HTML

Pontilyen pont ilyen

"Az ember bármilyen messze jut is ismereteivel, akármennyire is objektíven ítéli meg önmagát, végül egyebet nem nyer az egészből, csupán tulajdon életrajzát." (Friedrich Nietzsche)

Friss topikok

  • Zolimoni: Ez volt az a könyv az életemben, aminél az "Ahaaa!" élmény hetekkel később jött.... (2023.07.12. 20:22) A lét elviselhetetlen könnyűsége
  • Volna: @NetLektor: Őszintén szólva, egyáltalán nem értem a 8-as pontban a szerző értetlenségét. Egyértelm... (2021.03.21. 23:24) A tíz legkiakasztóbb helyesírási hiba a világhálón
  • Csöncsön: @MAXVAL bircaman közíró: Nem cenzúra van, csak mivel föl van rá telepítve a Disqus, kiszedtem a ... (2020.02.24. 20:50) "Jól kellett viselkedni"
  • Sz.E.: Én azt válaszoltam volna a gyereknek, bár egy ilyen korú gyerek azt sem értette volna meg: Ha magy... (2018.07.09. 20:28) Mi az értelme?
  • Csöncsön: KÖZÉRDEKŰ KÖZLEMÉNY (aki esetleg olvassa)! Indítottam egy új blogot: mondataink.blog.hu/ Aki szí... (2017.08.29. 19:33) Az Ég Berlinről

Ennyien vagyunk most

2009. január 31. óta


View My Stats

Címkék

ady (1) aforizma (6) agyalás (12) agymenés (3) aljasság (1) almería (1) álom (11) amerikai psycho (1) arany jános (8) argentína (2) árokásó blog (1) asterix (1) austin (1) a nagyidai cigányok (1) a szajha és a bálna (1) a tanú (1) a titkok kulcsa (1) a vihar (1) babarczy (1) babits (5) bahtyin (1) bajnai (1) balassi (2) balkán (1) baloldal (1) bank (1) barcelona (6) baudelaire (1) bayer (1) beavatás (1) bekezdés (1) berlin (2) berzsenyi (2) bessenyei (1) beszéd (2) beszédaktus elmélet (1) beszélgetés (4) betegség (2) bevándorlók (1) bkv (8) blikk (1) blog (28) blogsablonok (1) bl döntő (1) bogár lászló (1) bölcsesség (1) bölcsészet (2) bölcsészkar (1) bölcsőde (1) boldogság (2) bolondozás (4) bolondság (1) bonhoeffer (1) brecht (1) buber (1) budaházy györgy (1) budapest (17) búék (3) bűn (1) bunkóság (1) butaság (2) butler (1) buzi (1) camus (1) celebek (1) chico buarque (1) cigányok (3) csalódás (1) csíkszentmihályi (2) csipike (1) csoda (1) csokonai (1) dallas (3) dekonstrukció (1) délibáb (1) demokrácia (3) derrida (1) derű (2) der himmel über berlin (1) dionüszosz (1) diploma (2) dohányzás (2) dosztojevszkij (4) eb (5) echo tv (1) edith piaf (1) egyébként (1) egyetem (1) élet (17) ellenőrök (1) el clásico (2) emberek (14) emlékezés (13) én (25) építészet (6) erich fried (1) erotika (1) értelmesség (1) értelmiség (1) érzékenység (1) érzéketlenség (1) esterházy (1) esztétika (1) etika (5) étteremkritika (1) facebook (1) fájdalom (3) fák (1) faludi ferenc (1) fanatizmus (1) fazekas róbert (1) fecsegés (1) federer (2) feldmár (1) felelősség (2) férfiak (3) festészet (2) fikázás (1) film (17) filozófia (36) flow (1) foci (36) foucault (2) franciák (1) franciaország (1) freud (1) freudizmus (1) friedrich (1) ftc (3) gazdaság (1) gazsó (1) gdp (1) getafe (1) giccs (1) goethe (4) gondolatok (2) gondolkodás (45) grafológia (4) grondin (1) guantánamo (1) gyerekek (1) gyilkosság (5) gyomor (1) gyöngyösi (1) győzelem (1) gyűlölet (1) gyurcsány (4) gyurgyák jános (1) haas (1) háború (1) hajnóczy péter (1) halál (7) halálbüntetés (1) halottak napja (1) hawaii (1) hazaszeretet (1) helyesírás (3) hermeneutika (6) hétköznapok (23) hiddink (1) himnuszok (2) hímsovinizmus (1) hírek (3) hócipő (1) hofmannsthal (1) homofóbia (2) homoszexualitás (4) hősök (2) húgocskám (1) húsvét (2) identitás (1) idő (11) igénytelenség (1) iii. richárd (1) indexcímlap (12) iniesta (1) iparművészeti múzeum (1) írás (14) irigység (1) irodalom (20) iskola (1) isten (2) ízeltlábúak (2) japán (2) játék (19) jégkorong (1) jékely (1) jézus (6) jobbik (1) jog (1) john higgins (1) józsef attila (5) káin bélyeg (1) kant (1) kapitalizmus (1) karácsony (3) kávé (1) kegyetlenség (1) kemény istván (1) kép (2) kérdés (1) kereszténység (5) kézilabda (4) kína (1) kisebbségek (3) kisteleki (2) kittler (1) kockulás (1) kóczián (1) koeman (1) koffeinizmus (1) kolláth györgy (1) kolonics györgy (1) költészet (18) költségvetés (1) komment (1) konzervativizmus (3) korrektúra (1) kosztolányi (18) kötelességtudat (1) közélet (11) kő hull apadó kútba (1) kultúra (21) kundera (1) kurvák (1) lánczi (1) léderer ákos (1) lélek (23) lényeglátás (1) lévinas (2) liberalizmus (2) lmp (1) logika (1) lustaság (2) lyotard (1) magány (2) magyarok (2) magyarország (38) maradona (2) márai (1) marian cozma (1) márquez (2) maslow piramis (1) mccain (1) mdf (1) média (2) melegfelvonulás (2) mélypont (1) messi (1) metafora (3) meztelenek és holtak (1) morál (4) moravia (1) mörike (1) mosoly (1) mottó (1) mourinho (1) mszp (3) mu (1) műfordítás (3) munkanélküliség (1) murray (1) musil (2) művészet (5) művészetek (1) nacionalizmus (2) nácizmus (3) nadal (2) nádas (1) napfény (2) nemek (2) németek (3) német romantika (2) nemzeti blogcsúcs (1) nemzeti színház (1) nemzetkarakterológia (1) népszavazás (2) népszótár (1) nevetés (2) nick hornby (1) nietzsche (30) nobel díj (1) nők (1) norvégia (1) nyelv (26) nyelvészet (1) nyilas atilla (1) obama (1) ökopolitika (1) olaszország (2) olimpia (6) olvasmány (24) olvasók (5) önismeret (4) önreflexió (1) öröm (1) ortega y gasset (2) őrület (1) oslo (1) összeesküvés elméletek (1) őszinteség (1) őszöd (1) osztálytalálkozó (2) ötvenes évek (1) ozmium (1) pánikroham (1) pedagógia (6) pesterzsébet (2) petőfi (1) petri (1) pihenés (1) platón (1) pluralizmus (1) polgári védelem (2) politika (22) politikai korrektség (1) pontyi (1) pornó (1) prága (1) pszichológia (13) rabszolgamorál (1) radnóti (2) raymond aron (1) real madrid (1) recenzió (1) reckl amál (1) rejtély (1) relativizálás (2) rend (1) részegség (1) retorika (1) ricoeur (1) rilke (1) rio de janeiro (1) roddick (1) rogán (2) románia (1) roman jakobson (1) román patkány (1) rorty (1) rtl klub (1) samantha (1) schmidt mária (1) seggnyalás (1) shakespeare (4) sivatag (1) slágerek (1) sleeping dancer (1) slota (1) snooker (4) sólyom (2) sötétség (2) spanyolország (5) spanyol olasz (1) sport (14) stadionok (5) statcounter (1) stilisztika (2) szabadka (1) szabó lőrinc (1) szdsz (2) szegénység (1) szégyen (3) szemantika (1) szemétség (1) szent ágoston (1) szenvedély (6) szerb antal (2) szerelem (2) szerénység (1) szeretet (8) szexualitás (3) szlovákia (1) szmájlik (2) sznobizmus (1) szocializmus (1) szókincs (3) szorongások (16) sztrájk (1) születésnap (3) szúnyog (1) szurkolók (6) tanárverések (1) tanulás (1) tarka magyar (1) társadalom (19) tavasz (1) technokrácia (2) tenisz (2) tériszony (1) terrorizmus (1) teszt (1) tgm (1) tibet (1) titok (1) tolsztoj (4) török gábor (1) történelem (9) tortuga (1) transzcendencia (1) trianon (1) tudatmódosítók (2) tudomány (6) újév (1) ünnep (8) usa (3) usain bolt (1) uszoda (1) utcák (6) vallás (1) városok (4) vb (2) velázquez (1) vér (1) vers (23) versrovat (32) világháló (11) világpolitika (2) világválság (1) villamosok (3) vírus (1) vita (1) vitézy (1) vizsga (1) vörösiszap katasztrófa (1) was es ist (1) wc (1) weöres (2) wikipédia (1) wimbledon (2) wittgenstein (1) zsenialitás (4) Címkefelhő

2009.09.17. 16:07 pontilyen

Olaszország, a pokol varázsmágnese

Szerb Antal — tudvalevő — nem írónak volt nagy. Őt az irodalomtörténetei tették halhatatlanná. Azzal, hogy az irodalomról csevegve tudott írni, elődei, kortársai és utódai ólomnehéz, pontoskodó és tudálékos szavai helyett, ugyanakkor mégis szakszerűen, hatalmas tudásanyagot beledolgozva a szövegeibe, olyan eszményt teremtett, amelynek mind a mai napig is csak nagyon kevesen tudtak megfelelni. Sokan szerettek volna, de szinte senkinek sem sikerült. Szerb Antal kétségkívül csak egy van.

De ha ő nem is elsősorban író volt, mégis elmondható: az Utas és holdvilág elolvasása nélkül le lehet élni egy életet, csak nem érdemes. A gyerekkori nosztalgiák alapműve, az Olaszország-élmény alapműve, egy korszak és gondolkodásmód alapműve, varázsos, misztikus, démonikus, gyönyörű regény.

Mi lepett meg benne, most, hogy elolvastam? Két dolog.

Az egyik, hogy az Utas és holdvilág mennyire regény. Nyoma sincs benne semmiféle esszéizálásnak, didaxisnak, mely Szerb más írásait (pl. A királyné nyakláncát) eltávolítja a szépirodalomtól. Nem. Ez a mű ízig-vérig regény. Teljesen regény. A regényolvasás élményét nyújtja, nem a kulturálódásét.

A másik, hogy az Utas és holdvilág mennyire rólam szól. Benne van mindaz a problémavilág, mely az én életem problémavilága is; hogy mit kezdjünk a gyerekkorunkkal, mit kezdjünk az idegenséggel, hogyan egyeztethetjük össze polgári ambícióinkat (magyarán, hogy aránylag mégiscsak normálisnak kellene lennünk) magasabb és mélyebb emberi igényeinkkel. Egyszóval: hogy mit kezdjünk az élettel, mely sokkal hatalmasabb, mint mi vagyunk.

De miért szól rólam? Mert kimond, sőt leír valamit, amiről nem lehet beszélni.

Hogy mi az, amiről nem lehet beszélni, ezt röviden úgy foglalhatjuk össze: Ulpius-ház. Esetleg még úgy: Olaszország.

Vajon van-e ember, akinek nincsen Ulpius-ház élménye? (Vagy Olaszország-élménye, ami majdnem ugyanaz.) Van-e ember, aki gyerekkorában nem ment be egy idegen lakásba, nem játszott ezerféle mindent ott, és nem érezte, hogy kisiklott a világ, hogy minden összezavarodik, és hogy ezt "jóvátenni nem lehet, soha, sehol, semmivel"?

Persze, aki nem olvasta, nem érti, mi az, hogy Ulpius-ház. Maradjunk tehát inkább Olaszországnál.

Van-e ember, akinek nincsen Olaszország-élménye?

Nem arra kell gondolni, hogy jártunk-e már ott. Én se jártam még ott soha. Mégis pontosan tudom, hogy mit jelent Olaszország. Két bekezdés a regényből megmondja, hogy mit jelent:

Sokáig csavargott a Gianicolón, a Tevere partján és a Trastevere sikátoraiban. Késő éjszaka volt, de az olasz nyári éjszaka, amikor azért mindenfelé ébren van valaki, és zavartalanul kalapál vagy énekel — ez a nép nem ismeri az északi fajták álmosságát és megszentelt kábulati idejét —, és az ember időnként teljesen megokolatlan kisgyerekekbe botlik, akik éjszaka háromtól négyig golyóznak az utcán, vagy egy borbély hirtelen kinyitja a boltját, és fél négykor megborotvál néhány jókedvű vőlegényt.

 

A Teverén vontatóhajók úsztak lassan és klasszikusan Ostia felé, nem is hajók voltak, hanem képek a gimnazista latin könyvéből, és azt a szót ábrázolták: Navis, navis. A hajón egy férfi gitározott, egy nő harisnyát mosott, és egy kis kutya ugatott; és a hajó után úszott a másik, a kísértet-hajó, a Tevere szigete, amelyet már a régiek hajóformára építettek ki, mert nem bíztak állandóságában, és amely időnként bizonyára éjszakai kirándulásokra indul a tenger felé, hátán a kórházzal és a haldoklókkal.

 

Nem hiszem, hogy ezt az élményt, ezt a zsigeri Olaszország-élményt, melyet az is érez, aki soha nem lépte át az olasz határt, bárkinek is magyarázni kellene. Bennünk van, bennünk él, mélyen, legfeljebb sok egyéb élmény rakódott rá, és már nem emlékezünk lelkünknek erre az alaprétegére.

De az Utas és holdvilág előhívja.

És megpróbálja megértetni, mi ez, mi felé hív, miféle kaland ez, Olaszországba kerülni.

Olaszországba kerülni ezek szerint nem más, mint a pokolba kerülni. Elkárhozni. Aki véletlenül beteszi a lábát Olaszországba, az többé már nem lehet tisztességes ember. Azt bűnözők, sikkasztók, szélhámosok, egyetemi tanárok, művészek, prostituáltak, őrültek, zakkantak, betegek és csalók kerítik hatalmukba. Az Olaszországba utazónak ez a végzete. Éppolyan nyilvánvaló ez, mint hogy Németországban nem várhat más az emberre, mint biztos tagság a város Önképző Politikai és Kulturális Körében. Ott az, itt a pokol.

De ez a pokol valami csodálatos dolog. És különben is: Dante pokla. Dante poklát pedig az jellemzi, hogy út a Paradicsom felé. Aki végigmegy rajta (persze csak, ha Vergilius vezeti), előbb-utóbb a Purgatóriumban, majd a Paradicsomban köt ki. Talán ferences szerzetes lesz egy apró és félelmetes olasz hegyi faluban; talán gyanús alakok kisemmizik és megölik egy különös, részeg nyári éjszakán; végülis mindegy. Ami vonz minket, az a végtelen, a végtelen létezés kimondhatatlan szépsége.

Ettől a vonzástól nem szabadulhat, akinek megvannak hozzá az érzékelői. Az akarat, az igény, hogy mégiscsak normálisnak kellene lenni, csődöt mond ennek a vonzásnak a közelében. Olyan hely ez, ahol kisgyerekek éjszaka magától értetődő természetességgel dobálóznak kétezer éves műemlék-kövekkel. Ulpius-ház, Olaszország, gyerekkor, végtelen. Mindez ugyanaz. Szabadulni tőle nem lehet, orvosság nincs ellene. Aki menekülni próbálna előle, azt kétszeres erővel szippantja magába.

14 komment

Címkék: irodalom olaszország olvasmány szerb antal emlékezés


A bejegyzés trackback címe:

https://pontilyen.blog.hu/api/trackback/id/tr601388617

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

árcsimenning · http://mindenkihazudik.wordpress.com/ 2009.09.21. 00:06:01

Régen olvastam, de úgy emlékszem, hogy jó volt, bár szerintem a Pendragon-legenda zseniálisabb:)

pontilyen 2009.09.21. 10:51:59

@bedinger:

Érdekes, bár jellemző módon -- nagy "Szerb-fan" létemre... -- még a Pendragon-legendát sem olvastam.

Egyszer elolvastam A királyné nyakláncát, és az annyira határozottan nem tetszett, hogy hosszú évekre elvette a kedvem attól, hogy Szerb Antaltól szépirodalmat is olvassak. Egy esszéista ne próbálkozzon regényekkel. De az Utas és holdvilág visszahozta a kedvem, szóval hamarosan nyilván a Pendragon-legenda is meglesz, és akkor majd nyilatkozom. :-)

ehje aser 2009.09.21. 12:05:20

Na. Hétvégére hazautaztam ezért-azért - főleg a békebeli faállványomért -, hogy a csodálatos őszt ismételten Toszkánában töltsem. Utas és holdvilágot már többször olvastam, a többi Szerb művet is, de (!), nem osztom abbéli véleményed .ilyen, miszerint két regénybéli bekezdésből máris birtokában vagy bármiféle olaszországbéli élménynek, mitöbb, tudod mit is jelent ez az ország.
Naivitás.
Gyere el, tölts kedvedre több hetet itten, és főleg felejts el mindent amit, mint például Szerb vagy Goethe, vagy akár Márai is leírt, vagy Turner leföstött. Hisz, az az ő élményük, megtapasztalásuk volt.
És ha jössz, akkor föltétlen juss el Szicíliába is, csuda élmény mikor a falucska főterén a fonott széken szemben ülő kortalan férfiember órákig le nem veszi szemének vetését rólad, ami beszédesebb jó nehány esszéista megsejtésénél.
:-)

pontilyen 2009.09.21. 12:21:38

@ehje aser:

Faállvány?

Az a különös, hogy Olaszországról talán még többet is tudok, mint Magyarországról, mert minden tudás kulturális eredetű.

Hogy ez élmény-e? Nem, mert egy ország nem lehet élmény. A nyelv és a kultúra trükkje (zsarnoksága? játéka?), hogy igazi élményeinkről csak efféle szavakhoz kötve tudunk beszélni.

Szicília... no igen. Kevés hely van, melyet jobban vágynék átélni, ha csak órákra is, mint Szicíliát.

ehje aser 2009.10.01. 15:43:05

Kedves Pont, íme az én blogom ilyen kettőspont

egographia.blogspot.com/

melyben szöveg alig lesz olvasható, reményeim szerint fotó annál több.

pontilyen 2009.10.01. 16:03:14

@ehje aser:

Köszönöm, akkor majd a fényképeket fogom olvasgatni. :-)

KZsoci 2009.10.06. 16:18:19

Foied vinom pipafo, cra carefo. :)

Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa · http://sslazio.blog.nepsport.hu/ 2010.01.03. 13:13:57

Szerbnek csodálatos fiktív írásai is vannak, kis kedvencem a talán nem nagy irodalmi értékű, de roppant mulatságos Budapesti kalauz marslakók számára című műve. A Pendragon-legenda pedig megmutatja, hogy a világégésben nem csak nemzedékének egyik legnagyobb irodalmárát, de egy kiváló írót is elveszített a magyar kultúra. Egyik legnagyobb kedvencem Szerb Antal.

pontilyen 2010.01.03. 13:24:02

@Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa:

A "Budapesti kalauz marslakók számára" nekem egy eltűnt budapesti kultúra dokumentuma is. Egy sorba illeszteném ezekkel a szövegekkel: Lila akác (Szép Ernő), A vörös postakocsi (Krúdy), no és persze "A bús férfi panaszai" Kosztolányija. Ha Budapestre gondolok, nagyon sokszor az ő általuk megírt Budapestre gondolok, nem a jelenlegire.

Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa · http://sslazio.blog.nepsport.hu/ 2010.01.04. 16:02:14

@pontilyen: Mennyivel másabb volt az a Budapest tényleg, minden problémával együtt is... A kultúra fellegvára.

Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa · http://sslazio.blog.nepsport.hu/ 2010.01.05. 11:36:34

@crouchy: Neked teljesen igazad van grammatikailag, választékos ember nem használja, figyelmetlen voltam. Ezzel együtt, a nem normatív nyelvhasználatban a más szó előfordul fokozott alakban, vagyis mint másabb. De nem kekeckedni akarok, tényleg nem a legszebb volt.

crouchy 2010.01.05. 16:34:17

@Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa: nekem is csomószor rossz a nyelvtanom, nem azért írtam, csak a "másabb" köznyelvbe való befurakodása elleni ádáz küzdelem egyik legelszántabb harcosaként nem volt más választásom.:)
süti beállítások módosítása