Végigmentem a minap Budapest új, frissen átadott főutcáján a Kálvin tértől a Szabadság térig. Szokásomtól eltérően ezúttal pontokba szedve fogalmazom meg tapasztalataimat, melyek összességében egyébként nagyon is pozitívak voltak.
1. Mindenekelőtt legyen olyan egy polgármester, mint Rogán. Megpályázta, támogatta, megvalósította. Egy olyan projektbe vágott bele, amely tényleg fontos és arculatformáló. Nem húzta el évtizedekig, nem nőttek évek alatt exponenciálisan a költségek, készen lett a beruházás, mely Budapest belvárosának egészen új jelleget kölcsönzött. Persze kampányfogás is volt; de én szeretem az olyan kampányfogásokat, melyek során épül valami, nem csupán rombolódik a politikai ellenfelek hitele.
2. Régi mániám, hogy Budapest egyedülállóan gazdag város szép épületekben, és hogy ha megfelelően kihasználnánk ezt az adottságot, a világon mindenhonnan a csodájára járnának. A sétálóövezetek kialakítása (mint ez a projekt is) azért segíti ezt a folyamatot, mert kiemeli az épületek szépségeit, engedi észrevenni őket.
3. A legjobb példa (talán az egész főutca legszebb része lett) az Egyetem tér. Azzal, hogy díszburkolattal vonták be az egész teret, és kvázi sétálóövezetet alakítottak ki rajta, a tér mindhárom igazán fajsúlyos épülete (az egyetem épülete, a Petőfi Irodalmi Múzeum, illetve a templom) mintha újra lélegezni kezdett volna. Az ember (a járókelő) egyszerűen jól érzi magát, hogy nem kell folyton a forgalmat figyelnie, hogy leülhet pihenni, társalogni, és közben legeltetheti szemét az épületeken. Mindezt az érzést a kissé szedett-vetetten odadobáltnak tűnő látványelemek sem rontják el, sőt adnak valami diákos jelleget a térnek.
4. Ami gond: az utcát több helyen is igen forgalmas sugárutak keresztezik. A Ferenciek terénél a Kossuth Lajos utca; följebb a József Attila utca. Gyakorlatilag megszakad az utca, és száz méterrel arrébb kezdődik újra. Ezzel a későbbiekben mindenképpen jó volna kezdeni valamit.
5. Nagyon helyes, hogy az utcán végig egyformák a lámpák, padok, biciklitárolók, kukák. Modernségük nem hivalkodó, inkább a formai egyszerűséget, a funkcionalitást érzékeltetik, ezzel is jótékonyan kiemelve a házak eklektikusságát, érdekes kontrasztot képezve velük. A padokat ki is próbáltam: kényelmesek. Mint láttam, graffitiálló burkolattal vannak bevonva, és könnyen tisztíthatók.
6. A díszburkolat színe egyes helyeken különösen találó: világosságával eleve jobb hangulatot kölcsönöz az utcáknak. A budapesti Belváros egyik problémája, hogy sötétek(nek tűnnek) az utcák. Különösen az Október 6. utca cserélődött ki szinte teljesen pusztán az új burkolattal, ahogyan arra az Index cikkírói föl is hívják figyelmünket.
7. A Szabadság téren pár évvel ezelőtt csodálkoztam el: milyen szép tér, és mennyire nincs "kihasználva" ez a szépség, nincs központi helyen! Az új főutca valamelyest segít ezen, bár a Belváros szíve továbbra is a Vörösmarty tér, ez teljesen egyértelmű. Talán akkor lehetett volna karakteresebb a Szabadság tér, ha valamilyen nagyon markáns épületet, kilátót, emlékművet, parkot (nem tudom igazán, mit) emelnek, építenek oda.
8. Ehelyett egy merész szökőkutat állítottak föl. A gyerekek biztosan nagyon fogják szeretni. És kánikulában a felnőttek is: az egész környék egy óriási pocsolya lett tőle. Szerintem nincs eléggé elkülönítve az utca többi részétől. (Feltételezhető, hogy nem mindenki akar vizes lenni, aki átmegy a Szabadság téren.) Egyébként nekem tetszenek az ilyen interaktív terek. Általuk lehet igazán beélni egy várost.
9. Az utat visszafelé is gyalog tettem meg, ám a párhuzamos utcákon. Iszonyatos dugóval szembesültem. Hallom, hogy panaszkodnak is az autósok. Illetve hallom, hogy minden forgalmirend-változás első hetében vannak ilyen problémák. Pár héten belül kiderül, hogy átmeneti gondról van-e szó.
10. A legmeghökkentőbb élményem útközben az volt, hogy íme, itt van egy kiváló, több kilométeres út, mely minden fővárosnak ékessége volna, tele rendkívül szép épületekkel, terekkel és parkokkal, szinte önálló, külön város; és Budapest turistalátványosságainak mindez csak töredéke. Hol van a Korzó, a Várnegyed, az Andrássy út, a hidak és a Gellérthegy? Ismét, mint oly sokszor, meglepődtem városunk gazdagságán, a benne levő, rejlő lehetőségeken. Budapest szebb, mint Prága.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Budapesti tüskevár: a belváros új főutcája 2010.09.11. 13:57:58
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa · http://sslazio.blog.nepsport.hu/ 2010.04.08. 18:12:02
Teljesen egyetértek az írással, remélem, mihamarabb végigsétálhatok ezen az úton.
pontilyen 2010.04.08. 18:50:15
A Jobbik megítélésében sem vagyunk egy platformon. :-)
A végigsétálást viszont tényleg csak ajánlani tudom.
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.04.08. 18:51:25
Amikor az Index írt az új forgalmi rendről, végigböngésztem a projekt honlapján a déli rész térképét. A kulcszó az, hogy a Kálvin-Ferenciek tere átmenő forgalmat lényegében ellehetetlenítik: tehát csak annak érdemes behajtani, aki oda megy. Aki átmenne, az jobban jár, ha a Kiskörúton megy végig. Szerintem erre előbb utóbb rá fognak jönni az autósok.
Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa · http://sslazio.blog.nepsport.hu/ 2010.04.08. 19:24:37
zsoci 2010.04.08. 22:11:39
Shopping 2010.04.08. 22:18:55
OTT A PONT!!!
Aki sétálgatni akar, az menjen a Váci utcába.
Második Váci utcát építeni ( miközben a régi is pang) baromság volt.
Ennek a projektnek 2 értelme volt.
1. Az ismerős építési vállalkozónak kifizethettek több milliárdot.
2. A korábban értéktelen üzlethelyiségek felvásárlása, amelyek most tripla annyit érnek..
maestro1 2010.04.08. 22:31:18
Az utca nem csak arra való, hogy autóval közlekedjünk rajta, ezzel az erővel a föld alá kéne vinni az összes járdát.
Autóval közlekedem, de nagyon örülök az ilyen fejlesztéseknek, mint ez. Sokkal élhetőbb tudna lenni a város ilyen projektek megvalósulásával.
Csokis · http://csokis.blog.hu 2010.04.08. 22:38:23
Csokis · http://csokis.blog.hu 2010.04.08. 22:42:33
Sixx! Anyád is nyugger? 2010.04.08. 22:44:43
Tragikus. Minden szempontból.
1116001 2010.04.08. 22:58:37
DE:)
-az útburkolati jelek már erőteljesen kopnak!
-petőfi utcába a behajtást jobban kéne korlátozni, mert ma reggel is szinte dugó volt.
És amit nagyon nem értek: Az elmúlt 1 évben miért nem volt dugó?? Pedig akkor teljesen le volt zárva! Most hogy megnyitották, egyből hatalmas sorok a belvárosi utakon.
huncut_kata 2010.04.08. 23:01:15
Szóval szar a tábla.
Roa 2010.04.08. 23:03:13
Az, aki meg WC-re is autóval megy, nos, szánalmas.
Martian (törölt) 2010.04.08. 23:09:05
Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa · http://sslazio.blog.nepsport.hu/ 2010.04.08. 23:32:48
istvan57 2010.04.08. 23:34:17
nabu 2010.04.08. 23:47:18
EsGé 2010.04.09. 00:03:16
Az útburkolati jelek tényleg nagyon rosszak. Átadás előtt egy héttel lefestették, de 3(!) nap alatt teljesen lekopott. Most újra van festve, valamivel jobb, de már elkezdett kopni. Lehet, h a kövön nem fog úgy a festék, mint az aszfalton.
Szúnyog 2010.04.09. 00:09:53
Agyalágyult ötlet a Kecskeméti utca lezárása is, még nagyobb baromsás a ferenciek terén befedni az aluljárót. Van egy hatsávos híd, amin nem akarnak forgalmat. Tetszettek volna eleink nem a Duna két partjára építkezni!
EsGé 2010.04.09. 00:17:02
Szúnyog 2010.04.09. 00:26:43
Pl. nem kéne még kétszer annyi bevásárlóutcát vizionálni.
promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.04.09. 00:30:53
1-2 év? Vajon miért vannak kételyeim, amikor ezt hallom?
peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2010.04.09. 00:35:38
Villamost vissza az Erzsébet hídra :)
Szúnyog 2010.04.09. 00:40:56
EsGé 2010.04.09. 00:45:33
kispista 2010.04.09. 01:00:54
"Igenis pang a Váci utca. Akkor is, ha tele van. "
Jaja, el is hisszük.
Kisebbet kamuzzál.
kispista 2010.04.09. 01:02:02
gabest1 2010.04.09. 01:23:10
Szúnyog 2010.04.09. 02:01:09
Szúnyog 2010.04.09. 02:02:47
Dixi. 2010.04.09. 07:03:30
csak az a baj h nem illeszkedik a város képbe.......az új kandeláberek....nem oda valók.....nem tükrözik azt a hangulatot amit a belvárosnak kellene...
a kivitelezés csapni való....
a burkolat lapjai között nem teljes a fugázás.....pl....egy év múlva meg süllyed.....és lötyögni kezd.....néhány pad....kandeláber színterezése már most sérült....pl.....
az átalakított Demszki karók jó néhány darabja már most lötyög....
és csak végig sétáltam az utcán....és nem szakmai szemmel néztem végig
a 2 kilométert......
Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2010.04.09. 07:21:34
Igen, és most már végre lehet rajta közlekedni. Régen ha arra mentem, sosem fértem el a dugóban ácsorgó és az út szélén parkoló autók között, most már viszont úgy tekerek rajta végig, mint a szél :)
Közlekedés nem egyenlő autó. Főleg a belvárosban. Ha sietsz, akkor ott a főutcán végig közlekedő 15-ös busz, két metró vagy a bicaj. Ha meg autókázni akarsz, akkor menj autópályára.
A belváros arra való, hogy ott emberek éljenek, nem arra hogy ÁTMENŐ forgalom miatt legyen bedugulva az egész. Oda tényleg csak az menjen, akinek ott feltétlenül dolga van.
Hagrid 2010.04.09. 07:53:04
Ami tényleg hiányosság: kevés a parkolóhely még mindig az V. kerületben, amin sürgősen változtatni kell, ráadásul a helyieknek a mélygarázsok díját alacsonyabbá kéne tenni. Az áthaladó forgalom csak így szűnik majd meg, akiknek a seggéhez nő az autó és nem képesek néhány perc sétára pl. egy metroig vagy garázsig, annak csak ez használ. Amúgy 9 metro/kisföldalatti állomás érinti az ötödik kerületet...Tetszetős az új utca, furák a lámpák, de ez belefér, kell némi újítás is.
Calogero 2010.04.09. 08:53:23
Kéne még 3-4 Rogán a belső kerületekbe és végre úgy nézne kia főváros pár éven belül, ahogy már 20 éve kellene.
Még sok-sok sétálóutvára lenne szükség, rengeteget dobnak a belváros összképén és a turistákat is vonzzák a kellő koncepció mellett.
Mondom ezt úgy, hogy rengeteget kell mozognom a belvárosban autóval is
Roy 2010.04.09. 09:05:11
Ezzel sikerült máshol dugókat kialakítani.
nas 2010.04.09. 09:16:04
a másik: Budapest sokkal szebb mint Prága, teljesen egyetértek a posztolóval
tompus 2010.04.09. 09:29:15
aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2010.04.09. 22:35:35
A második ütem hamarosan kezdődik:
taj-kert.blog.hu/2010/04/08/szivmutet_elott_a_ferenciek_tere_mai_allapot_1
Prága egy skanzen:)
pontilyen 2010.04.10. 11:46:57
Köszi a linket! Nagyon jó hír, hogy a Ferenciek terét is átalakítják. Budapest egyik legértékesebb tere (városképileg), és messze nincsenek kihasználva a benne rejlő lehetőségek!
Sixx! Anyád is nyugger? 2010.04.10. 12:01:33
Jobban örülnék, ha a régi hangulatból jönne vissza valami. Pl. Amit a Petőfi Sándor u - Bécsi u. útvonalon és környékén csináltak, az szvsz felháborítóan gusztustalan. (gondolok itt a "modern" utcabútorokra, lámpákra, meg a kivitelezés minőségére)
peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2010.04.10. 12:05:49
Sixx! Anyád is nyugger? 2010.04.10. 17:37:54
Káposztakukac 2010.04.12. 13:35:39