A Magyar Televíziónak volt egy érdekes ötlete. A foci-világbajnokság egyik szünnapján, tegnap, a meccsek időpontjában levetítettek egy-egy focis filmet: délután Az isteni Diego, este a 6:3, avagy játszd újra, Tutti címűt.
Mindkét film azt a témát dolgozza föl, hogy a futball túlmutat önmagán. Nemcsak egy játék, hanem egy társadalom identitásának alakítója, a történelem része, amely megváltoztatja emberek millióinak életét.
Nagyon különböző a két műalkotás, nem is gondoltam, hogy sikerülhet egyetlen bejegyzésbe belefoglalni a kettőt, az egyik dokumentumfilm-jellegű, érzelmes, "szép" film; a másik pedig ironikus, humoros, szatirikus. De aztán mégiscsak találtam egy közös nevezőt: mindkét film arról szól, hogy az élet él, és élni akar. Diktatúra, nyomor, elnyomás, szegénység: a foci a menekülőút. A foci (Puskás, a 6:3, Maradona, az Aranycsapat, az Isteni Diego, az "aranylábú fiúk") a megtestesült ideológiakritika.
Az isteni Diego megtörtént esetet dolgoz föl. Amikor 2004-ben Diego Maradona, minden idők legnagyszerűbb futballistája, ez a zseniális törpe, aki az argentinok szemében csak Istennel említhető egy napon, de akinek magánéletét a drogfüggőség, a teljes zűrzavar, züllés és elbutulás jellemezte, szívrohamot kapott, és kórházba került. Egész Argentína a tévé és rádió elé tapadt. Argentinok ezrei indultak el Buenos Aires felé, hogy átadják energiáikat, szeretetüket, szívüket a bálványuknak.
A főszereplő, Tati Benítez, egy egyszerű favágó és fafaragó, egy fagyökéren kifaragja az Isteni Diego szobrát, és útnak indul, hogy átadja azt Diegonak.
Kamionokon, rozoga buszokon, szegények, egyszerű emberek, sofőrök, kurvák, csempészek, sánták és vakok között utazva jut el végül oda, ahol már rajongók ezrei várják a kórházból megszökött "Diegot".
És közben az embernek nem tud nem eszébe jutni Dosztojevszkij. Ugyanaz a szegénység, nyomor, koszvadtság, amit a nagy orosz író regényeiből ismerhetünk, de ugyanaz a végtelenül irracionális szeretet, segítőkészség, naivitás is. Nehéz megszabadulni a gondolattól, hogy Oroszország és Dél-Amerika nagyon hasonló hely lehet. Ilyen rajongás tényleg csak a Dosztojevszkij-regényekben létezik.
Honnan jön ez a rajongás? Onnan, hogy Diego a nép fia. Ugyanolyan szegény, egyszerű, jelentéktelen, elnyomott, megalázott és megszomorított ember, mint az argentin pampákon élő, életüket napról napra tengető favágók, kereskedők, prostituáltak. De Maradona följutott a világ tetejére. Egyetlen cseléért, góljáért a világon bárhol, Magyarországon és Új-Zélandon, Koreában és Angliában emberek milliói bámulják csodálkozva. És ez a meseregény valamiért (milyen különös nép lehet az argentin!) olyan mértékű rajongást váltott ki az ország (egy meglehetősen nagy ország) minden tagjából, hogy azt ép ésszel nem is lehet megérteni.
El van csellózva ez a világ, de mégis van remény. Ezt jelenti Argentínának Diego Maradona; mint ahogy ezt jelentette Evita Perón is.
Nem egy celebnek kijáró, tartalmatlan rajongás ez. Benne van az egész latin-amerikai történelem és társadalom minden fájdalmas sérelme, szomorúsága, kétarcúsága.
És itt kapcsolódik a Maradona-film a 6:3-hoz. Az angol-magyar itt, Magyarországon, 1953-ban, egy megalázott és elnyomott népnek ugyanazt jelentette, amit Argentínának az Isteni Diego. Hogy hiába vagyunk kifosztva, tönkretéve, elrontva, mesebeli királyfikként mi is fölérhetünk oda, a világ tetejére, ahol mindenki csodál, bámul, rajong majd minket.
De mégis mennyire jellemző, hogy a 6:3 szükségképpen más film lett, mint Az isteni Diego. A magyarok nem oroszok, és nem argentinok. A magyarok nem tudnak rajongani.
Amiként előbbi két nép a transzcendencia felé tágítja ki önnön rajongását, és metafizikai síkra emeli azt, addig mi, magyarok, mindig és mindenben a cinizmus felé hajlunk. Mi csak olyan bálványokat tartunk, amelyeket csak pár óráig tisztelünk. Ha nem jön az eredmény, netán ezüstérmet merészelnek nyerni az aranylábú fiúk, már gyűlöljük, megvetjük és kigúnyoljuk őket. Életüket ellehetetlenítjük, nem jutalmazzuk őket, hanem, ahol érjük, beléjük rúgunk.
Ennyire undorítóak lennénk? Nem. Legbelül mi ugyanúgy szeretjük Puskásékat. De ez a szemérmes nép (valószínűleg történelmi kényszerek, állandó megalkuvásigény és folyamatosan fenyegető idegen hatalmak hatására) betegesen fél attól, hogy odaadja magát a transzcendenciának. És inkább hőseit áldozza föl.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
ljosecska 2010.07.05. 22:36:06
De a fenti gondolatok sokat megmagyaráznak.
pontilyen 2010.07.06. 10:36:29
Engem is meglepett a csapat fogadtatása. Dehát, úgy látszik, nem lehet eléggé túlbecsülni Argentínában a Maradona-kultuszt. :-)
Összehasonlításképpen: a brazil játékosok némelyikét valóban úgy kellett kimenekíteni a reptérről; a ghánai Asamoah Gyan, aki a vébé egyik igazi hőse volt, pedig máris életveszélyes fenyegetéseket kapott Ghánában...
peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2010.07.06. 15:35:04
Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2010.07.06. 23:42:15
Mindkét film remek, de én semmi kapcsolatot nem látok közöttük. Csak annyit állapítottam meg, hogy végérvényesen és menthetetlenül magyar vagyok... A 6:3-as, időutazós mese sokkal közelebb állt hozzám és az általam elképzelt :) valósághoz, mint a másik.
Azt sem gondolom, hogy a hősöket Magyarországon ne becsülnék meg. Ez a film nem a hősöket relativizálja, hanem pont arról szól, hogy a cinizmus és az elnyomott nemzettudat ellenére - és a diktatúra sportpropagandájának "kontraproduktumaként" - volt egy közös pillanat. Puskásék meg óriások! Még én is teljesen mehatódtam, amikor olvastam, hogy John Cleese (Monty Python-tag) ma is fel tudja sorolni az Aranycsapat tagjait... (14 éves volt a 6:3 idején.)
pontilyen 2010.07.07. 11:25:25
Engem pont azért ragadott meg (jobban) a Maradona-film, mert én sem ilyennek szoktam tapasztalni a valóságot. És mégis hitelesnek éreztem mindegyik jelenetet. Szóval az egzotikussága, az idegensége ragadott meg, az, hogy a dolgokat nem csak magyar módra, azaz nem csak cinikusan lehet szemlélni. [Ez az egyik nagy titka a Dosztojevszkij-regényeknek is.]
Az Aranycsapat tagjait Magyarországon meggyalázták, lehazaárulózták, elüldözték. Még ma is olvasni fociszerető emberek billentyűzetéből is Puskást elítélő véleményeket.
Argentínában elképzelhetetlen lenne, hogy Maradonát elítéljék; pedig sokkal többet tett érte, mint Puskás.