HTML

Pontilyen pont ilyen

"Az ember bármilyen messze jut is ismereteivel, akármennyire is objektíven ítéli meg önmagát, végül egyebet nem nyer az egészből, csupán tulajdon életrajzát." (Friedrich Nietzsche)

Friss topikok

  • Zolimoni: Ez volt az a könyv az életemben, aminél az "Ahaaa!" élmény hetekkel később jött.... (2023.07.12. 20:22) A lét elviselhetetlen könnyűsége
  • Volna: @NetLektor: Őszintén szólva, egyáltalán nem értem a 8-as pontban a szerző értetlenségét. Egyértelm... (2021.03.21. 23:24) A tíz legkiakasztóbb helyesírási hiba a világhálón
  • Csöncsön: @MAXVAL bircaman közíró: Nem cenzúra van, csak mivel föl van rá telepítve a Disqus, kiszedtem a ... (2020.02.24. 20:50) "Jól kellett viselkedni"
  • Sz.E.: Én azt válaszoltam volna a gyereknek, bár egy ilyen korú gyerek azt sem értette volna meg: Ha magy... (2018.07.09. 20:28) Mi az értelme?
  • Csöncsön: KÖZÉRDEKŰ KÖZLEMÉNY (aki esetleg olvassa)! Indítottam egy új blogot: mondataink.blog.hu/ Aki szí... (2017.08.29. 19:33) Az Ég Berlinről

Ennyien vagyunk most

2009. január 31. óta


View My Stats

Címkék

ady (1) aforizma (6) agyalás (12) agymenés (3) aljasság (1) almería (1) álom (11) amerikai psycho (1) arany jános (8) argentína (2) árokásó blog (1) asterix (1) austin (1) a nagyidai cigányok (1) a szajha és a bálna (1) a tanú (1) a titkok kulcsa (1) a vihar (1) babarczy (1) babits (5) bahtyin (1) bajnai (1) balassi (2) balkán (1) baloldal (1) bank (1) barcelona (6) baudelaire (1) bayer (1) beavatás (1) bekezdés (1) berlin (2) berzsenyi (2) bessenyei (1) beszéd (2) beszédaktus elmélet (1) beszélgetés (4) betegség (2) bevándorlók (1) bkv (8) blikk (1) blog (28) blogsablonok (1) bl döntő (1) bogár lászló (1) bölcsesség (1) bölcsészet (2) bölcsészkar (1) bölcsőde (1) boldogság (2) bolondozás (4) bolondság (1) bonhoeffer (1) brecht (1) buber (1) budaházy györgy (1) budapest (17) búék (3) bűn (1) bunkóság (1) butaság (2) butler (1) buzi (1) camus (1) celebek (1) chico buarque (1) cigányok (3) csalódás (1) csíkszentmihályi (2) csipike (1) csoda (1) csokonai (1) dallas (3) dekonstrukció (1) délibáb (1) demokrácia (3) derrida (1) derű (2) der himmel über berlin (1) dionüszosz (1) diploma (2) dohányzás (2) dosztojevszkij (4) eb (5) echo tv (1) edith piaf (1) egyébként (1) egyetem (1) élet (17) ellenőrök (1) el clásico (2) emberek (14) emlékezés (13) én (25) építészet (6) erich fried (1) erotika (1) értelmesség (1) értelmiség (1) érzékenység (1) érzéketlenség (1) esterházy (1) esztétika (1) etika (5) étteremkritika (1) facebook (1) fájdalom (3) fák (1) faludi ferenc (1) fanatizmus (1) fazekas róbert (1) fecsegés (1) federer (2) feldmár (1) felelősség (2) férfiak (3) festészet (2) fikázás (1) film (17) filozófia (36) flow (1) foci (36) foucault (2) franciák (1) franciaország (1) freud (1) freudizmus (1) friedrich (1) ftc (3) gazdaság (1) gazsó (1) gdp (1) getafe (1) giccs (1) goethe (4) gondolatok (2) gondolkodás (45) grafológia (4) grondin (1) guantánamo (1) gyerekek (1) gyilkosság (5) gyomor (1) gyöngyösi (1) győzelem (1) gyűlölet (1) gyurcsány (4) gyurgyák jános (1) haas (1) háború (1) hajnóczy péter (1) halál (7) halálbüntetés (1) halottak napja (1) hawaii (1) hazaszeretet (1) helyesírás (3) hermeneutika (6) hétköznapok (23) hiddink (1) himnuszok (2) hímsovinizmus (1) hírek (3) hócipő (1) hofmannsthal (1) homofóbia (2) homoszexualitás (4) hősök (2) húgocskám (1) húsvét (2) identitás (1) idő (11) igénytelenség (1) iii. richárd (1) indexcímlap (12) iniesta (1) iparművészeti múzeum (1) írás (14) irigység (1) irodalom (20) iskola (1) isten (2) ízeltlábúak (2) japán (2) játék (19) jégkorong (1) jékely (1) jézus (6) jobbik (1) jog (1) john higgins (1) józsef attila (5) káin bélyeg (1) kant (1) kapitalizmus (1) karácsony (3) kávé (1) kegyetlenség (1) kemény istván (1) kép (2) kérdés (1) kereszténység (5) kézilabda (4) kína (1) kisebbségek (3) kisteleki (2) kittler (1) kockulás (1) kóczián (1) koeman (1) koffeinizmus (1) kolláth györgy (1) kolonics györgy (1) költészet (18) költségvetés (1) komment (1) konzervativizmus (3) korrektúra (1) kosztolányi (18) kötelességtudat (1) közélet (11) kő hull apadó kútba (1) kultúra (21) kundera (1) kurvák (1) lánczi (1) léderer ákos (1) lélek (23) lényeglátás (1) lévinas (2) liberalizmus (2) lmp (1) logika (1) lustaság (2) lyotard (1) magány (2) magyarok (2) magyarország (38) maradona (2) márai (1) marian cozma (1) márquez (2) maslow piramis (1) mccain (1) mdf (1) média (2) melegfelvonulás (2) mélypont (1) messi (1) metafora (3) meztelenek és holtak (1) morál (4) moravia (1) mörike (1) mosoly (1) mottó (1) mourinho (1) mszp (3) mu (1) műfordítás (3) munkanélküliség (1) murray (1) musil (2) művészet (5) művészetek (1) nacionalizmus (2) nácizmus (3) nadal (2) nádas (1) napfény (2) nemek (2) németek (3) német romantika (2) nemzeti blogcsúcs (1) nemzeti színház (1) nemzetkarakterológia (1) népszavazás (2) népszótár (1) nevetés (2) nick hornby (1) nietzsche (30) nobel díj (1) nők (1) norvégia (1) nyelv (26) nyelvészet (1) nyilas atilla (1) obama (1) ökopolitika (1) olaszország (2) olimpia (6) olvasmány (24) olvasók (5) önismeret (4) önreflexió (1) öröm (1) ortega y gasset (2) őrület (1) oslo (1) összeesküvés elméletek (1) őszinteség (1) őszöd (1) osztálytalálkozó (2) ötvenes évek (1) ozmium (1) pánikroham (1) pedagógia (6) pesterzsébet (2) petőfi (1) petri (1) pihenés (1) platón (1) pluralizmus (1) polgári védelem (2) politika (22) politikai korrektség (1) pontyi (1) pornó (1) prága (1) pszichológia (13) rabszolgamorál (1) radnóti (2) raymond aron (1) real madrid (1) recenzió (1) reckl amál (1) rejtély (1) relativizálás (2) rend (1) részegség (1) retorika (1) ricoeur (1) rilke (1) rio de janeiro (1) roddick (1) rogán (2) románia (1) roman jakobson (1) román patkány (1) rorty (1) rtl klub (1) samantha (1) schmidt mária (1) seggnyalás (1) shakespeare (4) sivatag (1) slágerek (1) sleeping dancer (1) slota (1) snooker (4) sólyom (2) sötétség (2) spanyolország (5) spanyol olasz (1) sport (14) stadionok (5) statcounter (1) stilisztika (2) szabadka (1) szabó lőrinc (1) szdsz (2) szegénység (1) szégyen (3) szemantika (1) szemétség (1) szent ágoston (1) szenvedély (6) szerb antal (2) szerelem (2) szerénység (1) szeretet (8) szexualitás (3) szlovákia (1) szmájlik (2) sznobizmus (1) szocializmus (1) szókincs (3) szorongások (16) sztrájk (1) születésnap (3) szúnyog (1) szurkolók (6) tanárverések (1) tanulás (1) tarka magyar (1) társadalom (19) tavasz (1) technokrácia (2) tenisz (2) tériszony (1) terrorizmus (1) teszt (1) tgm (1) tibet (1) titok (1) tolsztoj (4) török gábor (1) történelem (9) tortuga (1) transzcendencia (1) trianon (1) tudatmódosítók (2) tudomány (6) újév (1) ünnep (8) usa (3) usain bolt (1) uszoda (1) utcák (6) vallás (1) városok (4) vb (2) velázquez (1) vér (1) vers (23) versrovat (32) világháló (11) világpolitika (2) világválság (1) villamosok (3) vírus (1) vita (1) vitézy (1) vizsga (1) vörösiszap katasztrófa (1) was es ist (1) wc (1) weöres (2) wikipédia (1) wimbledon (2) wittgenstein (1) zsenialitás (4) Címkefelhő

2010.05.13. 18:48 pontilyen

Mi az, hogy "baloldali"?

Engem úgy neveltek (na nem nyíltan, sokkal inkább a nevelés leghatékonyabb, mert kimondatlan, tetten érhetetlen eszközével, evidenciaként kezelve azt, ami nem evidens), hogy a baloldaliság, a "bal oldal" az valami rossz dolog. Valami gyanús, valami, aminek a felforgatáshoz és a rendetlenséghez van köze, valami, ami már nevéből adódóan is "rossz", hiszen van a "jobb" és van a "rosszabb" oldal, és ezek már a nyelvben kijelölik a baloldal helyét a bal lator, a hiba, a rontás, a sötétség oldalán.

Ehhez az irányjelöléshez kellő alapot adhatott gyerekkorom politikai berendezkedése, amely egy többé-kevésbé buta és élhetetlen baloldali diktatúra volt, amely tagadta mindazt, ami tisztességes emberek számára lényeges: a transzcendens értékeket, az egyéniség önértékét, a polgári rendet, a hagyományokat stb. stb. A tankönyvek (például a történelemkönyvek) igen buta szövegeiről kimondatlanul is megállapíthattuk, hogy baloldali szövegek, egy baloldali ideológia szövegei, melyek "a múltat végképp eltörölni" döbbenetes butaságából eredeztetik önnön létjogukat.

Ahhoz, hogy a politikai oldalakról és ideológiákról differenciáltabb és átgondoltabb képem legyen, hosszú időnek kellett eltelni; ráadásul ez egy olyan folyamat, amelyről nem mondhatom, hogy valaha a végére juthatnék.

Azt hiszem, abból érdemes kiindulnunk, hogy baloldali emberek léteznek, és sokan közöttük nagyon is tiszteletre, sőt csodálatra méltó őszinteséggel gondolkodnak egy eszmerendszer mentén. A célunk tehát nem lehet más, mint hogy ezeket az embereket megértsük. Átgondoljuk, hogy miért gondolkodnak ők úgy, ahogy, miért olyanok ők, amilyenek, mi az a sajátos érték, amelyben hisznek. Ez annál is inkább lényeges (és személyesen is énünkbe találó) feladat, mert igen könnyen rájöhetünk például, hogy igazából mi magunk is baloldali módon gondolkodunk, csak még nem tudunk róla.

Hallottam egy olyan mondást, mely szerint baloldali és jobboldali ember között az a legfőbb különbség, hogy előbbi a világban tapasztalható bajok forrását a társadalomban, annak szabályaiban, berendezkedésében látja; utóbbi pedig az egyénben, az individuum vétkeiben. Ez a mondás engem nem tett okosabbá. Mindkét nézőpont izgalmas és voltaképpen jogosult is. Egy "jó társadalomban" könnyebb jónak lenni, viszont a legrosszabban sem lehetetlen. Az is igaz, hogy mindenféle társadalmi berendezkedést meg lehet változtatni, hiszen mindegyik emberi képződmény; de az is igaz, hogy mindenféle társadalomban vannak jó és rossz emberek, igazságtalanságok és szörnyűségek, amiből az is következik, hogy valószínűleg nem a hibás társadalmi berendezkedés az oka ezeknek.

Érdekesebb megközelítés az, amit A lét elviselhetetlen könnyűségében Kundera emleget. E szerint a baloldal, a baloldaliság lényege nem más, mint hit az Emberiség Nagy Haladásában. Hogy hová vezet ez a haladás, azt nem tudjuk, de ahol mozgalom van, csörömpölés van, lázadozás van, káosz van, zászlólobogtatás van, na ott baloldal van. Ahol ilyesmi nincs, ott meg a jobboldal van. Azért tetszik nekem jobban ez a megközelítés, mint az előző, mert a baloldaliság "szellemiségét" jobban megragadja, mint egy olyan tételmondat, amelybe úgyse lehet beleszuszakolni minden baloldali embert vagy magatartást. De ettől sem lettem sokkal okosabb. Hiszen alapjában én is azt vallom, amit (ezek szerint) a jobboldal, hogy tudniillik alkotni, dolgozni, építeni csak csöndben és magányban lehet; de ki tagadná, hogy a Nagy Haladás Hitére is szükség van?! Hogy a baloldalias menetelésben van valami mélyebben, igazabban, bölcsebben emberi, mint a szorgos magányban?

Nem csupán arról van szó, hogy én magamat nem tudom ilyen kritériumok alapján oldalakba sorolni, hanem főképpen arról, hogy igazából senkit nem is lehet, néhány szélsőséges kivételtől eltekintve, mert ezek az oldalak az embernek olyan alapvető attitűdjein alapulnak, amelyek mindenkiben jelen vannak (változó arányban persze).

Így aztán maradok annál, hogy a baloldali és jobboldali eszmerendszerek más-más értékeket domborítanak ki, és egy ember attól függően bal- vagy jobboldali, hogy ezen értékek közül éppen melyiknek tulajdonít nagyobb fontosságot. Baloldali ember nincsen, csak baloldali gondolatok vannak; mint ahogy jobboldali ember sincsen, csak jobboldali gondolatok vannak.

Arra tehát, hogy melyik gondolat, melyik nézet, melyik cselekedet baloldali, igazán, lényegileg baloldali, szerintem leginkább csak ráérezni lehet. Pontos "definíciókat" adni lehet, csak nincs sok értelme.

Számomra  a legfontosabb segítség, hogy ráérezzek valamely tett vagy gondolat baloldali mivoltára, Bertolt Brecht Utódainkhoz (An die Nachgeborenen) című verse volt. Még pontosabban annak záró sorai. Németül idézem, mert bennem németül ragadt meg (a fordításhoz tessék a linkre kattintani):

Ihr aber, wenn es so weit sein wird
Daß der Mensch dem Menschen ein Helfer ist
Gedenkt unserer
Mit Nachsicht.

A második sor hordozza a lényeget: Daß der Mensch dem Menschen ein Helfer ist. Ahol fölüti fejét a gondolat, hogy az ember a másik embernek a segítője (kellene, hogy legyen), ott baloldaliság van. Én mindig erre a sorra gondolok, amikor igazán baloldali emberekkel találkozom.

És mindig újra meg újra elcsodálkozom, mert az ilyen, az igazán baloldali ember egyáltalán nem túlzottan gyakori jelenség.

39 komment

Címkék: gondolkodás társadalom baloldal brecht


A bejegyzés trackback címe:

https://pontilyen.blog.hu/api/trackback/id/tr142000794

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kukabuvar 2010.05.13. 20:11:35

Érdekes gondolatok. Azt is érdekesnek találom, hogy mennyire nincs köze a "valós - pl. itthon a közéletben racionálódó" eszmeiségnek magukhoz az eszmékhez.

A másik dolog az, hogy nem tudom, hogy lehet-e objektíven nézni ezeket az eszméket. Szerintem nem. Annyi egyéb fogalom, tett, esemény és "érzés" társult már hozzájuk, hogy nehéz kihámozni a lényeget.

Pl. baloldaliság-kommunizmus-ateizmus,
jobboldaliság - konzervatizmus-vallási értékek

Persze a valóságban ez nem kellene, hogy így működjön.

pontilyen 2010.05.13. 21:41:29

@Kukabuvar:

Az életben van egy olyan folyamat, tendencia, hogy a különféle eszmék, ideológiák ("mémkomplexumok"), ahogy bekerülnek a társadalomba, mindenféle egyéb gondolattal összekeverednek, és minél közelebb van valami a közbeszédhez, annál inkább. Ez az oka, hogy lehetetlenség tiszta ideológiákra bukkanni a közéletben. Mindenki beleteszi a magáét, a maga gondolatait és tapasztalatait. Voltaképpen fönt én sem tettem mást. A magam számára értelmeztem a "baloldaliság" lényegét, remélve, hogy talán mások is tudnak vele kezdeni valamit.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2010.05.14. 02:12:35

ez a fajta felosztás (is) erősen korlátolt, hiszen képtelenség mindenre ráfogni, hogy bal vagy jobb, és igen-igen sok az átfedés.
egy latin-amerikai katonai diktatúra, ami a mai napig szönyűségeket követ el, ámde nem törekszik az egyenlőségre - sőt -, csak felforgatást és csörömpölést csap, az milyen oldali?
egy vallás, amelyik meg akarja változtatni az embereket, milyen oldali?
egy rendszer, ami az árviták - melyeknek hagyományos rendezési módja a tömeges fegyveres felkelés volt, lásd francia forradalom - békés megoldását keresi, milyen oldali?

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.05.14. 08:58:41

@Kukabuvar: "Pl. baloldaliság-kommunizmus-ateizmus,
jobboldaliság - konzervatizmus-vallási értékek"

Ráadásul ez se feltétlenül van mindenhol és mindig így: vallásos alapon is lehet valaki baloldali, akár politikailag (ld. pl. Latin Amerika), akár a képviselt értékek tekintetében, (szolidaritás, a közösség szerepének hangsúlyozása).

Vagy pl. számomra a Kádár rendszer konzervatív volt, hiszen a fennálló állapotot tartotta ideálisnak és a változásokat próbálta elkerülni.

"ahol mozgalom van, csörömpölés van, ..., na ott baloldal van"

A Kundera-féle definícióban nyilván van igazság, bár azért annyit hozzátennék, hogy a mértékek nagyon fontosak. Pl. nem mindegy, hogyan akarja a "mozgalom" elérni a Nagy Célt: erre nagyon jó példa a szociáldemokrácia és a kommunizmus összehasonlítása.

Meg egy másik kétely: valóban mindig minden csörömpölős mozgalom baloldali? Pl. a Jobbik is? Fura lenne...

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2010.05.14. 10:09:04

Pont ellentétes örökséggel láttak el otthon: a jobboldal a gyanús, mert nacionalista és kirekesztő. Maradi és klerikális.

A baloldal ezzel szemben szolidáris, az emberek közötti egyenlőségben hisz, és ez a célja is. Elítéli a rasszizmust, és azt, hogy az egyház mindenbe beleüti a lemaradt és sok esetben képmutató orrát.

Nehéz-e kitalálni, hogy én meg baloldali vagyok? Ezeket a dolgokat - ahogy a mi példánk is mutatja - az ember otthonról hozza, ritka a váltás.

Pedig közben ezek elég képlékeny fogalmak, sőt, mindaz, amit a két oldalról írtunk, előítéletek, legendák.

A baloldal elsősorban olyan embereket jelent - most az ideológiaikról beszélek - akik azt vallják, a politika elsősorban materiális dolgokkal foglalkozzék. Ha az állam mindenkinek biztosítja az alapvető szükségleteket, a szellemi - lelki jólét majd jön magától. Abba beleavatkozni az államnak nem szabad, hatáskörtúllépés. Ezzel én egyébként nagyrészt egyet is értenék. Kár, hogy a baloldal körül sertepertélő slepp pont erre megy rá: anyagiakban akar jól járni a politikából, és gátlástalanul lop.

A jobboldal meg úgy gondolja, minden a hiten alapul (most nemcsak a vallásira gondolok, de nem véletlen, hogy az egyházakkal azért ők értenek jobban szót). Ha az ember elhiszi, hogy valamit meg lehet tenni, akkor az tényleg lehetséges. Az embereken kell változtatni a felemelkedés érdekében. Ha ők elhiszik, hogy érdemes dolgozni és adózni, akkor sokkal többet és jobban fognak. Ennek érdekében bizony beleszólnak olyan dolgokba is, amelyek az ember személyét érintik, mert másképp nincs hatása a nagy szavaknak. Nem véletlen, hogy a mai magyar jobboldal vállalhatatlan része nem enyveskezű, viszont olyan hülye gondolatokkal mérgezi a közéletet, hogy néha az ember azt kívánja, inkább lopna, de szép csendben.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.05.14. 10:28:17

@Reckl_Amál: "Ha az állam mindenkinek biztosítja az alapvető szükségleteket, a szellemi - lelki jólét majd jön magától. Abba beleavatkozni az államnak nem szabad, hatáskörtúllépés."

Akkor eszerint a "létező szocializmus" államai jobboldaliak voltak, hiszen éppen hogy nagyonis meg akarták mondani, mit gondoljanak az emberek.

Igazából persze mindkét gondolkodásmód szeretné a saját nézetét "terjeszteni" és szerintem a gyakorlatban mindkettő kitermelt már olyan rezsimeket, amelyek ezt nagyon erőszakosan terjesztették, meg olyanokat is, amelyek alapvetően "békén" hagyták az emberek gondolatait.

pontilyen 2010.05.14. 12:35:28

@bs395:

Igazából szerintem nem az a kérdés, hogy milyen oldali valaki vagy valami, hanem az, hogy azok az értékek, amelyeket képvisel, melyik ideológiai oldalhoz állnak közel. Ha egy rendszer vagy szervezet egyáltalán nem képvisel értéket, akkor gyakorlatilag nem is lehet besorolni. Sztálin baloldali volt, és Hitler jobboldali? Miért? Gyakorlatilag ugyanazt csinálta mindkettő. A felosztás értelme akkor kezdődik, amikor értékhordozó emberekről vagy szervezetekről beszélünk. Persze akkor sem találunk homogén masszákat, tény.

@promontor:

Olyannyira lehet valaki vallásosként is baloldali, hogy a (nekem) leghitelesebb baloldali emberek között szerintem felülreprezentált a vallásosak aránya. Ez ugyebár következik az "ember embernek segítője" gondolatból is, amely, ha úgy vesszük, nagyon is keresztényi alapokon áll.

A Jobbik az én szememben inkább baloldali párt, mint jobboldali. A "radikális változás" tipikus baloldali szlogen; mint ahogy a mozgalmárkodás is megtapasztalható náluk. A múlthoz, a történelmi hagyományhoz való viszonyuk is sokban emlékeztet a Kádár-kor elképzeléseire arról, hogy miként érdemes hozzáállni a történelemhez...

@Reckl_Amál:

Ha belegondolunk, az emberek közti egyenlőség egyáltalán nem egy pozitív fogalom. Ha viszont "jogegyenlőségként" értjük, akkor ezt az eszmét inkább a konzervatív oldalhoz sorolnám (law and order, ugye...). Szóval van katyvasz mindenképp, nincsenek tiszta formák.

Azzal, hogy a baloldal (egyetértek) materializmust hirdet, még nem végezte el azt a feladatot, hogy ideológiailag megalapozza magát. Mert ha föltesszük, hogy mondjuk egy marxi alapon álló materializmusban hisznek, akkor abból egy csomó mindennek következnie kéne. (És nyilván nem a proletárdiktatúrára gondolok.)

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2010.05.15. 02:32:11

@pontilyen:
hitler besorolása magyarázat - sőt, világnézet - kérdése, az előélet előítéletén múlik.
minden rendszer hordoz értéket, csak nem mindegy, kinek :-). a diktátor fia ritkán fogja úgy érezni, hogy morálisan vállalhatatlan.

pontilyen 2010.05.15. 14:06:09

@bs395:

Hehe, újra belelapoztam Kundera könyvébe, amelyben ugyebár több fejezet is szól Sztálin fiáról. :-)

Természetesen minden értelmezés kérdése. De ez nem zárja ki, hogy léteznek jobb és rosszabb értelmezések is. :-)

Ha már viszont említettem A lét elviselhetetlen könnyűségét, idemásolom a vonatkozó részletek közül talán a leginkább ideillőt (A Nagy Menetelés című rész 13. fejezetét):

"A giccs forrása a lét határozott igenlése.

De mi a lét alapja? Az Isten? Az ember? A harc? A szerelem? A férfi? A nő?

A vélemények e tekintetben különböznek, s ezért giccsből is többféle van: katolikus, protestáns, zsidó, kommunista, fasiszta, demokrata, feminista, nacionalista, internacionalista.

A francia forradalom óta Európa egyik felét _baloldalinak_, míg a másikat _jobboldalinak_ nevezik. Akár az egyik oldalt, akár a másikat szinte lehetetlen meghatározni olyan elméleti alapelvek segítségével, amelyekre támaszkodnak. Ezen nincs mit csodálkozni: a politikai mozgalmak nem racionális állásfoglalásokra épülnek, hanem elgondolásokra, képekre, szavakra, archetípusokra, melyek együttvéve ilyen vagy olyan politikai _giccset_ alkotnak.

A Franzra mámorítóan ható Nagy Menetelés gondolata olyan politikai giccs, mely minden idők és irányzatok baloldali embereit egyesíti. A Magy Menetelés a csodálatos, előre vivő út, út a testvériséghez, egyenlőséghez, igazságossághoz, boldogsághoz és még tovább, az összes akadályon át, mert akadálynak lennie kell, nélküle a menetelés nem nevezhető Nagy Menetelésnek.

Proletárdiktatúra vagy demokrácia? A fogyasztói társadalom elvetése vagy a termelés növelése? Guillotine vagy a halálbüntetés eltörlése? Tökéletesen mindegy. Ami a baloldali embert baloldalivá teszi, az nem az ilyen vagy olyan elmélet, hanem abbéli képessége, hogy bármilyen elméletet a "Nagy Menetelés előre" nevű giccs részévé tudja tenni."

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2010.05.16. 22:44:17

Írtál a konzervativizmusról, mint a hagyomány képviselőjéről. Nekem z sosem állt össze logikailag: a hagyomány nagyon is új dolog volt a maga korában. A konzervatívok kedvence például Szent István, aki annyira volt hagyományos, mint Sztálin. Akár az eszme újdonságában, akár a bevezetés kíméletességében.
Szóval szerintem aki konzervatívnak vallja magát, az a valóságban csak választott egyet a rengeteg paradigma közül, és ezt a választását a hagyomány mázával kívánja tiszteletreméltóbbak feltüntetni.

pontilyen 2010.05.17. 18:08:07

@peetmaster:

Szerintem egy bölcs konzervatív nem egy-egy elemet emel ki a múltból, amelyet propagálni próbál, hanem a múlt egészének tárházából keres megoldásokat a jelen problémáira. Nyilván olyan megoldásokat, amelyek az adott helyzetben a legmegfelelőbbnek tűnnek. Nem dogmák vezetik, hanem a megoldás igénye; ezért konzervatív.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2010.05.17. 20:18:56

@pontilyen: ez ok, de hogy kerültek be a múlt tárházába azok az elemek? nem úgy, hogy radikális felforgatók beletették?

pontilyen 2010.05.17. 20:40:08

@peetmaster:

Már a múltban is összetett problémákkal szembesültek az emberek, vagyis már a múltban is "felforgatás" és "hagyomány" elegye jellemezte a jó megoldásokat. István uralkodása ennek tipikus példája; ő is sok mindent hozott a múltból, és sok mindent meg hozzátett a magáéból, a jelenből.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2010.05.17. 20:42:22

@pontilyen: az ellenfél likvidálásán kívül mit hozott a múltból?
Szóval azt akarom kihozni, hogy én a cikk felosztása szerint baloldali lennék inkább: szeretem előre tudni, hogy miért teszek valamit.

pontilyen 2010.05.17. 20:45:48

@peetmaster:

?

Egy konzervatív is szeretné tudni, hogy miért tesz valamit, csak indokait a múltból meríti.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2010.05.17. 21:27:18

@pontilyen: talált, süllyedt. A baloldali meg a jövőből.
(Ezzel le is rendeztük a pol. filozófiát :) )

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.05.18. 07:19:34

Elolvastam mégegyszer az írást és a kommenteket is, nem lettem okosabb.

Szerintem a baloldal-jobboldal még a konzervatív-liberális-kommunista-radikális-nacionalista-stb. cimkéknél is nehezebben definiálható, pont azért, mert az előbbiekhez kötődik egy - ha nem is egyszerű, de - viszonylag konkrét meghatározás (azt mondanám, hogy "elemi ideológiák"), míg a jobboldal-baloldal az valamiféle koktélja az előbbieknek (azaz mondhatnánk "kompozit" ideológiának is).

Ráadásul az egészet bonyolítja az is, hogy van egyfelől a nézet, másfelől meg a módszerek milyensége (radikális vs. mérsékelt).

Pontilyen, Te pl. hajlamos vagy a baloldalt alapból radikálisnak tekinteni, ami szerintem nem igaz. Az semmiképp sem, hogy csak a baloldal tud radikális lenni. Számomra ugyanis a Jobbik semmiképp sem baloldali, az általa képviselt nézetek egyértelműen a jobboldalhoz sorolják (pl. a nemzet, amiből "mások" kizáratnak, az szerintem egyértelműen a jobboldal területe).

Az, hogy Sztálin vagy Hitler baloldali vagy jobboldali volt-e, annak persze tényleg nincs sok értelme, de az általuk képviselt ideológiák szerintem besorolhatóak. Mint ahogy a mai pártok is a legtöbbször nagyon is praktikusan viselkednek és ha kell, simán féretolják az elveket, de az általuk képviselt "hivatalos" ideológiák attól még besorolhatóak.

pontilyen 2010.05.18. 12:18:47

@promontor:

Igazából valóban lehetetlenség használható meghatározásokat adni.

Például írod a "nemzetet": a nacionalizmus a 19. században jellemzően baloldali irányzat volt, a legnagyobb nacionalisták a maguk korában baloldalinak számítottak. Aztán jött a baloldalon egy internacionalista fordulat. Ebben a bozótosban tényleg lehetetlenség rendet vágni.

Ezért emeltem ki azt, hogy az általam ismert baloldali emberekben mi az a jellemző érték, amely miatt baloldalinak érzem őket, és erre hoztam példának, mintegy mottónak a Brecht-idézetet. Az elesettek, nehéz sorsúak, nehéz helyzetben levők segítése, támogatása, gyámolítása, "helyzetbe hozása", fölemelése: én ezt érzem a legigazibb baloldali gondolatnak.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2010.05.18. 12:34:50

@pontilyen: akkor azt lehet mondani, hogy én a "baloldali" szó @promontor: által adott értelmezését érzem magaménak, melyben a nemzet ("Isten, haza, család") a jobboldal fogalmi vonzáskörzetébe tartozik.
(Az, hogy a "nemzet" fogalma baloldali eredetű, számomra az utóbbi években megszerzett információ, ami a meggyőződéseim meggyökereződése utáni időkből való.)

pontilyen 2010.05.18. 12:49:44

@peetmaster:

Különben szerintem a nacionalizmus meg az internacionalizmus majdnem ugyanaz...

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2010.05.18. 15:50:47

@pontilyen: ezzel a legkevésbé sem értek egyet.
Szerintem az internacionalizmus a nemzet tagadása, a fogalom elavulttá nyilvánítása, más néven Montesquieu:
"Elsősorban ember vagyok, és csak véletlenül francia" mondata.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.05.18. 17:32:01

@pontilyen: Szerintem a nacionalizmus talán annyiban volt eredetileg baloldali, hogy a maga korában tágította a közösség egyenjogú tagjainak körét: addig a "nemzet" a nemességből állt, a nacionalizmus viszont bevonta a "köznépet" is.

pontilyen 2010.05.18. 18:03:24

@promontor:

Annyiban is baloldali, hogy egy elvont közösségből indul ki, amely csak elvontságában létezik. Ezért hasonlatos az internacionalizmushoz.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2010.05.18. 21:45:25

@pontilyen: szerintem az intern. nem elvont, hisz emberiség létezik: a homo sapiens faj egyedeinek összessége. Ez ránézésre is látszik, ti. hogy ember-e valaki.
A nem zet ezzel szemben egy kicsit mesterséges ízű megkülönböztetés.

rakovszk 2010.05.19. 22:39:18

Nem tudom vajon van-e értelme a baloldaliság "örök lényegét" keresni, hiszen a baloldali elsősorban mindaz, aki nem jobboldali és vice versa. Nem lehet az egyikről a másik nélkül beszélni. Ezek viszonyok, nem kőbe vésett állapotok és mindig az adott helyzetben realizálódnak.
Más a baloldal és a baloldaliság jelentése Magyarországon mint mondjuk Franciaországban. Más ma és más volt a 19. században vagy a két háború között. Hiszen elsősorban attól függ ezeknek a szavaknak a jelentése, hogy mik azok a kérdések amelyek alapján megoszlanak a nézetek és a politika. A 19. század első felében még a konzervativizmus és a liberalizmus volt a két fő pólus ami a jobb- és a baloldalt meghatározta. Ekkor még a demokrácia megítélése osztotta meg az embereket. Ma már a demokráciát senki sem kérdőjelezi meg a politikusok közül. Egyes szempontok szerint lehet egy párt vagy egy ember jobboldali míg mások szerint baloldali. Ma a nacionalizmus vagy akár a patriotizmus, a nemzetre való hivatkozás jellemzően jobboldalhoz kapcsolódó valami. A forradalom ezzel szemben jellemzően inkább baloldali kötődésű fogalom. Akkor most Petőfi mi volt, baloldali vagy jobboldali?
A válasz persze az, hogy attól függ. Valahol teljesen egyetértek pontilyennel abban, hogy nem lehet embereket beskatulyázni ilyen fogalmakkal. De valószínűleg még gondolatokat se lehetne teljes biztonsággal behatárolni, hiszem ami az egyik történelmi pillanatban megfogalmazva forradalmi és lázadó gondolat az máshol és máskor talán éppen konzervatív.

Másfelől viszont nem gondolom hogy emberekre ne használhatnánk ezeket a szavakat. Hiszen éppen jellegzetességeket akarunk megfogni valahogy. Szerintem jobb- és baloldaliság valahol egy eltérő temperamentum. Nem hiába mondják hogy aki fiatalon nem baloldali annak nincs szíve és aki még öregen is az annak nincs esze (vagy valahogy így).

Azt hiszem végső soron arra jutottunk hogy a baloldaliság is olyan mint majdnem minden szó, amit ismerünk. Nem tudjuk mit jelent, de azért használjuk. :-)

Baltasar Espinosa 2010.05.24. 14:57:38

@pontilyen: Állásfoglalás nélkül. A jobboldali ellenvetés a "baloldal keresztény alapokon áll" gondolatára:

A keresztény gondolat az volt, hogy "Ha tökéletes akarsz lenni, menj el, add el vagyonodat, oszd szét a szegények között, aztán jöjj, és kövess engem" (Mt 19,21). Ezzel szemben a baloldal az, ami máséból akar osztogatni, és úgy érzi, hogy joga van ehhez. Ezt bizonyos jobboldaliak közönséges lopásnak tartják. (Nem csak: pl. J. S. Mill a progresszív jövedelemadót a "lopás egy enyhe formájának" tekintette.)

Vö. mai jobboldali kampányokban előforduló "a baloldal megint az emberek zsebében akar turkálni" vádat.

Az általánosságokon túl, a MAI baloldalról szerintem egy nagyon jó cikk ez: www.kommentar.info.hu/molnar_attila_karoly_hova_megy_a_bal.pdf

pontilyen 2010.05.24. 15:47:37

@Baltasar Espinosa:

Köszi a linket, mindenképpen elolvasom majd, aztán reagálok (ha itt leszel még).

pontilyen 2010.05.24. 18:41:38

@Baltasar Espinosa:

Na, elolvastam.

Vannak benne érdekes megállapítások (főleg amit a Marxtól Adornóig terjedő gondolkodásváltásról mond, az alaptól a felépítményig, a matériától a kultúráig), és biztos, hogy vannak olyan értelmiségiek, akikre illik, amit ír, de összességében szerintem nagyjából ugyanolyan szemellenzős és rosszindulatú, mint akiket kritizál.

Valahogy azt érzem a szövegből, hogy a szerző nem próbálta meg megérteni, velejéig átérezni a Frankfurti Iskola érveit. Éppen ezért a válasza, amit ad rájuk, és ami nagyjából összefoglalható abban, hogy minden úgy van jól, ahogy van, a legkevésbé sem meggyőző.

Azt sugallja a szerző, hogy azzal a polgári társadalommal, amely az ideológiakritika célpontja, nagyjából minden rendben van, és ezt csak az nem látja, aki gyűlöli a kereszténységet. Ennél szerintem azért jóval összetettebb (és izgalmasabb) a világ, amelyikben élünk.

No ennyit így elsőre. :-)

Baltasar Espinosa 2010.05.25. 20:56:09

@pontilyen: Egyetértek, persze, sok hibája van.

Ha van olyan, ami szinte teljesen oldalfüggetlen, az a másik oldal különböző irányzatainak az összemosása. Ebbe sajnos rengetegen beleesnek, sokan pedig sportot űznek belőle szerintem.

A jobboldalon tipikusan ilyen a francia forradalom ~ azonosítása a jakobinus diktatúrával, a baloldalon meg persze a jó öreg ~konzervativizmus=fasizmus (vö. pl. http://www.facebook.com/#!/photo.php?pid=192283&id=113230892029716).

pontilyen 2010.05.26. 11:54:41

@Baltasar Espinosa: "ami szinte teljesen oldalfüggetlen, az a másik oldal különböző irányzatainak az összemosása"

Így van, a magyarországi közbeszédnek ez az egyik legutálatosabb jelensége. Teljesen ellehetetlenít minden értelmes vitát, hiszen ha valaki mondjuk meg meri említeni, hogy szerinte például Marxnak meg Adornonak egyben-másban igaza volt, továbbá, hogy a melegfelvonulással alapvetően semmi baj nincs, akkor egyből zsidóbérenc kommunista lesz, a globalista liberalizmus mételyének terjesztője. És persze ugyanez működik a másik oldalon is.

Az a baj, hogy az ilyen összemosók (más szóval: árokásók) folyton mikrofont kapnak, és ők formálják a magyar közbeszédet.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2010.05.26. 20:43:18

rájöttem valamire a konzervativizmussal kapcsolatban. az a hibája, hogy csak kis közösségekben működik.
Pontosabban azok az erények, amiket egy konzlib (ezek jól összeegyeztethetőek) magáénak vall, mint önellátás, önállóság, individualizmus, államellenesség, csak akkor működnek, ha az a közösség, aminek a konzervatív tagja, akkora méretű, ami még egy embernek átlátható.
Kutatások szerint ez 150 fő.
Ez jól egybevág azzal a történelmi ténnyel, hogy az amerikaiak, amikor meghódították a vadnyugatot, és diadalra vitték azt a konzervatív eszmerendszert, ami után nosztalgikusan vágyódnak napjaink konzervatívjai, nem voltak sose ennél többen egyszerre. Az is tipikus, hogy a nagyvárosok a "ballibek" Amerikában is meg itt is.

Konkrét példa: az államellenes konzervatívok azt mondják, hogy pl. a segélyrendszer rossz, mert ha az állam segélyez, akkor nekem épp hogy megszűnik a motivációm arra, hogy közvetlenül segítsek az embertársaimon, segít rajtuk úgyis az állam. Tehát az állam elveszi a személyes kapcsolatok erejét a vád szerint.
Nem tekinthetünk el ugyanakkor attól, hogy az emberiség, még az a része is, amellyel kapcsolatba kerülünk életünk folyamán, SOKKAL nagyobb számú, mint az említett 150 fős falusi közösség.
Itt van oka annak, hogy államot szervezünk: a méretgazdaságosság előnyeinek kihasználásával reméljük megoldani a problémákat, amik felmerülnek. Azaz relatíve kevés emberrel is lehet hajléktalanszállót, kórházat, nyugdíjrendszert üzemeltetni, utóbbi egyszerűbb, ha az adónkból lemegy, mintha személyesen kéne felkeresni azt a - feltehetőleg sosem látott - nyugdíjast, akinek az ellátása átlagosan ránk esik.
Az ugyanis nem megy, hogy mindenki tartsa el a saját nagyszüleit, hisz van, akinek mind a négy él, van, akinek már egy sincs. Akkor ő örüljön vagy bánkódjon? Jobb a terheket egyenletesen szétteríteni, akkor senkinek nem lesz motivációja a kénes barlangba küldeni az öreget, és mégse hal senki éhen, még ha nem is dúskál feltétlenül.
A létszám, az emberiség létszáma a fő kérdés.

pontilyen 2010.05.26. 22:10:30

@peetmaster:

Ez egy érdekes gondolat. Még töprengeni fogok rajta.

rakovszk 2010.05.26. 22:21:19

@peetmaster:

Ami számomra ebből nem derül ki, hogy micsoda is szerinted az a konzervativizmus, amire gondolsz. Úgy tűnik, mintha a konzervatívok az állam teljes megszűnését kívánnák (ezek valójában az anarchisták). Szóval nekem nem világos, hogy pontosan mi is az, amire az állításaid vonatkoznak.

rakovszk 2010.05.28. 19:12:44

@peetmaster:

Ha félre is tesszük azt a kérdést, hogy vajon a konzervatórium helyesen reprezentálja-e a konzervatív gondolkodást, akkor se látom hogy az első két írásban amit idéztél mi lenne az, ami ellentmond neked.

Hoppe cikkét még nem olvastam végig, de ő egészen biztosan nem konzervatív, inkább piaci anarchista, még ha bizonyos dolgokban egy konzervatív számára is szimpatikus lehet az érvelése.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2010.05.28. 22:06:54

@rakovszk: én ezekkel a pontilyennek címzett állításomat akartam alátámasztani. Nem tudom, hogy mennyi időt töltöttél a Konzin kommentek olvasásával (emlékeim szerint nem keveset), de ott nagyon az jön le, amit fentebb írtam.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2010.05.28. 22:10:36

@peetmaster: egyébként nekem a Hoppe-cikk kimondottan relevánsnak tűnik, abban az értelemben, hogy a gondolatvilága sokszor visszatükröződik a Konzi szerzőinek és az őket támogató kommentelőknek a gondolkodásában.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2011.04.11. 21:38:34

hircsarda.hu/karinthylizer/

De ez benne van a korban,
Ez az ember az ember
Gondoljon ránk
a személyes integritás.
süti beállítások módosítása