HTML

Pontilyen pont ilyen

"Az ember bármilyen messze jut is ismereteivel, akármennyire is objektíven ítéli meg önmagát, végül egyebet nem nyer az egészből, csupán tulajdon életrajzát." (Friedrich Nietzsche)

Friss topikok

  • Zolimoni: Ez volt az a könyv az életemben, aminél az "Ahaaa!" élmény hetekkel később jött.... (2023.07.12. 20:22) A lét elviselhetetlen könnyűsége
  • Volna: @NetLektor: Őszintén szólva, egyáltalán nem értem a 8-as pontban a szerző értetlenségét. Egyértelm... (2021.03.21. 23:24) A tíz legkiakasztóbb helyesírási hiba a világhálón
  • Csöncsön: @MAXVAL bircaman közíró: Nem cenzúra van, csak mivel föl van rá telepítve a Disqus, kiszedtem a ... (2020.02.24. 20:50) "Jól kellett viselkedni"
  • Sz.E.: Én azt válaszoltam volna a gyereknek, bár egy ilyen korú gyerek azt sem értette volna meg: Ha magy... (2018.07.09. 20:28) Mi az értelme?
  • Csöncsön: KÖZÉRDEKŰ KÖZLEMÉNY (aki esetleg olvassa)! Indítottam egy új blogot: mondataink.blog.hu/ Aki szí... (2017.08.29. 19:33) Az Ég Berlinről

Ennyien vagyunk most

2009. január 31. óta


View My Stats

Címkék

ady (1) aforizma (6) agyalás (12) agymenés (3) aljasság (1) almería (1) álom (11) amerikai psycho (1) arany jános (8) argentína (2) árokásó blog (1) asterix (1) austin (1) a nagyidai cigányok (1) a szajha és a bálna (1) a tanú (1) a titkok kulcsa (1) a vihar (1) babarczy (1) babits (5) bahtyin (1) bajnai (1) balassi (2) balkán (1) baloldal (1) bank (1) barcelona (6) baudelaire (1) bayer (1) beavatás (1) bekezdés (1) berlin (2) berzsenyi (2) bessenyei (1) beszéd (2) beszédaktus elmélet (1) beszélgetés (4) betegség (2) bevándorlók (1) bkv (8) blikk (1) blog (28) blogsablonok (1) bl döntő (1) bogár lászló (1) bölcsesség (1) bölcsészet (2) bölcsészkar (1) bölcsőde (1) boldogság (2) bolondozás (4) bolondság (1) bonhoeffer (1) brecht (1) buber (1) budaházy györgy (1) budapest (17) búék (3) bűn (1) bunkóság (1) butaság (2) butler (1) buzi (1) camus (1) celebek (1) chico buarque (1) cigányok (3) csalódás (1) csíkszentmihályi (2) csipike (1) csoda (1) csokonai (1) dallas (3) dekonstrukció (1) délibáb (1) demokrácia (3) derrida (1) derű (2) der himmel über berlin (1) dionüszosz (1) diploma (2) dohányzás (2) dosztojevszkij (4) eb (5) echo tv (1) edith piaf (1) egyébként (1) egyetem (1) élet (17) ellenőrök (1) el clásico (2) emberek (14) emlékezés (13) én (25) építészet (6) erich fried (1) erotika (1) értelmesség (1) értelmiség (1) érzékenység (1) érzéketlenség (1) esterházy (1) esztétika (1) etika (5) étteremkritika (1) facebook (1) fájdalom (3) fák (1) faludi ferenc (1) fanatizmus (1) fazekas róbert (1) fecsegés (1) federer (2) feldmár (1) felelősség (2) férfiak (3) festészet (2) fikázás (1) film (17) filozófia (36) flow (1) foci (36) foucault (2) franciák (1) franciaország (1) freud (1) freudizmus (1) friedrich (1) ftc (3) gazdaság (1) gazsó (1) gdp (1) getafe (1) giccs (1) goethe (4) gondolatok (2) gondolkodás (45) grafológia (4) grondin (1) guantánamo (1) gyerekek (1) gyilkosság (5) gyomor (1) gyöngyösi (1) győzelem (1) gyűlölet (1) gyurcsány (4) gyurgyák jános (1) haas (1) háború (1) hajnóczy péter (1) halál (7) halálbüntetés (1) halottak napja (1) hawaii (1) hazaszeretet (1) helyesírás (3) hermeneutika (6) hétköznapok (23) hiddink (1) himnuszok (2) hímsovinizmus (1) hírek (3) hócipő (1) hofmannsthal (1) homofóbia (2) homoszexualitás (4) hősök (2) húgocskám (1) húsvét (2) identitás (1) idő (11) igénytelenség (1) iii. richárd (1) indexcímlap (12) iniesta (1) iparművészeti múzeum (1) írás (14) irigység (1) irodalom (20) iskola (1) isten (2) ízeltlábúak (2) japán (2) játék (19) jégkorong (1) jékely (1) jézus (6) jobbik (1) jog (1) john higgins (1) józsef attila (5) káin bélyeg (1) kant (1) kapitalizmus (1) karácsony (3) kávé (1) kegyetlenség (1) kemény istván (1) kép (2) kérdés (1) kereszténység (5) kézilabda (4) kína (1) kisebbségek (3) kisteleki (2) kittler (1) kockulás (1) kóczián (1) koeman (1) koffeinizmus (1) kolláth györgy (1) kolonics györgy (1) költészet (18) költségvetés (1) komment (1) konzervativizmus (3) korrektúra (1) kosztolányi (18) kötelességtudat (1) közélet (11) kő hull apadó kútba (1) kultúra (21) kundera (1) kurvák (1) lánczi (1) léderer ákos (1) lélek (23) lényeglátás (1) lévinas (2) liberalizmus (2) lmp (1) logika (1) lustaság (2) lyotard (1) magány (2) magyarok (2) magyarország (38) maradona (2) márai (1) marian cozma (1) márquez (2) maslow piramis (1) mccain (1) mdf (1) média (2) melegfelvonulás (2) mélypont (1) messi (1) metafora (3) meztelenek és holtak (1) morál (4) moravia (1) mörike (1) mosoly (1) mottó (1) mourinho (1) mszp (3) mu (1) műfordítás (3) munkanélküliség (1) murray (1) musil (2) művészet (5) művészetek (1) nacionalizmus (2) nácizmus (3) nadal (2) nádas (1) napfény (2) nemek (2) németek (3) német romantika (2) nemzeti blogcsúcs (1) nemzeti színház (1) nemzetkarakterológia (1) népszavazás (2) népszótár (1) nevetés (2) nick hornby (1) nietzsche (30) nobel díj (1) nők (1) norvégia (1) nyelv (26) nyelvészet (1) nyilas atilla (1) obama (1) ökopolitika (1) olaszország (2) olimpia (6) olvasmány (24) olvasók (5) önismeret (4) önreflexió (1) öröm (1) ortega y gasset (2) őrület (1) oslo (1) összeesküvés elméletek (1) őszinteség (1) őszöd (1) osztálytalálkozó (2) ötvenes évek (1) ozmium (1) pánikroham (1) pedagógia (6) pesterzsébet (2) petőfi (1) petri (1) pihenés (1) platón (1) pluralizmus (1) polgári védelem (2) politika (22) politikai korrektség (1) pontyi (1) pornó (1) prága (1) pszichológia (13) rabszolgamorál (1) radnóti (2) raymond aron (1) real madrid (1) recenzió (1) reckl amál (1) rejtély (1) relativizálás (2) rend (1) részegség (1) retorika (1) ricoeur (1) rilke (1) rio de janeiro (1) roddick (1) rogán (2) románia (1) roman jakobson (1) román patkány (1) rorty (1) rtl klub (1) samantha (1) schmidt mária (1) seggnyalás (1) shakespeare (4) sivatag (1) slágerek (1) sleeping dancer (1) slota (1) snooker (4) sólyom (2) sötétség (2) spanyolország (5) spanyol olasz (1) sport (14) stadionok (5) statcounter (1) stilisztika (2) szabadka (1) szabó lőrinc (1) szdsz (2) szegénység (1) szégyen (3) szemantika (1) szemétség (1) szent ágoston (1) szenvedély (6) szerb antal (2) szerelem (2) szerénység (1) szeretet (8) szexualitás (3) szlovákia (1) szmájlik (2) sznobizmus (1) szocializmus (1) szókincs (3) szorongások (16) sztrájk (1) születésnap (3) szúnyog (1) szurkolók (6) tanárverések (1) tanulás (1) tarka magyar (1) társadalom (19) tavasz (1) technokrácia (2) tenisz (2) tériszony (1) terrorizmus (1) teszt (1) tgm (1) tibet (1) titok (1) tolsztoj (4) török gábor (1) történelem (9) tortuga (1) transzcendencia (1) trianon (1) tudatmódosítók (2) tudomány (6) újév (1) ünnep (8) usa (3) usain bolt (1) uszoda (1) utcák (6) vallás (1) városok (4) vb (2) velázquez (1) vér (1) vers (23) versrovat (32) világháló (11) világpolitika (2) világválság (1) villamosok (3) vírus (1) vita (1) vitézy (1) vizsga (1) vörösiszap katasztrófa (1) was es ist (1) wc (1) weöres (2) wikipédia (1) wimbledon (2) wittgenstein (1) zsenialitás (4) Címkefelhő

2010.09.28. 15:15 pontilyen

A nagyvárosok határán

Itt az ősz, hamarabb sötétedik, a blogot senki se olvassa, az ember fölöttébb melankolikus hangulatba tud kerülni. De a melankólia nem rossz. Ellenkezőleg: Poe szerint a legpoétikusabb állapot. Vagy idézzük Schumannt (?), akinek megjegyezték, hogy miért szerez olyan szomorú zenéket, és ő azt válaszolta: "hogyhogy én szerzek? a zene szomorú!".

Ha van magyar költő, aki ezt az állapotot, hangulatot, életérzést a maga összetett-játékosságában velejéig meg tudta ragadni, akkor az Jékely Zoltán. Kevesen tudják róla, mennyire jó költő. A Futballisták című verséből idézek (mely alighanem a legszebb fociról szóló költemény a magyar irodalomban).

– Mindig lesz a nagyvárosok határán
egy-egy letarolt-gyepű rét,
hol hűvös alkonyati órán
hallani e mély dobzenét,

mely mérföldekről mágnesez magához
labdaéhes diákot és inast
s egy-egy bolyongó, dérütött pasast,
ki eltünődve dől a kapufához.

Az érzés, ami olvasás közben eluralkodik rajtunk, elementáris. Mégis, mégis, muszáj elemezni, fölbontani. Pont azért, mert elementáris. A verselemzéstől csak azok félnek, akikre nem hat mélyen a költészet, és attól tartanak, hogy holmi boncolgatás képes elfeledtetni velük a műélvezet eufóriáját.

Mi itt a hatás titka, veleje? Azt hiszem, az elmúlás, a nosztalgia mint határhelyzet. Úgy lenni kívül valamin, hogy mégis nyakig benne vagyunk.

De talán menjünk sorjában.

Mindig lesz: ezt állítja a beszélő. Olyan bizonyossággal, mint azt, hogy meghalunk, vagy hogy a Föld kerek, az ég kék, és hogy a kutyának négy lába van. Mire ez a magabiztosság? Arra, hogy a foci (a játék) maga a fiatalság. Fiatalság pedig Mindig lesz. Amíg ember az ember, újratermelődik. Nem fog megszűnni, elmúlni. Csak mi múlunk el. Csak mi öregszünk meg.

De miért fontos, hogy a nagyvárosok határán? Szerintem azért, mert fiatalság, játék, foci, élet, valóság, gyerekkor csak ott létezik. A nagyvárosokon belül a felnőttek élnek. Belül vannak a gyárak, irodák, hivatalok. Kívül a letarolt-gyepű rét. Vagyis a betöltetlen pusztaság, az üresség, melyet ki lehet tölteni, be lehet vetni. Vagyis a szabadság helyszíne.

A hűvös alkonyati óra szintén a munkaidőn kívüli birodalma az életnek. Az alliterációk, nazálisok, fölpattanó zárhangok már jelzik, hogy a labdapattogás lényegében zene. Dobzene. A zene pedig a létezés ráción kívüli világa. Már önmagában is a kívüllét, határon-lét, felelőtlen, felnőttelen lét jelzője.

Az idézet ötödik sora már szemérmetlenül bánik az alliterációkkal. Igen, ez a sor magához akar mágnesezni. Be akar hízelegni. De erre már nincs is szükség, mert ott vagyunk. Ott vagyunk a nagyvárosok határán. Kívül a játéktalanságon, a felnőttségen, a felelősségen, az ipari termelésen. Milyen szép szó is ez a labdaéhes! Mennyire azt mondja, hogy elemi igény, ösztönös, erős, elfojthatatlan igény a játék; olyan, mint az éhség. Ránk tör, és nem hagyja, hogy figyelmen kívül hagyjuk. Mint az éhség. Vagy mint a zene. Benne vagyunk, fülig belemerültünk a játék világába, oda mágneseződtünk.

De mi akkor az utolsó két sor? Az utolsó két sor mégis a kívüllété. Méghozzá a kívüllété a kívülléten. A bolyongó, dérütött pasas már túl van azon, hogy beállhasson játszani. Ő csak néző. Ő már csak néző. Soha többé nem lehet gyerek, soha többé nem lehet egészen kívül. Ezért az ő helyzete (a mi helyzetünk) maga a határlét. Annyira van benne a játékban, amennyire a kapufa a kapu része. Hozzátartozik, de egyszersmind a határát is megmutatja. A játék határa pedig éppen ez. Vagyis az, hogy egyszer meghalunk; nem lehet örökké játszani. Ezt azonban a futballisták nem értik, nem látják. Belefeledkezni a játékba: ez a célja minden földi halandónak. Ez készteti megállásra, csodálkozásra, eltünődésre a bolyongó, dérütött pasast, aki akár mi is lehetnénk.

 

11 komment

Címkék: játék jékely versrovat


A bejegyzés trackback címe:

https://pontilyen.blog.hu/api/trackback/id/tr692329730

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sleeping dancer · http://sleepingdancer.freeblog.hu 2010.09.28. 18:15:43

Ez tényleg nagyon szép. Sándor Pál poétikus filmjét, a Régi idők fociját juttatta eszembe.

pontilyen 2010.09.28. 22:56:37

@sleeping dancer:

Könnyen lehet, hogy ismerte is Sándor Pál a verset (és nem csak az életérzést), mert a Futballisták 1946-ban jelent meg.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2010.09.29. 21:35:22

Ez jó. Tetszik. Az elemzés is meg a vers is.

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2010.09.29. 23:22:27

Kicsit vitatkoznék az elemzés egyes részeivel.
A mindig lesz látszólagos bizonyosságában a mindig volt tükrözôdik, és talán ott visszhangzik benne a himnuszból a mindig lesz, mert lennie kell. Mert szükség van rá.

Az élet nagyvárosi lüktetésének peremén meglévô letarolt-gyepû rét dobzenéje a kontraszt. A két dobzene, amiben az egyik az élet gépi lüktetése (gyárak, autók, gépek), a másik pedig a természetes emberi lüktetés, a szív, a labda, a lábak dobolása. Hûvös alkonyati órán a város már hûlôben, csendesülôben van, ekkor hallani, látni, érezni a gyep zenéjét.
Nem feltétlenül a fiatalságét, hiszen az alkonyatórán azok tudnak a gyepen játszani, akik a város dohogását mozgatták egész nap.

Inas, diák, dérütötte pasas, három generáció kontrasztja olvad az alkonyatban egyetlen zenévé, a közös vonzás odavonzza ôket, mert éppen kortalan. Mint a tánc (dobzene), mert a foci a szakrális tánc egy formája. Nem a diákoké, nem az inasoké, nem is a deresedô pasasoké, hanem közös.

A vers szerintem éppen a közösrôl szól, valami ôsirôl a város peremén, egy bizonyosságról a változásban, valami szakrálisról, amihez ki-ki a magáét teszi hozzá. Tûnôdést, labdaéhséget, fiatalságot. Kinek mije van.

pontilyen 2010.09.30. 12:51:48

@szomorutojas:

Igazad van, valóban finomabb elemzés, hogy három generáció van jelen a pályán: a diák (tizenéves), az inas (huszon-, harminconéves), illetve az őszhajú pasas, aki már talán az ötvenen is túl van. Ám az utóbbi valamelyest mégis elkülönül. Csak róla tudjuk meg, hogy nem játszik, hanem tűnődik. Szerintem hangsúlyos, hogy ő kívül van a játékon. Mint ahogy persze az is hangsúlyos, hogy a _helyszínen_ mégis ott van.

A tánc metaforája nagyon tetszik. Valóban egyfajta rituális tánc is futball. Talán föl is éleszt valamit abból a karneváli kultúrából, amely Európában az egész középkort behálózta, és amely a racionalitás XVI. századi térnyerésével háttérbe szorult. Van a focinak egy ilyen szakrális dimenziója is.

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2010.09.30. 23:23:03

@pontilyen: Igazad van, nem is annyira a kapufának dôlés miatt van kívül a játékon, hanem mert "egy-egy dérütötte pasas".

Ô nem egy konkrét résztvevô, csak egy-egy találomra megjelenô, bolyongó aki nem is deresedik, a deresedés is csak megtörtént vele, megütötte ôt.

Nekem egyébként ô a kedvencem a pályán, tôle válik annyira külvárosivá a hangulat. (igen, én is külvárosi vagyok, de veled ellentétben kimondottan szeretem a külváros nagyon nem városhangulatát, a távolságát, a látszólagos semmilyenségét), ezek a dérütötte pasasok bolyongnak ki az olcsó italmérésekbôl, hogy utána levegyék belsôvel a passzolgatott konzervdobozt a Vécsey utcán, kicsit megrémítve az iskolásokat, kicsit összekacsintva velük.

pontilyen 2010.10.01. 12:50:09

@szomorutojas:

Hogyhogy "velem ellentétben"?? :-)

Én is pont azt szeretem a külvárosban, hogy nagyon egyedi atmoszférája van. Ahogy leírtad.

És valóban, szerintem is, ez a vers a "dérütött pasas" nélkül nem lenne az, ami. Ő a legfontosabb szereplő.

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2010.10.01. 19:03:47

@pontilyen: Látod milyen az emberi emlékezet?

Erre a cikkedre emlékeztem úgy, mintha a peremkerületekrôl illuzórikus véleményed lenne.

pontilyen.blog.hu/2010/09/19/a_kritikarol

Milyen messze jutottunk onnan, hogy a dérütötte pasas csak nézô, addig, még a dérütötte pasas válik a legfontosabb szereplôvé.

pontilyen 2010.10.01. 19:17:13

@szomorutojas:

Hát hogy egy bizonyos peremkerületről (ahol lakom) mi a véleményem, azt leírtam itt: pontilyen.blog.hu/2009/08/08/a_varos_peremen_ahol_elek
:-)

Az meg, hogy "néző" és a "legfontosabb": talán kizárja egymást? Nekem ez a vers a nézésről szól elsősorban, arról mond el sokat. A játékról is persze, de még inkább arról, hogy valamelyest már kívül is vagyunk a játékon, mert kívül kell lennünk.

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2010.10.02. 00:02:17

@pontilyen: nicsak, én is erzsébeti vagyok :) kicsi ez a net :)

pontilyen 2010.10.02. 14:09:39

@szomorutojas:

Igen, azt tudtam, hogy te is erzsébeti vagy, hiszen az "utcaneves" poszthoz írt kommentekből ez kiderült. :-) Nem véletlen, hogy átélhető nekünk a vers atmoszférája.
süti beállítások módosítása