Hosszú éveken át féltem elolvasni Camus Közöny (valójában: Az idegen) című regényét. Tudtam, hogy túlságosan is erős szöveg, ezért óhatatlanul fájni fog. Aztán egyszer már muszáj volt elolvasnom (és hát győzött a kíváncsiság), és nem csalódtam: tényleg fájt.
Miért fájt? Azért, mert a szöveg látszólag következetesen ignorál mindenféle transzcendenciát. Csak az van, ami van. Túlvilág nem létezik. (Akinek ez a gondolat nem fáj, az semmit sem ért a regényből, az a lehető legrosszabb olvasója. Minden erős szöveg fájdalmas, mert kibillenti az embert megszokott kényelméből. Az olvasás: fájdalom.)
Aztán rájöttem valamire, igaz, csak az utóbbi hetekben: a transzcendencia voltaképpen nem más, mint a transzcendencia ignorálása. Camus regénye pontosan azért fájt, és azért annyira gyönyörű regény, mert transzcendens világot ábrázol.
Muszáj ezt megmagyaráznom.
A transzcendenciáról azt szokták képzelni, hogy az valamiféle túlvilágot jelent. Önmagában természetesen pontos ez a meghatározás. Az nem pontos, sőt az a kifejezetten téves és hibás, ahogyan ezt a túlvilágot elképzelik. Már eleve ott kezdődik a baj, hogy megpróbálják elképzelni. Ilyenkor egy ősz szakállú öreg bácsi jut eszünkbe, aki a mennyekben trónol, körülvéve fiatal, meghatározhatatlan nemű, szárnyas emberekkel, akik trombitálnak, mellette egy fekete patás alakkal, aki kéményseprő színű ruhában bohóckodik, amikor pedig rossz kedve van, akkor saját készítésű üstjében élő embereket főz, az ősz hajú bácsi teljes beleegyezésével.
Ilyesféle túlvilág természetesen nem létezik. Aki hisz benne, az sürgősen felejtse el. [Vagyis, hogy pontos legyek: természetesen létezik. Az illető ember képzeletében.]
Túlvilág viszont [valóságosan is] létezik.
A túlvilág azt jelenti: "ami a világon túl van". De mi van a világon túl? A világon túl a semmi van. Az a tudat, hogy létezik egyáltalán semmi, Heidegger szerint a legmélyebb, legátfogóbb és legalapvetőbb probléma, melyen egyáltalán lehetséges gondolkodni. Miért van egyáltalán semmi? Miért van egyáltalán valami? (Mélyen belegondolva a két kérdés pontosan ugyanarra vonatkozik.)
Találtam magamnak egy új filozófus-bálványt, Emmanuel Lévinast, aki mintegy "összekötötte" Heidegger gondolatvilágát a fenomeológia filozófiájával [a fenomenológia alapproblémája ugyebár az, hogy hogyan jelenik meg előttünk a világ; például hogyan lehetséges az, hogy egy embert sohasem látunk pontosan ugyanolyannak, mégis tudjuk, hogy az egy valaki]; és rámutatott: ami a világ(unk)on túl van, az egy másik (ember) világ(a).
Vagyis mi a probléma az öreg bácsival, aki a felhők tetején ücsörög? Az, hogy ez egy totálisan (a totalitás Lévinas kedvenc szitokszava, hozzáteszem: teljes joggal!) immanens, totálisan az énünkhöz kötött elképzelés a világról. Ez az elképzelés nincsen túl rajtunk, hiszen mi alkottuk meg. Minden, ami az én tudatom: én vagyok.
A transzcendencia (azaz a Másik) ott kezdődik, hogy nem fér bele a tudatomba. Nem tudom birtokolni. Nem tudom megérteni. A transzcendencia azzal szembesít, hogy tudatom a világról csak az Én tudatom; a világ azonban mérhetetlenül több, mint az Én tudatom.
Mi ez a többlet? Ez a többlet az, ami nem fér bele az én-tudatomba, bármennyire is szeretném. Ez a többlet az, ami nem jeleníthető meg, nem tehető tárggyá, nem vizsgálható tudományos eszközökkel. Mert ami vizsgálható tárgyként, az része az én tudatomnak. A Másik (azaz a transzcendencia) túl van az én tudatomon.
Miért fájt Camus Idegen című regénye? Azért, mert az idegennel, azaz a Másikkal szembesülni először mindig fájdalmas. Fájdalmas azzal szembesülni, hogy mindaz, amit tudok és amit megértettem a világból, semmi más és semmi több, mint Én vagyok. Ám a Másik, azaz az Idegen, azaz a transzcendencia, azaz a Végtelen (Lévinas másik kulcsszava, melyet a totalitással szögez szembe) hordoz egy csodálatos ígéretet is: a létezés nem arról szól, hogy bekebelezzük a létet, hanem van benne egy mérhetetlen (végtelen) többlet is, melyet lehetetlenség bekebelezni.
Igen, magában a létezésben van ez a többlet. Így ír Lévinas:
"A lét másikjához távozni annyi, mint másképp, mint lenni. Nem másképp lenni, hanem másképp, mint lenni. S nem nem-lenni."
Lévinas pont azt mondja, amit Nietzsche: a létezés mindig a másik rovására létezik; minden lény állandó háborúban áll a többi lénnyel. Aki látszólag békés és altruista, az csak egy körmönfontabb módját választja a másik elpusztításának.
Ám az önző ember totalitásán túl ott van a végtelen, mely minden totalitáson túlcsordul. Ha lenni = a másik elpusztítása; akkor a másképp, mint lenni = a vendég befogadása, vendégszeretet. Olyan tapasztalat, melyet sohasem lehet birtokolni, legfeljebb megélni, a Másik világában megfürödve, de sohasem birtokolva, sohasem megértve azt.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.03.01. 15:56:42
már önmagában a kijelentés, hogy ezen kívül van valami (ami nem semmi) spekuláció. ilyesztő élmény olyan embert hallgatni vagy olvasni, aki közli, hogy ő már megtapasztalta azt a másik világot, ami - természetünkből adódóan - nem megtapasztalható.
erre mondta tölgy, hogy az ókori materilaisták kiírták magukat az életből, de én valahogy fordítva látom.
nanena · http://nanena.blog.hu 2009.03.01. 20:50:06
Én is azt gondolom, hogy a semmi lesz a másvilágon. De semmiből születtünk. S miért gondoljuk, hogy a semmi rossz? Lehet, hogy a semmi Én vagyok. De lehet, hogy semmi fogalmunk a semmiről. Nem vagyok filozófus. Mindenki csak a saját világát látja, s mindenki világa más. Talán igazak a fentiek, másként, mit lenni is mindenkinek más. Lehet, hogy a lenni ellentéte a semmi, de az nem az a semmi, amit mi gondolunk róla.
pontilyen 2009.03.01. 23:19:04
Éppen arról van szó, hogy (például) Camus narrátora csupa olyasmiről beszél, ami evilági. Pontosan ezzel tudatosítja, hogy túl van az én világomon. Ez az élmény ijesztő. Maga a lét ijesztő.
(Lévinas persze nem egzisztencialista. Szerintem valami izgalmasabbat és igazabbat mond, mint az egzisztencializmus. Ám abban, hogy nem helyez metafizikai rendszert a létezők fölé, az egzisztencialistákkal rokon.)
@nanena:
Mindig ez a "lesz"... A másvilág nem "lesz", hanem van. :-) Az által, hogy te örökké másvalaki vagy, mint én, eleve nem érhetlek (f)el.
Aki tagadja a másvilágot, a Másikat tagadja; vagyis úgy képzeli, hogy tudata az egész létezést átfogja.
bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.03.02. 01:26:31
így viszont a transzcendens - lucretius nyomán szabadon - felesleges, ahogy felelsleges minden velel való foglalkozás is (pláne intézményesítve... brrr...)
@pontilyen:
nem a lét ilyesztő, hanem az értelme :-)
a börtönigazgató átgyújt ricco-nak egy kis dobozt:
- mi at?
- ez? ez egy ősi kínai feladvány, ami az élet értelméről szól.
- tényleg? és mi az élet értelme?
ricco megnyom egy gombot a dobozon, az átalakul pisztollyá:
- hogy véget ér!
és lelövi a börtönigazgatót.
ehje aser 2009.03.02. 08:04:27
Mint a kagylóba zárt igazgyöngy, mint a szív mélyébe rejtett fájdalom, mint gondolataink jég-kése agyunkban - nem felelünk meg a hajnaltól éjfélig rohanó gyarló életnek.
Az ÉG az otthonunk.
pontilyen 2009.03.02. 12:40:14
Jó, hát semmivel sem kell foglalkozni, sem a túlvilággal, sem az evilággal. Viszont akkor ez nem anarchizmus, hanem nihilizmus. :-(
@ehje aser:
Hogy is írta az öt éves Kosztolányi? :-)
nanena · http://nanena.blog.hu 2009.03.02. 14:04:39
rakovszk 2009.03.02. 15:52:28
Amit nem egészen értek, hogy mire gondolsz: ugyanaz-e a transzcendencia és a túlvilág? És ha igen akkor a túlvilág az ehhez a világhoz képest jelent túlvilágot vagy pedig az én világomhoz képest? A Másik-e a transzcendencia vagy inkább maga az Isten? Vagy a kettő valahol egy és ugyanaz?
Amúgy Karinthy-nak van erről (a túlvilágról) egy érdekes pár oldalas írása (meg persze egy regénye is :-) ), nem tudom ismered-e.
pontilyen 2009.03.02. 21:10:51
A világ az én világom, vagyis a túlvilág mindaz, ami túl van az én világomon. Nem feltétlenül Istennek kell ezt a túlcsordulást elképzelnünk, sokkal inkább egy másik EMBERNEK*.
Tudvalevő ugyan, hogy a legtöbb ember azt képzeli: ismeri a másik embert az egész tudatával együtt; valójában ez nincsen így. A másik emberből csakis annyit ismerhetünk, amennyit az bennünk megváltoztat. A többi idegen marad, kívül esik a tudatunkon. Mégis az arc, az idegen ember arca szembesít minket vele.
Karinthyt linkeld légyszi, ha tudod!
* Erről jut eszembe: Freud ugyebár az Isten képzetét annak tulajdonította, hogy a gyermek öntudatlanul fölnagyítja saját apjának képét, és Istent csinál belőle. Ha a Másikat transzcendensnek fogjuk föl, akkor ez a freudi elmélet is új megvilágításba kerül. Az Isten képzete nem pusztán gyerekes vágy lesz, hanem a másikkal való találkozás szüntelen traumája.
rakovszk 2009.03.02. 22:46:30
Igazából azt nem tudom elhelyezni, hogy hogy viszonyul ez a felfogás mondjuk a vallásos (keresztény) transzcendencia felfogáshoz. Ott arról van szó, hogy ez az egész világ, az egész élet 'töltődik fel' valamilyen külső fénnyel. A transzcendencia ebben a felfogásban az immanenciának, mint az e világnak az ellentéte, vagy talán nem is az ellentéte, de ahhoz való viszonyában áll fenn.
Amiről te írsz az érdekes, csak az a bajom, hogy olyan mintha nem egyszerűen azt mondanád, hogy van egy ilyen fajta transzcendencia, hanem azt, hogy EZ a transzcendencia (a másik ember) és az a fajta transzcendencia amiről a vallások beszélnek értelmetlen.
Karinthy: epa.oszk.hu/00000/00022/00450/14066.htm
illetve van egy előzménye is:
epa.oszk.hu/00000/00022/00450/14065.htm
pontilyen 2009.03.03. 13:40:51
Írtam tavaly is egy posztot Lévinasról, és abban pont idéztem tőle egy gondolatot arról, hogy az ő általa javasolt gondolkodás miért nem "torkollik isteni vagy emberi teljességbe". Vö.: pontilyen.blog.hu/2008/02/27/a_josag_amelybe_a_beszed_torkollik
Amikor ezt olvastam, minden eddiginél világosabban fogalmazódott meg bennem a "problémám a vallással". Remélem, az idézet által sikerül valamit megértetnem belőle.
Karinthyt köszi, rajta leszek! :-)