóság és mi a reprezentáció. Ilyenekkel:
lilt.ilstu.edu/jhreid/escher2.htm
Nekem erről a Velázquez-képről is valami hasonló jut eszembe.
pontilyen 2010.05.10. 16:37:08
Igazából tényleg nem lehet eldönteni, hogy bejön vagy kimegy. De tulajdonképpen miért is fontos ez? Hát azért, mert ő is egy néző, és így rólunk, nézőkről is sokat elmond, hogy kifelé tartunk-e a képről, vagy ellenkezőleg: befelé, egyre jobban elmélyülve benne. (Lehet-e kifelé tartani? Mi az, ami kívül van a képen?)
Az is érdekes (ezt hosszan elemzi Foucault is), hogy a mi pozíciónk, vagyis ahonnan mi nézzük a festményt, az egyszerre a nézőé (ez ugye evidens), a modellé (hiszen minket néz a festő és az egész királyi család) és a festőé (hiszen az Udvarhölgyek maga is egy festmény). Tehát három pozíció váltakozik folyamatosan a képet nézve, és ez valami zavarbaejtő vibrálást ad neki.
(Foucault elemzése egyébként arra megy ki, anélkül, hogy lelőném a poént, hogy a klasszikus episztémében az ábrázolás alanya vonódik ki a gondolkodásból, és a tudásrendszer tiszta reprezentáció lesz. Arról szól az egész Szavak és dolgok, hogy ez a változás miként zajlik le a 17. század elejétől, aztán hogyan alakul át a tudásrendünk ismét a 19. század elejétől, amikor megjelenik az európai tudásrendben a történeti tudat.)
A könyv, amelyet ajánlasz, egészen biztosan érdekelne; azt viszont nem tudom, hogy tetszene is-e. :-)
rakovszk 2010.05.10. 17:51:53
Van még egy érdekessége a háttérben álló alaknak. Tudniillik az, hogy ahonnan ő áll, onnan látni a vásznat. Szerintem ő pont fordított perspektívából lát mindent, mint mi. Látja, hogy mi van a vásznon, viszont a szobában lévőket - a tulajdonképpeni Udvarhölgyeket - csak hátulról látja. És persze az is lehet, hogy minket is lát.
Az egyik probléma a könyvvel amit mondtam, hogy sok benne a matematika - hiszen jelentős részben logikai problémákkal is foglalkozik (azzal, hogy egy állítás önmagára vonatkozik). Nem tudom hogy te ehhez hogyan viszonyulnál. :-) Másik jellegzetessége pedig a Lewis Carroll nyomán íródott paradoxikus párbeszédek, amelyek főszereplői Akhilleusz és a Teknősbéka. Ezen felül van benne szó zen buddhista szövegekről, zenéről és sok másról. Tipikusan olyan könyv, amiből konkrétan nem sokat tud meg az ember, de élmény olvasni.
pontilyen 2010.05.11. 11:05:31
Tulajdonképpen pont azt látja, amit mi nem, és pont azt nem látja, amit mi igen. A néző komplementere.
És ezzel kapcsolatban akkor még egy érdekesség: kimutatták olyan emberek, akiket ez nagyon foglalkoztatott, hogy a szemben levő tükör nem mutathatja a néző képét, mert a középtől kissé balra helyezkedik el. Ha lenne helye egy tükörnek, amely a nézőt mutatja, akkor az éppen az elmenő/érkező alak helye lenne. Ha ott lenne egy tükör, abban mi láthatnánk magunkat...
A matematikát én (azon a szinten, amelyen meg tudom érteni) nagyon szeretem, szóval ez nemigen lehetne akadálya a tetszésnek. :-)
sleeping dancer · http://sleepingdancer.freeblog.hu 2010.05.11. 12:01:07
pontilyen 2010.05.11. 12:14:09
Lehet, hogy én "fertőztem" itt meg mindenkit a "kimegy" gondolatával? :-)
Hiszen Foucult egyértelműen így ír:
"Ezen a közeli, ugyanakkor határtalan háttéren egy férfialak rajzolódik ki. Profilból látszik, egyik kezével megemeli a függönyt; két lába két különböző lépcsőfokon nyugszik, térdét behajlítja. Talán éppen belép a helyiségbe. Talán csak bekémlel, hogy lássa, mi történik odabent, hogy mindent lásson, anélkül, hogy őt látnák. A tükörhöz hasonlóan a jelenet fonákját kémleli: őrá sem figyel senki, csakúgy, ahogy a tükörre sem. Nem lehet tudni, honnan jön ez az ember, csak az föltételezhető, hogy szövevényes folyosókon érkezett a helyiségbe, ahol a szereplők összegyűltek, és a festő dolgozik."
sleeping dancer · http://sleepingdancer.freeblog.hu 2010.05.11. 13:00:49
sleeping dancer · http://sleepingdancer.freeblog.hu 2010.05.11. 13:13:09
pontilyen 2010.05.11. 18:17:55
Ha nem olvastad még, feltétlenül ajánlani tudom Roland Barthes Világoskamra című könyvét, amelyben a fényképekről szóló gondolatait írja meg esszéisztikus formában. Onnan jutott eszembe, hogy ő is beszél arról, hogy az a jó fénykép, amelyen van valami, ami nem tartozik a kép "fő témájához", szinte véletlenül van ott, mégis szíven szúrja az embert, ezt nevezi ő punctumnak.
Ilyesmi lehet például az Udvarhölgyeken a kutya (az egyetlen szereplő, akit csak néznek, de ő maga nem néz), a pápás képen a gyűrű, vagy a tojást sütő öregasszonyt ábrázoló képen a fiú kezében levő dinnye (amelyről olvastam olyan értelmezést, hogy az országalmára is hasonlít...).
sleeping dancer · http://sleepingdancer.freeblog.hu 2010.05.11. 19:40:21