HTML

Pontilyen pont ilyen

"Az ember bármilyen messze jut is ismereteivel, akármennyire is objektíven ítéli meg önmagát, végül egyebet nem nyer az egészből, csupán tulajdon életrajzát." (Friedrich Nietzsche)

Friss topikok

  • Zolimoni: Ez volt az a könyv az életemben, aminél az "Ahaaa!" élmény hetekkel később jött.... (2023.07.12. 20:22) A lét elviselhetetlen könnyűsége
  • Volna: @NetLektor: Őszintén szólva, egyáltalán nem értem a 8-as pontban a szerző értetlenségét. Egyértelm... (2021.03.21. 23:24) A tíz legkiakasztóbb helyesírási hiba a világhálón
  • Csöncsön: @MAXVAL bircaman közíró: Nem cenzúra van, csak mivel föl van rá telepítve a Disqus, kiszedtem a ... (2020.02.24. 20:50) "Jól kellett viselkedni"
  • Sz.E.: Én azt válaszoltam volna a gyereknek, bár egy ilyen korú gyerek azt sem értette volna meg: Ha magy... (2018.07.09. 20:28) Mi az értelme?
  • Csöncsön: KÖZÉRDEKŰ KÖZLEMÉNY (aki esetleg olvassa)! Indítottam egy új blogot: mondataink.blog.hu/ Aki szí... (2017.08.29. 19:33) Az Ég Berlinről

Ennyien vagyunk most

2009. január 31. óta


View My Stats

Címkék

ady (1) aforizma (6) agyalás (12) agymenés (3) aljasság (1) almería (1) álom (11) amerikai psycho (1) arany jános (8) argentína (2) árokásó blog (1) asterix (1) austin (1) a nagyidai cigányok (1) a szajha és a bálna (1) a tanú (1) a titkok kulcsa (1) a vihar (1) babarczy (1) babits (5) bahtyin (1) bajnai (1) balassi (2) balkán (1) baloldal (1) bank (1) barcelona (6) baudelaire (1) bayer (1) beavatás (1) bekezdés (1) berlin (2) berzsenyi (2) bessenyei (1) beszéd (2) beszédaktus elmélet (1) beszélgetés (4) betegség (2) bevándorlók (1) bkv (8) blikk (1) blog (28) blogsablonok (1) bl döntő (1) bogár lászló (1) bölcsesség (1) bölcsészet (2) bölcsészkar (1) bölcsőde (1) boldogság (2) bolondozás (4) bolondság (1) bonhoeffer (1) brecht (1) buber (1) budaházy györgy (1) budapest (17) búék (3) bűn (1) bunkóság (1) butaság (2) butler (1) buzi (1) camus (1) celebek (1) chico buarque (1) cigányok (3) csalódás (1) csíkszentmihályi (2) csipike (1) csoda (1) csokonai (1) dallas (3) dekonstrukció (1) délibáb (1) demokrácia (3) derrida (1) derű (2) der himmel über berlin (1) dionüszosz (1) diploma (2) dohányzás (2) dosztojevszkij (4) eb (5) echo tv (1) edith piaf (1) egyébként (1) egyetem (1) élet (17) ellenőrök (1) el clásico (2) emberek (14) emlékezés (13) én (25) építészet (6) erich fried (1) erotika (1) értelmesség (1) értelmiség (1) érzékenység (1) érzéketlenség (1) esterházy (1) esztétika (1) etika (5) étteremkritika (1) facebook (1) fájdalom (3) fák (1) faludi ferenc (1) fanatizmus (1) fazekas róbert (1) fecsegés (1) federer (2) feldmár (1) felelősség (2) férfiak (3) festészet (2) fikázás (1) film (17) filozófia (36) flow (1) foci (36) foucault (2) franciák (1) franciaország (1) freud (1) freudizmus (1) friedrich (1) ftc (3) gazdaság (1) gazsó (1) gdp (1) getafe (1) giccs (1) goethe (4) gondolatok (2) gondolkodás (45) grafológia (4) grondin (1) guantánamo (1) gyerekek (1) gyilkosság (5) gyomor (1) gyöngyösi (1) győzelem (1) gyűlölet (1) gyurcsány (4) gyurgyák jános (1) haas (1) háború (1) hajnóczy péter (1) halál (7) halálbüntetés (1) halottak napja (1) hawaii (1) hazaszeretet (1) helyesírás (3) hermeneutika (6) hétköznapok (23) hiddink (1) himnuszok (2) hímsovinizmus (1) hírek (3) hócipő (1) hofmannsthal (1) homofóbia (2) homoszexualitás (4) hősök (2) húgocskám (1) húsvét (2) identitás (1) idő (11) igénytelenség (1) iii. richárd (1) indexcímlap (12) iniesta (1) iparművészeti múzeum (1) írás (14) irigység (1) irodalom (20) iskola (1) isten (2) ízeltlábúak (2) japán (2) játék (19) jégkorong (1) jékely (1) jézus (6) jobbik (1) jog (1) john higgins (1) józsef attila (5) káin bélyeg (1) kant (1) kapitalizmus (1) karácsony (3) kávé (1) kegyetlenség (1) kemény istván (1) kép (2) kérdés (1) kereszténység (5) kézilabda (4) kína (1) kisebbségek (3) kisteleki (2) kittler (1) kockulás (1) kóczián (1) koeman (1) koffeinizmus (1) kolláth györgy (1) kolonics györgy (1) költészet (18) költségvetés (1) komment (1) konzervativizmus (3) korrektúra (1) kosztolányi (18) kötelességtudat (1) közélet (11) kő hull apadó kútba (1) kultúra (21) kundera (1) kurvák (1) lánczi (1) léderer ákos (1) lélek (23) lényeglátás (1) lévinas (2) liberalizmus (2) lmp (1) logika (1) lustaság (2) lyotard (1) magány (2) magyarok (2) magyarország (38) maradona (2) márai (1) marian cozma (1) márquez (2) maslow piramis (1) mccain (1) mdf (1) média (2) melegfelvonulás (2) mélypont (1) messi (1) metafora (3) meztelenek és holtak (1) morál (4) moravia (1) mörike (1) mosoly (1) mottó (1) mourinho (1) mszp (3) mu (1) műfordítás (3) munkanélküliség (1) murray (1) musil (2) művészet (5) művészetek (1) nacionalizmus (2) nácizmus (3) nadal (2) nádas (1) napfény (2) nemek (2) németek (3) német romantika (2) nemzeti blogcsúcs (1) nemzeti színház (1) nemzetkarakterológia (1) népszavazás (2) népszótár (1) nevetés (2) nick hornby (1) nietzsche (30) nobel díj (1) nők (1) norvégia (1) nyelv (26) nyelvészet (1) nyilas atilla (1) obama (1) ökopolitika (1) olaszország (2) olimpia (6) olvasmány (24) olvasók (5) önismeret (4) önreflexió (1) öröm (1) ortega y gasset (2) őrület (1) oslo (1) összeesküvés elméletek (1) őszinteség (1) őszöd (1) osztálytalálkozó (2) ötvenes évek (1) ozmium (1) pánikroham (1) pedagógia (6) pesterzsébet (2) petőfi (1) petri (1) pihenés (1) platón (1) pluralizmus (1) polgári védelem (2) politika (22) politikai korrektség (1) pontyi (1) pornó (1) prága (1) pszichológia (13) rabszolgamorál (1) radnóti (2) raymond aron (1) real madrid (1) recenzió (1) reckl amál (1) rejtély (1) relativizálás (2) rend (1) részegség (1) retorika (1) ricoeur (1) rilke (1) rio de janeiro (1) roddick (1) rogán (2) románia (1) roman jakobson (1) román patkány (1) rorty (1) rtl klub (1) samantha (1) schmidt mária (1) seggnyalás (1) shakespeare (4) sivatag (1) slágerek (1) sleeping dancer (1) slota (1) snooker (4) sólyom (2) sötétség (2) spanyolország (5) spanyol olasz (1) sport (14) stadionok (5) statcounter (1) stilisztika (2) szabadka (1) szabó lőrinc (1) szdsz (2) szegénység (1) szégyen (3) szemantika (1) szemétség (1) szent ágoston (1) szenvedély (6) szerb antal (2) szerelem (2) szerénység (1) szeretet (8) szexualitás (3) szlovákia (1) szmájlik (2) sznobizmus (1) szocializmus (1) szókincs (3) szorongások (16) sztrájk (1) születésnap (3) szúnyog (1) szurkolók (6) tanárverések (1) tanulás (1) tarka magyar (1) társadalom (19) tavasz (1) technokrácia (2) tenisz (2) tériszony (1) terrorizmus (1) teszt (1) tgm (1) tibet (1) titok (1) tolsztoj (4) török gábor (1) történelem (9) tortuga (1) transzcendencia (1) trianon (1) tudatmódosítók (2) tudomány (6) újév (1) ünnep (8) usa (3) usain bolt (1) uszoda (1) utcák (6) vallás (1) városok (4) vb (2) velázquez (1) vér (1) vers (23) versrovat (32) világháló (11) világpolitika (2) világválság (1) villamosok (3) vírus (1) vita (1) vitézy (1) vizsga (1) vörösiszap katasztrófa (1) was es ist (1) wc (1) weöres (2) wikipédia (1) wimbledon (2) wittgenstein (1) zsenialitás (4) Címkefelhő

2010.05.16. 18:45 pontilyen

Hangos erdőn nagy vadászat

Hogy Arany János költészete miért igazi aranybánya, arra legjobb példát nem a nagy versei kínálják. Egy-két nagy verse sok mindenkinek lehet. Arany zsenialitása akkor mutatkozik meg igazán, amikor valami egyszerű témát dolgoz föl, és csak az ecsetkezelését csodálhatjuk, amellyel hétköznapi (vagy éppen nagyon is ünnepi) jelenségeket színre visz, hátborzongató érzékletességgel.

Ezért az egyik kedvenc Arany-művem a Szibinyáni Jank című. Nehéz kiemelni belőle egyetlen részletet, mert az egész szöveg varászlatos. Íme például ez a félversszak:

Majd vigasság: zene, tánc, bor
Tartja ébren a földházat,
Majd ujudvar, öklelés áll, -
Hangos erdőn nagy vadászat:

Minden szava remeklés, gyönyörű, telitalálat.

Egyszer, még általános iskolában kaptunk egy olyan házifeladatot magyarórán, hogy írjunk le egy lakodalmat. Én a magam részéről akkor éreztem át először, hogy ez milyen nehéz. Tudjuk, mindnyájan tapasztaltuk már, hogy milyen egy lakodalom, ünnepség, vendégfogadás: de milyen nehéz érzékeltetni.

Ha ezeket a sorokat egy irodalmár olvasná, azonnal belém kötne, azt hiszem, méghozzá joggal. Azt mondaná, hogy a művészet (és így az irodalom) nem ábrázolása valami eleve adottnak. Nyilván. Éppen ez az, amit általános iskolásként még nem értettem, és azt hittem, mi sem egyszerűbb, mint leírni egy lakodalmat. A feladat nem a leírás, hanem a létrehozás.

Arany mindenekelőtt ritmust teremt, illetve ritmust rendel ahhoz, amit leír; gördülékeny felező nyolcasokat. De nem csak így visz lüktetést a szövegbe. Nézzük csak:

Majd vigasság: zene, tánc, bor
Tartja ébren a földházat,

A vigasság után három főnév áll, mintha a zene, tánc, bor a vigasság értelmezői jelzői lennének. De nem azok! A mondat ugyanis továbblejt a soron. Váratlanul kiderül, hogy nincs még vége:

Tartja ébren a földházat,

de itt sincs megállás, jön az újabb Majd. Vagyis a nyelv ritmusa miatt érezzük át a vendégség ritmusát: szó szerint megelevenedik előttünk. Az egész szervezetünk úgy kezd mozogni, ahogyan a zene, tánc, bor hatására mozogna: nem áll meg, továbblejt, nem elmélkedik: ünnepel, táncol, örül, ráfekszik a zene ütemére, hagyja, hogy szétkeringjen ereiben a bor, a mámor, a szépség.

És micsoda szavak! földház, ujudvar (jelentkezzen, aki tudja, hogy miért kurzív!), öklelés, ez gyönyörű. Hogyan talál valaki a nyelv beláthatatlan bányájában ilyen szavakat, mint öklelés?...

A legszebb mégis az utolsó sor, pontosabban az utolsó sor két jelzője. Micsoda ősi egyszerűségű, micsoda hihetetlenül igénytelen jelzők, semmi cikornya, művészieskedés, egyszerűen csak: Hangos és nagy. Sokszor egy ilyen egyszerű, elemi jelző jobban üt, mint egy pontoskodóbb. Ilyen a magyar nyelvnek ez a pillanata is. [Van Aranynál még egy ilyen: a Tengeri-hántás második sorában: Pirosan száll füstje fel a nagy égre. Az a nagy üt még úgy, mint ez a nagy. Mert ahol az ég nagy, és nem másmilyen, ott máshogyan hallgatjuk meg egy Dalos Eszti történetét.]

Miért üt itt a nagy? Mert ami Zsigmond és a rác vajda között történik, az valami egyszerű és nemes. A vadászat attól nemes, hogy nagy. Kész. Semmi nincs túlragozva, minden a helyén. A vajda pontosan tudja, hogy milyen az, amikor Rácország a császárt fogadja.

4 komment

Címkék: arany jános versrovat


A bejegyzés trackback címe:

https://pontilyen.blog.hu/api/trackback/id/tr232007740

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2010.05.17. 20:22:52

a te verselemzéseid sokkal jobbak, mint azok, amik miatt a verselemzés szó csaknem pejoratív értelmet kapott.

pontilyen 2010.05.17. 20:43:06

@peetmaster:

Köszönöm, ez igazán megtisztelő.

Én egyébként soha nem értettem egyet azzal a mondással, hogy "a vers halála az elemzés". Ellenkezőleg: a vers mindig elemzés során adja ki értelmét, még ha ezt persze legtöbbször nem is írja le az ember úgy, ahogyan én itt.

sleeping dancer · http://sleepingdancer.freeblog.hu 2010.05.18. 11:45:06

Finom elemzés. Annyit tennék hozzá,hogy az utolsó sor jelzői talán azért is "ütnek", mert valójában fel van cserélve a két jelző: "nagy erdőn hangos vadászat" lenne a köznapibb megfogalmazás, míg a "hangos erdőn nagy vadászat" költői, szokatlan, de úgy, hogy mögötte halványan érezzük a köznapibb jelzős szerkezeteket is.

pontilyen 2010.05.18. 12:12:02

@sleeping dancer:

Köszi, ez nagyon jó megfigyelés, amelyre tényleg nem is gondoltam! Teljesen igazad van.

A hangos és a nagy megcserélésével egyben össze is kontaminálódik a kettő, az erdő és a vadászat elválaszthatatlan lesz egymástól, valószínűleg ez is az oka, hogy szinte "ott érezzük magunkat" azon a vadászaton.
süti beállítások módosítása