HTML

Pontilyen pont ilyen

"Az ember bármilyen messze jut is ismereteivel, akármennyire is objektíven ítéli meg önmagát, végül egyebet nem nyer az egészből, csupán tulajdon életrajzát." (Friedrich Nietzsche)

Friss topikok

  • Zolimoni: Ez volt az a könyv az életemben, aminél az "Ahaaa!" élmény hetekkel később jött.... (2023.07.12. 20:22) A lét elviselhetetlen könnyűsége
  • Volna: @NetLektor: Őszintén szólva, egyáltalán nem értem a 8-as pontban a szerző értetlenségét. Egyértelm... (2021.03.21. 23:24) A tíz legkiakasztóbb helyesírási hiba a világhálón
  • Csöncsön: @MAXVAL bircaman közíró: Nem cenzúra van, csak mivel föl van rá telepítve a Disqus, kiszedtem a ... (2020.02.24. 20:50) "Jól kellett viselkedni"
  • Sz.E.: Én azt válaszoltam volna a gyereknek, bár egy ilyen korú gyerek azt sem értette volna meg: Ha magy... (2018.07.09. 20:28) Mi az értelme?
  • Csöncsön: KÖZÉRDEKŰ KÖZLEMÉNY (aki esetleg olvassa)! Indítottam egy új blogot: mondataink.blog.hu/ Aki szí... (2017.08.29. 19:33) Az Ég Berlinről

Ennyien vagyunk most

2009. január 31. óta


View My Stats

Címkék

ady (1) aforizma (6) agyalás (12) agymenés (3) aljasság (1) almería (1) álom (11) amerikai psycho (1) arany jános (8) argentína (2) árokásó blog (1) asterix (1) austin (1) a nagyidai cigányok (1) a szajha és a bálna (1) a tanú (1) a titkok kulcsa (1) a vihar (1) babarczy (1) babits (5) bahtyin (1) bajnai (1) balassi (2) balkán (1) baloldal (1) bank (1) barcelona (6) baudelaire (1) bayer (1) beavatás (1) bekezdés (1) berlin (2) berzsenyi (2) bessenyei (1) beszéd (2) beszédaktus elmélet (1) beszélgetés (4) betegség (2) bevándorlók (1) bkv (8) blikk (1) blog (28) blogsablonok (1) bl döntő (1) bogár lászló (1) bölcsesség (1) bölcsészet (2) bölcsészkar (1) bölcsőde (1) boldogság (2) bolondozás (4) bolondság (1) bonhoeffer (1) brecht (1) buber (1) budaházy györgy (1) budapest (17) búék (3) bűn (1) bunkóság (1) butaság (2) butler (1) buzi (1) camus (1) celebek (1) chico buarque (1) cigányok (3) csalódás (1) csíkszentmihályi (2) csipike (1) csoda (1) csokonai (1) dallas (3) dekonstrukció (1) délibáb (1) demokrácia (3) derrida (1) derű (2) der himmel über berlin (1) dionüszosz (1) diploma (2) dohányzás (2) dosztojevszkij (4) eb (5) echo tv (1) edith piaf (1) egyébként (1) egyetem (1) élet (17) ellenőrök (1) el clásico (2) emberek (14) emlékezés (13) én (25) építészet (6) erich fried (1) erotika (1) értelmesség (1) értelmiség (1) érzékenység (1) érzéketlenség (1) esterházy (1) esztétika (1) etika (5) étteremkritika (1) facebook (1) fájdalom (3) fák (1) faludi ferenc (1) fanatizmus (1) fazekas róbert (1) fecsegés (1) federer (2) feldmár (1) felelősség (2) férfiak (3) festészet (2) fikázás (1) film (17) filozófia (36) flow (1) foci (36) foucault (2) franciák (1) franciaország (1) freud (1) freudizmus (1) friedrich (1) ftc (3) gazdaság (1) gazsó (1) gdp (1) getafe (1) giccs (1) goethe (4) gondolatok (2) gondolkodás (45) grafológia (4) grondin (1) guantánamo (1) gyerekek (1) gyilkosság (5) gyomor (1) gyöngyösi (1) győzelem (1) gyűlölet (1) gyurcsány (4) gyurgyák jános (1) haas (1) háború (1) hajnóczy péter (1) halál (7) halálbüntetés (1) halottak napja (1) hawaii (1) hazaszeretet (1) helyesírás (3) hermeneutika (6) hétköznapok (23) hiddink (1) himnuszok (2) hímsovinizmus (1) hírek (3) hócipő (1) hofmannsthal (1) homofóbia (2) homoszexualitás (4) hősök (2) húgocskám (1) húsvét (2) identitás (1) idő (11) igénytelenség (1) iii. richárd (1) indexcímlap (12) iniesta (1) iparművészeti múzeum (1) írás (14) irigység (1) irodalom (20) iskola (1) isten (2) ízeltlábúak (2) japán (2) játék (19) jégkorong (1) jékely (1) jézus (6) jobbik (1) jog (1) john higgins (1) józsef attila (5) káin bélyeg (1) kant (1) kapitalizmus (1) karácsony (3) kávé (1) kegyetlenség (1) kemény istván (1) kép (2) kérdés (1) kereszténység (5) kézilabda (4) kína (1) kisebbségek (3) kisteleki (2) kittler (1) kockulás (1) kóczián (1) koeman (1) koffeinizmus (1) kolláth györgy (1) kolonics györgy (1) költészet (18) költségvetés (1) komment (1) konzervativizmus (3) korrektúra (1) kosztolányi (18) kötelességtudat (1) közélet (11) kő hull apadó kútba (1) kultúra (21) kundera (1) kurvák (1) lánczi (1) léderer ákos (1) lélek (23) lényeglátás (1) lévinas (2) liberalizmus (2) lmp (1) logika (1) lustaság (2) lyotard (1) magány (2) magyarok (2) magyarország (38) maradona (2) márai (1) marian cozma (1) márquez (2) maslow piramis (1) mccain (1) mdf (1) média (2) melegfelvonulás (2) mélypont (1) messi (1) metafora (3) meztelenek és holtak (1) morál (4) moravia (1) mörike (1) mosoly (1) mottó (1) mourinho (1) mszp (3) mu (1) műfordítás (3) munkanélküliség (1) murray (1) musil (2) művészet (5) művészetek (1) nacionalizmus (2) nácizmus (3) nadal (2) nádas (1) napfény (2) nemek (2) németek (3) német romantika (2) nemzeti blogcsúcs (1) nemzeti színház (1) nemzetkarakterológia (1) népszavazás (2) népszótár (1) nevetés (2) nick hornby (1) nietzsche (30) nobel díj (1) nők (1) norvégia (1) nyelv (26) nyelvészet (1) nyilas atilla (1) obama (1) ökopolitika (1) olaszország (2) olimpia (6) olvasmány (24) olvasók (5) önismeret (4) önreflexió (1) öröm (1) ortega y gasset (2) őrület (1) oslo (1) összeesküvés elméletek (1) őszinteség (1) őszöd (1) osztálytalálkozó (2) ötvenes évek (1) ozmium (1) pánikroham (1) pedagógia (6) pesterzsébet (2) petőfi (1) petri (1) pihenés (1) platón (1) pluralizmus (1) polgári védelem (2) politika (22) politikai korrektség (1) pontyi (1) pornó (1) prága (1) pszichológia (13) rabszolgamorál (1) radnóti (2) raymond aron (1) real madrid (1) recenzió (1) reckl amál (1) rejtély (1) relativizálás (2) rend (1) részegség (1) retorika (1) ricoeur (1) rilke (1) rio de janeiro (1) roddick (1) rogán (2) románia (1) roman jakobson (1) román patkány (1) rorty (1) rtl klub (1) samantha (1) schmidt mária (1) seggnyalás (1) shakespeare (4) sivatag (1) slágerek (1) sleeping dancer (1) slota (1) snooker (4) sólyom (2) sötétség (2) spanyolország (5) spanyol olasz (1) sport (14) stadionok (5) statcounter (1) stilisztika (2) szabadka (1) szabó lőrinc (1) szdsz (2) szegénység (1) szégyen (3) szemantika (1) szemétség (1) szent ágoston (1) szenvedély (6) szerb antal (2) szerelem (2) szerénység (1) szeretet (8) szexualitás (3) szlovákia (1) szmájlik (2) sznobizmus (1) szocializmus (1) szókincs (3) szorongások (16) sztrájk (1) születésnap (3) szúnyog (1) szurkolók (6) tanárverések (1) tanulás (1) tarka magyar (1) társadalom (19) tavasz (1) technokrácia (2) tenisz (2) tériszony (1) terrorizmus (1) teszt (1) tgm (1) tibet (1) titok (1) tolsztoj (4) török gábor (1) történelem (9) tortuga (1) transzcendencia (1) trianon (1) tudatmódosítók (2) tudomány (6) újév (1) ünnep (8) usa (3) usain bolt (1) uszoda (1) utcák (6) vallás (1) városok (4) vb (2) velázquez (1) vér (1) vers (23) versrovat (32) világháló (11) világpolitika (2) világválság (1) villamosok (3) vírus (1) vita (1) vitézy (1) vizsga (1) vörösiszap katasztrófa (1) was es ist (1) wc (1) weöres (2) wikipédia (1) wimbledon (2) wittgenstein (1) zsenialitás (4) Címkefelhő

2009.02.24. 12:00 pontilyen

Gyűlölök és szeretek

Hogy a gyűlölet valamiképpen összefügg a szeretettel, azt nagyon régóta tudjuk. Azt is, hogy nem pusztán ellentétről van szó. Vagyis nem arról, hogy valakit vagy szeretek, vagy gyűlölök, és ha szeretem, akkor (soha) nem gyűlölhetem, ha pedig gyűlölöm, akkor (soha) nem szerethetem. A kétféle érzelem viszonya — ezt mindenki tudja — lényegesen bonyolultabb ennél.

Azt az éppoly közhelyes, mint amennyire téves megállapítást mindenesetre sohasem fogadtam el, mely szerint "a gyűlölet a szeretet egyik formája". Nem. Ha valaki engem gyűlöl, akkor az engem nem szeret. Ha én valakit gyűlölök, akkor azt én nem szeretem. Lehet, hogy az egyik pillanatban igen, aztán utána már nem, de egyszerre, azaz ugyanabban a pillanatban nem megy a kettő. A szeretet és a gyűlölet egyaránt betöltik az idő egészét.

Mindez onnan jutott eszembe, hogy olvastam végre egy olyan meghatározást a gyűlölet és a szeretet jelenségéről, amely számomra legalábbis megmagyarázza a két érzelem hasonlóságát és különbségeit. Martin Bubertől, a múlt században élt zsidó gondolkodótól (írótól és vallásfilozófustól) származik az alábbi idézet; egy embertől, akinek minden szavában a szeretet működését érzem. [A kiemelést, azaz az aláhúzást én eszközöltem.]

— Úgy beszélsz a szeretetről, mintha az lenne az egyetlen viszony az emberek között; de van-e jogod akár csak példaként is választani a szeretetet — hiszen gyűlölet is létezik?
— Amíg a szeretet "vak", vagyis: amíg nem egész lényt lát, még nem áll igazán a viszony alapszavának jegyében. A gyűlölet természete szerint vak; egy lénynek csak valamely részét lehet gyűlölni. Aki egy lényt egészében lát, és el kell utasítania, az már elhagyta a gyűlölet birodalmát, s átlépett oda, ahol ember mivoltunknak megfelelően korlátozódik a Te kimondásának lehetősége. Hogy az emberrel megtörténik, hogy nem képes a vele átellenben álló embernek kimondani az alapszót, amely mindig magában foglalja a megszólított lény igenlését, s így vagy a másikat vagy saját magát el kell utasítania — ez az a korlát, melyhez érve a viszonyba lépés felismeri önnön viszonylagosságát, s e viszonylagosság csak e korlát eltűntével fog eltűnni. S mégis: az az ember, aki egyenesen gyűlöl, közelebb van a viszonyhoz, mint a szeretet- s gyűlölettelen.

Egyetlen viszony van tehát Én és Te között: a szeretet. A gyűlölet arról ismerszik meg, hogy "vak", vagyis képtelen a Te-t egészként látni. A gyűlölet azért van közelebb a szeretethez, mint a semlegesség (azaz a Te-viszony, tehát az ember és ember közti viszony ignorálása), mert megkísérli a viszonyba lépést. Aki gyűlöl, az szeretne szeretni.

26 komment

Címkék: filozófia szeretet olvasmány gyűlölet buber


A bejegyzés trackback címe:

https://pontilyen.blog.hu/api/trackback/id/tr28962757

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nanena · http://nanena.blog.hu 2009.02.24. 14:18:46

Hűha, elég nehéz olvasmány. Csak úgy lehet megérteni, ha a fogalmakon ugyanazt értjük mint Buber. Először ezt kellene megértenem, s utána a kapcsolatokat.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.02.24. 14:49:21

odi et amo
quare it faciam fortasse requiris
nescio, sed fieri sentio et excrucior
(és ez most fejből ment, kérek kocakcukrot)

a két érzelem megértéséhez a kognitív disszonancia redukció segíthet.

pontilyen 2009.02.24. 18:33:17

@nanena:

Meglep, hogy ezt írod. Szerintem pont, hogy viszonylag egyszerű fogalmakkal operál. Mégse egy Hegel... :-)

Te: aki (vagy ami) nem Az, vagyis aki (vagy ami) nem tárgy (nem "objektum"), és nem tárgyiasítható (nem "objektiválható").


@bs395:

Gratula, szép volt! :-)

Kognitív disszonancia redukció?...

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.02.24. 18:59:32

@pontilyen:
hu.wikipedia.org/wiki/Kognit%C3%ADv_disszonancia

tudományosan megfogalmazva az emberi lét elviselhtetetlen könnyűsége.

pontilyen 2009.02.24. 19:08:47

@bs395:

Tudom, hogy mit jelent, de hogy jön ide?

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.02.24. 19:13:17

@pontilyen:
az, hogy szeretsz-e vagy gyűlölsz valakit éppen valamiért, az az érzékelésed és a korábbi tapasztalataid függvénye - valakit "egészként" látni.
a később hibásnak bizonyuló választások (gyűlölni vagy szeretni), az érzelmek ellentétbe fordulása az, amikor a vélt valóság "visszarúg".
ez a kognitív disszonancia redukció, hogy addig odázzuk a visszarúgást, amíg csak lehet.
senkit se fogsz 2egészében" megismerni, még magadat sem (ha szerencsés vagy).

pontilyen 2009.02.24. 23:27:48

@bs395:

Nyilván egy transzcendens gondolkodás Buberé, és csak transzcendens gondolkodással érthető meg.

Vagyis ha abból indulunk ki, hogy a léten túl "van" valami, ami nemlét.

Máskülönben az egész gondolatmenete valóban olyan zagyvának és gyerekesnek tűnik, amilyennek fölvázolod.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.02.24. 23:42:29

@pontilyen:
léten túl pontosan a nemlét van. túl rajta, utána. nem mellette.
zagyvának nem tűnik, de a transzcendens evilági hatásainak erőltetése néha tényleg "gyerekesnek" tűnik nekem - menekülésnek, ábrándnak, a vágyak irreális akarásának, valóságnak vélésének. de ez én vagyok :-).

vagy arra gondolsz, hogy az én magyarázatom zagyva és gyerekes? :-P

pontilyen 2009.02.25. 00:07:39

@bs395:

Nem, nem a te magyarázatod. Bár ha így érted... ;-))

Számomra valahogy csak az olyan gondolkodók hitelesek, akik számolnak azzal, hogy mindig van valamilyen többlet a létben, amely nem kimondható.

Persze jogosnak tűnhet a kritikád, hogy akkor minek beszélnek róla. Hát miért? Mit vesztünk vele, ha pontatlanok is (sőt EREDENDŐEN TÉVESEK) a fogalmaink? Ha tényleg van "visszarúgás", akkor az nem a kifejezés pontatlansága miatt jön, hanem eleve eljönne.

Aki nem beszél egészlegességről, nincs előrébb, legfeljebb megcsonkítja a fogalomkészletét. Aki beszél? Talán megsejtethet valamit abból, ami úgyis (szükségszerűen) több nálunk. Hogy ezt tisztességesen teszi-e, azt pedig mindig az olvasói énünk döntheti el.

Én (most) tisztességesnek érzem a fönti idézetet; te (most) ezek szerint nem.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.02.25. 00:35:12

@pontilyen:
félre vagyok értve :-).
az én kis rideg materiális világom - egyébként lenyűgöző - nem megismerhető a maga teljességében.
ami ellen tiltakozok, az a transzcendens, hogy ezen a világon kívül van egy szebb, jobb, nagyobb, mert érzésem szerint e miatt az elvágyódás miatt kihagyjuk a mostani szépségeit (és itt fog jönni a tiltakozás, hogy a transzcendens érzelmi töltete nélkül ugyan mi szép is van a világban, de ez messzire visz, hogy mi is az az érzelem).
vagyis a visszarúgás mindenkinek kijár. a disszonancia redukció arról szól, hogy nem vagyunk hajlandóak tudomásul venni, amikor megtörténik, akár transzcendens valaki, akár nem.

pontilyen 2009.02.25. 00:56:01

@bs395:

Én is (meg Buber is) félre vagyok értve. :-)

A transzcendens nem azt jelenti, amit leírsz. Nincsen "másik világ"; pont az a lényeg, hogy nincs. Azért transzcendens, mert NEM "van".

Erről majd bővebben is szeretnék majd írni egyszer.

Amikor a visszarúgást nem vesszük tudomásul, tisztességtelenek vagyunk (hazudunk). A fönti szöveg szerintem nem tisztességtelen. Buber is elismeri, hogy a szeretet, azaz az egészlegesség érzése csak pillanatnyi állapot lehet. Igaz, ebben a pillanatban paradox módon, mint minden pillanatban (egyébként ERRŐL SZÓL szerintem az "örök visszatérés" nietzschei tana) a létezés egésze benne van.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.02.25. 01:17:40

@pontilyen:
várom a transzcendens értelmezését akkor :-).

"Amikor a visszarúgást nem vesszük tudomásul, tisztességtelenek vagyunk (hazudunk)."
üdvözöllek a világomban. mármint ahogy én látom, nem úgy, ahogy élem, vagy "helyesnek" tartom.

ehje aser 2009.02.25. 10:18:28

Aki gyűlöl, az szeretne szeretni.

Aki gyűlöl, az fél pont

Az az érzésem, hogy ezzel a bejegyzéseddel kompenzálni akarsz pont A levegő ritkul(t) körülötted, s most nagyon akarod, hogy szeressenek pont

Egyébként és mindenesetre: A szeretetben nincs félelem, sőt a teljes szeretet kiűzi a félelmet; mert a félelem gyötrelemmel jár, aki pedig fél, nem lett tökéletessé a szeretetben. (1Jn 4, 18)

Érted, nem lett!

milena 2009.02.25. 11:33:18

Aki gyűlöl, az szeretne szeretni -- ez nagyon így van. Az ember azt gyűlöli, aki visszautasítja, vagy azt, aki emlékezteti arra, hogy ő maga milyen, vagy milyen szeretne titokban lenni.

Mikor gyűlöltem bizonyos személyeket, bármire hajlandó lettem volna, hogy szeressenek, és így én is szerethessem őket.

pontilyen 2009.02.25. 12:05:51

@bs395:

Összeszedem magam, és megírom. Lehet, hogy külön posztban.

@ehje aser:

Hogy érted azt, hogy "ritkul körülöttem a levegő"?

@milena:

Szerintem mi rokonlelkek vagyunk. :-) Szó szerint megfogalmaztad, amit én is tapasztaltam.

ehje aser 2009.02.25. 13:07:31

Érteni nem értem, csupán értelmezni próbáltam a bejegyzésed. És az ötlött fel bennem - lehet rosszul -, hogy Pontilyen érzései végletek közt hánykolódnak, küszködnek, nem-e valamiféle "ritka levegő" érzet teszi-e ezt vele. Csupán értelmezésem csupán aggódás.

:-)

ehje aser 2009.02.25. 13:37:57

Pontosítanám a "ritkul-a-levegőt", valamiféle kielégületlenségre gondolok.

pontilyen 2009.02.25. 13:42:08

@ehje aser:

Köszönöm az aggódást.

Igen, mit tagadjam, a szeretetből sohasem elég. :-)

De nem csupán (?) erről szól a poszt.

ehje aser 2009.02.25. 13:50:50

"bármire hajlandó lettem volna, hogy szeressenek " - milena.

Igen, Ady híres sorát juttatja eszembe: Szeretném, ha szeretnének-et, az örök Nő vágyát, óhaját, sóhaját. Hogy ne mondjam nyafogását, nyavalygását.
Namármost, ha Pontilyen bárminemű rokonlelkiséget vél felfedezni milenában, akkor a feminin jelleg okkal tételezhető fel benne. :-)

Egyébként az örök Férfi ezt így mondja: Szeretném, ha szeretnék!

ehje aser 2009.02.25. 13:53:50

@pontilyen: Már bizony a gyűlöletről most nem leszek hajlandó semmiféle formában és senkihez köthetően beszélni pont

pontilyen 2009.02.25. 13:58:49

@ehje aser:

:-)

Nem csupán így értettem a nem csupánt.

milena 2009.03.01. 22:52:23

@pontilyen: Hát, örülök, hogy így gondolod :)

@ehje aser: Aztán azt honnan tudod, hogy Ady versében a lírai alany nő? És azt honnan veszed, hogy én nő vagyok? Hm? :)

ehje aser 2009.03.02. 08:07:44

@milena: A feminin jellegről beszéltem, nem állítottam, hogy nő lennél.

AdamT · http://durva.blog.hu 2009.03.05. 12:54:42

Én is milena értelmezésével tudok azonosulni leginkább...

Csak azt tudod gyűlölni, akit tudnál szeretni is. Feltételezem, hogy a két érzés megélésekor nagyon hasonló biokémia reakciók zajlanak le az emberben (bs395 materialista világznézetébe illeszkedvén :) )

Feltételezem, hogy a szeretet kölcsönösségének hiánya váltja ki a gyűlöletet, tehát egyfajta lelki pótcselekvés. A lélekben (bocs bs395, ez már nem materiális) felmerül egy igény, amit olyan emberrel szemben támasztunk, aki valamiért fontos. Ha ezt az igényt ez a személy nem tudja/akarja beteljesíteni, akkor egy hiány keletkezik, amit az elvárás-nem megkapás okoz. Ennek a nem egyensúlyi állapotnak a megszűntetésére, úgymond a lélek egyensúlyi állapotba kerülésére alakulhat ki a gyűlölet.

Ezt most jól megmondtam :))

pontilyen 2009.03.05. 13:23:54

@AdamT:

Eszembe jutott egy idézet erről a "lelki ökonómiáról" a Tulajdonságok nélküli ember című regényből:

"Ha a szeretet és partnere között a természetes szabályozó csereviszony fogyatékos, a szeretet egészségtelen szövetté fajul el."

AdamT · http://durva.blog.hu 2009.03.05. 13:41:39

@pontilyen:
És ennek az "egészségtelen szövetnek" a túlburjánzása maga a gyűlölet.

Van benne ráció.
süti beállítások módosítása