HTML

Pontilyen pont ilyen

"Az ember bármilyen messze jut is ismereteivel, akármennyire is objektíven ítéli meg önmagát, végül egyebet nem nyer az egészből, csupán tulajdon életrajzát." (Friedrich Nietzsche)

Friss topikok

  • Zolimoni: Ez volt az a könyv az életemben, aminél az "Ahaaa!" élmény hetekkel később jött.... (2023.07.12. 20:22) A lét elviselhetetlen könnyűsége
  • Volna: @NetLektor: Őszintén szólva, egyáltalán nem értem a 8-as pontban a szerző értetlenségét. Egyértelm... (2021.03.21. 23:24) A tíz legkiakasztóbb helyesírási hiba a világhálón
  • Csöncsön: @MAXVAL bircaman közíró: Nem cenzúra van, csak mivel föl van rá telepítve a Disqus, kiszedtem a ... (2020.02.24. 20:50) "Jól kellett viselkedni"
  • Sz.E.: Én azt válaszoltam volna a gyereknek, bár egy ilyen korú gyerek azt sem értette volna meg: Ha magy... (2018.07.09. 20:28) Mi az értelme?
  • Csöncsön: KÖZÉRDEKŰ KÖZLEMÉNY (aki esetleg olvassa)! Indítottam egy új blogot: mondataink.blog.hu/ Aki szí... (2017.08.29. 19:33) Az Ég Berlinről

Ennyien vagyunk most

2009. január 31. óta


View My Stats

Címkék

ady (1) aforizma (6) agyalás (12) agymenés (3) aljasság (1) almería (1) álom (11) amerikai psycho (1) arany jános (8) argentína (2) árokásó blog (1) asterix (1) austin (1) a nagyidai cigányok (1) a szajha és a bálna (1) a tanú (1) a titkok kulcsa (1) a vihar (1) babarczy (1) babits (5) bahtyin (1) bajnai (1) balassi (2) balkán (1) baloldal (1) bank (1) barcelona (6) baudelaire (1) bayer (1) beavatás (1) bekezdés (1) berlin (2) berzsenyi (2) bessenyei (1) beszéd (2) beszédaktus elmélet (1) beszélgetés (4) betegség (2) bevándorlók (1) bkv (8) blikk (1) blog (28) blogsablonok (1) bl döntő (1) bogár lászló (1) bölcsesség (1) bölcsészet (2) bölcsészkar (1) bölcsőde (1) boldogság (2) bolondozás (4) bolondság (1) bonhoeffer (1) brecht (1) buber (1) budaházy györgy (1) budapest (17) búék (3) bűn (1) bunkóság (1) butaság (2) butler (1) buzi (1) camus (1) celebek (1) chico buarque (1) cigányok (3) csalódás (1) csíkszentmihályi (2) csipike (1) csoda (1) csokonai (1) dallas (3) dekonstrukció (1) délibáb (1) demokrácia (3) derrida (1) derű (2) der himmel über berlin (1) dionüszosz (1) diploma (2) dohányzás (2) dosztojevszkij (4) eb (5) echo tv (1) edith piaf (1) egyébként (1) egyetem (1) élet (17) ellenőrök (1) el clásico (2) emberek (14) emlékezés (13) én (25) építészet (6) erich fried (1) erotika (1) értelmesség (1) értelmiség (1) érzékenység (1) érzéketlenség (1) esterházy (1) esztétika (1) etika (5) étteremkritika (1) facebook (1) fájdalom (3) fák (1) faludi ferenc (1) fanatizmus (1) fazekas róbert (1) fecsegés (1) federer (2) feldmár (1) felelősség (2) férfiak (3) festészet (2) fikázás (1) film (17) filozófia (36) flow (1) foci (36) foucault (2) franciák (1) franciaország (1) freud (1) freudizmus (1) friedrich (1) ftc (3) gazdaság (1) gazsó (1) gdp (1) getafe (1) giccs (1) goethe (4) gondolatok (2) gondolkodás (45) grafológia (4) grondin (1) guantánamo (1) gyerekek (1) gyilkosság (5) gyomor (1) gyöngyösi (1) győzelem (1) gyűlölet (1) gyurcsány (4) gyurgyák jános (1) haas (1) háború (1) hajnóczy péter (1) halál (7) halálbüntetés (1) halottak napja (1) hawaii (1) hazaszeretet (1) helyesírás (3) hermeneutika (6) hétköznapok (23) hiddink (1) himnuszok (2) hímsovinizmus (1) hírek (3) hócipő (1) hofmannsthal (1) homofóbia (2) homoszexualitás (4) hősök (2) húgocskám (1) húsvét (2) identitás (1) idő (11) igénytelenség (1) iii. richárd (1) indexcímlap (12) iniesta (1) iparművészeti múzeum (1) írás (14) irigység (1) irodalom (20) iskola (1) isten (2) ízeltlábúak (2) japán (2) játék (19) jégkorong (1) jékely (1) jézus (6) jobbik (1) jog (1) john higgins (1) józsef attila (5) káin bélyeg (1) kant (1) kapitalizmus (1) karácsony (3) kávé (1) kegyetlenség (1) kemény istván (1) kép (2) kérdés (1) kereszténység (5) kézilabda (4) kína (1) kisebbségek (3) kisteleki (2) kittler (1) kockulás (1) kóczián (1) koeman (1) koffeinizmus (1) kolláth györgy (1) kolonics györgy (1) költészet (18) költségvetés (1) komment (1) konzervativizmus (3) korrektúra (1) kosztolányi (18) kötelességtudat (1) közélet (11) kő hull apadó kútba (1) kultúra (21) kundera (1) kurvák (1) lánczi (1) léderer ákos (1) lélek (23) lényeglátás (1) lévinas (2) liberalizmus (2) lmp (1) logika (1) lustaság (2) lyotard (1) magány (2) magyarok (2) magyarország (38) maradona (2) márai (1) marian cozma (1) márquez (2) maslow piramis (1) mccain (1) mdf (1) média (2) melegfelvonulás (2) mélypont (1) messi (1) metafora (3) meztelenek és holtak (1) morál (4) moravia (1) mörike (1) mosoly (1) mottó (1) mourinho (1) mszp (3) mu (1) műfordítás (3) munkanélküliség (1) murray (1) musil (2) művészet (5) művészetek (1) nacionalizmus (2) nácizmus (3) nadal (2) nádas (1) napfény (2) nemek (2) németek (3) német romantika (2) nemzeti blogcsúcs (1) nemzeti színház (1) nemzetkarakterológia (1) népszavazás (2) népszótár (1) nevetés (2) nick hornby (1) nietzsche (30) nobel díj (1) nők (1) norvégia (1) nyelv (26) nyelvészet (1) nyilas atilla (1) obama (1) ökopolitika (1) olaszország (2) olimpia (6) olvasmány (24) olvasók (5) önismeret (4) önreflexió (1) öröm (1) ortega y gasset (2) őrület (1) oslo (1) összeesküvés elméletek (1) őszinteség (1) őszöd (1) osztálytalálkozó (2) ötvenes évek (1) ozmium (1) pánikroham (1) pedagógia (6) pesterzsébet (2) petőfi (1) petri (1) pihenés (1) platón (1) pluralizmus (1) polgári védelem (2) politika (22) politikai korrektség (1) pontyi (1) pornó (1) prága (1) pszichológia (13) rabszolgamorál (1) radnóti (2) raymond aron (1) real madrid (1) recenzió (1) reckl amál (1) rejtély (1) relativizálás (2) rend (1) részegség (1) retorika (1) ricoeur (1) rilke (1) rio de janeiro (1) roddick (1) rogán (2) románia (1) roman jakobson (1) román patkány (1) rorty (1) rtl klub (1) samantha (1) schmidt mária (1) seggnyalás (1) shakespeare (4) sivatag (1) slágerek (1) sleeping dancer (1) slota (1) snooker (4) sólyom (2) sötétség (2) spanyolország (5) spanyol olasz (1) sport (14) stadionok (5) statcounter (1) stilisztika (2) szabadka (1) szabó lőrinc (1) szdsz (2) szegénység (1) szégyen (3) szemantika (1) szemétség (1) szent ágoston (1) szenvedély (6) szerb antal (2) szerelem (2) szerénység (1) szeretet (8) szexualitás (3) szlovákia (1) szmájlik (2) sznobizmus (1) szocializmus (1) szókincs (3) szorongások (16) sztrájk (1) születésnap (3) szúnyog (1) szurkolók (6) tanárverések (1) tanulás (1) tarka magyar (1) társadalom (19) tavasz (1) technokrácia (2) tenisz (2) tériszony (1) terrorizmus (1) teszt (1) tgm (1) tibet (1) titok (1) tolsztoj (4) török gábor (1) történelem (9) tortuga (1) transzcendencia (1) trianon (1) tudatmódosítók (2) tudomány (6) újév (1) ünnep (8) usa (3) usain bolt (1) uszoda (1) utcák (6) vallás (1) városok (4) vb (2) velázquez (1) vér (1) vers (23) versrovat (32) világháló (11) világpolitika (2) világválság (1) villamosok (3) vírus (1) vita (1) vitézy (1) vizsga (1) vörösiszap katasztrófa (1) was es ist (1) wc (1) weöres (2) wikipédia (1) wimbledon (2) wittgenstein (1) zsenialitás (4) Címkefelhő

2010.01.05. 16:32 pontilyen

Egy orosz elefánt az európai kultúra porcelánboltjában

A minap könyvtárban jártomban szemembe akadt egy igen érdekes könyv. Lev Tolsztoj, a világirodalom egyik legnagyobb íróóriása írta Shakespeare-ről, a világirodalom másik legnagyobb íróóriásáról. Nem olvastam el az egész könyvet, csak belelapoztam; a lényege így is világos volt. Arról szól, hogy Tolsztoj szerint Shakespeare egy teljesen méltatlanul túlértékelt író, akinek szövegei egyáltalán nem művésziek, ráadásul erkölcstelenek, és hogy jó lenne, ha ezt minél többen észrevennék. Tolsztoj a Lear királyt elemzi jelenetről jelenetre, és pontról pontra kimutatja róla, hogy micsoda silány, mindenféle valóságérzéket nélkülöző, otromba és nevetséges alkotás, melynek semmi esetre sincs helye a világirodalom legkiválóbb művei között.

Nagyra tartom Tolsztojt, amiért ezt megírta. Én személy szerint egyáltalán nem értek egyet vele; még akkor sem, ha az érzés, hogy Shakespeare határozottan idegen tőlünk, engem is meglegyintett már. Az irodalom (az olvasás) lényege viszont éppen az, hogy leküzdjük az idegenséget, melyet minden egyes szöveg óhatatlanul kelt bennünk. Hogyan lehetséges, hogy Tolsztoj ezt nem értette? És mi az, ami miatt ez a (meghökkentő) nem-értés valahol mégiscsak tiszteletreméltó?

Saját magamat tagadnám meg, ha azt mondanám: az őszintesége miatt. Az őszinte ember nem lehet olyan otromba, mint Tolsztoj. Éppen az őszinte ember nem.

Akkor?

Én azt hiszem, amikor Tolsztoj élete végefelé egészen meredek téziseivel provokálta az európai kultúrát, amikor megírta a Feltámadást és a Kreutzer-szonátát, és leginkább, amikor megszökött otthonról, és élete utolsó napjait egy vasútállomáson töltötte, szóval amikor Tolsztoj már úgy igazán tolsztojánus lett, valahol a lelke mélyén érezhette maga is, és minél hevesebben hangoztatta ellenkezőjét, annál inkább, hogy nincsen igaza. Csak azt nem értette, hogy miért. Nem tudott fölhozni több ellenérvet saját igazságával szemben, ezért rábízta magát az emberiségre, mintegy könyörgőre fogva a dolgot: mondjátok meg ti, hogy hol tévedek.

A nagy író még akkor is csak író tud lenni, amikor él. Tolsztoj végsősoron nem tett mást, mint írt egy hatalmas regényt a saját életéből, egy olyan regényt, melynek saját maga sem látta megoldását. (Kosztolányi írta: "Minden írás, mely mögött nincs az egész élet titka, értelmetlen. Mit fecseg az, aki érti az életet? Az igazi költő nem érti az életet, s azért ír, hogy az írással mint tettel megértse. (Nem azért, hogy másokkal, mint valami tanítómester, megértesse.)")

Tolsztoj nem értette az életet, ám kevés nagyobb dicséret létezik ennél, amit egy ember kapcsán megfogalmazhatunk. Nem értette például, hogy Shakespeare-ben mi a truváj. Nem értette, hogy mások hogyan nem látják, ami nyilvánvaló: nincs élő ember, aki úgy beszélne, ahogyan Shakespeare drámahősei. Nem értette, hogy egy normális ember hogyhogy nem látja: a Lear király kezdő jelenete tökéletesen ellentmond mindannak, amit az emberi lélekről tudni vélünk.

Nem őszinte volt, mert nem azt mondta ki, hogy ő ezt nem érti.

Egy őszinte ember megállt volna ezen a ponton.

Tolsztoj továbbment, és én ezért tisztelem őt. Nekiállt provokálni az egész művelt emberiséget, rámutatva, hogy létünk legvilágosabbnak hitt alapjai is finoman szólva kérdésesek, különösek, érthetetlenek. Gondolkodásra ösztökélt.

És aki gondolkodik, az persze előbb-utóbb rájön, hogy bizony Tolsztoj párbeszédei sem azonosak a valóságos párbeszédekkel; hogy összes lélektani ismereteink öncsaláson alapulnak (azon az előfeltevésen, hogy a hasonló dolgok egyben azonosak is); és hogy Shakespeare végsősoron pontosan azért (is) volt zseni, mert mindezzel nagyon is tisztában volt.

Vagyis Tolsztoj még Shakespeare-nek is jót tett.

Ez általában így is szokott lenni. Semmi sem árt annyit egy klasszikus szerzőnek, mint ha fönntartásainkat elásva kérdezni sem merünk róla; és semmi sem használ annyit, mint a provokatív, szemtelen megkérdőjelezése mindannak, ami őt naggyá tette.

Trappoló elefántként Tolsztoj nyilvánvalóvá tette, hogy európai kultúránk értékei nem csupán díszes porcelánok. Törékenynek látszó külsejük hatalmas és törhetetlen tudást, életet, valóságot takar.

7 komment

Címkék: kultúra shakespeare tolsztoj


A bejegyzés trackback címe:

https://pontilyen.blog.hu/api/trackback/id/tr301649100

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa · http://sslazio.blog.nepsport.hu/ 2010.01.05. 17:39:45

Nagyszerű értekezés, egy roppant művelt embertől!
Néha azzal, ha provokálunk, hosszú távon még jót is teszünk, lásd például Kosztolányi kardkivonása Ady ellen. Pontosabban az Ady "hívők" ellen. Két óriás véleménye egymásról, legyen az bármilyen, mindig tanulságos és figyelemreméltó.

pontilyen 2010.01.05. 17:44:04

@Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa:

Érdekes (?), nekem is eszembe jutott Kosztolányi Adyról írt vitairata. :-)

Sokkal több hasonló, nyílt, markáns véleménykimondásra volna szükség a magyar irodalomban; és ez még akkor is igaz, ha az Ady-cikkről szóló értelmezéseket (nem a kortársakét, hanem a Kosztolányi-elemzőkét) elég siralmas élmény elolvasni. Elítélik, megítélik, mentegetik. Semmi szükség erre. A mi dolgunk nem az, hogy igazságot tegyünk, hanem az, hogy gondolkozzunk.

Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa · http://sslazio.blog.nepsport.hu/ 2010.01.06. 09:43:52

@pontilyen: Pontosan. Az ilyen kritikák nem csak az irodalmat viszik előre, hanem intellektuális élményt nyújtanak minden érdeklődőnek. No meg persze azon is gondolkoznunk kell, utalva egy másik blogra, hogy melyik Kosztolányi kötet kerülne be a legjobb magyar kötetek közé? :)

pontilyen 2010.01.06. 17:19:44

@Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa:

Nekem, azt hiszem, az Aranysárkány volt és marad a legalapvetőbb élmény. Olyan az a regény, mintha a túlvilágból sütne rá aranyfény. Egyszerűen gyönyörű, és talán a legszíngazdagabb mű még a Kosztolányi-oeuvre-ben is.

Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa · http://sslazio.blog.nepsport.hu/ 2010.01.09. 22:40:42

@pontilyen: No igen, és is talán az Aranysárkányt mondanám, de nem meglepő ha azt mondom, rám a legnagyobb, életemet is befolyásoló hatást az Esti Kornél novellaciklus tette, illetve az azt kiegészítő írások. Azt nevezném regényként. :)
süti beállítások módosítása